بهترین نام برند

بهترین نام برند
فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
14 بازدید

بهترین نام برند نگارش 1389 نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر #مازیارمیر بازدید ها: 80139748   info@mazyarmir.com mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://www.instagram.com/maziyare_mir     بهترین نام برند برند برند چیست و چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ نام  یک برند باید دارای چه ویژگیهای مهم و کلیدی باشد؟ در ابتدا باید بدانیم برند چیست؟ برند فقط نام […]

بهترین نام برند

نگارش 1389

نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر

#مازیارمیر

بازدید ها: 80139748

 

info@mazyarmir.com

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://www.instagram.com/maziyare_mir

 

 

بهترین نام برند

برند

برند چیست و چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

نام  یک برند باید دارای چه ویژگیهای مهم و کلیدی باشد؟

در ابتدا باید بدانیم برند چیست؟

برند فقط نام نیست بلکه بک نشانه یا سمبل یا آرم گرافیکی نیز دارد که منحصر به فرد است بنابراین می‌توان این مفهوم را برای «برند» ارائه داد: «برند نام یا نمادی است که با هدف فروش کالاها یا ارائه خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد».

اما قطعا اگر اندکی تامل کنید متوجه می‌شوید که هدف از ایجاد یک برند، چیزی فراتر از فروش کالا یا ارائه خدمات هدف است. برند علاوه بر اینکه سهم بازار را زیر تسلط خود نگه دارد، برای رشد کسب و کار هم راه‌هایی را مطرح می‌کند و کارکنان ماهر و مستعد را جذب و حفظ می‌کند و ارزش خود را نزد سهامداران مجموعه هم ارتقا می‌بخشد.

این‌گونه است که جان میلیر و دیویدمور این تعریف را برای برند ارائه می دهند: «برند نام یا نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهد».

اما مسئله اینجا است که حالا «برند» صرفا یک نام یا نمادی نیست بلکه عناصر دیگری چون تجربه‌ها، شنیده‌ها، روایات و خاطره‌های ذهن افراد، ویژگی‌های خاص افراد مصرف کننده از آن و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارایه محصولات و قیمت آن‌ها هم در این مجموعه در هم تنیده شده و همه آنها با هم مفهوم «برند» را بوجود آورده‌اند

نام برند آنقد مهم است ، نقش اساسی را در برندسازی و مدیریت برند شما بازی می کند. در واقع شما تبلیغات می کنید تا مهمتر از معرفی محصولات و خدماتتان، برندتان را به مخاطبان بشناسانید. شما با تولید یک محتوای خوب و جذاب بدون اینکه بخواهید نامی از برندتان بیاورید، مخاطبان را وادار می کنید تا نام برند شما را بخاطر بسپارد. بنابراین انتخاب نام برند یکی از مهمترین اصول برندینگ می باشد. به همین منظور نکاتی را باید رعایت کنید تا بتوانید در امر برندینگ و همچنین بازاریابی اینترنتی موفق باشید.

برای آنکه محصول و خدمت شما بهتر و بیشتر عرضه و توزیع گردد  این شما هستید که می توانید آنرا بزرگ کنید شما می توانید بهترین و بیشترین استفاده را از نام برند خود بنمائید

اما عوامل موثر و کلیدی در انتخاب برند کدام است :

نام برند مورد نظر شما باید همیشه علاوه بر سطح ملی در سطح بین المللی نیز از نظر حقوقی مورد تحلیل و بررسی دقیق و موشکافانه قرار بگیرد مانند زمزم که در برخی کشورهای آفریقایی و یا آسیای دور زشت و توهین آمیز بود و یا در بسیاری از موارد دیگر برخی برندهای ایرانی در برخی کشورها محدودیتهای حقوقی دارند و درکل  چنین مسائلی می تواند یک پروژه ملی و بزگ کشوررا تهدید کند.

از سخن استیو جابز استفاده کنید خلاقیت سکوی پرتاب است پس شما هم برای انتخاب نام برند خود خلاقیت داشته باشید و شدیدا روی  خلاقیت خود حساب کنید و از خلاقیت و نو آوری خود استفاده کنید.

می توانید از تلفیق تریز و یا اسکمپر استفاده کنید و یا با بازی و مسابقه و یا…… به سطح وسیعی از اسامی هوشمندانه و در عین حال زیبا دست پیدا می نماید

نام شما در برند نشان دهنده خلاقیت و قدرت و حتی استراتژی های آتی شما است اپل و نمونه ایرانی آن مثلا بنیاد میر …

اسامی کوتاه مفهومی و یا مدلی انتخاب فرمائید آن هم مفاهیمی که بتواند همه چیز را هم منتقل کند و زیبایی و هوشمندی را با خود همه را همراه داشته باشد. تک یا دو سیلابی مایکروسافت و فیسبوک و دل و … نمونه های فوق العاده ایی هستند حتی اتاری و کمودور و یا کانون و یا نیکون و یا….

دیروز برای مشاوره انتخاب نام برند به شرکتی رفته بودم جالب بود که اسم آنها ۴ سیلابی و سخت و نامفهوم بود البته در زبان ایرانی باستان مفهوم خوبی داشت اما مال ۲۵۰۰ سال پیش بود آیا تکیه بر مواضع در نام برند درست است و یا جبهه گیری فکری و سیاسی و یا اعتقادی لطفا کمی عاقل باشید و یک عم تلاش خود را خراب نکنید و…

دزدی نکنید سالها یک شرکت بزرگ نام خود را با تغییری کوچک از یک شرکت معروف دیگر دزدی ادبیاتی نمود مانند میر و میری البته شاید در نظر اول به نظر نرسد اما وقتی من یک بستنی فروشی زدم با نام بستنی میر و بعد بقل دست من یک مغازه زدند بستنی میری ان زمان دعوا تازه شروع می شود آری بعد از دو دهه بلاخره شرکت دوم به این نتیجه رسید که این کار درستی نیست و اسم جدید و برند جدیدی انتخاب نمود.

در انتها خواهش می کنم با توجه به سیاستهای درهای باز کشور ما لطفا نامی انتخاب کنید که به سهولت قابل بازگردانی به زبانهای مورد نظر و مخصوصا زبان انگلیسی و یا عربی باشد و اشکالی پیش نیاید حتما متوجه این باشید که اگر قرار است روزی کسب و کارتان را در سطح بین المللی مطرح کنید( انشاءالله)، باید از رشته اسامی استفاده کنید که بتوان به راحتی قابل ترجمه و ارائه بوده و یا ریشه لاتین خوب و قابل ارائه داشته باشد.

نام برند شما در سئو و گوگل و حتی در اذهان و روانشناسی برند و حتی زبان بدن برند و…. هرآنچه که فکر کنید و یا نکنید بسیار مهم و زندگی ساز و اینده ساز است پس بسیار دقت فرمائید.

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

مطالعات بیشتر:

Visits: 9

برچسب‌ها:, , , , ,