رازهای موفقیت شرکتهای چند ملیتی (این قسمت گوگل و یاهو)

رازهای موفقیت شرکتهای چند ملیتی (این قسمت گوگل و یاهو)
اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
13 بازدید

رازهای موفقیت شرکتهای چند ملیتی رازهای موفقیت شرکتهای چند ملیتی (این قسمت گوگل و یاهو) (Secrets of successful multinational companies (Google and Yahoo) طی تحقیقاتی که طی سال جاری میلادی بصورت تخصی در سایتهای مختلف جهان اقتصاد نمودم متوجه نقل و انتقالات و قرار دادهای بسیاری بین شرکتهای بزرگ جهان شدم و شاید این آخرین قرار […]

رازهای موفقیت شرکتهای چند ملیتی

رازهای موفقیت شرکتهای چند ملیتی (این قسمت گوگل و یاهو)

(Secrets of successful multinational companies (Google and Yahoo)

طی تحقیقاتی که طی سال جاری میلادی بصورت تخصی در سایتهای مختلف جهان اقتصاد نمودم متوجه نقل و انتقالات و قرار دادهای بسیاری بین شرکتهای بزرگ جهان شدم و شاید این آخرین قرار داد که کل نشریات جهان آن را منتشر کردن و چشم بسیاری از افراد متبحر را به خود جلب نمود این بود که براساس قراردادی که اخیرا میان دو شرکت بزگ جهان ای تی منعقد گردید گوگل متعهد گردید نتایج جست و جو و تبلیغات خود  را برای یاهو تامین می‌کند این در حالی است که از جزئیات این قرار داد اطلاعاتی در مورد کم و کیف قرار داد پیدا نکردم و ظاهرا این دو شرکت علاقه ای به انتشار این جزئیات هم نداشتند و حتی در سایت رسمی شرکت گوگل و همچنین شرکت یاهو هم جزئیات را یافت ننمودم

این خبر توانست آنقدر در خبر گذاریها برای این دو شرکت بزرگ مقبولیت کسب کند که شاهد افزایش قیمت سهام این دو شرکت در بورس باشیم و از این قرار داد حداکثربهره برداری داخلی و برون سازمانی را هم بنمایند که دور از انتظار هم نبود همکاری این دو شرکت بین المللی و غولهای جهان در حالی رقم می خورد که یاهو تا چندی پیش اعلام نموده بود بهیچ عنوان همکاری با گوگل ندارد و حتی در تبلیغات خود همیشه خود را مهمترین و بزرگترین موتور جستجو گر بی رقیب جهان معرفی می نماید شاید برای همین مسئله برایم این مطالب فوق العاده جذاب بود که دو ابر شرکت برای هم افزتئی دست به چنین افعالی می زنند اما کارآفرینان ایرانی و صنایع داخلی هرگز از چنین رفتار حرفه ای استقبال نمی کنند . به راستی چرا؟

این قرار  داد در حالی صورت گرفت که شرکت یاهو قصد دارد برای افزایش سهم بازار و رضایت مشتریان و افزایش درامدهای خود از موتور جستجوگر درآمد زایی حاصل نمید که چنین زیر ساختی فعلا در یاهو موجود نیست

اما بلاخره یاهو جزییات قرارداد خود را که اخیرا با گوگل بسته، منتشر کرد. براساس مفاد این تفاهم‌نامه که  تا پایان سال ۲۰۱۸ اعتبار خواهد داشت، گوگل بعضی از نتایج جست و جو و تبلیغات جست و جو را در اختیار این شرکت قرار خواهد داد. هرچند دقیقا مشخص نیست که گوگل نتایج چه تعداد جستارهایی و در چه حجمی را به این موتور جست و جو ارایه می‌دهد، اما این قرارداد (کاملا غیرانحصاری) است.

اگر یاهو بخواهد می‌تواند به سراغ بینگ مایکرو‌سافت یا هر سرویس‌دهنده‌ی دیگری هم می تواند برود.

مازیار میر تصور می نماید این روزها یاهو فقط سعی دارد که خود را آماده کند که از ابتدای سال میلادی جدید از موتور جست و جوی‌ خود  درآمد بیشتری حاصل نموده و سهم بازار بیشتری داشته باشد.

اما متاسفانه یاهو تکنولوژی‌های لازم برای مدیریت بهتر جستارها و تبلیغات را بهیچ عنوان در اختیار نداشته و ندارد.

این شرکت از طریق همکاری با گوگل،به عنوان غالب‌ترین و بزرگ‌ترین موتور جست و جوی فعال  در جهان، می‌تواند بخشی از درآمدش را از شرکتی داشته باشد که زیربنای کارآمد و درآمدزایی برای جست و جو و تبلیغات را بصورت کاملا حرفه ای در اختیار دارد. براساس آمار وب‌سایت comScore یاهو تنها ۱۲٫۷ درصد از سهم بازار را در جست و جوی دسکتاپی کسب کرد و در حالی که گوگل تقریبا ۶۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود. از سوی دیگر درآمدهای این شرکت در سه ماهه‌ی سوم مالی به ۷۶ میلیون دلار کاهش پیدا کرد. بنابراین یاهو امیدوار است که شراکت با گوگل بتواند بسیار سودآور بوده و به بهبود وضعیت یاهو منجر شود.

تحلیل این خبر وقتی بیشتر هیجان انگیز به نظر می رسد که در نگاه اول گوگل دچار اشتباه فاحشی گردیده است اما اهداف فوق حرفه ای گوگل بسیار زیرکانه است که در نگاه اول بچشم بخورد .

گوگل با این قرار داد می تواند به مهمترین اطلاعات و تبلیغات یاهو دست پیدا نماید و مشتریان و محدوده بیش از ۲۰ %  بازاری که در دست یاهو است را بهتر و بیشتر و در عین حال دقیق تر رصد کند

از این خبر حداکثر استفاده تبلیغاتی را بنماید و خبرها و اخبارهای بدی که بتازگی کارشناسان با تحلیل های خود محبوبیت گوگل را دچار نقصان نمایند .

در نهایت مشتریانی که مشتری گوگل نیستند را از دست دیگر رقبا ربوده و به یاهو سوق دهند که این روند در دراز مدت فقط به ادامه دهنده تر بهتر بازی یاری خوهند رساند یادتان باشد این یک قرار داد کاملا برنده برنده است که به اینده و حرکات بعدی و طول مدت زمان اتکاء دارد.

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

توصیه میشود مطالب زیرا مطالعه نمایید:

خصوصی: رمز و رازهای موفقیت در بازاریابی به روش متفقین (قسمت اول)

خصوصی: روانشناسی فروش حرفه ای در بازار ایران

خصوصی: رازهای موفقیت

عملکرد شرکتهای هرمی

Views: 6

برچسب‌ها:, , ,