تحلیل سام درخشانی در مجله کلبه

تحلیل سام درخشانی در مجله کلبه
اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
12 بازدید

تحلیل سام درخشانی در مجله کلبه تحلیل رفتار سام درخشانی امروز در مورد یکی از ستاره های خوب کشورمان می خواهم برایتان بنویسم این تحلیل ها علاوه بر اینکه می تواند برایتان بسیار جالب و هیجان انگیز باشد برای عزیزانی که پای در جاده بازیگری می گذارند بسیار می تواند مفید و اموزنده واقع شود […]

تحلیل سام درخشانی در مجله کلبه

تحلیل رفتار سام درخشانی

امروز در مورد یکی از ستاره های خوب کشورمان می خواهم برایتان بنویسم این تحلیل ها علاوه بر اینکه می تواند برایتان بسیار جالب و هیجان انگیز باشد برای عزیزانی که پای در جاده بازیگری می گذارند بسیار می تواند مفید و اموزنده واقع شود سام درخشانی زاده ۱۳۵۴٫۴٫۳۱دیپلم تجربی و انصرافی رشته تئاتر است این روزها او را به نام اقای فانی میشناسید من در این مورد هم در برنامه گلخانه شبکه ۳ برنامه تحلیلی داشتم که در اینجا از همان برنامه مطالبی رانقل می کنم .

سام کار بازیگری را نزد بزرگان بازیگری در اموزشگاه سمندریان فراگرفت و با مجموعه شب زدگان به جهان بازیگری پا گذاشت کارهای بعدی او بهشت ابی مجموعه همسفر خانه پدری دلباخته برف و بنفشه… این روزها با مستند سفر به برزیل و همه چیز انجا است در یک کارکتر صددرصد منفی ظاهر شده است من شاید بعنوان یک علاقه مند به بازی سام نتوانم تحلیل درستی از این بازیگر توانمند بیان کنم اما مطالبی مختصری را برایتان مینویسم .

با توجه به کارهای تا به امروز یک روند روبه رشد از سام در ذهن خودم ترسیم کرده ام و این خبر خوشی است اما بازی فانی را از سام اصلا حرفه ای ندیدم و بیشتر به تظاهری بی حس تبدیل شده بود با بیشتر دوستان و دانشجویانم که صحبت کردم انها نیز همین نظر را داشتند و در مقابل فانی مخصوصا در دادگاه بازی قاضی و وکیل و …همه  بهتر از او بودند و بازی سام برای ما قابل قبول نبود در مبحث تشخیص دروغ من به دانشجویانم همیشه یکی از شاخصه های تشخیص دروغ را تقدم و تاخر در زبان بدن و یا تغییرات در مدل ارائه زبان بدن حرکات چشمها و سرو گردن و دستها بیان می کنم و متاسفانه در سام این نقطه ضعفها به شدت به چشم می خورد.

با توجه به میمیک صورت خوب و جذاب سام  متاسفانه گیریم هم اصلا چنگی به دل نمی زد و این هم یکی از نقاط ضعف این سریال پرمخاطب بود .که شاید بازی سام را بسیار تحت تاثیر خود قرار داد سام به زبان بدن و تاثیرات ان کاملا اشنا است و این را در بازیهای مختلفش به زیبایی به بنمایش گذاشته شده است . اما برقرار کردن حس خوب با مخاطب مسئله فوق العاده پیچیده ای است و در هر کار نسبت به کار بعدی کاملا متمایز و متفاوت است نکته ای که فرق بین یک حرفه ای با غیر حرفه ای را مشخص می نماید.

من یکی از عاشقان سبک بازی مارلون براندو هستم و حس میکنم سام می تواند از  این بازیگر افسانه ای بسیار تاثیر بگیرد هرچند شاید خودش کاملا از این مسئله بی خبر باشد میمیک صورت ژست های منحصر بفرد و طرز استفاده از دستها و سر و صورت معصومیتی که دیگر بازیگران ما در ضمیر ناخوداگاه و چهره مانند او ندارند و برخی از بازیهای او مرا به یاد این بازیگر افسانه ای تاریخ سینما می اندازد و این تفاوت منحصر بفرد سام درخشانی است .

نکته دیگر این است که از لحاظ نگاه و چشم ها و حالت و مدل نگاه کردن و یا حتی عمق نگاه کردن بسیار عالی عمل می نماید و همه از نقاط قوت اوست  متاسفانه برخی بازیگران دچار غرور زاید الوصفی میشوند که انکار ناپذیر است و این در بازی و حتی نگاه انها هم نمود پیدا می کند من معتقدم چشمها اینه تمام نمای درون ما هستند چیزی که سبب جذابیت مضاعف مرحوم خسرو شکیبایی است نه فقط بازی زیبای اوست که چشمها از درون این مرد بزرگ خبر می دادند نگاه های عاشقانه صادقانه و تکرار نشدنی خانه سبز از این دست بودند. فکر می کنم این وجه تمایز اسکار بگیر های قدیم و جدید است برای مثال مارلون براندو چنین بازیگری است او کلیشه شخصیت‌های سینمایی را کاملا متحول کرد و آن را از چهره های اتوکشیده مردان سینمای کلاسیک به چهره واقعی و ملموس آدمهای کوچه و بازار بینهایت نزدیک کرد.

براندو تجربه های شخصی و برداشت های ذهنی خود از هر نقش را به آن اضافه کرد کاری که در سریال جدید سام از او ندیدم اما در سریال پژمان لحظه هایی این کارهای زیبارا دیدیم  مارلون براندو  هیچ گاه به توضیحات فیلمنامه نویس و کارگردان تکیه نکرد و در اجراء ظرایف و تحریر های بازیگری و حالتهای تکرار نشدنی زبان رفتار استادی هرچه تمامتر به خرج داد که ویژگی منحصر به فرد اوشد و با ۴۴ فیلمی که بازی کرد مرزهای بازیگری را بسیار گسترش داد من زنده باد زاپاتا را کار فوق العاده او می دانم و سام برایم همیشه تداعی کننده صحنه معرفی زاپاتا است صحنه ای بسیار کلیدی و به یاد ماندنی و همچنین چند سکانس از فیلم سایونارا یک فیلم در سبک درام و رمانتیک به کارگردانی جاشوا لوگن که در سال ۱۹۵۷منتشر و جایزه های متعدد اسکار را یکی پس از دیگری شکار نمود

متاسفانه معظل بازیگران خوب کشور ما نحوه ارتباط برقرار کردن است با مخاطب یکنواختی بازیها و بهره نگرفتن از تکنیکهای زبان بدن و عدم اشنائی تحلیل رفتار متقابل نقطه ضعفهای شدید ما هستند استفاده از دست ها و مدل نگاه کردنها و مدل فکر کردنها در سام عالی است او شاید برای اولین بار در این سریال جدید خود مردی را نشان داد که دو همسر دارد که همسر دوم خود را کاملا پنهان می کند آن هم زنی که از او هر بار به بهانه ای مختلف باج خواهی می کند البته اگر هم چند مورد محدود با این مضمون در تلویزیون داشته ایم به راحتی از آن عبور کرده ایم و جزییات را کمتر نشان داده ایم و حالت زبان بدن سام در این گیر و دار از لحاظ من بسیار تاثیر گذار و خوب ارزیابی می شود

در برنامه گلخانه که به رد ازدواجش با بازیگر نقش ستایش پرداخت حالتها و استفاده از دستها و …. همه عالی بود حتی جابجا شدن های گاه بی گاه او همه و همه بسیار تاثیر گذار بود. البته بیشتر از یک دست برای بیان حالتها استفاده می کرد که این نقطه ضعف است یادمان باشد استفاده از دو دست بینهایت روی بیننده تاثیر می گذارد و علامت صداقت در گفتار و رفتار است و اعتقاد به حرفهایی که بیان می شود هرچند ان برنامه زنده بود اما فصل مشترک بازیگران مطرح جهان و سوپر استارها جاری سازی همین تفکرات حرفه ای در جای جای زندگی حرف ایشان است . در پایان باید بگویم بازیهای خوب سام نوید این را به ما می دهد که او یک بازیگر شش دانگ است هرچند تا رسیدن به یک بازیگر اسکار راه طولانی را در پیش رو دارد اما بعنوان یک هوادار دو اتشه روزی جایزه اسکار را نصیب خود کند و مایه افتخار کشور عزیزمان شود . انشا الله.

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

منابعی برای مطالعه بیشتر:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

زبان بدن احسان علیخانی

زبان بدن علی لهراسبی

زبان بدن مهران مدیری

زبان بدن عادل فردوسی پور

زبان بدن محمد سلوکی

Views: 8

برچسب‌ها:, , , , , ,