زبان بدن معلم قسمت سوم

زبان بدن معلم قسمت سوم
تیر ۳, ۱۴۰۲
11 بازدید

زبان بدن معلم قسمت سوم این مقاله در ادامه مطلب زبان بدن معلم قسمت دوم نگارش شده است: نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر #مازیارمیر   mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare_mir https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir   زبان بدن معلم قسمت سوم       تأثیر زبان بدن در تدریس: اشارات صورت می‌تواند بیش از هزاران پیغام […]

زبان بدن معلم قسمت سوم

این مقاله در ادامه مطلب زبان بدن معلم قسمت دوم نگارش شده است:

نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر

#مازیارمیر

 

زبان بدن معلم قسمت سوم

 

 

 

تأثیر زبان بدن در تدریس:

اشارات صورت می‌تواند بیش از هزاران پیغام متفاوت و متضاد را انتقال دهد,تحقیقات علمی گسترده موید آن است که ایما و اشارات صورت با احساسات فرد ارتباط مستقیم و معنی داری دارد.
همه ما زبان غیرکلامی را ابتدا از والدین خود می‌آموزیم. به‌مرور و درطول مدت زمان و با یادگیری حرف زدن آشنایی ما با زبان غیرکلامی هم افزایش می‌یابد. هر معلمی به راحتی می‌توانند از زبان غیرکلامی در تدریس نهایت سود را ببرد و از این طریق بدون کلام ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار نماید.

یک معلم حرفه ای می داند که بدن دانشجویانش بصورت دائم در حال ارسال اطلاعات است، از آنچه ما فکر و احساس می‌کنیم. نگاه، ایما و اشارات، حرکات و انقباض عضلانی بدن همه اینها مجموعاً اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل می‌کنند.

علائم ارسال شده بیشتر از کلام، مخاطب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. تقریبا دو سوم ارتباطات بشری از طریق زبان غیرکلامی صورت می‌گیرد.باید اذعان نمود که دانش آموزان دانشجویان و حتی اولیا به اشارات بدنی گوینده بیشتر اعتماد میکنند، زیرا نشانه‌های زیادی وجود دارند که فرد قادر به کنترل آنها بهیچ وجه نیست، نظیر تیکهای عصبی عرق ریختن پلک بهم زدن و….

زبان بدن یا زبان غیرکلامی وسیله قوی است که اگر اساتید ومعلمان آن‌ را بصورت حرفه ای مورد ارزیابی و استفاده قرار دهند می‌توانند رابطه عمیقو معنی داری با دانشجویان و دانش‌آموزان برقرار کنند. معلمان فقط برای انتقال دانش جلوی کلاس نمی‌ایستند بلکه آنها به‌عنوان یک رهبر باید خود را پرزنت و پرموشن نماید ان هم به بهترین روش ممکن دکتر یوآخیم بویر، متخصص بیولوژی عصبی و روان درمانی از کلینیک دانشگاه فرایبورگ آلمان می‌گوید:

مغز انسان یک ارگان کاملا تقلیدگر است یعنی آنچه مخاطب انجا‌م می‌دهد و احساس می‌کند را تقلید نموده و مسئول این تقلید عصب‌های آینه‌ای مغز هستند. سلول‌های عصبی مغز با دیدن احساسات در مخاطب آن‌ را دریافت می‌کنند مثلا خستگی یا خواب آلودگی، مغز همانند آینه رفتار مخاطب را نمایش می‌دهد ولی تقلیدی که ما شاهد آن هستیم دهان‌ دره است که فوراً در مخاطب ظاهر می‌شود.

نشانه های مهم غیرکلامی

دانش‌آموزان و دانشجویان ناخودآگاه علائم غیرکلامی ارسال شده از طرف استاد خود را دریافت و به سهولات درک می کنند مقابل‌شان فردی است که با میل و علاقه ایستاده یا تمام مدت فقط در انتظار پایان کلاس است,ارتباط بین معلم و دانشجو و دانش اموز تحت تأثیر این موارد به شدت پایین و بالا شده و در میزان یادگیری مخاطب تاثیر دارد.

چگونه ماننده یک استاد حرفه ای تدریس کنیم

تقریبا تمام دانشجویان به شدت علاقه دارند که مورد توجه قرار گرفته و دیده شوند، توجه به آنها هر چند با یک نگاه ساده و یا تکنیکال باعث تشویق آنها شده می‌شود. و برای جلب توجه، هر کاری می کنند. یک استاد خبره و کارکشته می‌توانند از طریق زبان بدن کوشش افراد را برای یادگیری به نحوه مثبتی تحت‌تأثیر منطقی خود قراردهد و نشان دهد که آنها کاملا مورد تایید هستند و یا خیر

به نظر می رسد که هر استادی با واگذاری حل مسائل‌ به دانشجو‌ و یا دانش اموز به او بسیار هوشمندانه و قاطعانه نشان می‌دهد که از توانایی‌های بلقوه او کاملا مطلع و با خبر است و همین در آنها انگیزه‌ مضاعف و شگرفی ایجاد نموده و با میل به حل مسئله خواهد پرداخت و البته مشخص است که کاملا این قانون بصورت بلعکس هم صادق است,این کنشها و واکنش‌های دوجانبه تنها در مراکز اموزشی عینیت ندارد بلکه در همه روابط انسانها صدق می نماید.

حضور واقعی هر مربی یا معلم و یا یک مدرس از زمانی آغاز میشود که مسئولیت خود را می پذیرد، نخستین دقایق شروع کار ندریس در ابتدای هر ترم بینهایت تعین‌کننده است که آیا یک معلم توانایی بر‌قراری ارتباط با دانشجو یا دانش‌آموز را دارد یا خیر؟

یک معلم هرگز نباید برای شروع حاضر غایب کند یا چه کسی را فراموش کرده؟ این سؤالات کشنده انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری هستند.
لطفا همبشه و همه جا از زبان غیرکلامی بجا ودرست استفاده‌کنید . محقق معروف المانی رودولف هایدمن از دانشگاه توربینگن آلمان معتقد است که: برای شروع حرفه ای و بهتر کلاسها باید…

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

لطفا ما را در اینستاگرام دنبال فرمائید

#مازیارمیر

maziyare_mir@

09198718767

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

زبان بدن معلم قسمت چهارم

تحلیل زبان بدن دکتر ظریف و ۵+۱

نکته هایی حرفه ایی از زبان بدن

تعریف زبان بدن

Views: 8

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,