توسعه حرفه ای برند شخصی

 

 

تا این‌جا توضیح دادیم که برای برندسازی شخصی می‌توان دو وجه در نظر گرفت: هویت برند شخصی و ارتباطات برند شخصی.

وقتی از هویت برند شخصی حرف می‌زنیم به سوالاتی از این دست پاسخ می‌دهیم: من کیستم؟ نقاط قوت و ضعف من چیست؟ چه اصول و ارزش‌ها و چارچوب‌هایی دارم؟ داشته‌هایم چیست؟ چه چیزی مرا به شوق می‌آورد؟ چه ارزشی می‌توانم برای دیگران ایجاد کنم؟ در کدام دسته (کتگوری) قرار می‌گیرم؟ (درس خودشناسی در برندسازی شخصی)

اما وقتی از ارتباطات برند شخصی حرف می‌زنیم دغدغه‌مان این است که چگونه این تصویر را – که در ذهن خودم از خودم دارم – به دیگران منتقل کنم و تصویر مشابهی را در ذهن مخاطبان بسازم.

البته این را می‌دانیم که ما هرگز نمی‌توانیم دقیقاً شناختی را که خودمان از خودمان داریم (Brand Identity) در ذهن دیگران ایجاد کنیم (Brand Image). اما طبیعتاً هر چقدر در ارتباطات برند (Brand Communication) قوی‌تر عمل کنیم، نتیجه‌ی بهتری خواهیم گرفت.

بحث درباره‌ی ارتباطات برند و نقش آن در توسعه برند شخصی بسیار گسترده است و باید درس‌های متعددی به آن اختصاص پیدا کند. بنابراین در این‌جا صرفاً در حد مقدمه به این موضوع می‌پردازیم و طرح نکات تکمیلی را به درس‌های آتی موکول می‌کنیم.

«ارتباطات برند» دقیقاً چه فعالیت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

در سال‌های اخیر به خاطر توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباط دیجیتال (مثل سایت و وبلاگ) معمولاً به محض این‌که از ارتباطات برند حرف می‌زنیم، وبلاگ‌نویسی و پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا و بازاریابی محتوا و موضوعاتی از این دست به ذهن‌مان خطور می‌کند.

قطعاً این‌ها بخشی از ارتباطات برند محسوب می‌شوند. اما ارتباطات برند بسیار گسترده‌تر از این موارد است: هر شکلی از تبادل پیام با جامعه مخاطبان برند، مصداق «ارتباطات برند» محسوب می‌شود.

بنابراین موارد زیر را می‌توان مصداق‌هایی از ارتباطات برند شخصی در نظر گرفت:

  • محتوایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید
  • سبک زندگی‌ای که برای خود انتخاب می‌کنید و تصویری که از این سبک زندگی منعکس می‌کنید
  • کسانی که با آن‌ها رفت و آمد می‌کنید
  • موضع‌هایی که در برابر افراد و رویدادهای مختلف اتخاذ می‌کنید (یا این‌که جاهایی که موضع نمی‌گیرید، چون این هم حاوی پیام است)
  • سخنرانی‌هایی که انجام می‌دهید
  • تصمیم‌هایی که درباره‌ی حضور یا عدم حضور در یک سمینار یا برنامه یا جلسه می‌گیرید (چون بودن یا نبودن شما می‌تواند پیام‌هایی را به مخاطبان شما مخابره کند)
  • پاسخی که در دیدارهای فیزیکی یا فضاهای آنلاین به مخاطبان خود می‌دهید (یا مواردی که تصمیم می‌گیرید پاسخ ندهید و ارتباط را محدود کنید)

Views: 4

دسته‌ها: در حال ویرایش
برچسب‌ها: