روابط تخصصی بین الملل و تشریفات دیپلماتیک قسمت هفتم

فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
19 بازدید

روابط تخصصی بین الملل و تشریفات دیپلماتیک قسمت هفتم روابط تخصصی بین المللی و تشریفات دیپلماتیک جمع آوری و تنظیم دکتر مازیار میر #مازیارمیر سرفصل دوره مدیریت تشریفات و زبان بدن ویژه مدیران و سرپرستان آشنایی با تشریفات تشريفات و ارتباطات اصول پذیرایی توصيه های تشريفاتی بالا رفتن دانش و اصول تشریفات رسمی به منظور […]

روابط تخصصی بین الملل و تشریفات دیپلماتیک قسمت هفتم

روابط تخصصی بین المللی و تشریفات دیپلماتیک

جمع آوری و تنظیم دکتر مازیار میر

#مازیارمیر

سرفصل دوره مدیریت تشریفات و زبان بدن ویژه مدیران و سرپرستان

  • آشنایی با تشریفات
  • تشريفات و ارتباطات
  • اصول پذیرایی
  • توصيه های تشريفاتی
    • بالا رفتن دانش و اصول تشریفات رسمی به منظور بالا بردن فرهنگ مدیران و رهبران
    • آشنایی و کسب اطلاعات لازم در استقبال و پذیرش مهمانان و از جمله مهمانان ویژه و دیپلماتیک
    • شیوه پذیرایی و انتخاب منو غذایی مناسب برای مدیران
    • نکات کلیدی مربوطه برای مدیران
    • آشنایی با مفهوم تشریفات و مراسم ویژه و خاص special events
    • مهارت های فردی مدیران  Soft skills
    • انواع مراسم خاص ( نمایشگاه ، سمینار ، سمپوزیوم ، کنگره ، کنفرانس و….)
    • برنامه ریزی  در برگزاری  (امکانات،سیستم ارتباطی،پارکینگ، استقبال،محل ورود و خروج،….)
    • طراحی،آماده سازی فیزیکی، چیدمان میز و صندلی سالن ها و هماهنگی
    • مهمانان خاص و تنظیم جایگاه یا پذیرش(VIPیا معلولین )
    •  مراسم  بازاریابی و رقابت دربرگزاری مراسم
    • تشریفات با رویکرد احلاق حرفه ای و زبان بدن و مذاکرات حرفه ای ….

 

روابط تخصصی بین الملل و تشریفات دیپلماتیک قسمت هفتم

تقدم  و تأخر و ارزش های پروتکلی :

برای این که بخواهید ترتیب یک میهمانی اعم از کوکتل ، صبحانه ، نهار و یا شام چه به صورت بوفه و یا به صورت نشسته بدهید ، اولین قدم آنست که حتی المقدور روزی را که برای میهمانی خود انتخاب می کنید مصادف با یک روز و یا مناسبت ملی و یا عزاداری مذهبی کشور محل مأموریت نباشد .

پس از آن باید به کشیدن کروکی میز ناهار و یا شام و یا در نظر گرفتن افرادی که انتظار دارید در میهمانی شما شرکت نمایند و همچنین تدارکات کارت دعوتی که حتی المقدور 15 روز قبل از موعد باید بدست میهمانان برسد مبادرت نمایند . در انتخاب میهمانان باید دقت نمایید که بین دو و یا چند نفر از میهمانان نوعی تضاد و یا خصومت چه از نظر شخصی ، سیاسی و یا اجتماعی وجود نداشته باشد ، همچنین شخصاً نظارت نمائید که تقدم و تأخر و محل نشستن آنها درخور شأن و مقام و منزلت آنان به گونه ای که قواعد تشریفات ایجاب می نماید باشد .

 اگر میهمانان فقط از بین دپلماتها باشند کار شما آسانتر خواهد بود زیرا تنظیم تقدم و تأخر بر حسب مقام سیاسی که در دفترچه دیپلماتیک محل ثبت شده است کار مشکلی نیست ( احتمالاً ممکن است وابسته های تخصصی که معمولاً در کشور خودشان دارای پست های قابل توجهی بوده اند و عموماً سن و سالی دارند مشکل آفرین باشند ) ولی معمولاً مشکل از آنجا بروز می کند که چند نفر از شخصیت ها و مقامات محلی غیر دیپلمات را در جمع میهمانان خود داشته باشید . زیرا بسیاری از مقامات محلی درجه ارشدیت آنها از نظر تشریفاتی به طور دقیق روشن نیست و بر حسب کشور و یا خود فرد و یا میزان نفوذ و توانمندی او در هرم قدرت کشورش و میزان تأثیر گذاری آنها در مقامات طراز اول کشور توقعاتی ایجاد می نماید که تشخیص آن همواره برای میزبان مقدور نیست . چه بسا مثلاً نشاندن سر دبیر یک روزنامه را که احتمالاً سوابق سیاسی و یاحزبی و یا حتی عضویت در کابینه را داشته است و شاید بالقوه توانایی تغییر وزیر کابینه را دارد زیر دست یک مدیرکل یک وزارتخانه تخصصی موجب گله مندی وکدورت و لوث هدفی که از میهمانی دارید شوید .

در چنین مواردی هوشمندی شما در انتخاب و ترکیب میهمانان نقش مهمی دارد ولی در بسیاری از موارد میزبان امکان مانور زیادی در انتخاب میهمان ندارد مانند موردی که شما مجبور هستید به افتخار یک وزیر از کشور متبوعه تان و شخصیت های همراه او که طبق یک برنامه خارج از اختیارتان به شما تحمیل شده اند و ترکیب نامأنوسی از شخصیت ها و مقامات و افراد متفاوت می باشند با تعدادی از بازرگانان و ارباب جراید و مقامات رسمی محلی و نمایندگان پارلمان کشور محل مأموریت یک مهمانی شام ترتیب بدهید و همه را سر یک میز بنشانید .

در چنین مواردی حداقل می توان گفت که دیپلماتهای ارشد ( سفرا و رایزنان) و مقامات وزارت امور خارجه چه از کشور متبوع خود و چه از طرف کشور میزبان در اولویت قرار می گیرند. در مورد شخصیت های اجتماعی و مدیران بخش خصوصی و امثالهم ، قاعده کلی آن است که سن و سال آنان باید رعایت شود . در مواردی که دچار تردید هستید باید از اداره تشریفات محل مأموریت و همچنین تشریفات کشور متبوع خود لیست تقدم و تأخر و اولویت های تشریفاتی را جویا شوید.

Views: 4

برچسب‌ها:, ,