توسعه فردی قسمت ششم

توسعه فردی قسمت ششم
تیر ۲۳, ۱۴۰۲
11 بازدید

توسعه فردی قسمت ششم این مطلب ادامه مقاله توسعه فردی قسمت پنجم می باشد. توسعه فردی قسمت ششم چراباید یاد بگیریم؟ حتما این سوال رااز خودتان زیاد پرسیده اید افراد مشهور چگونه به موفقیت های مهم دست پیدا نموده اند و چرا؟ یکی از فاکتورهای مهم در این بین مطالعه و تحقیق و استمرار و تلاش و […]

توسعه فردی قسمت ششم

این مطلب ادامه مقاله توسعه فردی قسمت پنجم می باشد.

توسعه فردی قسمت ششم

چراباید یاد بگیریم؟

حتما این سوال رااز خودتان زیاد پرسیده اید افراد مشهور چگونه به موفقیت های مهم دست پیدا نموده اند و چرا؟

یکی از فاکتورهای مهم در این بین مطالعه و تحقیق و استمرار و تلاش و کوشش در راهشان و هدفشان است شاید چکیده تمام این جوابها در یک کلمه خلاصه شود مطالعه آری مطالعه راه های رفته را برای ما بازگشایی و بهبود و توسعه مستمر خواهد داد و ابواب گوناگون موفقیت را پیش ما خواهد گشود.

فصل دهم

طراحی برنامه توسعه فردی(گام پنجم):

استفاده از روش‌های متنوع آموزش و پرورش مهارت‌ها و قابلیت‌ها:

روش‌های آموزش و توسعه قابلیت‌ها و مهارتها بسیار متنوع شده و دیگر محدود به کلاس نیست، به همین دلیل لازم است(بهتر است) که مجموعه‌ای از این روش‌ها را انتخاب کنید و بصورت مکمل بکار ببرید تا آثار آنها را در افزایش قابلیت‌ها و تکمیل دانش و مهارت‌های خود مشاهده کنید.

بعضی از مهمترین روش‌هایی که برای دستیابی به اهداف خود در زمینه توسعه فردی می‌توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

  1. بهره‌گیری از تجارب یک Coachیا Mentor: اینها افرادی با تجربه هستند که می‌توانند در قابلیت‌های مورد نظر و مورد نیاز شما راهنمایتان باشند و مورد الگوبرداری شما قرار گیرند.
  2. Shadowing: اگر در بین همکارانتان کسی را سراغ دارید که قوتی دارد که شما نیز مایل به کسب آن هستید، او را از نزدیک مورد مشاهده قرار دهید، در کنار او جلسات، مذاکرات و پروژه‌ها حضور پیدا کنید، رفتار و عملکرد او را ملاحظه و تحلیل کنید و از او و رفتارهایش بیاموزید.
  3. چرخش شغلی و درگیر شدن در حوزه‌ها و زمینه‌های شغلی جدید: برای مثال درگیر شدن یک کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار در فرآیند طراحی و تولید محصول(مثلا در فرآیند تست) شناخت او را از این فرآیند و از قابلیت‌ها و امکانات محصول افزایش می‌دهد و او را به قابلیتی و دانشی مجهز می‌کند که در مذاکره با مشتریان و حل و فصل مسائل مربوط به کاربری محصول بسیار مفید و اثرگذار است.
  4. شرکتدر سمینارها و کارگاه‌های آموزشی
  5. شرکت کردن در پروژه‌ها یا حضور یافتن در کمیته‌های کاری فرابخشی(Cross-Functional) که به فرد جامع‌نگری و نگاه فرآیندی می‌دهد و ارتباط کاری او را با فرایندهای بعدی و قبلی تسهیل و تقویت می‌کند.
  6. انجام دادن و تمرین کردن(Learning by doing)
  7. اشتباه کردن و درس گرفتن از اشتباهات
  8. استقبال از بازخوردهای دریافتی از دیگران
  9. استفاده از تجارب همکاران موفق در قالب روابط یادگیری متقابل یا تشکیل گروه‌های تبادل دانش و تجربه
  10. عضویت در انجمن‌های تخصصی، انجمن علمی، انجمن‌های فارغ التحصیلان
  11. مطالعه منظم مجلات تخصصی، استفاده منظم از سایت‌های تخصصی اینترنتی
  12. تدریس(تدریس خود را وادار می‌کند تا از یاددادن یاد بگیرد)

اگر بخواهیم یادگیری موفقی داشته باشیم و این تلاش‌ها واقعا به افزایش و بهبود قابلیت‌ها و مهارت‌های ما منجر شود و بر موفقیت شغلی و حرفه‌ای ما اثرگذار باشد باید یادگیری  را بصورت متمرکز، همراه با تمرین و تکرار و تداوم با حوصله، پایداری و پافشاری انجام دهیم. آموزش‌های کوتاه‌مدت و بی‌هدف که تکرار هم نشوند اثر عملی زیادی بر رفتار و عملکرد یادگیرنده نخواهند داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۵ خصوصیت در یادگیرنده، یادگیری ار اثربخش می‌کند:

اول: انگیزه او برای یادگیری (ضرورت و اهمیت یادگیری را عمیقا حس و درک کند)

دوم: محرک‌های قوی برای دست‌یابی به موفقیت و برتریسوم: گشودگی ذهنی و فکری نسبت به افکار، ایده‌ها و تجربیات نو

چهارم: خودکنترلی و نظارت مستمر شخصی به روند پیشرفت و یادگیری

پنجم: مثبت اندیشی و امیدواری در این مورد که می‌توان تغییر کرد، تاثیر گذاشت و بهتر شد.

لطفا بر اساس اهدافی که در گام چهارم برای توسعه فردی خود تعیین و مکتوب کردید، به برنامه‌ریزی اجرایی بپردازید و مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی را که باید طی سال جاری با کمک مافوقتان و با همکاری موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم انجام دهید تا به این اهداف برسید و بر مهارت‌ها و قابلیت‌های خود بیفزایید را، بصورت مقدماتی ، تعیین و مکتوب کنید.

در فصل بعدی، نمونه یک فرم تدوین برنامه پرورش شخصیIDP)) را معرفی می‌کنیم تا بتوانید همه کارهایی را که در طی این ۵گام انجام داده‌اید در قالب این فرم و مستند کنید.

فصل یازدهم

نمونه یک فرم تدوین برنامه توسعه فردی(IDP):

در یک فرم خوب و نسبتا کامل طراحی برنامه توسعه فردی، علاوه بر اطلاعات مربوط به فردی که این فرم مربوط و متعلق به اوست چند اطلاع(موضوع) مهم باید ذکر و درج شود، از جمله:

  1. Focus area: یعنی حوزه‌ها و زمینه‌هایی که می‌خواهیم رفتار و عملکرد خود را در آنها بهبود دهیم. همانطور که قبلا توضیح داده شد توصیه شده است که تعداد حوزه‌های قابل بهبود در هر دوره زمانی از ۲ یا ۳ مورد بیشتر نباشد.
  2. Where now : این بخش، وضع یا سطح فعلی دانش و مهارت یا رفتاری که در پی بهبود، اصلاح و تکمیل کردن آن هستیم را نشان می‌دهد.
  3. Will be: دراین قسمت، هدف( وضع مطلوب) را می‌نویسیم. همانگونه که قبلا دانستیم ، هر چقدر این هدف روشن‌تر، دقیق‌تر و عینی‌تر باشد بهتر و قابل حصول‌تر است.
  4. How known: در این بخش از فرم، شاخص‌ها و نشانه‌هایی را می‌نویسیم که می‌تواند نشان دهد چقدر از مسیر را آمده‌ایم و چه تغییرات و بهبودهایی در رفتار، مهارت، دانش یا عملکرد ما اتفاق افتاده است. مثلا برای کسی که در سخنرانی‌های عمومی چندان موفق نیست، این شاخص‌ها می‌تواند تعداد کسانی باشد که بعد از هر سخنرانی می‌آیند و از کیفیت و اثرگذاری سخنرانی تشکر می‌کنند.
  5. Activity: در این قسمت با مشاوره دیگران و با استفاده از خلاقیت خودمان، مجموعه متنوع و مکمل از فعالیت‌ها، اقدامات ، بایدها و نبایدها را می‌نویسیسم که انجام و اجرای آنها می‌تواند کمک کند تا به اهدافمان(Will be )برسیم. این قسمت باید شامل اقدامات و تلاش‌هایی باشد که در یادداشت شماره ۱۰۰ این مجموعه از نوشته‌ها، بعضی از آنها را معرفی کردیم.
  6. Resource: در این بخش، ابزار و امکانات و منابعی که نیاز داریم تا با استفاده از آنها برنامه‌هایمان را اجرا کنیم و پیش‌بینی و درج کنیم. بودجه مالی میتواند یکی از این منابع باشد. همچنین یکی از منابع لازم برای اجرای موفق هر برنامه توسعه فردی می‌تواند یک Coach و Mentor خوب باشد.
  7. Timing: و بالاخره در این قسمت از فرم برنامه زمان‌بندی اقدامات و سررسیدهای زمانی رادرج می‌کنیم که نشان می‌دهد انتظار داریم در چه زمانی به کدام اهداف دست پیدا کنیم.

در واقع در یک فرم خوب طراحی برنامه توسعه فردی به چند سوال مهم باید پاسخ داد:

  • الان کجا و در چه موقعیتی هستیم؟
  • به کجا می‌خواهم برسم؟
  • چگونه به مقصد می‌توانم برسم؟
  • برای رسیدن به هدف به چه ابزارها، امکانات و حمایتهایی نیاز دارم؟ و چه کسانی می‌توانند در این مسیر به من کمک کنند؟
  •  در چه زمانی باید به مقصد(هدف) برسم؟
  • و چگونه می‌توانم مطمئن شوم که به هدف رسیده‌ام یا به آن نزدیک شده‌ام؟

فصل دوازدهم

مثال از یک فرم طراحی برنامه توسعه شخصیIDp)):

اطلاعات هویتی دقیقی و کامل

نام و نام خ :………………..

نام سرپرست(مافوق ):…………………………

عنوان کامل شغلی: کارشناس پشتیبانی سیستمهای بازرگانی

زمینه(حوزه) قابل بهبود(Focus area) توانایی د رمذاکره موفق و اثرگذار با مشتریان و کاربران ناراضی که با نرم‌افزارهای خریداری شده مشکل دارند.
وضع(سطح) فعلی در حال حاضر در برخی اوقات موفق نمی‌شوم که وقتی مشتری(کاربر)عصبانی، عجول و ناراضی است، علیرغم آنکه از توانایی فنی و تخصصی لازم برای حل مساله برخوردارم، او را کملا راضی کرده و اعتماد اورا جلب کنم  و در حدو ۳۰ درصد از موارد لازم است سرپرستم مداخله کند وبا مشتری (کاربر) مستقیما گفتگو نماید و از او فرصت و اجازه بخواهد تا من بتوانم مساله را حل و فصل  و مشکل را برطف کنم.
وضع مطلوب می‌خواهم تا پایان ۶ ماهه اول امسال، در زمینه برخورد بااین قبیل مشتریان و کاربران به چنان تجربه و مهارتی  مجهز شوم که لازم نباشد در هیچ موردی برای جلب رضایت، گرفتن  فرصت و پیدا کردن اعتماد مشتری به مافوق مراجعه کنم و لازم نباشد که هیچکدام از مشتریان و کاربران حوزه کاری من، با مافوقم تماس بگیرند.
معیارهای موفقیت برای اندازه‌گیری میزان موفقیتم در بهبود این حوزه از ۳ شاخص استفاده خواهم کرد:ü        میزان رضایت مشتریان از خدمات من در مقایسه با ماهها و فصول قبل

ü        تعداد مراجعه من به مافوق برای دریافت کمک و درخواست مداخله او

ü    تعداد تماس و مراجعه مستقیم مشتریان(کاربران) به سرپرست مستقیم من برای حل مساله

فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی ۱٫    در طی دوره، حداقل در یک کارگاه آموزشی مربوط به مهارتهای مذاکره و همچنین در یک سمینار آموزشی مربوط به مشتری‌مداری شرکت خواهم کرد.۲٫    در ۳ ماهه اول سال از راهنمایی و مشورت آقای …. که همکار هستیم و در این زمینه(مهارت) بسیار موفق‌تر از من است استفاده خواهیم کرد.

۳٫    از این به بعد، پس از ارائه هر خدمت پشتیبانی، از مشتری یا کاربر مربوطه بازخورد می‌گیرم تا بدانم که کارم را چگونه ارزیابی می‌کنند و چه قوت‌ها و ضعف‌هایی در کارم دیده‌اند و سپس سعی می‌کنم، تا بر اساس این بازخورد ها، رفتار و عملکردم را بطور مستمر بهبود دهم.

۴٫    با کمک مشاورین شرکت، مقالاتی کاربردی  و مفید در زمینه‌های جلب اعتماد، نفوذ و اثرگذاری، فنون ارتباط اثربخش و ومهم‌تر از همه، مهارتهای مذاکره را پیدا و مطالعه کرده و سعی می‌کنم توصیه‌های این مقالات را قدم به قدم، در مراجعات و مذاکرات با مشتریان رعایت و اجرا کنم.

منابع و حمایت‌هایی که لازم دارم ۱٫    برای شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز، موافقت مدیرعامل پناه را جلب و دریافت خواهم کرد(از نظر هزینه دوره‌ها) و از خانم امری در موسسه پژوهش و آموزش برای پیدا کردن موسسات معتبری که این آموزش‌ها را برگزار می‌کنند کمک خواهم گرفت.۲٫    در طول دوره، حداقل یک ساعت از وقت شخصی‌ام را روزانه برای جستجو در سایتها و یافتن و مطالعه مقالات کاربردی صرف خواهم کرد.

۳٫    از آقای …… که از بهترین و موفق‌ترین کارشناسان پناه است خواهم خواست که اجازه دهد حداقل دو بار مراجعه به سایت مشتری همراهش باشم و بعد از ان هم اجازه داشته باشم که ۲-۳ باری تلفنی از مشورت و همفکری‌اش استفاده کنم.

زمان‌بندی در کلاسها و سمینارها در ۳ ماهه اول سال شرکت می‌کنم و بقیه فعالیت‌ها را با توجه به حجم کار پناه در طی ۶ ماهه اول سال انجام می‌دهم. یکبار بعد از ۳ ماهه اول و یکبار در پایان ۶ ماهه عملکردم در این حوزه را با کمک بازخورد ۳۶ درجه ارزیابی خواهم کرد.

\"زبانmazyar mir

در ادامه به ابعاد مختلف این مبحث خواهیم پرداخت. این سلسله مقالات به شرح زیر  ادامه خواهد داشت و بزودی قسمتهای جدیدتری در همین سایت جهت مطالعه شما عزیزان ارائه خواهد گردید.

مطالب مربوط:

توسعه فردی قسمت اول

توسعه فردی قسمت دوم

توسعه فردی قسمت سوم

توسعه فردی قسمت چهارم

توسعه فردی قسمت پنجم

توسعه فردی قسمت ششم

توسعه مهارتهای مدیریت زمان

مذاکره

دکتر مازیارمیرمشاوروتحلیلگر

Views: 8

برچسب‌ها:, , , ,