صندوق کارآفرینی امید

صندوق کارآفرینی امید
اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۳
17 بازدید

صندوق کارآفرینی امید    بسیاری از دوستان پیرامون این صندوق از من سوالاتی پرسیده اند که به اختصار در این خصوص توضیحاتی می دهم . مطابق مصوبه‌ی شماره‌ی ۳۰۴۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۲۶/۲/۱۳۸۵ شورای عالی اداری «صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا(ع)» از ادغام صندوق قرض‌الحسنه‌ی توسعه‌ی اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق […]

صندوق کارآفرینی امید

 

 بسیاری از دوستان پیرامون این صندوق از من سوالاتی پرسیده اند که به اختصار در این خصوص توضیحاتی می دهم . مطابق مصوبه‌ی شماره‌ی ۳۰۴۱۶/۱۹۰۱ مورخ ۲۶/۲/۱۳۸۵ شورای عالی اداری «صندوق اشتغال، ازدواج و مسکن مهر امام رضا(ع)» از ادغام صندوق قرض‌الحسنه‌ی توسعه‌ی اشتغال روستایی و صندوق ازدواج جوانان در صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی ایجاد ‌گردید لیکن بر اساس قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، که اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت، تحت هر گونه تشکل، برای انجام عملیات بانکی، بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کرده است و از آنجا که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ مبنی بر جلوگیری از فعالیت موسسات مالی و صندوق‏هایی که از اسم ائمه(ع) بهره می برند تغییر نام و بازنگری در نحوه پرداخت و جامعه هدف مورد حمایت صندوق، ضرورت یافت. لذا در اسفند ماه سال ۱۳۹۳  پس از بحث و بررسی الزامات شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانک مرکزی، موضوع تغییر نام صندوق مهر امام رضا(ع)  به تصویب هیأت امنا رسید و با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا از این پس این صندوق با عنوان صندوق کارآفرینی امید به تداوم فعالیت می‏پردازد.

 صندوق کارآفرینی امید، بر اساس رویکردِ جدیدِ حمایت ازکسب و کارهای خرد بازارمحور با روش تأمین مالی خرد (micro finacing)، وظایف مهم و مغفول مانده ای را در زنجیره حمایت های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده خواهد داشت. برای تببین این نقش، لازم است با نگاهی گذرا به تلاش های همسو با تأسیس چنین نهادهایی در کشورهای همگن و روبه توسعه پرداخته شود.

در سالهای اخیر برنامههای حمایتی و ادبیات پیرامونیِ کسب وکارهای خرد (micro business) در کشورهای گوناگون جهان با ساختار اقتصادی متفاوت رشد چشمگیری داشته است. این کسب و کارها که با اهداف کاهش فقر، کمک به افزایش تولید کالا و خدمات منطقه ای و مقابله با بیکاری در سیاستگذاری کشورها جایگاه درخوری یافته است. این شیوه از تأمین مالی تا آنجا در پیشبرد اهداف توسعه ای کشورها اهمیت دارد که بنیاد صلح نوبل برای تلاش در نهادینه ساختن آن جایزه صلح اعطا می کند و سازمان ملل سالی را به نام اعتبارات خرد نامگذاری میکند. براساس آمارIFC  امروزه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از افراد کم درآمد در سراسر دنیا با استفاده از اعتبارات خرد و با معیارهای پیشگفته به اداره کسب وکار اقتصادی بهصورتی سودآور مشغول هستند که نشان دهنده توان تأثیرگذاری این گونه اعتبارات در صورت تخصیص هدفمند آن می باشد. به نظر این نهاد مرجع، اعتبارات خرد باید بهصورتی پایدار با استفاده از راه حل های  نوین و آزموده شده نظیرخوشه ها، شبکه سازی، زنجیره های تولید و به عبارت ساده تر تولید بازارمحور مورد استفاده بنگاههای خرد قرار گیرد. در کشور ما تجربههای نسبتاً مناسب ولی پراکنده ای در ارتباط با اعتبارات خرد وجود دارد. آمارهای رسمی بیانگر آن است که در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ صندوق قرضالحسنه خصوصی در کشور فعال هستند. محور اصلی فعالیت صندوقهای قرضالحسنه ارائه اعتبارات خرد، بدون سود و صرفاً براساس کارمزد کم به متقاضیان است که عمدتاً با هدف کارگشائی صورت میگیرد. اما بر اساس الگوهای موفق جهانی با عدم شکلگیری نهادهای تخصصی دو سویه، امکان پاسخگوئی به تقاضاهای بیشمار اعتبارات خرد کارآفرینانه  با مدل پیشگفته وجود ندارد.  صندوق کارآفرینی امید (صندوق مهر امام رضا(ع) سابق) تنها نهاد مالی تخصصی با ابعاد کامل حمایتی (دو سویه- Functionality bilinear) در کشور است ‏که ‏در دو زمینه تأمین مالی خرد (micro finacing) و حمایت از کسب و کارهای خرد (microbusiness) به صورت کاملاً تخصصی فعالیت می‏نماید. این صندوق به عنوان بزرگترین صندوق حمایتی از فعالیت های کارآفرینانه در مقیاس خرد در سالهای اخیر، فعالیتهای خوبی در جهت توسعه فرهنگ اعتبارات خرد در کشور انجام داده است. از جمله با ایجادبیش از ۷۰۰ هزار فرصت شغلی جدید، توانسته کمک خوبی به ارتقاء کارآفرینی در سطح خرد نماید. از جمله برنامه های بسیار اساسی و نوآورانه (در ایران) که اخیراً در این صندوق در دستور کار قرار گرفته و وارد فاز اجرا شده، گذار از پرداخت های انفرادی به پرداخت های شبکه ای، ایجاد زنجیره های ارزش، برندسازی و پرداخت در قالب زیرشاخه های شبکه فروش برندها و مواردی از این دست برای حصول از پایداری کسب و کارها و به تبع آن تثبیت چرخه بازپرداخت با توجه به فزونی مستمر دایره تقاضا می باشد.

مأموریت صندوق کارآفرینی امید تجهیز سپرده های خرد مردم و تلفیق آن با اعتبارات دولت، شناسایی جوانان واجد شرایط، توانمندسازی آنان و کمک در ایجاد کسب وکارهای خرد کم سرمایه و کاربر با محوریت فعالیت های کارآفرینانه، نیازهای منطقه ای، توسعه کسب و کارهای IT محور؛ بر اساس شیوه های جهانی شبکه سازی کسب و کارهای بازارمحور  نظیر خوشه ها و زنجیره های ارزش در کشور برای اطمینان از پایداری کسب و کارها و هدفمندی تسهیلات پرداختی می باشد.

اعضاء محترم هیات مدیره نیز به شرح زیر می باشد:

دکتر علی ربیعی

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی (رئیس هیأت مدیره)

دکتر محمد نهاوندیان

سرپرست نهاد ریاست جمهوری (عضو هیأت مدیره)

دکتر عبدالناصر همتی

رئیس کل بیمه مرکزی ایران (نائب رئیس هیأت مدیره)

سیاوش زراعتی

عضو هیأت مدیره

در این صندوق مسائل زیر نهادینه و به صورت دستور عملهای اجرائیی در آمده است و یا در آن خصوص برنامه های مدونی طراحی و تدوین شده است.:

– چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی

– سیاست های کلی نظام در بخش اشتغال

– سیاست های کلی نظام در بخش مالی

– سیاست های کلی نظام در بخش صنعت

– سیاست های کلی نظام در بخش تعاونی

– سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی

– سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف

– سیاست های کلی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی

– سیاست های کلی نظام درخصوص خودکفایی دفاعی و امنیتی

– سیاست های کلی ایجادتحول درنظام آموزش و پرورش کشور

– سیاست های کلی علم و فناوری

– سیاست های کلی نظام اداری

– سیاست های کلی سلامت

– سیاست های کلی جمعیت

– قانون تجارت

– قانون پولی و بانکی کشور

– قانون الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون پولی و بانکی کشور

– قانون عملیات بانکی بدون ربا

– تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۳۷۱ کل کشور

– قانون الزام دولت به توسعه متوازن روستایی

– متن کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها

– قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه اجرایی ماده(۱۹۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

– قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱۸)، بند (الف) ماده (۱۵۱) و بند (ص) ماده (۲۲۴)

– آیین‌نامه اجرایی ماده (۸۰) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

– قانون تأسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی

– برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

– قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

– قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

– آیین نامه توسعه خوشه های کسب و کار

– قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی

– قانون نظام صنفی کشور

– ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

– ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه

– قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

– قانون الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون پولی و بانکی کشور

– آئین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

– قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات

– قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری

– قانون اصلاح قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای مناطق کمتر توسعه یافته

– مجموعه قانون و مقررات مبارزه با پولشویی در حوزه بانک ها و موسسات اعتباری

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

تب کارافرینی

آنچه که در مورد کارافرینی در هیچ کتابی نمی خوانیم( قسمت اول)

تجربیات کارافرینی قسمت اول

حقایق کارافرینی

دومین همایش کارآفرینی و مثبت اندیشی

 لمپنیسم کارآفرینی

 فقر کارآفرینی قسمت اول

 فقر کارآفرینی قسمت دوم

 فریاد کارآفرینی

 Entrepreneurship Experiences تجربیات کارآفرینی

 تجربیات کارآفرینی

 تجربیات کارآفرینی و ارتباط موثر

 کارآفرینی یا کلاهبرداری قسمت دوم

 همایش بزرگ کارآفرینی

 

Views: 7

برچسب‌ها:, ,