زبان بدن قسمت پانزدهم

زبان بدن قسمت پانزدهم
تیر ۲۸, ۱۴۰۲
6 بازدید

زبان بدن قسمت پانزدهم   مازیار میر   این مقاله در ادامه مطلب زبان بدن قسمت جهاردهم نگارش شده است: زبان بدن قسمت پانزدهم رازهای کشف صداقت زمانی که مردم می خواهند رو راست و صادق باشند، اغلب یک یا دو کف دست را به طرف مقابل نشان می دهند و مثلاً می گویند “من […]

زبان بدن قسمت پانزدهم

 

مازیار میر

 

این مقاله در ادامه مطلب زبان بدن قسمت جهاردهم نگارش شده است:

زبان بدن قسمت پانزدهم

رازهای کشف صداقت

زمانی که مردم می خواهند رو راست و صادق باشند، اغلب یک یا دو کف دست را به طرف مقابل نشان می دهند و مثلاً می گویند “من این کار را نکردم! متأسفم که باعث ناراحتی شما شدم” و یا فرضاً “حقیقت را به شما گفتم.”

همین که شخص سفره دلش را باز می کند یا می خواهد صداقت و درستی نشان دهد، به احتمال غالب، بخشی از کف دست ها یا تمام آن را در معرض دیدِ شخص دیگر می گذارد. مانند دیگر نشانه های زبان بدن، این حرکت نیز کاملاً ناخودآگاهانه صورت می­گیرد و باعث می شود شما به طور قلبی یا شهودی احساس کنید که فرد مقابل شما راست می گوید.

اما وقتی کودکان دروغ می گویند یا چیزی را پنهان می کنند، اغلب کف دست هایشان را در پشت بدن خود قایم میکنند. به همین طریق، مردی که شب قبل را با رفقا خوش گذرانی کرده، ممکن است وقتی می خواهد به همسرش توضیح دهد که کجا بوده، دست هایش را در جیب خود پنهان کند و یا در حالت دست به سینه حرف بزند.

و ارتباط چشمی برقرار نکند اما چون همسرش کف دست های او را نمی بیند، به طور شهودی حس می کند که مرد راست نمی گوید. البته این مورد برای زنان کاملا متفاوت است یعنی زنی که می خواهد چیزی را مخفی کند، سعی می کند که از موضوعات بی ارتباط دیگری سخن گوید و در همان حال به انجام کارهای خانه و یا گردگیری و  تلفن کردن بپردازد.

زمانی که مردها دروغ و یا پنهان کاری در صحبتهایشان باشد، حرکات بدنشان می توانند آشکار کننده و روشن باشد. وقتی زن­ها دروغ می گویند، ترجیح می دهند که سر خود را به انجام کاری گرم کنند.

سالها است به عنوان محقق و مدرس ارتباطات موثر و زبان بدن به مدیران فروش و فروشنده ها آموزش می دهم که وقتی مشتری دلیل می آورد که چرا نمی تواند قرار داد ببیندد و یا خرید کند،  حواسشان به حالت کف دست های او باشد؛ زیرا زمانی که دلایل مشتری معتبر است، کف دست هایش نیز آشکارا در معرض دید است. هنگام راست گویی، افراد از دست های خود کمک می گیرند و کف دست ها را نمایش می دهند، در حالی که فردی که دلیل درستی نمی آورد، از همان کلمات استفاده می کند، لیکن با دست هایی که آشکار نیست.

نگاه داشتن دست ها در جیب، از تمهیدات مورد علاقه مردانی است که مایل به شرکت در گفتگو نیستند.

در ابتدا، کارکرد کف دست مشابه تارهای صوتی بود برای زبان بدن و بیش از هر قسمت دیگرِ بدن، کارِ “سخن گفتن” را انجام می داد؛ اگر از دست ها استفاده نمی شد مثل این بود که شخص دهان خود را بسته نگاه دارد.

مازیار میر

ادامه مطلب را میتوانید از اینجا دنبال کنید:

زبان بدن قسمت اول

زبان بدن قسمت دوم

زبان بدن قسمت سوم

زبان بدن قسمت چهارم

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

دروغگویان حرفه ای چگونه رفتار می کنند که گرفتار نمیشوند؟

تشخیص دروغ در یک دقیقه

دروغ در مذاکره

تحلیل و تشخیص دروغ هفت گام اساسی

Visits: 4

برچسب‌ها:, , , , , , , , ,