فلسفه و محیط زیست دی ماه 1402
فلسفه و محیط زیست
#محیط_زیست
#فلسفه
امروز دهم بهمن ماه 1402 و در ساختمان مجمع فلاسفه ایران در تهران از ساعت 16 آغاز بکار کرد و در این برنامه ضمن آموزش فلسفه به جوانان و نوجوانان کشور
سعی شد تا با مفاهیم پایه و بنیادی فلسفه نگاهی تازه داشته باشیم .
در این برنامه خانم دکتر میتراشهسوار و جناب آقای مهندس اشکبوسی سعی نمودند تا باب آشنایی با فلسفه را آغاز نمایند و در نهایت آشنایی با فلسفه حفظ
محیط زیست از دیرچه تازه ایی پرداختند
.
در این جلسه فلسفی اساتید بزرگ کشور همچون دکتر میرخوان دکتر دیباجی و جناب اقای مهندس مجید یوسفی و جناب دکتر معتمدی و اقای حمزه و آقای
مرشدی در این جلسه حضور پر رنگی داشتند
.
در ادامه این برنامه به مرور مفهوم بنیادی فلسفه پرداخته شد و چند سوال کلیدی هم توسط جناب دکتر دیباجی مطرح شد و همچنین خانم دکتر فاطمه محمد هم از
مدعوین در مورد معنا و مفهوم محیط زیست سوال پرسیدند .
در ادامه حاضرین هر یک از دیدگاه خود مطالبی را ارائه نمودند که در ادامه چکیده ایی از مباحث را مطالعه خواهیم نمود.
فلسفه یا فیلوسوفیا و مطالعه پرسشهای عمومی و اساسی است، مانند پرسشهای مربوط به عقل، وجودیت، دانش، ارزشها، ذهن و زبان.چنین سوالاتی اغلب
به عنوان مشکلاتی مطرح میشوند. که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند. این اصطلاح احتمالاً توسط فیثاغورس (حدود ۵۷۰–۴۹۵ قبل از میلاد) ابداع
شدهاست.روشهای فلسفی شامل پرسش، بحث انتقادی، استدلال عقلی و ارائه منظم است.
این کلمه در زبان عربی مصدر است از کلمه یونانی(فیلوسوفیا). فیلو به معنی “دوستداری” و “سوفیا” بهمعنی دانش است. پس کلمه فلسفه در لغت به معنی
دوستداری دانش بوده است.
موضوع علم فلسفه اولیٰ الهیات در اصل وجود صرف و عوارض و حالات مختلف آن است و به جهان از منظر وجودی واحد و پیوسته مینگرد . فلسفه
اولیٰ از این جهت که عام ترین و کامل ترین موضوع را دارد از علوم دیگر جامع تر است و به دلیل بهرهگیری از روش استدلال و برهان از علوم دیگر یقینی تر می باشد .
در علم فلسفه به پرسشهای کلی مربوط به عقل، مبدا پیدایش دنیا ، نظام خلقت ، ماهیت ها ، وجودیت، دانش، ارزشها، ذهن و زبان پاسخ داده می شود.
چنین سوالاتی اغلب به عنوان مشکلاتی مطرح میشوند. که باید مورد مطالعه قرار گیرند یا حل شوند.
هرچند قبل از سقراط متفکرانی دیگر وجود داشته اند اما کلمه فلسفه اولین بار توسط سقراط مورد استفاده قرار گرفت. در زمان او عده ای که خود را سوفیست (به
معنای دانشمند) می نامیدند ادراک انسان را ملاک حقیقت و واقعیت می دانستند و مغالطه به کار می بردند . سقراط برای امتناع از همردیف شدن با سوفیست ها
نام (فیلوسوفوس)به معنای فیلسوف امروزی را برای خود برگزید که بعد ها کم کم فلسفه به معنای علم به کار رفت و سفسطه ( مصدر به معنای سوفیست گری)
بر مغالطه کاری گفته شد.
از نظر تاریخی، فلسفه همه دانش را در بر میگرفت و یک پزشک بهعنوان یک فیلسوف شناخته میشد. از زمان فیلسوف یونان باستان ارسطو تا قرن نوزدهم،
” فلسفه طبیعی ” نجوم، پزشکی و فیزیک را هم دربر گرفت. به عنوان مثال، اصول ریاضیات فلسفه طبیعی نیوتن در سال ۱۶۸۷ که بعداً به عنوان یک کتاب فیزیک
طبقهبندی شد.
در قرن نوزدهم، رشد دانشگاههای تحقیقاتی مدرن، فلسفه دانشگاهی و سایر رشتهها را به سمت حرفهایسازی و تخصص در فلسفه معاصر سوق داد. از آن
زمان، حوزههای مختلف تحقیق که بهطور سنتی بخشی از فلسفه بودند، مانند روانشناسی، جامعهشناسی، زبانشناسی و اقتصاد، به رشتههای دانشگاهی
جداگانهای تبدیل میشوند.
در ادامه سوالی که مطرح شد عناصر چهارگانه
عناصر چهارگانه یا عناصر اساسی یا چهار آخشیج، اشاره به آب، هوا، خاک و آتش در برخی از فرهنگها مانند یونان باستان عنصر دیگری به نام اثیر (عنصر
سنتی) دارد.
این عناصر برای توضیح ماهیت و پیچیدگی همه مواد از نظر مواد سادهتر ارائه شدهاست. فرهنگهای باستان در یونان باستان، مصر باستان، ایران
باستان، بابل، ژاپن، تبت و هند باستان همه دارای فهرستی مشابه بودهاند، گاهی در زبانهای محلی به «هوا» بهعنوان «باد» و به عنصر پنجم بهعنوان «باطل»
اشاره میشود. یونانیان باستان این عناصر را عنصرهای سازندهٔ جهان میدانستند.
اگرچه این دیدگاه ممکن است بسیار عامیانه به نظر رسد، اثرهایی ژرف بر درک امروزی ما از جهان دارد. یکی از این آثار توجه به حالتهای مادهاست. مفهوم ماده و
انرژی را میتوان از اعتقاد به عناصر اربعه برداشت کرد؛ خاک نمایندهٔ حالت جامد، آب نمادی از حالت مایع، و هوا یادآور حالت گازی است و آتش نمایندهٔ
حالت پلاسما. به این ترتیب چهار عنصر نخست، حالتهای چهارگانهٔ ماده را یادآور میشوند.
دکتر مادامی از سوفستادر ادامه اشاره به ملاصدرا داشتند و مبحث را به چیستی طبیعت سوق دادند
در ادامه یک فیلم بسیار تعمل برانگیز به نمایش گذاشته شد نقطه ابی کم رنگ ….
از مدعوین خواسته شد بود برای کار عملی کلاس از همه خواسته شد با وسایل زائد یک وسیله قابل مصرف و کاربردی بسازند
مازیار میر هم در پایان جلسه از همه مدعوین پرسیدند فکر کردن چیست؟
در پایان با تقدیم گواهینامه های پایان دوره این جلسه به پایان رسید
پایان خبر
https://mazyarmir.com/%d8%b4%d8%a7%d8%ae%d8%b5-%d8%b1%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%aa%d8%b1%db%8c/