رازهای اعتماد به نفس

رازهای اعتماد به نفس
اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳
17 بازدید

رازهای اعتماد به نفس رازهای اعتماد به نفس آیا رازهای اعتماد به نفس را می شناسید آیا می دانید رازهای بسیار زیادی در این خصوص وجود دارد مهمترین معظل در مذاکره و در کسب و کارهای امروزی عدم اعتمادبنفس است رمز و رازهای اعتماد بنفس در مذاکره و تکنیکهای جدید و پیشرفته  اعتماد بنفس آیا […]

رازهای اعتماد به نفس

رازهای اعتماد به نفس

آیا رازهای اعتماد به نفس را می شناسید

آیا می دانید رازهای بسیار زیادی در این خصوص وجود دارد

مهمترین معظل در مذاکره و در کسب و کارهای امروزی عدم اعتمادبنفس است

رمز و رازهای اعتماد بنفس در مذاکره و تکنیکهای جدید و پیشرفته  اعتماد بنفس

آیا می دانید احاطه و سلطه به رازهای اعتماد بنفس زنان و مردان را قدرتمند و حرفه ای تر و در عین حال دوستداشتنی تری می نماید.

قدم اول از مقایسهٔ خود را دیگران دست بکشید

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش اعتماد به نفس این است که از مقایسهٔ خود با دیگران دست بردارید. مشکل اینجاست که شما فقط قسمت کوچکی از شخصیت آن فرد را که در حال مقایسه‌اش با خودتان هستید می‌بینید. هر شخص به صورت متفاوتی فکر می‌کند، درک می‌کند، احساس می‌کند و یاد می‌گیرد. شما تنها فرد در این جهان هستید که قابلیتی خاص دارید. منظور من توانایی‌های خارق‌العاده نیستند بلکه روش و راهی است که شما برای حل یک مسئله از آن استفاده می‌کنید.

یادتان باشد هیچ دو اثر انگشتی یکسان نیستند. وقتی شما خود را با فرد دیگری مقایسه می‌کنید، در ذهنتان او را در تمام مسائل بهتر از خود می‌بینید. این کار به هیچ وجه روش خوبی برای ارزیابی خودتان نیست. به جای این کار بهتر است نگران این باشید که چقدر خودتان را دوست دارید. شما احتمالاً شگفت زده خواهید شد وقتی ببینید افرادی که خود را دوست دارند چقدر شاد تر از افرادی هستند که خود را دوست ندارند.

قدم دوم همیشه ارتباط چشمی برقرار کنید

اکثر مردم خیلی زیاد نگران این هستند که دیگران چگونه در مورد آن‌ها فکر می‌کنند. با ایجاد ارتباط چشمی می‌توانید خود را یک فرد شایسته، نترس، با اعتماد به نفس نشان می‌دهید.اثر ارتباط چشمی در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر شگرفی دارد . یک ترفند کوچک وجود دارد و آن این است که اگر شما از این ترس دارید که مستقیم به چشم طرف نگاه کنید، به جای چشمان طرف، به فاصلهٔ میان دو ابروی آن فرد نگاه کنید. در این حالت نه شما مستقیم به فرد نگاه کرده‌اید و نه آن فرد متوجه این موضوع می‌شود.

برای این کار شما باید مدتی تلاش کنید تا این کار عادت شما شود.

قدم سوم تغذیهٔ سالم و ورزش

ظاهر شما علت اصلی اعتماد به نفس پایین در شماست. بهبود ظاهر شما می‌تواند به طرز شگفت انگیزی اعتماد به نفستان را افزایش دهد. به نظر من بهترین راهی که هم می‌توانید حس خوبی داشته باشید و هم اندامی مناسب، ورزش کردن است نه عمل جراحی زیبایی!!

هر ورزشی که انجام دهید خوب است چون باعث ترشح اندورفین می‌شود این مادهٔ شیمیایی موجب احساس نشاط و بالا رفتن روحیه در شما می‌شود. ورزش کردن به خودی خود باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود و ادامهٔ آن باعث تناسب اندام. از شما نمی خواهیم به یک قهرمان ورزشی تبدیل شوید. کمی با خودتان بیشتر مهربان باشید و سعی کنید روزانه یا حتی بصورت هفتگی فعالیت ورزشی را در برنامه خود قرار دهید.

بخصوص اگر یک فعالیت ورزشی همراه با دوستان و نزدیکان خود داشته باشید . در این حالت شما بیشتر لبخند می‌زنید و احساس خوبی خواهید داشت. لبخند بیشتر شما موجب افزایش اعتماد به نفستان می‌شود. به نظر شما آیا رابطه ای میان این دو وجود دارد؟

۴-شیک لباس بپوشید

آیا شنیده ایدکه می‌گویند «وقتی خوش‌تیپ باشید، احساس خوبی خواهید داشت» این واقعاً حقیقت دارد. وقتی شما شیک لباس بپوشید تأثیر مثبت بر خود و دیگران می گذارید این گونه لباس پوشیدن احساس راحتی خاصی به شما می‌دهد. برای شیک پوش بودن لازم نیست هزینه های بسیاری را به خودتان تحمیل کنید. فقط کافی است کمی در زمینه لباس و همنشینی رنگ ها در پوشیدن لباس اطلاعات کسب کنید. در بدترین حالت اگر خود را دارای سلیقه خوبی برای خرید لباس های شیک و مناسب نمی بینید از یکی از دوستان نزدیک خود که می تواند به شما کمک کند در خرید و ترکیب بندی لباس خود بهره بگیرید.

شیک لباس پوشیدن یکی از ساده‌ترین راه‌هاست که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

پنجم از دیگران تعریف کنید

مثبت اندیش باشید. این به شما اجازه می‌دهد تا نقاط قوت دیگران را ببینید و از آن‌ها تعریف کنید. خوب این چه ربطی به اعتماد به نفس داشت!؟ وقتی شما از دیگران تعریف می‌کنید به طور حتم آن‌ها هم همین گونه با شما رفتار می‌کنند و از نقاط قوت شما می‌گویند. به قول یک مثل قدیمی می‌گوید «اگر خواستید چیزی بدست بیاورید اول باید آن را به دیگران ببخشید» وقتی دیگران نقاط قوت شما را می‌گویند مانند یک ذره بین عمل می‌کنند که رفتار های مثبت شما را بهتر نشان می‌دهند و این موجب پیشرفت و افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

هفتم پیوسته با ترس‌ هایتان رو به رو شوید و از آن‌ها فرار نکنید

این دلیل عدم اعتماد به نفس در بیشتر مردم دنیاست. ترس‌های ما رابطهٔ مستقیم با احساسی دارد که ما از خود داریم. وقتی ما از چیزی می‌ترسیم، حس می‌کنیم که در آن زمینه ناتوان هستیم و این موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. برای رفع این مورد شما باید با ترس‌ هایتان رو به رو شوید. از ترس‌ هایتان وحشت نکنید. بهترین راه این است که بفهمید چرا این ترس‌ ها در شما به وجود آمده اند.

یاد بگیرید هیچ گاه از شکست نترسید. هر شخصی بارها در زندگی شکست می‌خورد. شکست‌های شما زندگی‌تان را تعریف نمی‌کنند. شما مسئول پاسخگویی به شکست‌ هایتان و رفع آن‌ها هستید.

۸-همیشه اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس را همیشه با خود همراه کنید. در واقع من از شما نمی‌خواهم تلاش کنید که اعتماد به نفس داشته باشید و به خود استرس راه بدهید که مثلاً الآن من اعتماد به نفس دارم یا نه و …

      چند راه برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس را در ظاهر خودتان نمایش دهید را برایتان می‌گویم.

–    با صدا و تن مناسب صحبت کنید.

–    نسبت به طرز ایستادنتان آگاه باشید.

–    حالت دست‌ها و بازوهایتان را مناسب و درست نگه دارید.

–    از دست‌های خود در زمانی که توضیح می‌دهید استفاده کنید.

نهم آنقدر وانمود کنید تا به دستش بیاورید

ممکن است این حرف را قبلاً نیز شنیده باشید. به نظر من در مورد اعتماد به نفس واقعاً درست است.

اگر شما در وضعیتی قرار بگیرید که احساس کردید اعتماد به نفس شما کم شده، وانمود کنید که اعتماد به نفس بالایی دارید. مطمئن باشید که اثر می‌کند. در آن لحظه فکر کنید یک فرد با اعتماد به نفس و محکم هستید. سعی کنید ظاهرتان را هم کنترل کنید. بهتر است برای اینکه بتوانید سریع این کار را انجام دهید یک فرد با اعتماد به نفس را در ذهن تجسم کنید.

دهمبه نحوه ایستادن خود توجه کنید

اگر با سستی و بی حالی و شانه های افتاده صحبت می کنید، وقتی نسبت به آنچه انجام می دهید علاقه نشان نمی دهید و به خودتان عشق نمی ورزید این به این معناست که شما اعتماد به نفس کافی ندارید. در هنگام صحبت کردن صاف بایستید، سرتان را بالا بگیرید و تماس چشمی داشته باشید. با تمرین این موارد نه تنها احساس مثبتی در دیگران نسبت به خود ایجاد می کنید بلکه احساس قدرت بیشتری نیز می کنید.

یازدهم در ردیف و صف جلو قرار گیرید

اکثر مردم در مدرسه، اداره و جلسات ترجیح می دهند در ردیف عقب قرار گیرند چون از مورد توجه قرار گرفتن وحشت دارند و در واقع اعتماد به نفس ندارند. تصمیم بگیرید برای رفع آن در ردیف جلو بنشینید و بر ترس خود غلبه کنید. نکته دیگر آنکه افراد با اعتماد به نفس بالا سریع راه می روند، آن ها همیشه جایی برای رفتن و دیدن دارند. حتی اگر عجله ندارید با انرژی حرکت کنیداین باعث می شود مهم به نظر برسید.

دوازدهم با صدای بلند صحبت کنید

اگر جزو گروهی هستید که از صحبت کردن با صدای بلند در جمع وحشت دارید از همین حالا شروع کنید. سعی کنید حداقل یک بار در گروه با صدای رسا صحبت کنید؛ از این روش نه تنها اعتماد به نفس خود را بالا می برید بلکه در جمع دوستان تان محبوب تر نیز می شوید.

سیزدهم  سخنران خود باشید

۳۰ تا ۶۰ ثانیه از سخنرانی هایی که اهداف و آرزوهای شما را در بردارد بر روی کاغذ بنویسید و آن را در جلوی آینه با صدای بلند مانند یک سخنران بازگو کنید حتی می توانید در ذهن خود نیز آن را مرور کنید. شاید این کار برای تان قدری خنده دار به نظر برسد اما باور کنید که می تواند معجزه ای را در بالا بردن اعتماد به نفس تان ایجاد کند.

چهاردهم پیوسته سپاسگزار باشید

به جای آن که به نداشته ها و نقاط ضعف خود تاکید کنید لیستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و هر روز زمانی را به قدردانی و سپاسگزاری اختصاص دهید. موفقیت های گذشته، مهارت های منحصر به فرد و حرکت های مثبت خود را مرور کنید.

پانزدهم از دیگران تعریف کنید

وقتی ما نسبت به خود احساس مثبت نداریم به توهین و غیبت دیگران می پردازیم. برای تغییر آن باید یاد بگیرید از دیگران تعریف و از شایعه پراکنی در مورد دیگران خودداری کنید. با یافتن بهترین ها در دیگران بهترین ها را در خود می یابید.

خوب حال بهتر است پس از این ۱۵ قدم طلایی برویم سراغ تکنیکهای تفصیلی اعتماد بنفس :

ذهن شما ابزاری بسیار قدرتمند است. وقتی یاد بگیرید چطور از تخیلتان به طریقی مثبت استفاده کنید، می توانید با کمک آن اعتمادبه نفستان را بالا ببرید. یک راه برای آن تجسم سازی است.

 تصور کنید که جلسه ای مهم پیش رو دارید. پیش خود تجسم کنید که چقدر همه چیز خوب پیش می رود-همه چیز را بشنوید و ببینید-و چقدر حس خوبی در آن جلسه دارید. خودتان را در حال لبخند زدن تجسم کنید که اوقات خوشی را می گذرانید. نتیجه مثبت و عالی جلسه را در ذهنتان مجسم کنید. بعد تجسم کنید که جلسه با نتیجه دلخواه شما به پایان رسیده است. این روش واقعاً موثر است و قبل از پا نهادن به جلسه روحیه ای عالی به شما می دهد.

 اگر برای اینکه خودتان را بااعتمادبه نفس تجسم کنید مشکل دارید، می توانید کس دیگری را تقلید کنید. یک فرد بااعتمادبه نفس کنار خودتان پیدا کنید-مثلاً یک ورزشکار، هنرپیشه یا حتی یک از آشنایان-و از او تقلید کنید. ببینید چطور راه می رود، حرف می زند و حرکت می کند. بعد رفتارهای او را در تجسم سازیتان تقلید کنید.

زنان با داشتن اعتماد به نفس  مى توانند با زیبایى درونى و شور و نشاط توجه همه را به خود جلب کنند.زنانى وجود دارند که بدون وسواس  در مورد زیبایى با تلاش و کار به سلامتى خود مى اندیشند و با وجود لکه هاى پوستى و چند کیلو اضافه وزن به دنبال تندرستى هستند. این زنان با پوست  و جسم خود راحت هستند که همین اطمینان خاطر براى آنان زیبایى به ارمغان مى آورد. ایجاد اعتماد و سلامتى براى روح و جسم، رمز واقعى زیبایى است.یک زن ۳۳ ساله در این مورد مى گوید: «این که من خودم باید موجبات شادى خودم را فراهم کنم کمى ناامید کننده است. خود ما هستیم که مى توانیم انتخاب کنیم در یک نقطه ساکن شویم و یا این که نفس عمیقى کشیده و به حرکت ادامه دهیم. من ترجیح مى دهم به حرکت ادامه دهم.» او روز را با یک جلسه ورزش آغاز مى کند و سه بار در هفته تمرین مقاومت مى کند. روزهایى که هوا خوب است به پیاده روى و اسکیت مى رود. او معتقد است پس از پایان کارهاى روزانه مى تواند به کارهاى جانبى بپردازد.وى مى گوید: کلاس موسیقى و کلاس هاى هنرى مى توانند خلاقیت را تحریک کنند چون آرام بخش هستند. او مى گوید: «به عقیده من هرگز براى یادگیرى کارى جدید دیر نیست. هرقدر چیزهاى جدید را تجربه کنید، به همان میزان وضعیت بهترى خواهید یافت. من خسته به رختخواب مى روم اما در عوض بسیار شاد و خوشحال هستم.»رؤیا هشت سال پیش ازدواج کرده است. او وقتى فهمید به سرطان سینه مبتلا شده که پسرش یک سال داشت. اکنون او سرزنده است و توانسته روحیه اش را حفظ کند.او مى گوید: «امسال براى من یک سال فوق العاده بود. وقتى با وجود دانستن اینکه فقط پنج سال دیگر زنده هستید ناامید نباشید، بیشتر زنده خواهید ماند. من اکنون احساس سلامت مى کنم. وقتى بدانید که فقط چند سال زنده هستید هر لحظه براى شما ارزشمند مى شود. من حتى یک لحظه از زندگیم را نیز هدر نمى دهم. فکر مى کنم کهسلامتى یعنى داشتن تعادل در زندگى بین آنچه واقعاً دوست دارید انجام دهید و آنچه باید انجام بدهید. یافتن این تعادل کار ساده اى است. یکى آواز را دوست دارد و یکى ورزش». او وقت زیادى را صرف ورزش مى کند و اکنون در حال اخذ گواهینامه مربیگرى است. او هر روز ساعت ۵ صبح براى ورزش بیدار مى شود. سه بار در هفته شنا مى کند و دوبار در هفته به ژیمناستیک مى پردازد. رسیدن به بقیه زنان و عقب نبودن از آنها درخشندگى شخصیت اوست. او به تازگى داوطلبانه در برنامه اى شرکت مى کند که به زنانى که به تازگى مشخص شده مبتلا به سرطان سینه  هستند، اطلاعات و دلگرمى مى دهند. براى او زیبایى فراتر از آن چیزى است که در یک عکس پدیدار مى شود. او مى گوید: وقتى مى خواهم کارهایم را انجام دهم، خوشحالم که مى توانم به عنوان یک مادر، یک همسر، یک دوست و یک ورزشکار کارم را به نحو احسن انجام دهم.

ریحانه ۵۱ ساله و مشاور تربیتى است. او متأهل و مادر دو فرزند است. او از جمله کسانى است که باعث مى شود شما احساس آرامش و خوشحالى کنید. او به کمک کسانى مى شتابد که نیاز به پشتیبانى دارند. در همین حین یک مادر مسئول نیز هست. او مى گوید: «لذتى که از کمک به دیگران به من دست مى دهد غیرقابل سنجش است. نمى توانم تا این حد از چیز دیگرى لذت ببرم». به عقیده او هیچ چیز به اندازه منظره کارهاى یک زن، او را زیبا نمى کند. او مى گوید: «زیبایى درونى یک احساس است که تاریکترین لحظات را روشن مى کند.»وى مى گوید:« وقتى مادر شدم به بهترین حالات روحى دست یافتم. یک دختر داشتم که باید به خاطر او شاد مى بودم. به نظر من شما مى توانید مثبت و یا منفى بیندیشید. روبرو شدن خوب یا بد با مسائل یا برخورد پرشور، روز شما را خوب رقم مى زند.» او با این طرز فکرها به حرکت خود ادامه مى دهد. کار کردن و تغذیه مناسب مهمترین برنامه زندگى او را تشکیل مى دهند.او با شوهرش پیاده روى و شنا رفته و غذاهاى سالم براى خود درست مى کنند و درحالى که او قبول دارد ظاهرش دیگر شبیه آن وقتى نیست که به دبیرستان مى رفت؛ وزن او همان میزانى است که ?? سال پیش بود. راه حل او براى مواقع اضطراب و استرس این است: وقتى عصبى است از پله هاى خانه اش بالا و پایین مى پرد.او مى گوید: «انرژى حاصل از عصبانیت  به سرعت هدر مى رود و من فوراً احساس بهتر بودن مى کنم.»مریم ۳۲ ساله است او مدیریت یک شرکت را دارد.او تغییراتى در خود به وجود آورده است و مى گوید باید از قید و بند «بایدها» رها شود و به نیازهاى خود نیز بیندیشد. این خودباورى به او اعتماد بخشید تا کارهایى را که قبلاً انجام نمى داد، انجام دهد. او دوره اى طولانى از خانواده اش دور بود. او مى گوید: «من نیاز به تغییر در زندگیم داشتم. اکنون فکر مى کنم کارى نیست که نتوانم انجام دهم.» او ورزش را رها نمى کند و پیاده روى در مسیرهاى نزدیک خانه اش، ورزش مطلوب او است. او همین طور تنیس و یوگا نیز کار مى کند.او مى گوید: زندگى بسیار زیباست. او به آینده خوش بین بوده و نمى خواهد به عقب باز گردد.مینا، ?? ساله، متأهل، داراى دو فرزند ? ساله و ? ماهه است. او مى گوید: «اکنون که سى ساله هستم فکر مى کنم زیبایى یک احساس و انرژى است. او از شش سال پیش که اولین فرزندش را به دنیا آورد تغییر کرد. باردارى او را در یک ورطه جدید انداخت: به جاى آنکه خود را با دیگران مقایسه کند شگفت زده شد. او مى گوید: «ببین بدن من چه کارها که نمى تواند انجام دهد. پیش از آن دوست داشتم کامل و متناسب به نظر بیایم. اکنون فکر مى کنم هیچکدام از ما کامل نیستیم.» وقتى پسرم فقط یک سال داشت طلاق گرفتم. بزرگ کردن یک بچه به تنهایى کار دشوارى بود و مى دانستم که این تنهایى براى هیچکدام از ما خوب نیست. اما اینک تصمیم گرفتم مثبت بیندیشم. آموختم که سعى کنم و هرچیز را جالب و زیبا ببینم، حتى چیزهاى بد را. اگرچه او نگران سایز خود نیست اما در سلامت خود دقیق است. او مى گوید: «من روان پریش نیستم و خود را از خوردن نیز محروم نمى کنم. همانطور که بدنم مى طلبد مى خورم و فکر مى کنم سالم زیستن یعنى همین: توجه کردن به نیاز بدن.» او ورزش نیز مى کند: پیاده روى و اسکیت با پسرش. امکان تنها بودن آنها را با هم فراهم مى کند. او مى گوید: «شاید این حرف کلیشه باشد اما«ورزش یک داروى طبیعى براى تندرستى است.»پارسا بهنیامطالب مرتبط چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم  آیا شما هم از عدم اعتماد به نفس رنج می برید ؟  پیشنهادهایی برای افزایش اعتماد به نفس  نکته هایی درباره ی اعتماد به نفس  با اعتماد به نفس به جنگ مشکلات بروید  با اعتماد به نفس می توانید بر سرنوشت خود حاکم شوید  راهکارهایی برای کسب اعتماد به نفس  اعتماد به نفس کلید موفقیت  معجزه اعتماد به نفس  چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم ؟  اگر بخواهید می توانید اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس بالا، به معنی این نیست که دیگران شما را مسخره کنند و یا افسرده باشید. شاید در نزد دوستان تان با وقار و ابهت باشید، نزد غریبه ها یک فرد متشخص و با اعتماد به نفس به نظر برسید؛ اما…… وقتی میخواهید با یک فرد جدید صحبت کنید، چهره تان سرخ میشود، ضربان قلب تان بالا میرود و کف دستانتان عرق میکند و با خودتان فکر میکنید ‘اصلا لازم ندارم با یک نفر جدید ارتباط برقرار کنم…’ و بعد همه چیز به حالت عادی اش بر میگردد.

اعتماد به نفس بالا ندارید وقتی جواب سوالی را میدانید و یا حق با شماست و اما نمیتوانید با صدای بلند و رسا آنرا ادا کنید و حق تان را بگیرید. اعتماد به نفس بالا ندارید اگر هنوز شهامت نوشتن استعفایتان را ندارید تا از زندگی کارمندی خلاص شوید و به دنبال کشف رویاهایتان بروید. دیر یا زود باید به این نتیجه گیری برسید : اعتماد به نفس برای موفقیت حیاتی است !

هرطور شده باید اعتماد به نفس تان را تقویت کنید بتوانید با شهامت و ایمان به خود افق های جدیدی از زندگی تان را کشف کنید. آیا میدانید مهم ترین نیاز آدمی چیست؟ پول؟ شهرت؟ سلامتی؟ نــــه ! هیچکدام… مهم ترین نیاز آدمی، رشــــد است.

همه مان دوست داریم در زندگی مان ، در هر زمینه ای رشد کنیم؛ هیچکس دوست ندارد برای همیشه در یک شرایط قابل پیش بینی قرار بگیرد. حتی آب هم پس از مدتی راکـِــد ماندن، می گندد، چه برسد به انسان !

اما برای رشد به چیزی نیاز داریم تا با عدم قطعیت ها، ترس از شکست ها و شرایط سخت مقابله کنیم؛ بهترین چیزی که میتواند ما را یاری کند، اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس شما به اندازه موفق شدن یا نشدن شما مهم است.
اعتماد به نفس شما به اندازه توسعه کارتان مهم است.
اعتماد به نفس شما به اندازه کیفیت دوستانتان مهم است.

حتی اعتماد به نفس شما بر روی لباس هایی که میپوشید هم تاثیر میگذارد !
اعتماد به نفس یک مهارت یا ویژگی مقطعی نیست؛ تصور نکنید فقط برای انجام کاری مخاطره آمیز باید اعتماد به نفس تان را خیلی سریع افزایش دهید و بعدا آنرا فراموش کنید…

شما هرکاری بخواهید انجام دهید خواسته یا ناخواسته از اعتماد به نفس تان تاثیر میپذیرید. حال اگر اعتماد به نفس شما بالا باشد، تاثیر مثبت و اگر پایین باشد تاثیر منفی میپذیرید. تحقیقات ثابت کرده است که مردم دوست دارند با افراد اعتماد به نفس معاشرت کنند. زیرا اینکار باعث میشود احساس اطمینان بیشتری داشته باشند و در صورت نیاز بتوانند به آنها تکیه کنند. اندازه اعتماد به نفس شما در یک برخورد بدون آنکه حتی یک کلمه صحبت کنید با شفافیت بالا قابل درک است. زبان بدن شما، طرز نگاه شما، تن صدای شما و … میزان اعتماد به نفس شما را فاش میکنند.

برای مثال؛
فرض کنید اعتماد به نفس شما بالا است. در یک جمع جدیدی قرار میگیرید و اعتماد به نفس شما ناخودآگاه بر روی دیگران تاثیر میگذارد. آنها از طرز دست دادن، صحبت و رفتار شما میتوانند درک کنند اعتماد به نفس بالایی دارید.
شما پس از ترکِ آن جمع، پیشنهاد هایی برای بودن در آن جمع دریافت میکنید و اینچنین دوستان شما روز به روز بیشتر میشوند… فقط با داشتنِ اعتماد به نفس بالا ! حال تصور کنید اگر اعتماد به نفس شما پایین بود، هیچکس از آن جمع دوست نداشت رابطه بلند مدتی با شما برقرار کند و زمانی که آن جمع را ترک میکردید هیچ پیشنهادی برای بودن در قرار بعدی دریافت نمیکنید.

حتی در کسب و کار نیز، اعتماد به نفس از ارکان اصلی رشد و پیشرفت است.
امکان ندارد اعتماد به نفس شما پایین باشد و در رشته کاری تان پیشرفت زیادی داشته باشید… تنها چیزی که در کسب و کارتان به شما اطمینان لازم برای انجام ریسک های سودآور و گسترش کسب و کارتان را میدهد، اعتماد به نفس بالا است.

خب، اعتماد به نفس بالا خوب است، اما چطور اعتماد به نفس مان را افزایش دهیم؟
ما در این مقاله میخواهیم دقیقا به این پرسش یک پاسخ مفید، کاربردی و فوق العاده قدرتمند بدهیم. برای شما در ادامه تکنیک های تضمینی و فوق العاده کاربردی اعتماد به نفس را معرفی کردیم که به شما کمک میکنند در کمترین زمان ممکن به بالاترین حد اعتماد به نفس تان برسید.

شما پس از خواندن این مقاله، رفتار و عادات زیر را در خود خواهید دید :

  • شروع به جستجوی فرصت های جدید میکنید و حد و مرزهایتان را افزایش میدهید و از منطقه امن و راحت تان فراتر میروید
  • میتوانید حتی در اضطراب آورترین شرایط بهترین تصمیم ها را با کمال خونسردی بگیرید
  • در هر موقعیتی از اینکه صادق باشید احساس خوبی خواهید داشت.
  • نیازهایتان را در اولویت قرار خواهید داد. شما به زندگی و موفقیت خودتان بیشتر از گفته ها و افکار دیگران اهمیت میدهید.
  • دیگر هرگز احساس حسادت و غبطه خوردن، نخواهید داشت.

اعتماد به نفس شکست ناپذیر فقط با یک تمرین ساده یک گردهمایی بزرگ ,یک سخنرانی و ارائه, یک پیشنهاد و یا حتی شروع کاری ! نیاز به یک اعتماد به نفس فولادی دارد که شما را تا انتهای مسیر با خود ببرد

اعتماد به نفس چیه و اصلا به چه دردی میخورد؟
اعتماد به نفس اون حسیه که شما نسبت به خودتان در مورد موضوعی دارید. شما میخواهید با کسی معاشرت کنید اما به علت اخلاف سطح پولی / فکری / فرهنگی جرات اینکار را ندارید این یعنی نسبت به خودتان حس بدی دارید و احساس میکنید زیاد خوب نیستید در این کار و یا لیاقتش را ندارید. یا میخواهید در برابر ۱۰۰۰ نفر سخنرانی کنید ! اگر یک اشتباه مرتکب شوید ۱۰۰۰ نفر شاهد آن خواهند بود, اعتماد به نفس اینجا به شما کمک میکند با کمال راحتی سخنرانی خود را شروع کنید و اگر اشتباهی هم مرتکب شدید با ملایمت ادامه دهید و با موفقیت آنرا تمام کنید. اعتماد به نفس به معنی این است که شما احساس میکنید لیاقتش را دارید زیرا فرد ارزشمندی هستید.

خب, خبر خوب !
شما میتوانید با ۲ تا تمرین کوچیک و سریع در عرض چند ثانیه اعتماد به نفستان را چندین برابر افزایش دهید. به تازگی فیلمی در یوتیوب منتشر شده از پروفسور دبوراه گرنفیلد, استاد دانشگاه استنفورد که نشان میدهد چطور و به چه طریق میتوانیم اعتماد به نفسمان را برای مواقع حساس چندین برابر افزایش دهیم

ایده اصلی فیلم گرنفیلد این است که : تنها حالات بدنی شما نیست که بازتاب کننده اعتماد به نفس, امنیت یا هرچیز دیگری که از درون احساس میکنید؛ بلکه حالات بدنی شما پیغامی رابه مغزتان صادر میکند که به شما در آن لحظه میگوید چه احساسی داشته باشید. در واقع برعکس است, حالات بدنی شما احساس اعتماد به نفس درون شما را ایجاد میکنند.

خب, یعنی چی؟
گرنفیلد در فیلم از دانشجویان خواست ۲ تا تمرین ساده انجام دهند ,تمام تمرین کمتر از ۵ دقیقه طول کشید؛ و و بعد تست شجاعت و اراده ای از آنها گرفت که نتیجه ی آن باور نکردنی بود, ۸۶% دانشجویان اعتماد به نفس فوق العاده ای بدست آورده بودند.

شما هم میخواهید بدانید چطور میتوانید اعتماد به نفستان را با چند تمرین ساده چند برابر کنید؟
شروع کنید : هرجایی که الان نشستید, به پست تکیه دهید. حال کمی بیشتر از فضای اطرافتان را اشغال کنید. شانه ها کمی رو به عقب کشیده. آرنج ها خارج از بدن و به سمت بیرون یا دست هایتان را ببرید بالا و پشت سرتان قفل کنید. پاهایتان را بکشید و یا پای چپ تان را بر روی پای راستتان بیاندازید که پاهایتان با بدنتان یک مثلث تشکیل بدهند به جای دو خط موازی

اگر با این تمرین مشکل دارید فرض کنید شما در اتوبوس و متروی خالی نشستید و به شدت خسته هستید و چند جا را برای خود اشغال میکنید تا راحت استراحت کنید. خب ,همین حالت را حفظ کنید و جمله ی زیر را با صدای بلند و از ته دلتان بخوانید :

نمیتونم انجامش بدم. احساس بدبختی میکنم. من بی ارزشم.

جالب شد ! نمیتونید بخونید؟ خنده تان میگیرد؟ انگار نمیتونید قبول کنید که از ته دلتان بخونید؟ داستان چیه , چرا اینطوری شد؟
جریان ازین قرار است که مغز شما نمیتواند حالتی متضاد با حالب بدنی شما داشته باشد. اگر شما احساس خوشحالی کنید, مغز شما فورا حالات بدنیتان را طوری تنظیم میکند که هم راستا با خودش باشد. اگر شما احساس حقارت کنید, مغز شما سریعا بدنتان را جمع میکند, تن صدایتان پایین می آید. شما اگر این جمله ها را نتوانستید با صدای بلند و از ته دل بخوانید دلیلش این است که بدن شما پیغامی متضاد به پیغام مغزتان فرستاده بود, بدن شما پیغام “بزرگ, پر, قدرتمند” را ارسال میکرد اما مغز شما پیغام حقارت و کدام برنده شد؟ بدن تان !

حالا این را امتحان کنید :
بدنتان را خم کنید, دستانتان را کنار بدنتان نگه دارید, زانوهایتان را بچسبانید به هم و پایین را نگاه کنید و جمله های زیر را با صدای بلند بخوانید :

من مسئولیت پذیرم. من فوق العاده ام. من در اوج قرار دارم.

اینبار هم نشد …درسته؟
نتیجه چیست؟ بدن ما میتواند کارایی مغزمان را افزایش دهد و ارتباط مستقیم و قدرتمندی با مغزمان دارد. طرز نگاه کردن و نگه داشتن حالت بدنی مان کاملا بر روی طرزفکرمان تاثیر میگذارد.
پس ازین به بعد همیشه در حالتی قدرتمند بنشینید, راه بروید ,آب بخورید, بخندید, سلام بدید ! هر کاری میکنید با حالت بدنی قدرتمند و حجیم و بدن شما خواهید دید چه تاثیر فوق العاده ای بر روی طرزفکرتان خواهد گذاشت.  طرز فکرتان را عوض کنید یا وانمود کنید تا وقتیکه طرزفکرتان عوض شود.

اگر یک سخنرانی در پیش دارید…
اگر قرار است با کسی باید وارد مذاکره شوید…
اگر میخواهید با کسی ارتباط برقرار کنید… یا فقط میخواهید زندگیتان را پیش ببرید، اعتماد به نفس بهترین دوستتان است.

اگر احساس میکنید بعضی وقت ها اعتماد به نفس شما زیاد است، بعضی وقت ها که واقعا نیاز دارید افت میکند؛ این مطلب به شما کمک میکند چطور اعتماد به نفس را به سرعت افزایش دهید یا… حداقل وانمود کنید که بدست آورده اید و کارتان را پیش ببرید.

اگر بدنبال میابنر هستید،
ما ۶ راه سریع برای دستیابی به اعتماد به نفس فوق العاده
به شما معرفی خواهیم کرد :

اولین کار مهم | قوز نکنید
جدا از اینکه قوز کردن علامتی از عدم اعتماد به نفس است؛بلکه، نشان میدهد شما هیچ اعتقادی به خودتان هم ندارید !

امتحان کنید : یک کاغذ برچسبی برای یادآوری بر بالای صفحه مانیتور کامپیوترتان بچسبانید و با خودکار قرمز فلش ای به سمت بالا بکشید و زیرش بنویسید “قوز کردی ؟؟؟؟؟“.
برای تصحیح خودتون این کار را انجام دهید : شانه هایتان را به سمت عقب ببرید و تصور کنید شخصی رشته نخی به سر شما بسته و از بالا میکشد؛ ستون فقراتتان کش می آید و چانه تان بالا می آید.

دومین کار مهم | بدانید که اکثر مردم راجع به شما اصلا فکر نمیکنند
افراد کمرو بیش از حد راجع به اینکه دیگران درباره شان چه فکری خواهند کرد نگران میشوند… اما واقعیت این است که مردم اصلا راجع بهشون فکر نمی کنند… اصـــــلا !

تصور کنید قدرت جادویی خواند افکار دیگران را داشتید؛ فکر میکنید تو سر اطرافیانتون چه جملاتی میشنیدید؟ این ها رو :
“ای وای ! ایستگاه رو رد کردم”

  • “وای پول یادم رفت…”
  • “فردا چی بگم به مجید؟”
  • “امروز یادم باشه زود برگردم به کارهام برسم”
  • “عجب ترافیکی ,امروزم دیر میرسم سر کار…”

دقت کنید چقدر ضمیر متصل اول شخص میبینید تو جمله ها؟  کردم , یادم رفت , بگم , برگردم … انسان به صورت طبیعی بیشتر(۹۹% اوقات) درگیر خودش و امور مربوط به خودش اشت ! آنقدر مردم برای خودشان افکاری دارند که به آنها فکر کنند تا دیگر وقت نداشته باشند راجع به شما فکر کنند… خیالتان راحت باشد

گفتگوی منفی با خود : اکیــدا ممنوع
اگر خودتان را “متفاوت” توصیف نــمیکنید، به احتمال قوی از آن دسته از افرادی هستید که گفتگوهای منفی زیادی با خودشون دارند!

دقت کنید، چه چیزهایی به خودتون در طی روز میگید؟
هروقت درباره چیزی مانند “نمیتوانم انجامش دهم” فکر میکنید به سرعت با “نهایت سعی ام رو میکنم” عوضش کنید.

آسان بگیر
بعضی افراد به صورت طبیعی نسیت به افراد دیگر جدی هستند. اگر شما هم همینطور هستید، یاد بگیرید لبخند بزنید و بخندید. حتی بک لبخند کوچک میتواند دیگران را بر انگیزاند تا بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند. برای تبدیل کردن خندید به یک عادت، زمانی را مشخص کنید در طی روز تا آنرا تمرین کنید حتی برای چند دقیقه حتی در ماشینتان به سمت محل کارتان یا حتی شب قبل از خواب… احتمالا عجیب باشد، اما بعد از مدتی خندیدن میتواند به صورت عادت درآید برایتان. تحقیقات نشان داده مجبور کردن خودتان به خندیدن برای سلامتی تان بسیار مفید است.

 اشتباهات تان را با مرحمت حل کنید
چطوری کنار آمدن با سـُر خوردن در روزهای برفی نیز مهم است ! افراد با اعتماد به نفس میدانند هیچکس کامل نیست و اگر هم در کسب و کارتان با سر به زمین بخورید و همه چیزتان را از دست دهید، آخر دنیا که نیست… اصلا شکست بخشی از روند موفقیت است. از خودتان بپرسید: بعد از سه ماه این اشتباهم چقدر مهم خواهد بود؟

هر اشتباهی که کرده باشید هیچ راه دیگری به جز بررسی آن و قول دادن به خودتان که دیگر تکرارش نکنید ندارد.
به قول نویسنده بزرگ دِل کارنگی : “برای شیر ریخته شده شیون نکن.” – حالا اگر اشتباهایتان چیزی مانند سُر خوردنریال حواس پرتی و یا ازین دست اتفاقات باشد بهترین درمان خندیدن به خودتان است؛ این بهترین راه برای کنار آمدن با اشتباهتان است.

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

رازهای جذب و اقناع

اعتماد بنفس

چگونه ثروتمند شویم

مانند یک حرفه ای با افراد سخت برخورد کنید

گام های اساسی در برقراری ارتباط موثر

مازیار میر

Views: 4

برچسب‌ها:, , , , , , ,