تحلیل فیلم ایستاده در غبار قسمت دوم

تحلیل فیلم ایستاده در غبار قسمت دوم
شهریور ۱۲, ۱۴۰۲
22 بازدید

تحلیل فیلم ایستاده در غبار این مقاله در ادامه مطلب تحلیل ایستاده در غبار قسمت اول نگارش شده است: تحلیل فیلم ایستاده در غبار قسمت دوم روایتی نوین از دفاع مقدس ایستاده در غبار روایتی از مظلومیت عزیزان سفرکرده من بارها با این فیلم به شدت گریستم یادآور شهیدجاویدالاثر بهزاد خادمیان همرزم حاج حسین خرازی […]

تحلیل فیلم ایستاده در غبار

این مقاله در ادامه مطلب تحلیل ایستاده در غبار قسمت اول نگارش شده است:

تحلیل فیلم ایستاده در غبار قسمت دوم

روایتی نوین از دفاع مقدس
ایستاده در غبار روایتی از مظلومیت عزیزان سفرکرده من بارها با این فیلم به شدت گریستم یادآور شهیدجاویدالاثر بهزاد خادمیان همرزم حاج حسین خرازی قهرمان اسطوره ایی و تکرار نشدنی دفاع مقدس
جدا از دوران کودکی و کردستان خسته کننده بقیه سکانسها عالی بود و زبان بدن حاج احمد وقتی صدایش از خشم می لرزید کاملا روایت فرماندهی بود که در کنار همرزمانش بود نه در بالای میدان و…..دقت در زبان بدن حاج احمد غباری که نبود و در میان راه زیاد شد و در حنه ایی که غبار و حاج احمد یکی شد و حاج احمد پر کشید از قوی ترین لحظات فیلم بود .

\"

تحلیل ایستاده در غبار قسمت دوم

شاید برایم جالبتر این بود که کارگردان خود جنگ را از نزدیک تجربه نکرده بود شبیخون را نچشیده بود خاک را در پوست گوشت و خون و دهانش حس نکرده بود و موج انفجار را هرگز حس نکرده بود همرزمش را در آغوش و در لحظات آخر حس نکرده بود …. اما همه و همه را به تصویر کشیده بود و یا اثار آن را به خوبی ترسیم کرده بود .
در سکانسی که همه در حال دویدن هستند و حاج احمد مانند پدری دلسوز همه را رصد می کند و یا تنبیه فرماندهی که بخاطر کم کاری و استراحت به رزمندگان صحنه های تاریخی است. آری همه و همه سکانسهایی بیاد ماندنی است ریزجزئیاتی از زبان بدن تک تک افراد و عوامل و صحنه که به درستی به ان و به شدت توجه شده بود .

\"

تحلیل ایستاده در غبار قسمت دوم

در جبهه به لندکروزهای قدیمی دوره جنگ می گفتیم لندکروز شتری و در پناه آن لندکروز صدای حاج احمد متوسلین با بازی تحسین برانگیزی کاملا همراه و همسو شده است ،صدایی که با تارو پود بازیگر انگار که کاملا درآمیخته .
اینکه در یک فیلم صدای واقعی و بازیگر مچ شده باشه و در این فیلم فوق العاده صدای آقای هادی حجازی فر با صدای حاج احمد متوسلیان سینک شده بود کار بسیار سختی است و باید بخاطر ایتکار بزرگ به این عزیزان تبریک گفت مخصوصا که برای بار اول در ایران همچنین اتفاقی روی داده است.
البته فیلم به بسیاری از سوالات بیننده جواب نمی دهد و شاید هم جوابی ندارد و یا روایت طولانی قصه کودکی و کردستان از جذابیت فیلم به شدت می کاهد که من در میان تماشاچیان این را حس کردم .

\"تحلیل ایستاده در غبار قسمت دوم

موسیقی جذاب و توجه به ریزجزئیات و تحلیلهای چند بعدی حاج احمد در لایه های پیدا و پنهان فیلم را می توان ازعوامل موفقیت فیلم ایستاده در غبار نامبرد.
به راستی چرا ما هرگز نتوانستیم چگوارا در ایران داشته باشیم آیا حاج احمد متوسلیان بالاتر از چگواری کمونیست نیست و ما در این خصوص چه کرده ایم؟
در کل بابت این فیلم فوق العاده زیبا و در نوع خود بی نظیر از همه عوامل و تهیه کنندگان متشکرم و آرزو می کنم فیلمهای بدیع از این دست را بیشتر در تمام فضاها شاهد باشیم .

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

منابعی برای مطالعه بیشتر:

دوره آموزشی ارتباطات غیرکلامی

زبان بدن مهران مدیری

زبان بدن عادل فردوسی پور

زبان بدن محمد سلوکی

Views: 7

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , ,