دروغ بزرگ یا Große Lüge

دروغ بزرگ یا Große Lüge
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳
16 بازدید

دروغ بزرگ یا Große Lüge مجله مذاکره وزبان بدن اصطلاح و تکنیکی است در پروپاگاندا که اولین بار رایش سوم از آن استفاده کرد و نمایندهٔ تکنیکی تبلیغاتی در دنیای سیاست است. آدولف هیتلر در کتاب معروف و پرفروشش با عنوان نبرد من چنین می‌گوید: مردم شکست آلمان را فقط به این خاطر در چنگ […]

دروغ بزرگ یا Große Lüge

مجله مذاکره وزبان بدن

اصطلاح و تکنیکی است در پروپاگاندا که اولین بار رایش سوم از آن استفاده کرد و نمایندهٔ تکنیکی تبلیغاتی در دنیای سیاست است.

آدولف هیتلر در کتاب معروف و پرفروشش با عنوان نبرد من چنین می‌گوید:
مردم شکست آلمان را فقط به این خاطر در چنگ جهانی اول و علیه متفقین قبول کردند که یهودیان خائن با نفوذ در مطبوعات از این تکنیک استفاده کردند.

از نظر هیتلر این روش مستلزم آن است که این سخن  چنان بزرگ باشد که هیچ کس باور نکند که «کسی آنقدر گستاخ باشد که چنین بی‌شرمانه حقیقت را تحریف کند».
اما اولین مورد استفاده از این دروغ در این جملهٔ معروف او مستند شده است: «در این نوع دروغ همواره نیروی قابل باور بودن و عبور از یک سطحی موجود است.»

بعدها فرمانده اس اس یعنی یوزف گوبلز که وزیر تبلیغات هیتلر بود این تئوری را با کمی تغییر بدین گونه بیان کرد که این دروغ یکی از روش‌های تبلیغاتی مورد استفادهٔ همیشگی متفقین است که دروغ بسیار بزرگی می‌گویند و در ضمن تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری می‌کنند.

شایع است که یوزف گوبلز روایت خود از این روش را بدون نسبت دادن آن به یهودی‌ها و یا ارتش متفقین مورد استفاده قرار می‌داد.
این روایت بدون منبع شایع‌ترین نمونهٔ استفاده از این دروغ است و بر اساس آن معمولاً فرض گفته می‌شود که گوبلز خود مبدع تکنیک این دروغ بوده است.

در صفحهٔ ۵۱ گزارشی که از مطالعات استراتژیک ارتش ایالات متحده آمریکا در مورد شرح حال روحی هیتلر منتشر شده بود چنین آمده است:

«اولین قانون ادولف هیتلر این است که هرگز اجازه ندهید که مردم دلسرد شوند، هیچ‌وقت خطا و تقصیری را قبول نکرده و نپذیرید، هیچ‌وقت تأیید نکنید که دشمن ممکن است صفت خوبی هم داشته باشد،
هرگز نباید جایی برای جایگزین باقی بگذارید، در آن واحد روی یک دشمن متمرکز شوید و تقصیر هر اتفاق بدی را بر گردن دشمن بیاندازید.
مردم این دروغ ها را را بسیار زودتر از دروغ کوچک یا خرد قبول کرده و یا باور می‌کنند و اگر دروغی را مکرراً تکرار کنید، دیر یا زود مردم حتما آن را باور می کنند.
این تکنیکها امروز توسط برخی افراد و موسسات در حال اجرا است و کم نیست افرادی که عکس با افراد معروف خارجی و یا مشهور و یا عناوین مجعول را به سهولت باور میکنند٠ پس لطفا و حتما مراقب باشید فریب دروغ های بزرگ را به سهولت نخورید.

مازیار میرمشاور و تحلیلگر

 

Views: 9

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,