تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی
شهریور ۱۲, ۱۴۰۲
19 بازدید

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی  تحقیق روی رفتار های غیر کلامی دودهه است که روی رفتارهای غیرکلامی در حال تحقیق و مطالعه هستم و امروز ناظر تصویری قابل تامل از دو بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر بودم.  در این تحلیل مازیار میر صرفا به زبان رفتاری و تحلیل افراد گوناگون از […]

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی 

تحقیق روی رفتار های غیر کلامی

دودهه است که روی رفتارهای غیرکلامی در حال تحقیق و مطالعه هستم و امروز ناظر تصویری قابل تامل از دو بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر بودم. 

در این تحلیل مازیار میر صرفا به زبان رفتاری و تحلیل افراد گوناگون از دیدن این عکس پرداخته روند موضعی و ترکیبی این دو چهره را در ددستور کار خود قرار داده صمیمانه از این دو بازیگر خوبمان بابت این مقاله قلبا عذر خواهی می نمایم. در نشست خبری فیلم «من» به کارگردانی سهیل بیرقی که ۱۷ بهمنماه که در کاخ جشنواره برگزار شد‌ لیلا حاتمی و بهنوش بختیاری حضور داشتند دو بازیگر مطرح کشور و جالبترین ژست این دو بازیگر در کنار هم تصویری قابل تفکر و تعقل و یاداوری سونامی آرایش و زنگ خطری که باید برای نسل جوان بصدا درآید. و مانند همیشه از نگاه تیزبین شکارچیان لحظه ها وعکاسان حاضر در این نشست هم دور نماند. 

قبل از تحلیل زبان بدن و تن گفتار این دو بازیگر مطرح کشور یاد آوری این نکته را غنیمت می دانم ده سال دیگر چهره این دو بازیگر را باید دید و این تحلیل نویسنده و با تجربه منحصر بفردی که در این خصوص دارد هم کار برد خواهد داشت و مخصوصا موید دیدگاه های تحقیقات مردمی در این خصوص خواهد بود. قبل از تحلیل عکس بهتر است به بیوگرافی این دو بازیگر خوب  و محبوب کشورمان مروری اجمالی داشته باشیم. 

بهنوش بختیاری (متولد ۱۳۵۴ در تهران) بازیگر و منشی صحنه ایرانی است. وی در فلیم‌هایی چون شب‌های برره (در نقش لیلون) و اخراجی‌ها ۳ بازی کرده است. او دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ زبان فرانسه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران است. مادر بهنوش بختیاری اهل شهر قم می‌باشد. اودرتیرماه ۱۳۷۸ با محمدرضا ارین ازدواج کرد . 

لیلا حاتمی 

لیلا حاتمی در نهم مهر ۱۳۵۱ به دنیا آمد. پدرش علی حاتمی، کارگردان سرشناس وبلند آوازه سینمای ایران، و مادرش زری خوشکام، هنرپیشه قدیمی سینما بود. او در رشتهٔ ریاضی فیزیک در تهران دیپلم گرفت. برای ادامهٔ تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک تهران (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) در رشتهٔ مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. تحصیل در این رشته را پس از دو سال نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت و آن‌جا ادبیات فرانسه خواند. به علت بیماری پدرش در ۱۳۷۵ تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و به ایران بازگشت. در سال ۱۳۷۷ با علی مصفا ازدواج کرد. از آن پس در تهران زندگی می‌کند. وی دارای دو فرزند به نام‌های مانی و عسل است.لیلا حاتمی همچنین به پنج زبان زنده دنیا یعنی فارسی وانگلیسی ، فرانسه ،آلمانی ، ایتالیایی صحبت می‌کند. 

امروز هم در بسیاری از شبکه های اجتماعی این عکس را به دوستان و سروران گرامی نشان دادم و این مقاله کوتاه علاوه بر دیدگاه شخصی نویسنده به جمع بندی صدها نظر سنجی عمومی از طیف های گوناگون جامعه پرداخته است. 

خدا زیبا است و زیبایی را دوست دارد. تمایل به زیبایی از برترین تمایلات و شهوتهای انسانی ناشی می شود. جالب است بدانید که  نقوش حک شده و دست نوشته های بر دیواره غارها منقول از انسانهای اولیه نیز از نشانه های گرایش بشر اولیه به زیبایی خالی نیست، اولین عمل های جراحی پلاستیک پس از پایان جنگ جهانی و صرفا به جهت معالجه مجروحان جنگی که دچار آسیب های جدی در ناحیه صورت شده بودند، انجام گرفته و از سال ۱۹۲۰ میلادی، بیمارانی که نقص مادرزادی یا عیوب ظاهری هم داشتند، تحت عمل جراحی پلاستیک یا جراحی زیبایی قرار می گرفتند. در جنگ جهانی دوم، سربازان چینی برای تغییر چهره خود، تحت عمل جراحی پلاستیک زیبایی قرار گرفتند. 

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی

از آن پس شمار متقاضیان عمل های جراحی پلاستیک زیبایی و افرادی که از روش های گوناگون برای زیباتر شدن چهره خود استفاده می کنند، سیر صعودی با شیب تندی به خود گرفت. در تازه ترین تحلیل های آماری طی ۱۵ سال گذشته افرادی که بصورت افراطی به سیل عظیم  مصرف کنندگان لوازم آرایشی و متقاضیان عمل های جراحی های زیبایی روی آورده اند . بیش از  ۷۰ درصد رشد داشته است که خود جای تعمق و تعقل بسیار دارد به راستی چرا؟ 

شاید نکته بسیار هیجانن انگیز در این خصوص این باشد که براساس تازه ترین آمارهای  رسمی که همه ساله  انجمن جراحی پلاستیک آمریکا ارائه کرده‌است، بیش از  ۸۰‌درصد از جراحی ‌های سال های  ‌۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را زنان انجام می ‌دادند ، که در دنیا بی سابقه بوده است. 

متاسفانه  این سونامی وحشتناک روز به روز بر تعداد مردانی که با اعمالی چون بوتاکس، کاشت مو و جراحی بینی می ‌خواهند خود را جذابتر و جوانتر و زیباتر کنند، می افزاید. گرایش زیاد و افراطی  مردم در ایران و نگاه به سوپر استارها و یا ستارگان عالم هنر باعث شد که مردم به انجام چنین جراحی‌ هایی رو آورند . 

سیل فزاینده زنان و مردانی که روبه جراحی پلاستیک می آورند باعث شد ما با تعداد کم جراحان پلاستیک روبرو شویم. و متقاضی و سود سرشار این موضوع باعث شد پزشکانی از سایر رشته‌ های پزشکی و بدون صلاحیت از این آب گل آلود و پر از پول ماهی بگیرند و در نتیجه مشکلات و شکایات از پدیده ایی به نام  قصور‌های پزشکی به شدت روبه افزایش رفته و این خود تبدیل به یک معضل بسیار حاد در میان عمل های زیبایی، کشور شده است. شاید هم بد نباشد بدانیم امروزه کشور ما رتبه اول جراحی زیبایی را در جهان دارا است. 

قبل از ادامه سخن و پس از این مقدمه کوتاه بهتر است باور داشته باشیم و بدانیم که  با آرایش و جراحی زیبایی بازیگر نخواهیم شد بسیاری از خانمهای عرصه بازیگری معتقد هستند که خانم‌هایی که می‌آیند هفت قلم آرایش میکنند و به استودیو و یا دفتر پروژه های سینمایی ورود پیدا می کنند ما آنها را حتی راه هم نمی‌دهیم که وارد ساختمان شوند. ما می‌گوییم باید ظاهرتان از ابتدا ظاهر یک دانشجو و دانش‌آموز باشد که ما بدانیم برای شما چه چیزهایی در اولویت اول است و شما که هستید یادمان باشد انسانها بر اساس ظاهرشان بسیار تفسیر می شوند. 

پس از آن وارد مراحل آشنایی با هنر و سطح مطالعات و آشنایی آنها با ادبیات و شعر و سینما و تئاتر خواهند شد. برخی خانمهای عزیز و گرامی این تصور را دارند که با آرایش غلیظ و حتی تغییر چهره …… می توانند هر مرد و زنی را تحت تاثیر خود قرار دهند اما واقعیت چیز دیگری است. آیا شما خانم محترم فکر می کنید با تغییر چهره و یا با یک ماسک پوشالی ( چون مازیار میر به جد معتقد است برخی آرایش نمی کنند ماسک و آدمکی فرا روی خود می گسترانند) امکان ورود به پروژه سوپراستار ایرانی را خواهید داشت. در دنیای مد و فشن حتی مدل غربی آن هم اینگونه جراحی های گسترده دیگر بهیچ عنوان و مانند مدل ایرانی آن رایج نیست که هرگز هم رایج نبوده. 

متاسفانه بسیاری بر این باور هستند که ( دنیای هنر = آرایش و جراحی زیبایی ) یادتان باشد تمام زیبایی هر انسانی به خود واقعی اوست و در هیچ جای جهان هیچ بازیگری با جراحی و آرایش به یک ستاره یا سوپر استار تغییر وضعیت نداده و نخواهد داد. 

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی

اوج فاجعه را شاید باید اینجا دنبال کرد ….. 

دختری از آشنایان را دیدم که بیش از ۲۵ عمل جراحی زیبایی داشته و وقتی از مادر جویای شروع این سونامی در زندگی می شویم متاسفانه پس از آشنایی با یکی از هنرپیشه های معروف سینما در یک مهمانی داستان شروع شده است که با توجه به معروفیت این بازیگر خوب و معروف کشورمان از نام ایشان صرف نظر می کنیم . آری پس از این اشنایی دختر جوان شروع به اولین جراحی یعنی جراحی بینی کرد و پس از ان بود که جراحی پلک، تزریق بوتاکس و ژل و حتی جراحی شکم و … آغاز شد و امروز از یکی از بستگان دختر شنیدم که با التماس و زاری و گاهی با تهدید خانواده را مجبور به فراهم کردن هزینه های هنگفت جراحی می کند و این داستان همچنان ادامه دارد. 

جالبترین قسمت داستان این است که دختری که با عمل های متعدد بصورت مصنوعی زیبا شده برنامه های آتی را در مهمانی مطرح می کند و به صمیمی ترین دوست خود می گوید من زشت شدم آری این داستان که روایت هزاران دختر کشور عزیزمان است همچنان ادامه دارد….. 

بسیاری از کارشناسان حوزه های مختلف معتقد هستند که دلایل بسیار متنوع و مختلفی باعث روند رو به رشد این فرایند عمل های زیبایی و اشاعه آن در کشور را عنوان  می کنند. همچنین در حوزه های خبری و ژورنالیستی نیز در این زمینه کارهایی انجام شده است. در واقع اینطور می توان بیان نمود که استقبال عمومی از اعمال جراحی زیبایی، هم در سطح جهانی و هم بیشتر و شدیدتر در سطح کشور، منجر به واکنش های نظری و تحقیقاتی از سوی اکثر نظریه پردازان شده و البته همه اینها تأثیر چندانی در کاهش استقبال افراد از اعمال جراحی زیبایی نداشته است و حتی مخصوصا آثار زیانبار آن بر سلامتی  را تحت الشعاع قرار داداه است؟ 

متاسفانه دامن زدن به این آتش شعله ور از طریق رسانه ها و به طور کلی تبلیغ وتهییج به اعمال جراحی پلاستیک در سطح وسیعی رو به گسترش است و اینگونه به نظر می رسد تمام اصحاب رسانه های غیر رسمی در حال بمب باران افکار عمومی هستند و این یکی از بزرگترین معظلات روز کشور است. 

شما چه از ان دسته از افراد باشید که جزو خواص و یا عوام باشید و یا حتی یک دانشجوی جدید الورود و یا یک کمال گرای دو آتشه و یا دچار اختلالات شناختی و یا عاطفی باشید و یا حتی اگر  فمینیســت باشید باید چند نکته را بدانید: 

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی

نکات قابل توجه:

متاسفانه دلایل جراحی های زیبایی، یکدست و یکنواخت نبوده و نیست و دلایل بسیار پیچیده و فراتر از حوصله این مقاله را می طلبد اما مازیار میر طی مدتها تحقیق در این خصوص به این نکات دست پیدا نمود که مسائلی چون  عدم اعتماد به نفس و چشم و هم چشمی، ارزشمند نبودن پیری و سالمندی در جامعه،مبارزه با پیری و بیکاری و توجه به زیبایی ظاهری افراد به جای رفتار و کمالات اخلاقی و مکنونات قلبی اشاره کرد امروز در لایه های پنهان جامعه ارایش و جراحی های پلاستیک یا زیبایی در نهایت اقبال عمومی را با خود همراه ندارد چراکه قلبهای ما با تغییر چهره هرگز همساز و هم سونبوده و نیست . 

در ضمیر نا خود آگاه ما در ۱۰۰ درصد افراد مورد آزمایش که زن و مرد و پیر و جوان و دارای تحصیلات عالی و … و از بسیاری از استانها پیرامون عکس سوال شد همه و همه یک صدا خانم لیلا حاتمی را برگزیدند.به راستی چرا؟ 

شاید باید باور نداشته باشیم آنچه به زبان جاری می شود همیشه با مکنونات قلبی و ایده ال ما یکسان نیست و یا شاید ضمیر ناخود آگاه ما، باید از سطحی نگری در این خصوص به شدت اجتناب نمود و به تمام عوامل و زوایای پیدا و پنهان این موضوع رسیدگی دقیقی نمود. در واقع تفسیرهای یک جانبه و تک بعدی دیدن قضیه، نهایتاً نمی تواند چشم انداز واضح و دقیقی از آنچه در جامعه ایرانی در حال وقوع است، ارائه کند و همین مسئله از حل وفصل کارآمد و بجای مشکل جلوگیری خواهد نمود. 

اما با این توضیحات مفصل برگردیم به تحلیل زبان رفتار یک عکس به یاد ماندنی از دو بازیگر محبوب کشورمان،در ابتدا باید اذعان کنم بازی هر دوی این سوپر استار مطرح کشورمان را به شدت دوست دارم بارها و بارها از ته دل خندیدم و با بازی خانم حاتمی در جدایی سیمین از نادر گریستم مردی از جنس خودم؟ 

خانم حاتمی در این عکس بسیار جوانتر از خانم بختیاری ظاهر شده و ارایش زیادی ندارد نقطه مقابل، خانم بختیاری عزیز پس از جراحی و ارایش هم پیرتر و شکسته تر شده ( به استناد گروه های هزار نفری در تلگرام و لاین و….) و هم از نظر امتیاز عزیزان نفر دوم از لحاظ زیبایی را احراز نموده اند. 

بیشتر افراد با خانم بختیاری خاطره های بسیار خوشی دارند، مازیار میر هم چنین الگویی را تصدیق می کند اما همه افراد حس خوب را نیز با دیدن چهره خانم حاتمی اولویت اول خود ارزیابی می کنند زبان بدن این دو عزیز بیان گر دو فرهنگ و دو خط مشی کاملا متفاوت است و این در حالی است که بیشتر خانمها و حتی اقایان در این خصوص هم برترین امتیاز را به خانم حاتمی واگذار نمودند شاید جامعه ما علی رقم تفکر نوین هنوز در لایه های زیرین خود پافشاری بر الگوی سنتی و پاک و بی الایش قدیمی همان که دنیای مدرنیته نیز در هزاره جدید به دنبال آن است و آن را دنبال می کند و واقعیت هم همین بوده و هست و ما خود از ان کاملا بی خبریم .

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی

دست به سینه بودن و نگاه متفکرانه همراه با لبخند ملیح و واقعی خانم حاتمی ما را به یاد دختر شاه پریان می اندازد و این البته تعبیر نویسنده است. در حالیکه این لحظه و حالت صورت و مدل آئینه به دست گرفتن خانم بختیاری مرا نه به لیلون نزدیک می کند و نه به دنیاهای ماقبل آن و حس می کنم انگار من ایشان را نمی شناسم آشنایی قدیمی که سالها مهمان حوب خانه ما بود، اما امروز برای ما غریبه است و این دقیقا مورد و اشکالی است که من در موقع ارتباط برقرار کردن با بسیاری از بازیگران تغییر چهره داده با آن روبرو می شوم وچالش همه بینندگان است. 

ابهت و وقاری که معمولا در مدل نگاه و تیپ خانم حاتمی به وفور موج می زند و همراهی ارایش و جراحی های خانم بختیاری و حالتی که بخود گرفته اند حین آرایش مجدد از نکاتی بود که بسیاری از افراد در این پرسشنامه ها مطرح نمودند. لباس و پوشش خانم بختیاری بسیار عالی بود اما شاید رنگ های روشن تر برای این گروه مناسب تر است مانند همتاهای خود در نقاط دیگر جهان و پوشش خانم حاتمی بسیار ساده و در عین حالحرفه ای بود و تحسین برانگیز. 

در پایان بخاطر تحلیل این عکس اول از این دو بازیگر خوب کشورمان عذر خواهی نموده و تاکید دارم هدف این است که جوانان کشور ما الگو و اساس بازیگری و دنیای هنر را جراحی پلاستیک و ارایش قرار ندهند بلکه اساس و الگوی مهم و برتر را علم دانش و تجربه و مهارت ارزیابی کنند و دوم اقبالیت خود را در یک پروژه کوچک ارزیابی کنند و سوم ژستهایی با لایه خود واقعی بسیار مقبول تر است بیاد داشته باشیم  همیشه زیبایی در سادگی است که این یک آمیزه دینی است 

نکته ای کلیدی که امروزه به بوته فراموشی سپرده شده است شاید پارتی و پول خیلی بی تاثیر نباشد اما تجربه و مهارت و سطح علمی و سادگی بیش از هر فاکتور دیگری می تواند به شما در موفقیت نهایی کمک شایان توجهی بنماید . در پایان برای خانم ها بختیاری و حاتمی عزیز و گرامی دو هنرمند بسیار خوب کشورمان آرزوی موفقیت می نمایم.ل لخ لخخ لخخل لخخلل  

متاسفانه از نظر علمی ثابت شده است که انسانهای عادی و عامی ، هرگز نمی توانند ذهن دیگران را بخوانند. در واقع اگر کسی این‌طور فکر کند، ممکن است از نظر روانشناسی دچار نشانهٔ «ذهن‌خوانی» شده باشد که یکی از شایعترین نشانه‌های اختلالات فکری است. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم خواندن چهره و زبان بدن (تن‌گفت) دیگران است که این دانش با ذهن‌خوانی بسیار متفاوت است این سایت و این سلسله مقالات نتیجه سالها تحقیق و مطالعه و جمع آوری مطالب از سایتهای رفرنس خارجی می باشد .قطعا در این راه ما حتما در قسمتهایی شاید به بیراهه هم رفته باشیم امید دارم برای غنای مطالب هم در زیر هر مطلب نظرات و تجربیات خود را منتشر نموده و این مطالب را برای تمام دوستان خود به اشتراک بگذارید در پایان هر ماه به بهترین و فعالترین فرد در سایت یک نسخه pdf کتاب به رسم یادبود ارسال خواهدگردید. 

تحلیل زبان بدن بهنوش بختیاری و لیلا حاتمی

Views: 13

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , ,