زبان بدن سفیر

زبان بدن سفیر
اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۳
20 بازدید

زبان بدن سفیر با رویش گلها و آمدن بهار این بار هم از دریچه دیگری می خواهم جناب دکتر ظریف را تحلیل کنم مطلبی که همراه الگو مدل من برای آموزش  و مشاوره به کاندیداهای شورای شهر در نظر گرفته شده و تجربه ای بود بسیار بسیار مفید و کارامددر انتخابات مجلس و شورای شهر […]

زبان بدن سفیر

با رویش گلها و آمدن بهار این بار هم از دریچه دیگری می خواهم جناب دکتر ظریف را تحلیل کنم مطلبی که همراه الگو مدل من برای آموزش  و مشاوره به کاندیداهای شورای شهر در نظر گرفته شده و تجربه ای بود بسیار بسیار مفید و کارامددر انتخابات مجلس و شورای شهر و حتی در انتخابات مختلف اصناف در سراسرکشور فوق العاده مفید بود.

اما قبل از ادامه این مقاله بهتر است پیرامون زبان بدن یا همان زبان بی زبانی سخن به میان آوریم همان زبانی که معمولا افراد آنرا بصورت کلی در دسته بندی  ارتباطات غیر کلامی آنرا دسته بندی می کنند. شاید برای فهم بهتر زبان بدن باید بازگردیم به تاریخچه زبان بدن که باز می گردد به بیش از ده هزار سال پیش که البته روایتهای مختلفی در این خصوص وجود دارد. اما از همان زمانها در لوحها و روی دیواره غارها ما با حرکات زبان بدن کم کم روبرو شده و اشنا می شویم.


لطفا نگاهی داشته باشید به مقاله زبان بدن چیست؟


اولین رفتارهای فرهنگی انسان در ایران با ساخت ابزارهای سنگی گوناگون در دوران پارینه سنگی آغاز شد، دوران پارینه سنگی شامل سه دوره کهن، میانی و نوین می‌شود، آثار بدست آمده از این دوران در ایران بیش‌تر از دورهٔ پارینه سنگی نوین است که از کاوشگاه‌هایی چون کشف رود خراسان، لدیز سیستان، هومیان کوهدشت و دره هلیلان در ایلام، غار شکارچیان و غار دو اشکف در کرمانشاه و… بدست آمده‌اند.

در این دوران آدمی افزون بر گردآوری خوراک و شکار بخشی از خوراک خود را ذخیره می‌کند، با گذر از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی از حدود دوازده هزار سال پیش ساکنانخاور نزدیک از جمله ایران دوره فرهنگی و تمدنی نوسنگی، را آغاز می‌کنند.در تک تک این روایتها و مطالب که تحقیق نمودم ردپای زبان بدن وجود دارد همزمان با تاریخ بشری جالب این است زبان بدن در میان حیوانات بعنوان زبان رایج و برتر از صدای حیوانات موثر واقع می شود.

اما شاید بد نباشد در اینجا شما را با تعریف زبان بدن هم آشنا کنیم . زبان بدن چیست؟

زبان بدن عبارت است از گذر از صدا و گویش و  کلام و ایجاد ارتباط از طریق عناصر غیرکلامی یا زبان رفتار و یا زبان بدن و یا زبان خاموش است. زبان بدن مجموعه وسیعی از رفتارها و پدیده‌ها و زستها و حالتهای ایستا وحرکتی است .

هر انسانی در هر سن و جایگاه اجتماعی بعنوان یک کارآفرین و یا یک سیاستمدار، به طور مستقیم یا غیرمستقیم و خواه ارادی و یا غیر ارادی از آن بهره میبرد.

برای مثال یک سیاست‌مدار می‌تواند نقش و نیّت واقعی خود را در پسِ واژه‌ها و جمله‌ها مخفی نماید .امّا هرگز قادر به پنهان‌ نم.دن رفتارهای غیرارادی و فیزیولوژیک و زبان بدن خود نیست.

شاید از این رو باید اینگونه اظهار نمود که با تحلیل حرکات و اشارات بدنی تمامی افراد نسل بشر و حتی سیاست‌مداران می‌توان به مکنونات قلبی انها پی برد. شاید بسیار بجا و شایسته باشد که در این خصوص بیانات گهربار مولای متقیان را نقل کنم که می فرمایند:

مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِه

هیچ کس چیزى را در دل پنهان نداشت، جز این که در لغزش هاى زبان و خطوط چهره اش آشکار شد

مصادیق زبان بدن را به عنوان یکی از ابزارهای ارتباط غیرکلامی معمولا به چهار دسته تقسیم کرد:

دسته اول حرکات و حالات چهره.

دوم  اشارات و حالات سر و تن.

سوم حرکات و اشارات دست.

چهارم رفتارهای حرکتی. 

==========================================================================

لطفا نگاهی هم داشته باشید به مقاله زبان بدن کترظریف مردی برای تمام فصول

==========================================================================

 

با این مقدمه کوتاه بپردازیم به رفتارها و زبان بدن جناب اقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه و کهنه کار ترین سفیر ایرانی من در مقاله قبل خود او را سیاستمداری برای تمام فصول خواندم که توصیه می کنم حتما همه دوستان آن مقاله را نیز مطالعه فرمایند جناب دکتر ظریف علی رقم داشتن تجربه و علم فوق العاده در کار خود از بهترین و حرفه ای ترین مشاورین در تیم هسته ای سود برد که بالاترین مقامهای علمی و عملی و دارای تجربه طولانی مدتی در این امر بودند نتیجه چینش طیف گسترده از مشاوران حرفه ای منجر به توافق ویژه و استراتژیک هسته ای شد که البته در کشور با مخالفان زیادی هم همراه بود اما منفعت این توافق و اثرات ان رفته رفته بر روی کشو و ملت پر رنگتر شده و ما شاهد آن خواهیم بود

۱. چشم آینه تمام نمای درون انسانها است

اولین و مهم‌ترین اصل در یک ارتباط دونفره برقراری تماس چشمی است. چشم‌ها نقش مهمی در روابط اجتماعی افراد ایفا می‌کنند. چشم در بیان حالات و واکنش‌های ما، آشکارتر و بارزتر از دیگر اعضای بدن‌مان عمل می‌کند. افراد هوشیار برای گرفتن منظور و عقایدتان از طریق ارتباط چشمی به حالات درونی‌تان پی می‌برند. به قول معروف چشم و نگاه، زبان بدن است. شاید هیلاری کلینتون با اموزش های گسترده و همه جانبه سعی در رل بازی کردن و نقش بازی کردن این موارد بود اما دکتر ظریف چون به روح زبان بدن پی برده استپیوسته سعی دارد رل و نقش بازی نکند و این هم یکی از نکات برجسته از این کهنه کار سیاسی است


لطفا و حتما نگاهی داشته باشید به مقاله تحلیل زبان بدن هیلاری کلینتون


۲. موضوعی که آقای ظریف استاد آن است

قبل از اینکه شروع به صحبت کند، تماس چشمی برقرار می‌کند. این کار تاثیر زیادی در بالا بردن اعتماد به نفس خود و گروه همراهش دارد. هنگامی که درحال ایراد سخنرانی است به افرادی که درکناره‌ها نشسته‌اند نیز به همان اندازه نگاه می‌کند که به افرادی که در وسط نشسته‌اند.

وقتی به مطلبی گوش فرامی‌دهد، به سخنران نگاه می‌کند. این کار نشان‌دهنده علاقه او به شنیدن مطلبی است که گفته می‌شود. افراد مطمئن و با اعتماد به نفس، تماس چشمی ملایمی برقرار می‌سازند. اجتناب از نگاه کردن به چشمان دیگران یا تغییر ناگهانی مسیر نگاه حکایت از نداشتن اعتماد به طرف مقابل یا عدم اعتماد به نفس است.

از دیرباز، کف دست باز نشانه‎‎ حقیقت، صداقت، بیعت و تسلیم بوده است. بسیاری از سوگندها با قرار دادن کف دست روی قلب صورت می‎گیرد و زمانی که شخصی در حال ادای شهادت در دادگاه است، کف دست خود را نمایان می‎کند.

یکی از معتبرترین روش‎ها در تشخیص اینکه شخصی صادق و شریف است یا خیر‌، مشاهده‎ حالات کف دست است. همانند اکثر حرکات بدن، این حرکت کاملا ناآگاهانه انجام می‎شود و به این ترتیب شما را متوجه صداقت آن شخص می‎کند. نشان دادن کف دست‌ها نشان صداقت، روراستی یا بی‌گناهی است.

۳. از موضع خود کوتاه نمی‌آید

دکتر محمد جواد ظریف در ملاقات با بسیاری از دیپلمات‌های غربی که با پرونده هسته‌ای رابطه مستقیم داشته‌اند، تاکنون انگشتان دست‌هایش را در هم قفل کرده و حالت تدافعی را به نمایش گذاشته است که کاملا منطقی است و نشان از این دارد که او نمی‌خواهد به این راحتی‌ها از موضع خود کوتاه بیاید.البته ناگفته نماند این حرکت می‌تواند به معنی فکر کردن سنجیدن و تصمیم گرفتن هم باشد، البته در طی برخی گفتگوها گاهی هم آقای ظریف هنگام نشستن بدن را کمی به سمت جلو متمایل می‌کند و دست‌هایش روی رانها قرار می‌گیرد که می‌تواند نشان دهنده آمادگی و هدفمندی او باشد به طوری که می خواهد به طرف مقابل اظهار کند که به حرف‌هایش کاملا گوش می‌ دهد و در حال ارزیابی آنهاست. حالاتی مثل چهره ای گشاده در حالات معمولی، لبخند در هنگام رضایت و اخم در هنگام خشم، دست های باز جهت دعوت به سخن گویی طرف مقابل.

۴. مردی با خنده‌های طبیعی و دلنشین

لبخند زدن می‌تواند نشانه اعتمادبه نفس، دوستی و رفتار مثبت باشد و این حس را منتقل می‌کند که مردم در کنار شما بودن را دوست دارند.از سوی دیگر مفهوم لبخند تصنعی یا توأم با دستپاچگی کاملا ضدمفهوم ذکر شده است.

این علامتی از زبان رفتار است که هنگام تصمیم‌گیری به‌کار می‌رود. کشیدن دست به روی چانه معمولا با حالتی از چهره همراه است که در آن چشم‌ها کمی جمع می‌شود. افرادی دیگر ممکن است در این حالت لب بالایی را لمس کنند و آن را بکشند و بعضی مردها با سبیل یا ریش خود بازی کنند که همگی دلیل بر تعمق و ارزیابی است. در بازی شطرنج نیز افرادی که قرار است حرکت بعدی را انجام دهند در بسیاری از موارد چنین اشاره‌ای را از خود نشان می‌دهند که پس از تصمیم‌گیری متوقف می‌شود.

زبان بدن ظریف  مرد سیاست این روزهای مذاکرات 

آمریکایی ها همیشه از زبان بدن قلدرانه و قدرت استفاده می کنند هرگز فراموش نمی کنم در برنامه صباح الخیر که از کویت پخش میشد از یک سرباز آمریکایی پرسیده شد نظرتان در مورد کویت چیه ؟ واو جواب داد we are the best

 به عبارت دیگر یعنی برو کشکت و بساب یک روز در یکی از شهرهای ازوپایی در حال صحبت با یک مسلمان بودم و او با خشم و ناراحتی می گفت ما در مقابل آمریکایی ها همسر و فرزندانمان را و ناموس خود را قربانی می کنیم اما شما تنها ملتی هستید که با افتخار در مقابل زیاده خواهی های امریکایی های قلدر تا آخر ایستادگی کردید!!!!


لطفا و حتما مقاله تحلیل زبان بدن و دروغهای فاحش دونالد ترامپ را مطالعه فرمائید


این کشور با عقبه جنگ جهانی قدرت بلامنازع اقتثادی نظامی و … در جهان هرچند الزاما برترین در جهان نیست اما خود را صاحب تمام جهان می داند قدرت عظیم دلار در مبادلات جهانی و ناوهای هواپیمابر و نیروی واکنش واقعا سریعی که در تمام دنیا لنگر انداخته و مخصوصا هر جای بو نفت بیاید پای آمریکا هم در میان است حال این کشور و وزیرانش چه حس و حالی دارند

آری وقتی کری در نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک ، پای راست خود را بر روی پای چپ انداخت بیشتر از هرچیز قدرت نمایی است نه توهین و متاسفانه برخی افراد بیسواد در زمینه علم زبان بدن که نا آگاهانه به تدریس و نوشتن مقاله روی می آورند این حرکت را توهین تلقی مینمایند اری کری و سیاستمداران امریکایی از جنس کری خود را قدرت مطلق می دانند و اساسا قصد توهین ندارند اما فقط یک سیاستمدار کار کشته مانند ظریف قدرت و اعتماد بنفس و جسارت را به حداکثر میزان ممکن در مصاف با کری اعمال کرده و اوهم با رفتارهای ائینه می گوید هی کری ما از تو پایین تر نیستیم و از تو هم هرگز نمی ترسیم.

دکتر ظریف همیشه مصمم دوست داشتنی متواضع و در عین حال کاملا مغرور  و قدرتمند جلوی امریکایی ها و اروپائیان ظاهر شده است و این نکته فوق العاده حرفه ای و مهمی است که بعنوان یک مشاور انتخاباتیی دودهه است که به رجل سیاسی و کاندیدهای محترم در حال آموزش ان هستم و از ان نتایج فوق العاده شگفت انگیزی هم برداشت نموده ام.

ایا چهره دکتر ظریف پنبه ای است؟

متاسفانه وقتی افراد بیسواد و نابخرد و کم سواد محمد جواد ظریف و به تعبیر من مردی برای تمام فصول را تحلیل و نقد کنند اورا مردی پنبه ای تعبیر می کنند متاسفانه تکیه بر خواندن یک کتاب زبان بدن آنهم کتاب بازاری و زرد آلن پیز نتیجه اش این می شود که ظریف را پنبه ای بنامیمی به راستی سیمای دکتر ظریف چگونه است.

بگذارید به عقب بازگردیم از دکتر ولایتی تا امروز چهره های سکانداران سیاست خارجی ما همه از ریتم و الگوی خاصی برخوردارند اما باید گفت تفاوت دکتر ظریف با دیگران در دگمه سرآستین ایشان نیست این واقع چه مهملی است برخی می گویند مثل پنبه انعطاف دارد و یا همیشه بسیار مرتب است مگر سایر وزرای ایران اینگونه نبوده اند ….!!!

متاسفانه هنوز نمی دانیم مقبولیت به یک دو یا سه عامل نیست اساسا زبان بدن عامل پیروزی نیست بلکه تکمیل کننده و یا کاتالیزور پیروزی است و یا می توان از آن بعنوان فاکتور ایکس نامبرد فاکتوری مشهود و نا مشهود که  می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و نباشد آری تبسم سنت پیامبران است و باید اذعان نمود تبسم گشاده رویی و صورت ارام و مهربان و همراه با لبخند همیشگی نسبت به تمام سکانداران وزارت امور خارجه نزد دکتر محمد جواد ظریف بیشتر و بهتر است و البته باید اذعان کرد بسیار حرفه ای تر


لطفا نگاهی داشته باشید به مقاله چگونه در انتخابات پیروز شویم


واقعا متاسفم برای افراد بیسواد و سطحی نگری که ندانسته و نپخته و بدون هیچ تجربه سیاسی و اقتصادی و صرفا برای بزرگ نمایی و پرکردن توبره و کیسه هایشان و صرفا فقط مینویسند که لبخند و تبسمهای دکتر ظریف هیچ ارزشی ندارد و نسل جوان را با کراوات و هجو هایی که راه می اندازند فریب داده و گول می زنند البته شاگرد استادهای پوشالی و توخالی بودن همین است قالیچه دادن و پول دادن برای عنوان خخریدن آخر و عاقبتش خوب همین است دیگر!!!

نشستن و ایستادن آقای ظریف را بطه مستقیمی دارد با علمی بنام پیکر شناسی که این علم و تناسب اندام راهگشای رفتار جناب آقای وزیر است نه چرندیاتی که برخی در چهارچوب زبان بدن مینویسند مثلا به علت جلو امدن شکم وزیر کمی راه رفتن ایستادن و کمر دردهای مزمن ایشان توجیه می شود  ولاغیر…

و مطلب بعد به علت فربهی ایشان مدل نشستن و راه رفتن و ژستهای ایشان همه تحت تاثیر قرار می گیرد آری دکتر ظریف یک کهنه کار سیاسی است که در دانشگاههای آمریکایی بهترین و قوی ترین اموزشات زبان بدن و الگو برداریها را انجام داده اما یادمان نرود او بیشتر از آنکه تحت آموزش و الگو برداری غربی باشد یک مسلمان دو اتشه و یک انقلابی تمامعیار و حرفه ای است

یار دیرین امام و رهبری و هرگز قصد به رخ نمایندن غرور را به جهانیان نداشته و ندارد او بر اساس ملاک ایرانی اسلامی همیشه با تکیه بر تمامیت ارضی و با تکیه بر غرور ملی ایرانی قدم برداشته سخن گفته و در زستهای سخنرانیهای خود قدم برداشته و از کارهایش روبروی منتقدین دفاع نموده .

می گویند دندانهایی که بین هم فاصله دارند شانس و رزق و روزی فراوان برای طرف بهمراه می آورند اما چه خوب چه بد این دندانهای ردیف سفید و مسواک زده حس خوبی به من بعنوان بیننده می دهد و مخصوصا به جهانیان که لبخندهای ایشان را دلپذیرتر مینماید.

مدل ایستادن افراد هرچند برخی معقد به ترس و یا … هستند اما به وضعیت سلامتی افراد و مخصوصا ستون فقرات دارد برای مثال مازیارمیر که خود در یک سقوط و سانحه هوایی دچار اسیب به ستون فقرات است نمی تواند شبها بدون اینکه فاصله بین پاهایش باشد بخوابد و عادت هم نقش مهمی در نوع ایستادن دارد ظریف همیشه عادت دارد راحت باشد او به پختگی لازم در زستهایش رسیده متاسفانه برخی بجای آموزش زبان بدن به مردم عصا قورت دادن را به مردم و مخصوصا آموزش می دهند مجری جوان و بی تجربه ایی را دیدم که توسط یکی از همین افراد سطحی بیسواد و کم سواد که با الن پیز و برایان تریسی عکس گرفته و خود را خدای زبان بدن هم می داند مورد آموزش قرار داده بود و این جوان ساده و بی تجربه را دچار یک توهم زبان بدن نموده بود…

آری ظریف به پختگی در رفتار و سلوک انسانی رسیده و برخی تفاسیر علیه ایشان اساسا بی معنی غلط و عوام فریبانه است مانند این مطلب که ظریف حرکات آئینه ای دارد خیر ظریف حرکت خود را بر اساس دیسیپلین سیاسی و دیپلماتیک انجام می دهد و هیچ تعهدی در حرکات آئینه ایی ندارد دقیقا اشتباهی که بیشتر مدرسین آماتور و بی تجربه زبان بدن دچار آن هستند و لاغیر

با توجه به این مطالب بالا دقیقا می توان حرکان دست و زستهای ایستادن دست دادن و… همه و همه را توجیه و تفسیر کرد دیپلماسی زبان بدن ظریف منحصر بفرد فعال و موثر است آری کاملا موثر عملیاتی و کارآمد بر اساس دیسیپلین نظام جمهوری اسلامی.


لطفا نگاهی داشته باشید به مقاله دکترین مذاکره


در پایان باید اذعان نمایم فردی که دیپلم و کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترای خود را در آمریکا گرفته و فردی که در مصاحبه با مطبوعات برتر آمریکا اعلام می کند علاقه ایی به سیاست خارجی آمریکا و خدمت و حضور در انرا ندارد و علاقه دارد به مملکت خود بازگردد و خدمت کند و فردی که اکثر کتابهای مذاکره به روش فرانسه و المان و هلند و…. تک تک کشورهای جهان را مطالعه نموده بهتر و حرفه ای تر از هر کسی می تواند از زبان بدن و ژستهایش استفاده کند و در جمله آخر برخی رفتارهای ظریف کاملا ظریف لایه پنهان دارد که البته آن تفاسیر خاص و محرمانه است و در این مقال نمی گنجد اما با جمله همیشگی خود سخن را بپایان برسانم و آن این است که :

هیچ چیز هیچ کس هیچ رفتار و هیچ گفتار و کردار و پنداری انگونه که به نظر می رسد نیست برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی.

مازیارمیر مشاوروتحلیلگر

Views: 20

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,