تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت دوم)

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز (قسمت دوم)
اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
23 بازدید

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز این مقاله در ادامه مطلب تبلیغات به شیوه استیو پل جابز(قسمت اول) می باشد: تبلیغات به شیوه استیو پل جابز(قسمت دوم) تبلیغات به شیوه استیو بعنوان یک مدرس و مشاور کسب و کار سالها است به این فکر میکنم چگونه استیو جابز توانست دنیا را فتح کند و ۵ صنعت بزرگ […]

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز

این مقاله در ادامه مطلب تبلیغات به شیوه استیو پل جابز(قسمت اول) می باشد:

تبلیغات به شیوه استیو پل جابز(قسمت دوم)

تبلیغات به شیوه استیو

بعنوان یک مدرس و مشاور کسب و کار سالها است به این فکر میکنم چگونه استیو جابز توانست دنیا را فتح کند و ۵ صنعت بزرگ جهان را متحول کند این مقاله نگاهی کوتاه دارد به این مهم و قسمتی از کتاب ((استیوجابز مردی با دستهای روبه اسمان)) است

جذابیت حرفه ای

استیو جابز بخوبی این مهم را درک کرده بود که اپل هرگز نمیتواند محصول یا خدمتی منحصر بفردی تولید و ابداع نماید که برای همگان جذابیت داشته باشد. بسیاری از صاحبان کسب‌ و‌ کارها، از جمله مدیران شرکت‌ها، سعی می‌کنند راه‌هایی را برای دسترسی به تمام بازارها پیدا کنند. ولی به طور معمول، این روش هرگز عملی نبوده و نیست. این کار می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای کوچکی که نمی‌توانند همزمان در چند بازار بجنگندو یا فعالیت کنند، به فاجعه بزرگی منتهی خواهد شد. پس بهتر است که بازار هدف خود را به درستی و دقت هرچه بهتر و بیشتر بشناسید و بهترین‌های خود را به مخاطبا نمان ارائه نمائیم. به یاد داشته باشید هرچقدر در این راه پول خرج کنیم و بررسی و تحقیق کنیم شانس موفقیت ما بیشتر خواهد بود.

 

آزمایش تبلیغات

اپل و مایکروسافت و بعدها زاکر برگ کمپانی فیسبوک را به سمت سرمایه‌گذاری بر روی گروه‌های کانونی (focus group) سوق دادند و این رویه فوق العاده هیجان انگیز و مفیدی است . البته شما هم می‌توانید تبلیغات خود را بر روی افراد دیگر آزمایش کنید و  مخصوصا واکنش آنها را بسنجید.  طی پروسه win95 بیل گیتس این پروژه را به شدت دنبال نمود و امروز این نسخه بسبار بسیار پیچیده و سری شده است و برای مایکروسافت جنبه حیاتی پیدا نموده است.

در این رویه مهمترن سوال این  است که :((آیا آنها پیامی را که می‌خواهید منتقل کنید، درک می‌کنند و می‌پذیرند؟))

اگر چنین نیست، بفهمید که چگونه می‌توانید پیام‌تان را به شکل مؤثرتری به آنها منتقل کنید. البته راه‌های ارزان‌تری نیز (در مقایسه با گروه کانونی) برای آزمایش تبلیغات شما وجود دارد. برای نمونه می‌توانید از پرسشنامه استفاده کنید.


لطفا و حتما مقاله ضد تبلیغ را هم مطالعه فرمائید


 

نظارت بر تبلیغات

اپل بعنوان یک شرکت پیشرو و متفاوت پیوسته در حال نظارت نامحسوس روی تبلیغات خود چه در زمان جابز و چه در زمانه کوک بوده و هست و این یکی از برترین مزیتهای اپل است یک مزیت حرفه ای و کاملا پولساز؟

شما می توانید به سهولت از مشتری یا ارباب‌رجوع خود این سوال را بپرسید که چگونه با محصولات یا خدمات ما آشنا شده اید.

با وجود اینکه انجام این کار بسیار ساده است، ولی بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار، به خود زحمت انجام آن را نمی‌دهند. دانستن اینکه مؤثرترین عناصرِ آگهی‌های تبلیغاتی شما، کدام عناصر هستند و کدام رسانه‌ها، سودآورترین فرصت‌های تبلیغاتی را برای شرکت شما فراهم می‌کنند، بسیار سودمند است

مشتری شناسی

اپل مشتری خود را می شناسد و انها را دسته بندی و تحلیل می کند حتی برخی مشتریان را در برخی بازه زمانی از دستور کار خود حذف می کند این در حالی است که تغییر استرتزی می تواند فصل بین شکست و پیروزی باشد.

آری شما هم بعنوان یک کارافرین برتر ایرانی و یا استارتاپهای ایرانی باید کمپین تبلیغاتی داشته باشید و باید در جهتِ رسیدن به بازار خاص و عام مورد نیاز خود باید به تفکر ترکیبی در خصوص کمپین دست پیدا نمائید. متاسفانه یکی از اشتباهات رایج در میان شرکتهای ایرانی این است که در  ارائه‌ی تبلیغاتی کاملا گله ای و هیاتی و یا به عبارت دیگر کلی  نگری می کنند که به زبان مشتریان بالقوه‌ی خاص بازار تخصصی شما اصلا صحبتی نمی‌کند یا بدتر از آن اصلا حتی توجه آنها را به خود جلب نمی‌کنند. لطفا و حتما از خودتان بپرسید که آیا قصد دارید چه نوع مشتریی را به خود جذب فرمائید و کاری کنید که تبلیغات شما به‌طور خاص روی آنان موثر واقع شود .

 

تصویر سازی ذهن مشتری

اپل همیشه پیشرو بوده است آری وقتی در بزرگراه با سرعت در حال حرکت هستیم در کشورهای مختلف یک تابلو ساده با یک سیب گاز زده و دریگر هیچ .

شما با چنین تابلویی مواجه می شوید چه چیزی را به یاد می آورید ، به راحتی متوجهِ تابلوهای تبلیغاتی بزرگ که شکل پتو ،تلفن همراه،مبل ، کیف و چرم و…..  می‌شوید. در واقع محصولات فراوانی وجود دارند که آنها را از روی شکل بسته‌بندی یا لوگوی آنها تشخیص می‌دهیم. باید بدانیم که تصویر در تبلیغات و ترویج برندها و شرکتها و موسسات از اهمیت بسار زیادی دارد. بسیاری از تبلیغ‌دهندگان ایرانی متاسفانه، برای ایجاد تصویری همیشگی در ذهن مشتریانشان هیچ تلاشی نمی‌کنند و فرصت تأثیر گذاشتن بر مشتریان احتمالی خود را نیز هر روز و هر لحظه از دست می‌دهند  این در حالی است که رقبای شما به شدت در این خصوص  در حال حرکت رو به جلو هستند.

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

مطالعات بیشتر:

تبلیغات سیاه از نوع داعش

مداحی یا تبلیغات سیاسی

قوانین تبلیغاتی موثر

کمپین تبلیغاتی

سایتهای تبلیغاتی رایگان

خصوصی: زبان بدن و کاربرد آن در تبلیغات

Views: 8

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,