زبان بدن مسعودفراستی

زبان بدن مسعودفراستی
ژوئن 24, 2023
7 بازدید

  زبان بدن مسعودفراستی  فراستی تحلیلگری برای تمام فصول  ازچپ چپ تا راست راست     این تحلیل فقط به زبان بدن اشاره دارد و تنها کسی که براساس معیارهایم در خصوص برخی فیلمهای برتر مهر تایید را می زند فراستی است هرچند من مخالف بسیاری از سخنان این مرد بزرگ و تاریخ  ساز کشورمان […]

 

زبان بدن مسعودفراستی

 فراستی تحلیلگری برای تمام فصول

 ازچپ چپ تا راست راست

 

 

این تحلیل فقط به زبان بدن اشاره دارد و تنها کسی که براساس معیارهایم در خصوص برخی فیلمهای برتر مهر تایید را می زند فراستی است هرچند من مخالف بسیاری از سخنان این مرد بزرگ و تاریخ  ساز کشورمان هستم اما با این جمله فراستی تا ابد موافقم آری او برخی بزرگان را وطن فروش نامیده فیلمهایی که مارا بدبخت و عقب افتاده و ناتوان نشان می دهند اوج هنر مندی و هنر نیست.شاید این جمله سنگین و ناراحت کننده باشد اما باید اذعان نمود جایزه های بزرگ به چه بهایی و با چه چهارچوب بندی هایی به ایرانی ها داده شده است . لطفا کمی فکر کنیم؟

من مطمئنم جوایز بعدی در سینما با همین طعم و چهارچوب اخذ خواهند شد ایرانی سوخته و ناکارامد که همه بدبخت و دزد و معتاد و ناراحت و غمگین و  افسرده هستند و…… آری جایزه بعدی نصیب چنین فیلمی خواهد شد که بدبختی و ناتوانی مارا هرچه دقیقتر به جهانیان فریاد بزند و  نشان دهد و فراستی تنها کسی بود دل را به دریا زد و ازاد منشانه  و به دور از به به و چه چه گفتن های موجود ایرانی فریاد زد این وطن فروشی است اما انگار کسی هنوز هم متوجه نیست و….

فراستی یک منتقد تمام عیار و در عین حال راستگو است او با ظاهری خشن همیشه بیشتر طیف منفی را بخود جلب می کند تا مثبت را اما کاملا مطمئنم که فراستی فردی مهربان و دلسوز برای سینمای کشور است.

فراستی این کاره است او کارش را کاملا بلد است و فکر می کنم بهترین کار بلد تحلیل چند بعدی و چند لایه فیلم است شاید دهها سال دیگر نقد های فراستی واقعیتهای علمی و عملی آن محقق شود و باید گفت تحلیل های فراستی جلوتر از زمان است، هرچند نویسنده این مقاله خود یکی از مخالفان صریح فراستی است.

 

\"زبان

زبان بدن مسعودفراستی

 

اما مسعود فراستی کیست ؟

فراستی متولد ۱۳۳۰ و منتقد صاحب سبک در سینمای ایران می باشد و دارای بیش از ۲۰ عنوان کتاب است که شخصا بیشتر انها را به دقت مطالعه نمودام ،فراستی گفته که یک کافه تأسیس نموده ام و برنامه نقد فیلم و نقد کتاب و کلاسهای خود را در آنجا برقرار نموده است.

استاد فراستی فلسفه و نمایش را دردانشگاه بولونیا، هنرهای تجسمی از دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس و جامعه‌شناسی اقتصاد سیاسی از دانشگاه پاریس فرانسه اخذ نموده است و شاید تفکر چند بعدی و تتفکر ترکیب که در نقدهای چند لایه او به چشم می خورد از اینجا ناشی می شود فراستی در زمان جوانی هم چند صباحی آن وقتها که پرشور تر و پرحرارت تر از امروز بود  سخنگوی حزب هم بوده است و حتی پس از پیروزی  انقلاب چند صباحی را پشت میله ها روزگار را گذرانید…

او مدتها در تلویزیون هم کار کرده ، عضو تحریریه مجلات سروش و سوره، سردبیری نقد سینما، دبیر هیئت تحریریه نقد سینما دوره تازه، عضو هیئت داوران سینمای دفاع مقدس، عضو هیئت مؤسس و رئیس دوره دوم انجمن منتقدان و سینماگران ایران، عضو هیئت رییسهٔ کانون منتقدان بوده است. فراستی همچنین تهیه‌کنندهٔ برنامه‌های گفتگو با سینما و…. بوده است از ریش های بحث انگیزی که سالها است با آنها فراستی را میشناسیم و البته نقطه بسیار منفی است و شاید چهره زمخت تر و خشن تری از این شخصیت  فرهیخته و تحلیل گر برای ما ترسیم می کند بگذریم باید اذعان نمود مسعود خان دنیای به به و چه چه و نقدهای سطحی و با کلاس و …. را کاملا مثل یک سونامی به هم ریخت چون در کشور واقعا باب بود مثلا فیلم x  را دو هزار تعریف و تمجید از آن می کنیم و  سپس با ترس و لرز یک کلمه می نویسیم که دوست عزیز استاد فرزانه  مثلا اگر این کار را انجام می دادی بهتر بود و یا…..

آری امروز در میان فیلمسازان و حتی برخی اهل هنر که با عینک های خاص جناحی کارها را می بینند و نه با علم و دانش فیلمسازی و…..

متاسفانه فراستی برای برخی هم منفی ترین منفی تاریخ سینمای ایران لقب یافته  و علیه او نقدهای ناشایست و توهین آمیزی را هر از چند گاهی می خوانم که مایه دلسردی است و افسوس از این همه تنگ نظری و کم خردی و نابخردی

فکر می کنم برخی افرادی که می نویسند و یا می گویند فراستی نقد نکن خود هنوز فلسفه نقد را درست نمی دانند و یا بهتر است بگویم اصلا تحلیل و نقد را نمی فهمند؟

 

\"زبان

زبان بدن مسعودفراستی

وقتی که مهران مدیری در دورهمی نقد فراستی را بلند می خواند و می گوید چشم دیگر به دستور فراستی بزرگ راه نمی روم روی سن و دستها را بالا می برد نشان می دهد فراستی با فراست هرچه تمامتر سبک جدیدی ساخته و در آن نیز برای ابد اول است البته به همین مسئله هم من نقدهای بسیار دارم چون چنین سبکی احتیاج به یک مقدمه و به اصطلاح تقدم و تاخر دارد و نه به یکباره چیزی بگوئیم و عوام و حتی خواص نفهمند ما چه می گوئیم .

من باب مثال در ایستاده در غبار همه نوشتن این فیلم بد است و من اتفاقا گفتم این فیلم خوب است و….. اما از فراستی بزرگ انتظار بیش از این بود که بیش از نقد و تحلیل آگاهی قبل از طوفان بدهد و نه یکهویی برود سر اصل مطلب سالها است که در دوره های آموزش مذاکره و یا آموزش زبان بدن خود به این مطلب میپردازم.

البته نصف این موارد هم بر می گردد به خود فراستی و شاید هم کمی میمیک صورت و حتی نریشن صدای زمخت او با نگاه هایی بدون احساس که از او چهره خشن تری پیش روی مخاطب می گستراند . ضمن اینکه فراستی کمتر از زبان بدن استفاده می کند و اورا به یک تند روی افراطی راستی سیاسی میچسباند هر چند واقعیت چنین نیست .

در دوره های آموزش زبان بدن یکی از تحلیل های من بررسی افراد متخصص است و یکی از این متخصصین مسعود فراستی است با دیدن او همه کلاس حس احترام بخود می گیرند و با گرایش منفی معمولا عرف این است که ریش و سیبیل سفید نشانه عقل و خرد و تجربه است اما عقبه سنگین اسم فراستی کافی است که تمام دانشجویان من خودشان را جمع و جور کنند و این نشان می دهد که فراستی با زبان بدن خاص و تغییر نایافته خود به کاریزما و رهبری هم دست پیدا نموده آنهم در عالم هنر و سینما . آرزو می کنم این مرد بزرگ سالهای سال سلامت و موفق باشد و شاهد سونامی های تحلیل و نقدشان باشیم.در هر حال اگر علاقه مند هستید اطلاعات بیشتری پیرامون زبان بدن داشته باشید لطفا و حتما به  کتاب زبان بدن ایرانی مراجعه کنید تا مطالب بیشتر و مفید تری بیاموزید. هیچ چیز و هیچکس آنگونه که به نظر می رسد نیست.

یک پیشنهاد دوستانه حتما مطالب زیر را هم مطالعه فرمائید:

مدیری مدیری برای طنز (تحلیل زبان بدن مهران مدیری)

زبان بدن داود رشیدی

تحلیل احسان علیخانی

تحلیل بازگشته (The Revenant)

تحلیل زبان بدن فیلم عطر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

 

 

Visits: 4

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , ,