رازهای زبان بدن باراک اوباما 2 –Secrets of Body Language Barack Obama

رازهای زبان بدن باراک اوباما 2 –Secrets of Body Language Barack Obama
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳
34 بازدید

رازهای زبان بدن باراک اوباما این مقاله در ادامه مطلب رازهای زبان بدن باراک اوباما ۱- Secrets of Body Language Barack Obama – See more at نگارش شده است: رازهای زبان بدن باراک اوباما شاید بخاطر همین ویژگیها که حتی من به شخصه از کالبد شکافی امضاء ایشان دیدم  رفتارهای زبان بدن او را می توان […]

رازهای زبان بدن باراک اوباما

این مقاله در ادامه مطلب رازهای زبان بدن باراک اوباما ۱- Secrets of Body Language Barack Obama – See more at نگارش شده است:

رازهای زبان بدن باراک اوباما

شاید بخاطر همین ویژگیها که حتی من به شخصه از کالبد شکافی امضاء ایشان دیدم  رفتارهای زبان بدن او را می توان حدس زد و حتی تحلیل کرد رفتار‌ها و ژست‌های باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به دور قبل تقریباً با تغییر چشمگیری مواجه نبوده است که برای افراد چپ دست و گروه خونی AB و مدل امضاء گردشی در جهت عقربه های ساعت و نگارش او کاملا مشهود است. متخصصان می‌گویند، او زمانی که با “جان مک کین” رقابت می‌کرد، بسیار راحت‌تر از رقیب جمهوری خواهش در مناظرات گام بر اوباما در بیشتر مکانهایی که ظاهر می شود تلاش می‌کند که در مرکز صحنه قرار بگیرد و در زمان چرخش، دست راستش را هم زمان با پای چپش تکان می‌دهد در یک برنامه بزرگ تلویزیونی با مارک زوکربرگ افعال مرموز و غیرقابل پیش بینی بودن را به  رخ می کشد. اوباما در دفترش تحفه‌ای چوبی دارد که در درون آن تخم‌مرغی قرار گرفته است که در کنیا نمادی از پوچی زندگی و دنیا است. شاید این نماد برای جذب گسترده تر مردم به او بنوعی کمک کرده است عدم وجود غرور و خودپسندی در نگاههایش و همچنین مهربانی و خنده های واقعی او بسیار به یاریش در انتخابات شتافت.

باراک اوباما با زبان مثبت و کاملا غیر تهاجمی صلح جویانه و انسان دوستانه و لبخندهای واقعی و تن و حالت زبان بدن موثر توانست در  مقابل مک کین که نمی‌توانست به درستی از این افعال استفاده کند و همه این موارد کمک شایان توجهی کرد تا اوباما به کاخ سفید راه یابد.بعنوان یک مدرس و محقق در زمینه مذاکره و ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن باید بگویم که اوباما دروغ گو و تحریف کننده واقعیت ماهری است

باراک اوباما همچنی بر خلاف مک کین وقتی در برابر پرسش سختی قرار می‌گیرد مستقیما به مخاطب نگاه می‌کند. بعدها نیز اوباما از همین روش در رقابت با “میت رامنی” نماینده جمهوری خواهان استفاده می‌کند  و با همین ترفندها در کنار جوابهای هوشمندانه و استفاده ازهوش هیجانی اوباما توانست رقبا را به راحتی کنار بزند

اوباما می داند که باید بر خلاف رقبا اجازه دهد که مخاطبان فاصله کمتری با او داشته باشند و حس دوستی و صمیمیت با مردم به نمایش بگذارد عکاسان هم اجازه دارند که تا چند قدمی او پیش بروند، اما سایر نامزدهای انتخاباتی هرگز این اجازه را به خبرنگاران و مردم ندادند.

محقق علم زبان بدن  آلن پیس در کتابش با عنوان  (کتاب نهایی زبان بدن) می‌نویسد که اوباما در هنگام دست دادن سعی نمود تا بالای مچ دست بوش را گرفت و زمانی که در کاخ سفید راه می‌رفتند با انداختن دستش پشت کمر بوش، او را چند گام عقب‌تر قرار داد و این تصور را به همگان القاء نمود که او هم اکنون صاحب است و البته خواهد بود.

شاید هوشمندانه ترین کار اوباما طی این سالها این است که در مراسم تحلیف بصورتی ظاهر شد که پوشش رسمی عادی و نه نو و توجه بر انگیزی استفاده کرد و از لحاظ زبان بدن همه کارشناسان زبان بدن تصدیق نمودند زبان بدن برنامه ریزی شده ای را نمایش داد که سرشار از آرامش و اعتماد بنفس ( با ارامش در عمق وجود شاید به تعبیر من حتی از دارو هم استفاده کرد بود چون کمی صورتش رنگ پریده بود شاید شب قبل اصلا نخوابیده بود و سرعت و تندی در افعال او دیده نمی شد. مازیار میر)تا در اذهان اینگونه خود را متصور سازد که اوباما  خود را یک سردار فاتح و پیروز ندانسته و نمی داند هر چند در مقابل میشل همسرش از شدت شادی و هیجان داشت با زبان بدنش همه را تحت تاثیر قرار می داد.

شدیدا معتقدم کاندیدها و نمایندگانی که در تقسیم کردن صحنه با مردم و دیگران قدرتمند ظاهر شوند می توانند این پیام را به مخاطب خود منتقل نمایند که مردم نیز به او در مسیر پیروزی کمک شایان توجهی کرده‌اند و این حس را به کل مردم  منتقل می‌کنند حس خوبی سرشار از آرامش . شاید بد نباشد تحلیل دکتر ( لیلیان گلاس) یک متخصص زبان بدن را هم برایتان نقل کنم که می گوید: زبان بدن اوباما به خوبی نشان می‌دهد که او از چه کسانی خوشش می‌آید و به چه رهبرانی توجه نمی‌کند. به قول خودمان بسیار تابلو بود که اوباما علاقه ای به صحبت با رهبران آفریقایی ندارد یا رهبران جدید مصر و….

اما هنگام دیدار با ( نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه) هر دوی آنان زبان بدن منفی داشتند. سارکوزی در تصاویر از اوباما فاصله می گیرد ( علامت های منفی زبان بدن ) و البته اگر خوب دقت کنیم به سمت دیگری نگاه می‌کند اما اوباما در تمام اوقات لبخند به لب داشت، در حالیکه می دانیم نشانه های خنده های سیاستمدارانه چیست و عضلات درگیر نشده و فقط سایه ای از خنده را می بینیم نه روح واقعی و فراگیر خنده را در تمام عضلات صورت .

هرچند باراک اوباما سعی داشت صمیمیت را منتقل و نشان دهد اما تمام کارشناسان و مازیار میر معتقد است که وقتی شما دست روی شانه طرف مقابل می گذارید صمیمیت را منتقل می کنید و تعبیر دوم حس برتری و قدرت خود را هرچند رقیق و ظریف  و رئیس جمهوری آمریکا خود را با این افعال در مقامی بالا‌تر از همتای فرانسوی خود دانسته و به جهانیان اعلام می کند.

اوباما در دیدار با رئیس جمهوری روسیه نیز چنین سیاستی را در پیش گرفت. او دردیدارش به صورتی کاملا از قبل دیکته شد رفتار کرد و سرعت خود را به صورتی تنظیم کرد که همتای روسش پشت سراو قرار گرفته مثل روز دیدارش با بوش پسر خود را صاحب خانه و قدرتمند در محافل خبری و رسمی و در اذهان جهانیان نشان دهد نکته جالب دیگر این است که با تحقیقاتی که نمودایم متوجه شدم در کل جهان کارشناسان معتقدند ، نفوذ زبان بدن و القاء های زبان بدن اوباما در طول  این چند سال اخیر به شدت سیر صعودی بخو گرفته است و حتی در برخی موارد تغییر نیز کرده است تا جایی که اوباما را به یک استاد سیاسی صاحب سبک زبان بدن تبدیل نموده است.

فیلم ملاقات رئیس جمهور آمریکا با  چاک هیگل، وزیر دفاع مستعفی آمریکا را بارها و بارها دیدم مخصوصا صحنه در آغوش گرفت. معنی این درآغوش کشیدن چه بود؟ و قرار بود به جهانیان چه چیزی را القاء کند آری فریاد زبان بدن بلندترین فریادها است و اوباما این را می داند مهربانانه مثل یک قدیس و یک رهبر کاریزمایی صلح  و نوع دوستی و احترام به بزرگان و…..

بعنوان یک محقق و مدرس حرفه ای زبان بدن که دو دهه از عمر خود را روی این مسئله صرف کرده ام باید بگویم که اگر بخواهم این صحنه را تشریح کنم اوباما سر خود را روی شانه هیگل گذاشته و از صورت هیگل نیز تاسف می بارد.این یک درآغوش کشیدن از سر تاسف است، ساده و خالص و بی پیرایه که بسیار عاطفی احساسی عمل شده و دو نقطه مهم و اساسی مغز را هدف قرارمی دهد این افعال اول احساسات را هدف قرار می دهد و دوم خرد و عقل را که معمولا اوباما به هدف می زند

یا با همین ترفند جی کارنی ، را درآغوش می گیرد البته به مناسبت خروج کارنی از بخش مطبوعاتی کاخ سفید بود. اما کاملا روشن  و واضح بود این آغوش  با  آغوش هیگل از زمین تا آسمان فرق داشت و فقط از سر اجبار بود و برای خوراک مطبوعات چراکه از بدو ورود به کاخ سفید اوباما با کارنی که در جبهه مخالف اوست در تضاد اساسی است. شاید جالب باشد بدانید کهیکی از طرفداران پر و پاقرص سریال های پر طرفدار آمریکا است به شخصه معتقدم این هم الهام گرفته از تکنیکهایی برای جذب بیشتر مردم و حتی خواص است رئیس جمهور آمریکا در اوقات فراغت خود حتما قسمتهایی از این نوع سریال ها را می بیند( کی چه وقت من نمی دانم). ماجرای علاقه اوباما تا جایی پیش رفت و رسانه ایی شد که وقتی در مراسمی اوباما کارگردان و طراح سریال محبوب این روزهای مردم آمریکا را دید به او گفت که تو تمام بازیگران محبوب من را کشتی. در این دیدار رئیس جمهور از سازندگان سریال پرسید که آیا شخصیت اصلی این سریال واقعا مرده است؟ و کارگردان بلافاصله در گوش اوباما چیزی گفت که دوست نداشت دیگران بشنوند. سریال فوق را در سایت WWW.MAZYZRMIR.COM تحلیل نموده ام مازیار میر

اوباما و در آغوش کشیدن (نینا فام) پرستاری که پس از ابتلا به ابولا از این بیماری جان سالم به در برد به گرمی هرچه تمام تر و با مدل به مراتب عاشقانه تر و دوستانه تر از هگل  توسط اوباما در آغوش گرفته می شود. اوباما با این اقدام می خواهد مخصوصا توجه افکار عمومی را به عدم سرایت این بیماری پس از بهبود بیمار جلب کند و اینکه این بیماری پس از بهبود کاملا بی خطر است و اذهان عمومی را از تشنج کاملا خارج سازد.

نیرنگ در آغوش کشیدن یا به تعبیر من شبه در آغوش کشیدن تمام مطبوعات و کارشناسان آمریکا می گویند کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی اوباما را در آغوش کشید و به همین دلیل او که جمهوریخواه است از چشم هم حزبی های اش بسیار افتاد. اما  با دقت اگر به تصاویر نگاه کنیم ملاحظه می کنید که اوباما اصلا  کریستی را در آغوش نگرفت بلکه فقط  تلاش کرد تا از موضع قدرت با کریستی دست دهد ونه چیز دیگر.

اوباما برای القاء حس انسان دوستی خود سعی نموده با زبان بدن انسان دوستان و صلح آمیز در رسانه ها و مطبوعات ظاهر شود که بسیار هم همیشه موثر افتاد در این راستا اوباما با صمیمت هرچه تمام تر یکی از بازماندگان طوفان سندی را در آغوش می گیرد. اوباما دست های اش را کاملا به دور او حلقه کرده ، از چهره اش غم می بارد و چشمان اش اشکبار است. این یک درآغوش گرفتن از روی خالصانه است که تمام عضلات صورت درگیر است و شاید بتوان گفت هرچند بازهم اوباما حس غم بخود گرفته اما بینهایت این حس را قوی صمیمی و از ته دل بروز می دهد که بسیار تاثیر گذار است

همه و همه مطالب بالا بیان گر یک دیدگاه است اول قدرت زبان بدن در جذب آراء عمومی و اقبال مردم  و دیکته نمودن نقطه نظرات با زبان بدن و زبان غیر کلامی بصورت  کاملا هوشمند و هدفمند  و درنهایت فکر می کنم ، تاثیر نیت و اعتقاد خوب شخص هم  بسیار روی زبان بدن افراد تاثیر متقابل و مسقیمی دارد و حرکات بدن را بینهایت همسو تر و جذابتر و مقبول تر میکند

این در حالی استکه این ترفند همیشگی اوباما است تکنیکی که بنظر می رسد نو است و دارد خوب جواب می دهد مطلبی که یک حرفه ای از کاندید مجلس و شورای اصناف تا یک مدیر و حتی یک کارمند ساده می تواند برای بهبود و ارتقاء سطح نفوذ خود از آنها سود بجوید.

مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

رازهای زبان بدن باراک اوباما

توصیه میشود حتما مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

مذاکره،زبان بدن برای مدیران روابط عمومی

آموزش زبان بدن از دروغ تا واقعیت

زبان بدن دکتر ظریف

زبان بدن سیاستمداران

Views: 13

برچسب‌ها:, , , , , , , ,