تحلیل فیلم PLATOON

تحلیل فیلم PLATOON
اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳
42 بازدید

تحلیل فیلم PLATOON تحلیل فیلم PLATOON استون با جوخه  به عنوان کارگردان منتقد سیاستهای جنگطلبانه دولت آمریکا شناخته شد و پا به سینمای حرفه ای یا قرار داد فیلمی شش میلیون دلاری که تاکنون ۴۰ میلیون دلار فروش داشته است فیلم جوخه برای دریافت هفت جایزه، کاندید شد و چهار تای آن را به چنگ آورد، بهترین فیلم، […]

تحلیل فیلم PLATOON

تحلیل فیلم PLATOON

استون با جوخه  به عنوان کارگردان منتقد سیاستهای جنگطلبانه دولت آمریکا شناخته شد و پا به سینمای حرفه ای یا قرار داد فیلمی شش میلیون دلاری که تاکنون ۴۰ میلیون دلار فروش داشته است فیلم جوخه برای دریافت هفت جایزه، کاندید شد و چهار تای آن را به چنگ آورد، بهترین فیلم، بهترین کارگردانی،  بهترین صدا و بهترین تدوین. سه جایزه بهترین فیلم­نامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و تنها جایزه ای که نتوانست  به چنگ اورد جایزه بهترین فیلمبرداری بود.البته بهتر است فراموش نکنیم برخلاف سال­های طلایی تاریخ سینمای جهان، فیلم­های درخشان زیادی در رقابت با جوخه .در آن زمان وجود نداشت

استون با این فیلم سبک نوینی را درسینمای آمریکا ایجاد کرد. داستان فیلم مربوط به جنگ ویتنام استالیور استون دراین فیلم بی پروا صحنه های جنگ را نشان می دهد و با خشونت بیش از حد انتظار که به نمایش می گذارد انتقاد شدید اللحنی به جنگ می کند. تا اواسط فیلم جوخه سرباز ها یک هدف بیشتر ندارند، کشتن تعداد بیشتری ویت کنگ تا بتوانند سریع تر از جهنم ویتنام فرار کنند ولی از اواسط فیلم خشونتی افراطی که از طرف یکی از گروهبان ها به نام باب بارنز به خرج داده می شود و به قتل یک زن ویتنامی بی گناه می انجامد می شود منجر به تفرقه بین سربازها شده و از اینجا به بعد جوخه مسیر داستانی دیگری را نیز به مسیر اصلی اضافه می کند. جوخه به نوعی روایت شخصی استون از ویتنام است.این فیلم نه تنها آغازگر موفقیت تجاری استون و توجه جدی تر منتقدان به وی بود بلکه چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را در حالی که در چهار رشته دیگر هم نامزد اسکار بود، دریافت کرد.

بی شک جوخه یکی از معروفترین ساخته های الیور استون و همچنین یکی از برجسته ترین اثرهای سینمای ضد جنگ میباشد…. استون که خود سرباز جنگ ویتنام بوده است به زیبائی پرده از زشتیهای جنگ بر میدارد و سربازان را بعنوان قربانیان اصلی آن معرفی  میکند…..برخی از بازیکنان گمنام این فیلم مانند فارست ویتاکر و جانی دپ بعدها به شهرتی بین المللی و جهانی دست یافتند…. موسیقی تاثیر گذار فیلم نقشی اساسی در انتقال فضای مغموم و گرفته جنگ دارد که کار بسیار تاثیر گذاری است مخصوصا در تصویری که  در  حین فرار سربازی هدف قرار می گیرد که من این تصویر را برای این مقاله انتخاب کردم تصویری که تا ابد در اذهان باقی خواهد ماند انقدر این  تصویر حس خوبی راانتقال می دهد که واقعا نهایت ندارد. ارتش ایالات متحده حاضر به کمک در ساخت فیلم نشد و به قول خود استون، “تغییری  که آنها میخواستند، تقریبا این بود؛ کل فیلمنامه باید باز نویسی و تغییر داده شود !”. جوخه تصویری بیواسطه از خشونت سربازان آمریکایی بر  علیه ویتکنگها و زخمهایی که جنگ بر روح این سربازان بسیار جوان میگذارد را به زیبایی به تصویر میکشد .الیور استون هرگز ویتنام را  فراموش نکرد، من هم در زمانی که در فاو بودم همیشه با خود فکر میکردم ایا من قاو چوبده گوسبه شهید اولاد و قفاص را فراموش خواهم کرد و خاطرات  آنرا….. اری استون چون خود همانند قهرمانان فیلم‎هایش برای شرکت در جنگ ویتنام داوطلب شد و همانند بسیاری از آنان نیز خیلی زود از اثرات  مخرب و ویرانگر این جنگ آگاه گشت. در طی این ماجراجویی دوبار هم زخمی شد و دو مدال شجاعت نیز از سوی ارتش دریافت کرد. اما آن‎ها نیز باعث نشدند که بعدها به خطایش مبنی بر شرکت در جنگ اذعان نکند و مدال‎هایش را هیچ چیز نخواند. به هرحال استون سه فیلم در مورد جنگ ویتنام ساخته است.جوخه داستان یک قهرمان یا به عبارت دیگر قهرمانانی نیست که یک تنه به قلب دشمن می­زنند و بدون برداشتن خراشی همه را از بین می­برند، این فیلم داستان انسانهای ساده و معمولی است که فقط می­خواهند از این جهنم زنده بیرون بروند. جوخه درباره انسانیتی است که در جنگل­های ویتنام گمشده است. سرباز تیلور ساده و مهربان، بعد از گذشت چند ماه در آخر داستان تبدیل به یک قاتل خونسرد می­شود که به راحتی آدم می­کشد. انسانیتی که فقط فرشتگانی مانند گروهبان الیاس از آن پاسداری می­کنند. شاید روزگاری گروهبان بارنز و افراد زیردستش هم انسان­های متمدن و دلرحمی بودند، اما جنگ از آنها هیولاهایی ساخته که دیگر نمی­توانند از آن جدا شوند. کشتن یک انسان دیگر هرچند مهاجم باشد و دیدن کشته شدن آنها، به مرور زمان، قلب هر انسانی را سخت می­کند و این نتیجه ایست که هر جنگی در بردارد، هر چند که جنگی مقدس باشد.

زبان بدن این تصویر انقدر منتقدان و تحلیلگران را تحت تاثیر قرار داد که با گذشت چند دهه از ساخت فیلم هنوز هم دست مایه بسیاری از منتقدین و فیلمسازان است و من هم در زمان تماشای این صحنه به شدت منقلب شدم چون زبان بدن واقعی و بسیار تاثیر گذاری است که شما هم می توانید این حس را با دیدن فیلم تجربه نمایید. توصیه میکنم فیلم را حتما ببینید .نکته پایانی تصویر خون هدف قرار گرفتن و شکست را به نمایش می کشد اما در لایه پنهان جسارت قدرت و شهامت استون را هم برای بیننده تداعی می کند اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید ….

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

تحلیل فیلم پنجره مخفی (Secret Window)

تحلیل زبان بدن فیلم mission impossible

تحلیل زبان بدن فیلم لوسیLucy

تحلیل فیلم PLATOON

تحلیل فیلم WALK OF SHAME

تحلیل بازگشته (The Revenant)

زبان بدن داود رشیدی

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

Views: 39

برچسب‌ها:, , , , , , ,