نقد و بررسی رقبای انتخابات ریاست‌ جمهوری ترکیه

 

یکی از راه های موفقیت در انتخابات بررسی راه های موفقیت دیگر کاندیداهای انتخاباتی در ایران و سایر ممالک جهان است در این راه تحلیل عملکرد کاندیداهای کشور

همسایه ترکیه با توجه به نزدیکی رفتارهای موقعیت و ملیت به ایران می تواند بسیار راهگشا با شد .

همزمان با اعلام نامزدی «رجب طیب اردوغان» برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، چند تن از سیاستمداران دیگر ترک، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شدند.

رجب طیب اردوغان به صورت رسمی به عنوان تنها نامزد حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات آتی ریاست جمهوری زودهنگام ترکیه انتخاب شد. چهار نفر از

سیاستمداران ترکیه نیز با جمع آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شدند.

با اعلام اسامی نامزدهای مخالفان دولت آنکارا، کارشناسان، توانایی رقابت مخالفان با شخص رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی ۳۴ ژوئن را بعید می دانند بویژه که فراکسیون نمایندگان حزب «حرکت ملی» ترکیه نیز در نشست اخیر خود به اتفاق آراء تصمیم گرفت شخص اردوغان را به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ۲۴ ژوئن معرفی کند.

 ائتلاف حزب حاکم ترکیه با حزب حرکت ملی با مخالفت های شمار زیادی از اعضای هر دو حزب مواجه شده است. حزب حرکت ملی در جریان همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز از حزب حاکم ترکیه حمایت کرده بود. پذیرش انجام تغییرات و اصلاحات در همه پرسی ترکیه نیز با حمایت این حزب امکان پذیر شد.

پارلمان ترکیه دارای ۵۵۰ نماینده است که ۳۱۷ نماینده آن از حزب عدالت و توسعه، ۱۳۳ نماینده از حزب جمهوری خواه خلق،۴۱ نماینده از حزب حرکت ملی و ۵۵ نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها هستند.

با استعفای یک نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، تعداد نمایندگان این حزب از ۱۳۴ به ۱۳۳ و با سلب حق نمایندگی چهار نماینده حزب دموکراتیک خلق ها، تعداد نمایندگان این حزب در پارلمان نیز از ۵۹ به ۵۵ تن و تعداد کل نمایندگان مجلس از ۵۵۰ به ۵۴۵ نفر کاهش یافته است. با استناد به این آمار، انتخاب اردوغان در دور اول بعید به نظر می رسد.

به همین دلیل، برخی از مخالفان دولت آنکارا انتخابات آتی را ناعادلانه دانستهاند.

در این زمینه، «آیهان بیلگن» (Ayhan Bilgan) از سیاستمداران ترک و از جمله اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه می گوید: اگرچه انتخابات تحت فشارهای گوناگون برگزار می شود، اما حزب دموکراتیک خلق ها آماده شرکت در انتخابات است تا نقشی در بازگشت دموکراسی به کشور داشته باشد.

اصلاحیه قانون اساسی ترکیه، در روز ۱۶ آوریل سال گذشته میلادی به تایید مردم این کشور رسیده است. بر اساس اصلاحات انجام شده، رئیس جمهوری ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب شده و پست نخست وزیری حذف خواهد شد.

شرط حضور درانتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز معرفی از سوی احزاب بزرگ حاضر در پارلمان و با جمع آوری و ثبت رسمی امضای حمایت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه تعیین شده است.

بر اساس قانون انتخابات ترکیه، نامزد احزابی که حداقل ۲۰ نماینده در مجلس ترکیه داشته باشند نیازی به ثبت نام در شورای عالی انتخابات به منظور اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با ۱۰۰ هزار امضا ندارند.

شکی نیست که با برنامه ریزی های آقای اردوغان به منظور انجام تغییرات و اصلاحات در قانون اساسی، بعید است که حزب حاکم ترکیه به دیگر سیاستمداران ترک فرصت رقابت در انتخابات ۲۴ ژوئن را بدهد

نقد و بررسی رقبای انتخابات ریاست‌ جمهوری ترکیه

Views: 4

دسته‌ها: در حال ویرایش