زبان بدن بخوانیم

زبان بدن بخوانیم
دی ۱۲, ۱۴۰۱
17 بازدید

 زبان بدن بخوانیم ؟    قبل از هر چیزی پیرامون زبان بدن  بیشتر و بهتر بدانیم واقعا زبان بدن چیست؟ اما را زبان بدن بخوانیم . اول یرامون این موضوع بیشتر بدانیم . زبان بدن همان  زبان بی زبانی است اما چگونه زبان بدن را فرا بگیریم به گفته استاد بزرگوارم پروفسور  مسعود حیدری بزرگوار کتاب بخوانید و […]

 زبان بدن بخوانیم ؟

 
 قبل از هر چیزی پیرامون زبان بدن  بیشتر و بهتر بدانیم واقعا زبان بدن چیست؟

اما را زبان بدن بخوانیم . اول یرامون این موضوع بیشتر بدانیم .

زبان بدن همان  زبان بی زبانی است اما چگونه زبان بدن را فرا بگیریم به گفته استاد بزرگوارم پروفسور  مسعود حیدری بزرگوار کتاب بخوانید و در زمینه مذاکره زبان بدن بیشتر مطالعه و تجربه کنید . شما باید مانند دنده عوض کردن در خودرو بتوانید به فنون و مهارتها تسلط یابید آنگاه می توانید این تکنیکها را به دیگران هم انتقال دهید.

چگونه از روی حرکات و برخورد های دیگران اطلاعاتی را در رابطه با شخصیت و دیگر نکات را به دست بیاوریم؟ در این مقاله از هاو کن یو به سراغ روش های و مهارت های خواندن زبان بدن خواهیم رفت، با ما همراه باشید.

در ابتدا اجازه دهید به سراغ تعریف زبان بدن برویم که زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است ارتباط برقرار نماید. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دستها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژستها (حالتها، اطوارها، اَداها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.

چنانچه شما بتوانید از طریق این آموزش ها بدانید که در سر دیگر افراد چه می گذرد و یا چگونه شخصیتی را دارا هستند دقیقا به تشابه خواندن ذهن افراد است، با این اطلاعات در رابطه با فرد و دیگر افرا شما ارتباطلات فردی و اجتماعی و همچنین رفتار های بسیار موثر و مثبت تری از خود به جای خواهید گذاشت که سود و فایده این رفتار حساب شده در هر زمینه ای از خانه تا اجتماع و محل کار بر هیچ کس پوشیده نیست.

زبان بدن حجم عظیم و جذاب از اطلاعات را از فرد یا افراد مقابل شما به اطلاع شما می رساند که اگر از آن ها اطلاع داشته باشید یا بتوانید آن ها را کدگشایی کنید، با یک گنجینه از اطلاعات ارزشمند رو به رو هستید. تحقیقات UCLA  خرند با متد بیان ان شدیدمازیارمیر مخالف است) نشان می دهد که تنها ۷ درصد از ارتباطات شما مربوط به کلمات و جملاتی است که مستقیما رد و بدل می شوند، بنابراین تحقیقات چیزی حدود ۳۸ درصد مربوط به لحن و صدای شما و نحوه ادای کلمات و جملات است و باقی مانده که ۵۵ درصد هم مربوط به زبان بدن است که این تحقیقات اهمیت زبان بدن را به شما مجدد یاد آوری می کند. اما حال سوال اینجاست که چگونه این رفتار های افراد را ترجمه کنیم یا آن ها را اصطلاحا کد گشایی کنیم که در ادامه ما این کار را در هاو کن یو برای شما کاربران عزیز انجام می دهیم.

دستان و یا پاها روی یک دیگر 

چنان چه فردی دست به سینه باشد و یا پا هایش را بر روی یکدیگر قرار دهد این حرکت نشان از عدم پذیرش شما از سوی دیگریست، به عنوان مثال اگر شما در حال بحث با فردی هستید و فرد این حرکت را انجام می دهد شما باید متوجه شوید که فرد آنچنان با گفته های شما موافق نیست و شاید کاملا مخالف است، حتی اگر شما با لبخند و در یک فضای کاملا صمیمانه با یکدیگر گفت و گو می کنید. به گفته روانشناسان دستان بسته همچون تصویر و یا پا های بر روی یک دیگر قرار گرفته خبر از عدم پذیرش هر آن چیزیست که در مقابل فرد قرار دارد. این حرکت معمولا به صورت نا خود آگاه است وبدون آگاهی صورت می گیرد.

تشخیص لبخند واقعی و مصنوعی

وقتی صحبت از لبخند به میان می آید اگر دهان و لب های شما دروغ بگویند چشمان شما همچین قابلیتی ندارند و لبخند مصنوعی شما را برملا می کنند. شما کاربران هاو کن یو باید بدانید که یک لبخند واقعی تا چشم های شما ادامه دارد و موجب چروک شدن پوست اطراف چشمان شما می شود. معمولا لبخند های مصنوعی برای مخفی کردن چیزی در گفتار و یا احساسات است که دفعه ی بعد که با این لبخند ها مواجه شدید بهتر است نگاهی به چین و چروک های اطراف چشم بیندازید تا ببینید این لبخند واقعی است یا خیر.

تقلید کردن حرکات 

حتما شما هم در یک جلسه و یا در جمعی و یا گفت و گو با فردی متوجه شده اید که طرف مقابل شما به صورت نا خود آگاه هر بار شما دست به مو های خود میبرید یا جای پا های خود را تغییر می دهید طرف مقابل هم بعد از چند ثانیه همین رفتار ها را به نوعی تکرار می کند. این یک نشان خوب برای شماست که فرد مقابل در حال کپی و تقلید کردن حر کات شماست و معنی آن این است که بحث و گفت و گو به خوبی به پیش می رود و یا فرد پذیرای صحبت های شماست، پس تقلید شدن حرکات شما از جانب فرد مقابل نشانه موافقت و جواب مثبت فرد است بدون انکه شخص از این موضوع اطلاع داشته باشد. این کد گشایی برای ضمانی که در حال مذاکره و یا بحث برای خرید و فروش و موارد مشابه هستید کاملا می تواند کمک کننده باشد چرا که شما به راحتی میتوانید علی رغم کلمات مخالف وضعیت مثبت درونی را شناسایی کنید.

 

طرز حرکات و ایستادن یا نشستن شما

 

شرایطی را تصور کنید که در یک جمع بزرگ هستید و ناگهان شخصی با لباس رسمی وارد محیط می شود و در حالی که در حرکت است با سر پایین، کف دست خود را به سوی برخی بلند می کند و مجدد با نگاهی کوتاه این حرکت را ضمن اینکه در حال حرکت است تکرار می کند. برداشت شما چیست؟ این شخص، شخص مهمی است یا یک فرد عادی مثل بقیه؟

در همان نگاه اول از رفتار فرد، مغز شما به صورت ناخواسته شروع به برچسب زدن های مثبت و منفی به دیگران و همچنین قضاوت کردن افراد می کند بدون اینکه شما حتی کوچک ترین اطلاعاتی در رابطه با فرد داشته باشید. دیگران هم به همین صورت شما را با برخورد های اولیه و زبان بدن شما به صورت ناخواسته قضاوت می کنند.

بلند شدن و ایستادن به صورت مستقیم و قرارا گرفتم شانه ها کمی عقب تر به گفته روانشناسان یه حالت و طرز ایستادن قدرتمندانه است، می توانید از آن در ظرایط مثبت کمک بگیرید

تکیه کردن بر روی یکی از دستان و یا خمیده شدن به اطراف و همچنین زدن دست به زیر چانه بر روی یک میز نشانه های ضعف و خستگی است که بهتر است در قرار ملاقات ها و جلسات از ان ها بشدت خود داری کنید چرا که برداشت مثبتی از طرفشما نخواهد شد.

\"زبان

زبان بدن

چشم ها

 

حتما شما هم با اصطلاح “به چشمانم نگاه کن و صحبت کن” آشنا هستید و یا از آن استفاده کرده اید، این روشی برای فهمیدن حقیقت از دروغ است که شخصی که دروغ می گوید برایش نگاه کردن به چشمان شخص دیگر سخت است و شاید هم این روش تا حدودی صحیح باشد.

اما از سوی دیگر برخی از گفته ها از این موضوع حکایت دارد که برخی از افراد آگاهانه هنگام دروغ گفتن مستقیم به چشمان دیگری نگاه می کنند و دروغ می گویند تا دروغ گویی آن ها بر ملا نشود و در واقع بر روی این تکنیک کار و تمرین کرده اند.

اما حال چگونه از چشمان فرد بفهمیم آن ها دروغ می گویند یا خیر؟ به صورت میانگین اشخاص ارتباط چشمی معمول ۷ الی ۱۰ ثانیه ای دارند و این مقدار به صورت نرمال هنگام شنونده بودن بیشتر از هنگام صحبت کردن است. حال اگر شخصی در حال صحبت با شماست و تایم زیادی را به برقراری ارتباط چشمی با شما می پردازد و صحبت می کند باید به او شک کنید چرا که این فرد شاید در حال پنهان کردن چیزی از شماست مخصوصا اگر که پلک زدنی در این زمان در کار نباشد.

ابرو های بالا رفته

به صورت کلی سه معنی از ابرو های خمیده و بالا رفته قابل استنباط است. این سه حالت شامل تعجب و شگفت زده شدن، نگرانی و همچنین ترس است. سعی کنید در یک کفت و گوی صمیمی و راحت با دوستان و یا اقوام ابرو های خود را بالا نگه دارید.  مطمئنا کار سختی خواهد بود.

اگر هنگام صحبت با شخصی متوجه ابرو های بالا رفته شدید باید بدانید که بسته به شرایطی که صحبت می کنید کدام یک از این سه حالت گفته شده اتفاق افتاده است و شخص با آن در گیر است.

حالت دندان ها

فک بسته شده و یا دندان های بر روی یکدیگر قرار گرفته و همچنین گردنی که داخل بدن رفته است همگی حکایت از وجود استرس در فرد دارند.جدای از حرف هایی که فرد در حال رد و بدل کردن است این نشانه ها نشانه راحت نبودن فرد در مکالمه است.

شاید با وجود این علایم بحث دارد به سویی می رود که فرد را نگران می کند و یا میلی برای صحبت در رابطه با این موارد ندارد. شاید هم آن ها در حال فکر کردن به موضوع دیگری هستند و استرس خاصی در رابطه با ان موارد آن ها را فرا گرفته است.

نتیجه گیری

نکته اینجاست که شما چنانچه نتوانستید  اطلاعات کاملی از رفتار و حرکات فرد استنباط کنید ولی بدون شک با یاد گیری زبان بدن می توانید نکات و موارد بسیاری را درک کنید و از آن ها استفاده کنید. به گفته بسیار از متخصصان و روانشناسان در بسیاری از مذارکات و جلسه های رسمی چه در سطح معمول و چه سطح بالا زبان بدن و حرکاتی که از بدن سر میزند بسیار مهم تر و البته موثر تر از کلماتی است که رد و بدل می شوند. همچنین پیش بینی می شود تاثیری و درصد اثر زبان بدن در آینده بیشتر از چیزی شود که هم اکنون شما استفاده می کنید. بهتر است شما کاربران هاو کن یو به این مقاله بسنده نکنید و اطلاعات بیشتری دز این زمینه کسب کنید.

یادتان باشد هی چیز هیکس هی رفتار و گفتاری آنگونه که به نظر می رسد نیست. بررفته از کتاب زبان بدن ایرانی

 

مطالعات بیشتر:

زبان بدن بازیگر

زبان بدن جری لوئیس

زبان بدن مسعودصادقلو

امپاس

زبان بدن نویدمحمدزاده

مذاکره با زنگوله

 

Visits: 8

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , ,

اخبار مهم

زبان بدن اشک و نظریه های روانشناسی اشک...

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

مذاکره با راهبرد دفاع در عمق راهبردی استراتژی...

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

کتاب مجمع الجزایر الگولاگ حمع آوری و تنظیم ما...

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳
مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر

مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر...

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳
اصول و فنون مذاکره حرفه ای و اقناع مخاطب

اصول و فنون مذاکره حرفه ای و اقناع مخاطب...

اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳
آموزش زبان بدن تخصصی

آموزش زبان بدن تخصصی

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
روشهای موفقیت در رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402

روشهای موفقیت در رقابت های انتخابات مجلس شورا...

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

خلاصه درس انعطاف پذيري در شرايط پيچيده و مبهم...

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳

اصول بازاریابی و مذاکرات تلفنی نوشته دکتر ماز...

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی...

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
نمونه سوالات تشریحی درس اصول و فنون مذاکره

نمونه سوالات تشریحی درس اصول و فنون مذاکره...

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
کارگاه آموزشی فنون مذاکره سردار سرفراز ایران سپهبد قاسم سلیمانی مدرس دکترمازیار میر

کارگاه آموزشی فنون مذاکره سردار سرفراز ایران ...

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب تفکر نامطمئن نوشته آنی دوک

خلاصه کتاب تفکر نامطمئن نوشته آنی دوک...

اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب قدرت عادت نوشته چارلز آنه دوهیگ

خلاصه کتاب قدرت عادت نوشته چارلز آنه دوهیگ...

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳
جدیدترین کارگاه اصول و فنون مذاکره و ارتباطات غیرکلامی برای مدیران و کارشناسان شرکت آسیا تک

جدیدترین کارگاه اصول و فنون مذاکره و ارتباطات...

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳