ذکر کامل برای ایام هفته
ذکر کامل ایام
رسول اكرم ص فرمود : ذكر پنهاني را كه فرشتگان محافظ نشنوند هفتاد برابر برتر از ذكري است كه انان مي شنوند.
ذکر گفتن برای آرامش برای رسیدن به حالتی بالاتر از آرامش و دوری از عصبانیتها و خستگیها بسیار توصیه شده است.
مثلا ذکر یونسیه بسیار مجرب است.
آداب ذکر گفتن برای حاجت گرفتن سریع
شاید برای رسیدن به خواسته قلبی خود به کررات ذکر گفته ایم و خوب متاصفانه هنوز به نتیجه نرسیده ایم، اما چرا ؟
طبق روایات ذکر گفتن هم یک سلسله آدابی دارد که باید و باید رعایت شود تا شاید مورد استجابت قرار بگیرد، از جمله :
- حضور کامل قلبی
- فروتنی در برابر مصحلت پروردگار
- امید به برآورده شدن اذکار و استمرار با نیت خالص و خوب
- شناخت پروردگار و اعتقاد به قدرت بی نهایت او
- شکسته شدن دل و گریستن وفهم و درک ذکر
- حمد و ستایش پروردگار و ذکر گفتن
- بر لب آوردن نامهای خدا و شکر نعمتها
- صبوری و پافشاری بر اذکار
- پنهان کردن ذکر گویی در هر حالتی…
امام علي ع فرمود : ذكر خدا با عقل همدمي مي كند.
ذکر استغفرالله چه فواید و آثاری به همراه دارد؟
روش خواندن آن چگونه است؟
در احادیث، روایات و کتب عبادی دین اسلام، اذکار و اعمال بسیاری برای توسل به خداوند متعال و رسیدن به حاجات توصیه شده است
. یکی از مهمترین و پرتکرارترین اذکار در منابع دینی، ذکر استغفار (استغفرالله الربی و اتوب الیه) است. علاوه بر طلب بخشایش از خداوند و توبه
در درگاه الهی که معنای اصلی این ذکر است، آثار و برکات بسیاری در خصوص این ذکر وجود دارد. از مهمترین این آثار میتوان به افزایش روزی و ازدیاد مال، برآورده شدن حاجات و
نجات یافتن از بلایای خانمانسوز اشاره نمود. ما در این نوشته قصد داریم که ضمن بررسی انواع روشهای خواندن این ذکر، آثار و فضیلتهای آن را نیز معرفی نماییم. با ما همراه
باشید.
ذکر یونسیه یعنی گفتن: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (آيه 87، سوره انبيا)؛ ذکری که اثر بسیار عجیبی در رفع غم و اندوه دارد.
ذکر یونسیه در روایات
گفت: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» آن گاه خداوند دعایش را اجابت کرد و سپس ماهی وی را بر حال خود افکند.
مرحوم استاد علامه طباطبائی فرمودند که مرحوم قاضی اول دستوری که می دادند ذکر یونسیه بود که در مدت یک سال در وقت خاص به حالت سجده ات بازخوانده شود
ذکر یونسیه . معنی ذکر یونسیه . طریقه ختم ذکر یونسیه . تعداد ذکر یونسیه . متن ذکر یونسیه
وجه تسمیه ذکر یونسیه
کرد، که توبه او در قرآن آمده است؛ و بخشی از آیه به عنوان ذکر یونسیه مشهور شده است:
«وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
«و یادآر حال یونس را، هنگامیکه از میان قوم خود خشمناک برفت و پنداشت که هرگز بر او تنگ نمی گیریم، انگاه در آن ظلمت ها فریاد کرد همانا خدائی بجز ذات یکتای تو نیست ،
ذکر یونسیه . معنی ذکر یونسیه . طریقه ختم ذکر یونسیه . تعداد ذکر یونسیه . متن ذکر یونسیهآثار و برکات ذکر یونسیه
شده که تمام گناهانش آمرزیده شده است.
امام باقر (ع) فرمود : به شرق وغرب جهان برويد*هيچ دانش صحيحي نخواهيديافت*مگر ان كه از ما خاندان پيامبرصادر شده است.
رسول خدا (ص)در جای دیگر فرمودند:
آن حضرت فرمود: «دعاى یونس که طعمه ماهى شد»
امام صادق (ع) فرمودند:
این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم».
طریقه ختم ذکر یونسیه
تا هر وقت شب در سجده نافع است.
از بسیاری از بزرگان ختم ذکر یونسیه با عدد 400 مرتبه در سجده خصوصا در میان نماز مغرب و عشا و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین جهت افاضات روحانی نقل شده است.
ناگفته نماند که این ختم به منزله توبه ای حقیقی است. اگر خالصانه برای خدا بجای آورده شود اثر شگرفی در پیشبرد انسان دارد .
وقتی از مرحوم آیت الله کشمیری پرسیدند بهترین کار برای سالک در کدام یک از اعمال عبادی است؟ فرمودند: بهترین آن سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود و فرمودند:
امان ذکر یونسیه موجب اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی می گردد.
ختم ذکر یونسیه به روایت مرحوم کشمیری
ذکر یونسیه . معنی ذکر یونسیه . طریقه ختم ذکر یونسیه . تعداد ذکر یونسیه . متن ذکر یونسیه
گام اول ذکر یونسیه:
عامل (فردی که ختم را انجام می دهد) بر یگانگی خداوند ایمان داشته باشد، نه در زبان بلکه با تمام وجود.
گام دوم ذکر یونسیه:
عامل باید بداند که خداوند در همه حال ناظر بر عمل اوست.گام سوم ذکر یونسیه: پشیمانی از گذشته سرشار از کوتاهی و ناسپاسی، زیرا که این ذکر طبق گفته
بزرگان اهل معرفت خود نوعی توبه به درگاه باری تعالی است.
دوست پیدا کنید، انتخاب کنید؛ که اکثر اوقات به هر دو معنی توجه می شود. این ذکر برای بازگشت معشوق و عشق و محبت هم بسیار کاربرد دارد و نویسنده آنرا شخصا تجربه نموده
است
اما زمان خواندن ذکر یونسیه چه زمانی است
زمان مناسب بعد از عشاء (حدودا ساعت ده به بعد) است.
تعداد ذکر یونسیه
وقتی ذکر یونسیه می گوییم به چه فکر کنیم :
اول خوب است مجدد اصل و ترجمه ذکر را بگوئیم «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» (الأنبیاء، 87) إلهی (معبودى) جز تو نيست، منزهى تو، به راستى كه من از
ستمكاران بودم.
اول
اولین نکته در هر ذکر، دعا و عبادتی، این است که آدمی متوجه باشد که در محضر ربّ عظیم و کریمش ایستاده است و او را صدا زده و با او سخن میگوید، نه این که تمام
توجهش به عدد و شماره باشد. باید بداند که در این شرایط، خداوند و ربّ جلیل و رحیمش را صدا زده و با او سخن میگوید. پس مسئلهی او الفاظ یک ذکر و تعداد تکرارش نیست،
بلکه سخن گفتن با اوست.
خداوند متعال در قرآن کریم، در بیان دعای حضرت یونس علیه السلام، ابتدا فرمود: «فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ»، یعنی در آن تاریکیها، \”ندا کرد\”. پس ابتدا آدمی باید توجه داشته باشد و
بفهمد که در \”ظلمات\” = تاریکیهای جهل، غفلت و گناه فرو رفته و هم اکنون نیز در وضعیت عذابآور و مُهلکی قرار دارد و هیچ نجات دهندهای جز او ندارد؛ پس او را صدا کند.
ذاکر دقت دارد که فرق است بین \”ندا\” کردن و \”نجوا\” نمودن. وقتی آدم به کسی نزدیک است، با او نجوا میکند، اما اگر احساس کند که دور شده، \”ندا\” میدهد. \”نجوا\” ممکن است در
دل باشد و به لفظ و صدا هم نرسد، اما \”ندا\” حتماً صداست. پس کسی که احساس میکند به خاطر غفلت و گناه، از ربّ رحیمش دور شده، او را \”ندا\” میکند.
دوم
نکتهی دوم، اعلام مواضع خودت در برابر خداوند متعال میباشد. او را در چه جایگاهی میبینی، فقط خالق؟! لذا \”ندا\” را با بیان مواضع شناختی و ایمانی خودش شروع میکند و
اقرار مینماید که از موحدان و مؤمنان میباشد، لذا انتظار رحمت، لطف، کرم، غفو و مغفرت دارد؛ میگوید: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ – إلهی نیست، جز تو».
دقت شود که اذعان و اقرار به \”لا إله الاّ الله\” که اولین اصل و شرط توحید و مسلمانی میباشد، اقرار به وجود الله جلّ جلاله نمیباشد، بلکه نفی الوهیت از هر چیز دیگری است؛ و البته
این نفی، به زبان سخت است و به عقل، قلب و عمل، به مراتب سختتر! چرا که حتی مؤمنان نیز دچار شرکها جلی و خفی میشوند؛ در فکر، قلب، زبان و عمل نیز دچار بتپرستی
میشوند، اگر چه بت آنها، همان هوای نفس خودشان باشد.
«وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ» (یوسف علیه السلام، 106)
ترجمه: و بيشترشان به خدا ايمان نمىآورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مىگيرند.
از امام صادق علیه السلام پرسیدند: «چگونه ممکن است که آدمی هم مؤمن باشد و هم مشرک؟!»، ایشان فرمودند: «همین که مشکلت به دست کسی رفع میشود و میگویی: «اگر او
نبود من هلاک شده بودم» شرک است! پرسیدند: «پس چه بگوییم؟» فرمودند: «بگویید که اگر خدا او را نفرستاده بود و مشکلم را به دست او حل نکرده بود، هلاک میشدم».
پس، مهم است که آدمی با دل و جان بفهمد و درک کند که هیچ نجات دهندهای جز او ندارد و این حال کمتر دست میدهد، مگر در حال \”اضطرار\” که امید از هر وسیلهای قطع
میشود؛ اما بر مؤمن لازم است که همیشه بداند و فهم کند که وسیله استقلال ندارد و جز او نجات دهندهای وجود ندارد.
سوم
نکته سوم، \”تسبیج\” است که آن را با ذکر «سُبْحَانَكَ» به جای آورد.
بسیار دیدهاید و چه بسا در خود و یا نزدیکان تجربه کردهاید که برخی ذکر «لا إله الاّ الله» دارند، موحد و مسلمان هستند، هر روز اذان و اقامه و نماز دارند، بسیاری از احکام را نیز
رعایت میکنند، اما همین که با یک مشکل بزرگی مواجه شدند و یا مصیبتی بر آنها وارد شد، با ادبانه و یا ختی بیادبانه، خداوند متعال را مقصر میشمارند!
اینان اگر به موفقیتی دست یابند، با اندیشهای قارونی، آن را از علم، هنر و زحمت خود میپندارند و اگر با مشکل، شکست و معضلی مواجه شوند، میگویند: «خواست خدا و کار خدا
بود!» و گاهی فریاد بر میآورند: «خدایا چرا مرا اذیت میکنی – خدایا! چرا من؟!» و حتی برخی با جهل تکبر فراوان، بر کرسی ربوبیت خیالی خود نشسته و او را [العیاذ بالله]، متهم و
محکوم به ظلم و بیتوجهی میکنند!
«سُبْحَانَكَ» نیز یک اذعان است. یعنی شناخت و ایمان من به حدی رسیده که میدانم و باور دارم که تو از هر گونه نیستی، کاستی، عیب و خطایی مبرایی، چه رسد به العیاذ بالله جهل
و ظلم.
چهارم
پس از ندا کردن خداوند متعال و اقرار به إله نبودن هیچ چیزی به غیر از و نیز تسبیح او، نوبت به \”خودشناسی\” در برابر حق تعالی و نیز شناخت علل اصلی گرفتاریهایش و
اذعان به آن میرسد، لذا میگوید: تو سبحانی، بلکه « إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ – همانا من از ظلم کنندگان به خود بودم».
سرّ این ذکر و کلید استجابت همین است که آدمی متوجه شود، بفهمد و اذعان کند به این که خودش به خودش ظلم میکند. لذا میبینیم که دعای حضرت آدم علیه السلام نیز همین
بود؛ منتهی چون در وحی که مقدم بر حدیث است، این ذکر دربارهی ندا و دعای حضرت یونس علیه السلام آمده، به ذکر یونسیه مشهور شده است؛ وگرنه تمامی انبیا، رسولان و اولیای
الهی، همین ذکر را داشتند، چنان که از امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام، در دعای کمیل میخوانیم: «لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ وَبِحَمْدِكَ، ظَلَمْتُ نَفْسِى – نیست إلهی جز تو، منزهی تو و
به حمد تو برخاستم (محمود تویی)، منم که به خودم ظلم کردم».
- -بدیهی است که تا آدمی متوجه نشود که خودش علیه خودش ظلم میکند و تا نفهمد که چه ظلمهایی به خودش میکند، اولاً هیچ گاه برای اصلاحش و بر قراری اعتدال و قسط در مملکت وجود خودش قیام نمیکند و ثانیاً همیشه گناه قصورها و تقصیرهای خودش را گردن دیگران و حتی خداوند سبحان میاندازد؛ درست مثل ابلیس لعین که دست آخر گفت: «تو مرا فریب دادی!»
پنجم
توجه داشته باشیم که حضرت یونس علیه السلام، در این ندا و دعا، هیچ چیزی از خداوند متعال نخواست؛ بلکه فقط اذعان به توحید نمود، تسبیح کرد و به گناه خودش اقرار
نمود. خب، این یعنی همه چیز. یعنی تسلیم محض. یعنی اگر مرا عذاب کنی، حق توست و اگر ببخشایی، لطف و کرم توست. لذا عرض نکرد: این ذکر را میگویم تا مرا نجات دهی، یا
حالا که این ذکر را گفتم، انتظار نجات دارم و …! اما خداوند رحمان، رحیم، کریم و غفار، نگرانی و غمش را بر طرف کرد و نجاتش داد.
ششم
نکتهی دیگر، توجه بسیار به \”ایمان\” و تلاش برای تقویت آن میباشد که با رعایت \”تقوا\” حاصل میگردد؛ چرا که ایمان شرط نخست استجابت دعاست. چنان که در آیه بعد
که مُهر تأیید بر ایمان حضرت یونس علیه السلام بود، فرمود:
«فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» (الانبیاء 88)
ترجمه: پس ندايش را اجابت كرديم و از اندوه نجاتش داديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات مىدهيم.
ذکر روز شنبه صد مرتبه یارب العالمین می باشد. ذکر روز یکشنبه صد مرتبه یا ذلالجلال و الکرام می باشد. ذکر روز دوشنبه صد مرتبه یا قاضیالحاجات می باشد. ذکر روز سه شنبه صد مرتبه یا ارحم الراحمین می باشد. ذکر روز چهارشنبه صد مرتبه یا حی و یا قیوم می باشد. ذکر روز پنج شنبه صد مرتبه لااله الاالله الملک الحق المبین می باشد. ذکر روز جمعه صد مرتبه صلوات می باشد. التماس دعا دعا ی فراوان سید مازیارمیر |