تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت اول)

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت اول)
تیر ۵, ۱۴۰۲
20 بازدید

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت اول) استیو جابز تبلیغات به شیوه استیو سالها است از سال ۲۰۱۱ به تحلیل و تفسیر عملکرد جابز در حوزه های مختلف میپردازم  بعنوان یک مدرس و مشاور کسب و کار برایم بسیار جالب است که همه هم از روی این مقالات و مطالب و کنفرانسهای من الگو […]

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت اول)

استیو جابز

تبلیغات به شیوه استیو

سالها است از سال ۲۰۱۱ به تحلیل و تفسیر عملکرد جابز در حوزه های مختلف میپردازم  بعنوان یک مدرس و مشاور کسب و کار برایم بسیار جالب است که همه هم از روی این مقالات و مطالب و کنفرانسهای من الگو برداری نموده بدون اینکه یادی از طراح آن کنند مهمترین نکته فقط و فقط این است انتقال اطلاعات ساده مفید و موثر استیو جابز می دانست که هر چقدر محصولات یا خدمات شرکت اپل فوق‌العاده باشد،  بدون تبلیغ و ارائه حرفه ای شاید هرگز اپل اپل نمیشد.

استیو جابز می گوید اگر محصول و خدمتی خوب و شاسته ارائه نمائیم مشتری برای خرید آن سرکیسه را شل می نماید هدف از برنامه‌ی تبلیغاتی، رسیدن به بیشترین بیننده و در نهایت مشتری است مشتری که برایش محصول و خدمت جذاب و متفاوت و استثنایی باشد استیو جابز پیوسته با سیل مشتریان جدید و با کمترین هزینه رورو شده و برنامه های متفاوت و تاثیر گذار برای جذب آنان دارد.

استیو جابز به شدت معتقد بود که اگر تبلیغات به صورت هوشمندانه خلاقانه و کاملا متفاوت و تاثیرگذار انجام شود، می‌تواند به سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای برای گسترش و توسعه کسب و کار منتهی خواهد شد. در واقع جابز به این مهم نائل آمده که تبلیغات می‌تواند بازی ماهرانه و هوشمندانه‌ای برای کسب درآمد بردندسازی و بهبود وتوسعه فروش باشد.


لطفا و حتما مقاله استیو جابز را مطالعه فرمائید


تبلیغات به روش استیو پل جابز

استیو به شدت معتقد است که واژه ها و جملات تبلیغاتی و یا حتی شعارهای تبلیغاتی نباید بلند و طولانی و خسته کننده باشد کلمات زیاد تاثیر منفی دارد و فقط ۱۰ واژه  می تواند حداکثر کاربرد را داشته باشد.

 امروز، Apple در تبلیغات و وب سایت خود علاقه بسیار بسیار  شدیدی به خلاصه کردن  دارد به عبارت دیگر مانند جابز امروز هم نسل جدید مدیران اپل با شمشیر سعی در اولویت بندی دارند آنهم اولویت خلاصه و خلاصه و بازهم فقط و فقط خلاصه نمودن.

آری این موضوع به ارزش های اصلی Apple  و مدیریت جابز مربوط است. استیو جابز به خوبی می داند که با تصاویر امکان روایت یک داستان زیبا ، بسیار بیشتر است. بهترین مثال این روش در MacBook Air بود. به خوبی به یاد داریم که جابز با یک پاکت نامه وارد صحنه می شود مانند یک ابر قهرمان و MacBook Air را از آن خارج کرد. شور و داد و فریاد مردم بی نظیر بود. این ژست جایگزین هزاران حرف شدو بقول معروف بدون شرح بود


لطفا و حتما استیوجابز را مطالعه فرمائید


مزیت رقابتی اپل

یکی از نکات مهم در تبلیغات، برجسته کردن جوانب مثبت محصولات و خدمات اپل است ؛ یعنی همان عواملی که موجب مزیت رقابتی اپل شد. آگهی‌های تبلیغاتی بسیار زیادی وجود دارد که هوشمندانه ساخته شده‌،  اما فقط این اپل و تفکر جابز بود که توانست با ای بی ام  و شرکت اتاری و شرکت کومودور و یا شرکت….. مقابله نماید و همه تبلیغات را بی اثر کند در فروش مزیت‌های ویژه‌ی محصول یا خدمات تبلیغ‌ شده، اگر موثر و خلاقانه نباشدو احیانا منفی بد طولانی کسل کننده و تکراری باشد اثر به شدت منفی خواهد داشت.

استیو جابز با توجه به اینکه به این مهم دست پیدا نموده بود شروع کرد به اولویت بندی و پررنگ و رجسته نمودن قدرتها و تفاوتهای خود تا آنجا که دی ان ای اپل را متمایز و متفاوت خطاب نمود. او با این کار توانست ارزشهای ویژه‌ی محصولات خود را به جهانیان و مخصوصا مشتریان بالقوه خود نشان دهد.

 


لطفا و حتما مقاله بازاریابی به روش داعش را هم مطالعه فرمائید


برای درآمد زایی سرکیسه را شل کنید

استیو جابز به شدت معتقد بود که راه‌های بسیاری برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها وجود دارد،اما او هرگز در تبلیغات و از تبلیغات کم نگذاشت و در آن رویه صرفه جویی را اعمال نکرد اتفاقا در مواقع بحرانی بر حجم تبلیغات خود افزود و هرگز تحت هیچ شرایطی کیفیت را فدای کمیت نکرد؛ زیرا این کار بر میزان فروش او تأثیر  مستقیم داشت و طی تمام این سالها جابز بزرگ به این مهم پی برد مطلبی که اکثر شرکتهای ایرانی به آن اشرافیت نداشته و ندارند. باید توجه داشت که این رویه موجب تغییرِ نتیجه‌ی نهایی می‌شود. همیشه تبلیغات موفق و خلاقانه و حرفه ای به شیوه اپل هزینه بسیاری دارد و بنابر همین دلیل هم  بسیار مؤثر است

تبلیغات مکانی  مناسب

اپل می داند که یکی از بهترین راههای تبلیغات برای جذب بیشتر و بهتر و جهانی مشتری، تبلیغات مناسب و در محل مناسب و به مدت مناسب با خلاقیت مناسب است. ممکن است که مجله، ایستگاه رادیویی یا حتی برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌ی شما، برای مخاطبان یک برند فرا ملی و یا کشوری و یا تکنولوژیک خاص بهیچ عنوان جذابیتی نداشته باشد. شما باید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید تا آنها را بهتر بیشتر و حرفه ای تر بشناسید و بدانید که چه چیزهایی مورد پسندشان است، چه برنامه‌هایی ویا به چه چیزهایی گوش می‌دهندآنگاه دست به تبلیغات حرفه ای بزنید کاری که سالها در اطاق های اپل و حتی امروز در حال وقوع است. اینگونه شما می توانید تا حدی مطمئن باشید که پیامتان به گوش مشتری خاص و مخاطبتان می رسد.


لطفا و حتما مقاله استیو جابز را هم مطالعه فرمائید.


مدیریت بدون اتکاء بر بودجه

طی دو دهه مشاوره شغلی و شرکتی به شرکتها موسسات و مجموعه های مختلف به این مهم رسیدم که اولین سخن مدیران مدیریت تبلیغات بر اساس بودجه کم و کم و بازهم کم خویش است.

استیو در اپل با تفکری مخالف این پابه عرصه وجود نهاده توسعه و بهبود نگرش ها و رویه ها را در دستور کار خود قرار داد درست است که با اختصاص دادن مبلغ مشخصی در ماه برای تبلیغات ، شرکت خود را ساده‌تر نمود ، شما نیز  مخصوصا در شرکتهای نوبنیان و یا دانش بنیان و مانند بسیاری از کسب‌و‌کارها، فراز و نشیب‌های فصلی دارید، اختصاص دادن مبلغ ثابت برای تبلیغات  رویه را کند و تکراری و غیر خلاقانه نموده و در نهایت موجب می‌شود تا در زمان‌های رکود بازار ،کمتر از حد لازم برای تبلیغات زمان و ریال و فکر مصرف کنید و در زمان‌های رونق کسب‌و‌کار، برای تبلیغات و جذب مشتری، به اندازه‌ی کافی هزینه نکنید. یکی از اشتباهات بسیاری از کارافرینان کشور که طی دودهه به آنها مشاوره داده ام از معدن و سنگ مساجی و قطعه ساز تا خدماتیها این است که منابع مالی خود را بر اساس نیازهای تبلیغاتی فصلی‌ و یا افق چشم انداز و تفکر ترکیبی هرگز تنظیم نمی‌کنند و برنامه ایی هم برای آن ندارند.

تبلیغات همه جانبه

اپل پیوسته یک شعار بزرگ در تبلیغات اثر گذار و خلاقانه خود در دستور کار دارد از سال ۲۰۱۱ که جابز مرده تا امروز و مدیران بعدی هم دوباره همین رویه ادامه دارد این است که پیوسته بر اساس تشابه و فرایند هماهنگی مالی بالقوه‌ی اپل بصورت جهانی تفکر نموده و تبلیغات نموده اند آنهم بصورت کاملا همه جانبه

مدیران اپل پیوسته بهترین و هوشمندانه و خلاقانه ترین مکان و زمان را  برای تبلیغات انتخاب می‌کنند و این رویه ادامه پیدا می کند در حالیکه در شرکتهای ایرانی تازه تاسیس و یا دانش بنیان و حتی میان سال و قدیمی می بینیم که پس از مدتی رویه تبلیغات متوقف می‌شوند. در تبلیغات هم مانند سرمایه‌گذاری، نباید همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت . لطفا و حتما به این مسئله فکر کنید که باید هر آنچه را که قصد دارید برای تبلیغات هزینه کنید، در بینِ انواع سوشیال مدیاها و سایتها و شبکه های مختلف و کاملا مناسب برای مشتری هدف و  مخصوصا با توجه بودجه‌ خود گسترش و توزیع کنیم.

این مقاله ادامه دارد..


لطفا و حتما مقاله بازاریابی به روش کوکاکولا را هم مطالعه فرمائید

 

 

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

 

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت اول)

 مطالعات بیشتر:

  تبلیغات به شیوه استیو پل جابز(قسمت دوم)

انواع تبلیغات

تبلیغات دهان به دهانWord of Mouth

خصوصی: تبلیغات دهان به دهانWord of Mouthقسمت دوم

اموزش سخنرانی و فن بیان ۱

چطور مانند یک حرفه ای کارت ویزیت خود را ارائه کنیم

Views: 13

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,