مجموعه آموزشی موفق قسمت اول

مجموعه آموزشی موفق قسمت اول
اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳
13 بازدید

مجموعه آموزشی موفق   مجموعه آموزشی موفق قسمت اول     چرا مجموعه آموزشی موفقی نداریم؟ چرا مجموعه آموزشی برندی نداریم؟ چرا نام مجموعه آموزشی ما گستردگی لازم را ندارد ؟ آیا زبان بدن حرفه ای مجموعه های آموزشی را می دانید؟ چکیده: برندهای برتر آموزشی جهان مانند هاروارد و کمبریج یا آکسفورد چگونه رهبری و هدایت […]

مجموعه آموزشی موفق

 

\"مجموعه

مجموعه آموزشی موفق قسمت اول

 

 

چرا مجموعه آموزشی موفقی نداریم؟

چرا مجموعه آموزشی برندی نداریم؟

چرا نام مجموعه آموزشی ما گستردگی لازم را ندارد ؟

آیا زبان بدن حرفه ای مجموعه های آموزشی را می دانید؟

چکیده:

برندهای برتر آموزشی جهان مانند هاروارد و کمبریج یا آکسفورد چگونه رهبری و هدایت می شوند ؟

برای برند سازی مجموعه های آموزشی چه راهکارهای نوینی در اختیار ما قرار داد؟

بومی سازی تکنولوژی و سیستمهای پیشرفته در چه مسیری باید باشد ؟

اصول نوین سیستمهای تفکر های چندبعدی و چندلایه نوین چگونه استقرار پیدا می کند؟

سالها است به مجموعه های کوچک و بزرگ و موسسات آموزشی و حتی آموزش عالی در سرتاسر کشور بعنوان مدرس و مشاور ایده های ناب و جدیدی را عنوان می کنم که برخی با سرعت غیر قابل باوری رشد نموده و برخی هم هیچ تغییری در ساختار خود اصلا حس نمی کنند در این سلسله مقالات به چگونگی این چراها و تجربیات نویسنده طی ده سال گذشته خواهیم پرداخت. لطفا دوستان سوالات و نظرات خود را برای غنای بیشتر این سلسله مقالات در انتهای هر قسمت ارسال فرمایند . باتشکر مازیار میر

در امر تحول سازمانی و ترسیم چشم انداز باید ابتدا تجربیات گذشته را در نظر داشت  و همگام با این مسئله  سازمانهای  مشابه و رقیب  را نیز رصد نمود .همینطور که می دانید تلاش برای توسعه‌ی توانمندی‌های مجموعه های کوچک و بزرگ و حتی  انسانها، نشان داده که یکی از ضعف‌های عمده‌ی موجود در بسیاری از جوامع عقب مانده و غیر قابل پیشرفته عدم وجود تفکر متمرکز و چند بعدی است ،پیرامون تفکر و تحلیل های التقاطی چند بعدی و مرکب و حتی تفکر سیستماتیک کتاب و مقاله کم نیست حتی سخنران هم کم نداریم و فیلمهای مختلف اما همه بازهم در دایره روزمرگی و تئوری گرفتار شده اند به نظر می‌رسد بحث‌های بیش از حد تئوریک و غیر کارشناسی ما را به قهقرا برده است این سلسله مقالات نگاهی استصوابی دارد به مسئله ای که حرف در حد حرف و سخن باقی نماند و رجعت یابیم از سخن به رفتار و نگرش

آرزو می کنم در هر جای ایران اسلامی که هستید نظرات خود را برای ما ارسال فرمائید . و نظرات  و سوالات شما در پایان این مقاله اولین قدم برای خروج از بحران کلام بدون عمل باشد انشاالله

تفکر اموزش سیستمی و هوشمند

آموزشگاه و کالج های برتر و مخصوصا دانشگاه ها و دانشکده های برند و برتر جهان بجز طول مدت زمان و بودجه دارای تفکر سیستمی و چند بعدی ترکیبی هستند تفکر  هوشمند سیستمی و چند بعدی موجود بر دانشگاه آکسفورد و هاروارد و….. چه به ما می آموزد .

تفکر رایج در این دانشگاه ها و مجموعه های آموزشی متفاوت و متمایز بودن و در عین حال کاملا کاربردی بوده است  و استفاده از اساتید پرکشینال که حتما کانسالتن واقعی هستند سرلوحه و مرام این سیستمها می باشد آنها مجموعه را باتفکر خاصی رهبری می کنند.

اساتید دانشگاه های برتر و برند جهان و حتی آموزشگاه ها هم از این تفکر سیستمی سود برده و روز به روز خود را ارتقاء می دهند در این مجموعه ها برای استیلای همه جانبه تفکر چند بعدی و ترکیبی و سیستماتیک به این باور دست یافته اند که مجموعه آموزشی یک سیستم جاندار است و از اجزای متفاوتی تشکیل شده است و به عبارت دیگر یک استاد یک عضو هیات علمی و یک دانشجو یک دانشپذیر به تنهایی سیستم آموزشی را تشکیل نمی دهد اما در عین حال خود یک چرخ دهنده حیاتی مجموعه آموزشی است .

چرا در هر شهری یک مجموعه آموزشی در هر مقطع و در هر رشته ای اصلا فرق نمی کند برترین در سطح شهر  و استان می گردد ایا اگر تحقیق کنید مگر نه این است که همین تفکر در آن جریان دارد.

بخش اول

هر مجموعه آموزشی و حتی غیر آموزشی از یک مجموعه تشکیل شده اند مجموعه ایی که اعضاء کوچک و خرد و خرد تر آنرا تشکیل می دهند که هر کدام دارای مرزی مشخص و معنا دار هستند (الا اینکه تمام عالم را یک سیستم بگیرید).

باید اذعان نمود که مرز سیستم یک واقعیت بیرونی نیست. بلکه ما انسانها مرزها را  خودمان تعریف می‌کنیم. مانند اسم که یک فرایند قرار دادی است مثلا مازیار اسم مذکر است اما این قرار داد می تواند اسم زن نهاده شود

ممکن است برخی والدین، مرزهای سیستم خانواده‌ی خود را، «چاردیواری » تعیین کند و  برخی والدین را پدر و مادر می دانند اما در برخی یکی یا هر دو از دست رفته باشند و فرد دیگری جایگزین شده باشد که به او والدین گفته می شود . و تعابیر در مجموعه ها متفاوت است برخی از مجموعه آموزشی کل شهر و کل ایران را جولانگاه خود می دانند اما برخی در خیابان خود هم با دیدن رقیب درجا می زنند آنان خود تعریف می کنند چه باید کرد و چه خطاب کرد و چه تصور کرد …. البته درست و غلط آن را امروز مورد کنکاش و واکاوی قرار نخواهیم داد و به زمان دیگری موکول می کنیم ….

زمان … زمان برای برخی که نیروی واکنش سریع هستند بسیار حیاتی است و برای برخی مجموعه ها تفسیر خاصی ندارد و هزاران مثال کوچک و بزرگ

هر چه مرزهای یک مجموعه را چه اموزشی و چه غیر آموزشی بزرگتر بگیریم، سیستمی‌تر فکر کرده‌ایم. اما نباید از خاطر ببریم ، این مهم را که گاهی بزرگتر کردن مرزها هم به این معنی خواهد بود که مسئله به حدی دشوار می‌شود که عملاً از حل آن عاجز خواهید شد و باید این رابطه را درک کنیم که الزاما بزرگی سیستم عامل موفقیت و خوشبختی نبوده و نیست.

باید اذعان نمود هنر یک رهبر و یک مدیر موسسه و یا مجموعه آموزشی یا حتی غیر آآموزشی که با اصول علمی و بنیادین تفکر چند بعدی و  سیستمی آشنا است این است که حد و حدود خود و مجموعه و فرا مجموعه را به درستی بفهمد و بر اساس این مرز  بندی که مرزها را در حدی تعریف کند که نه آنقدر کوچک باشند که «نگرش خطی » حاکم شود و نه آنقدر رشد همه جانبه داشته باشد که «راه حل » برای مسائل و مسئله ها پیدا شود

بخش دوم :

باید بدانید مجموعه های آموزشی و یا تولیدی و حتی صنعتی این  مجموعه ها پویا و زنده  هستند این مجموعه ها مانند یک موجود زنده قابل رشد هستند که باید به آنها مانند یک موجود زنده نگاه کرد نه یک جامد خشک به عبارت ساده تر شما باید مجموعه را گیاهی فرض کنید که باید به آن اب کود و نور و اکسیژن داد برخی اوقات حرص نمود و سرانجام از آن میوه در یافت نمود.

باید اذعان نمود که بعضی مجموعه ها ی آموزشی و غیر آموزشی که با کل شهر استان و یا کشور در ارتباط هستند و یک مجموعه و یا یک سیستم باز را تشکیل می دهند و مخصوصا با دنیای اطراف خود در ارتباط قرار گرفته و سرانجام  یک «سیستم باز» را بوجود می آورند.

متاسفانه بسیاری از واحدهای اموزشی و حتی موسسات آموزش عالی در کشور بصورتی عمل می نمایند که مرز آنها دیوارهای مجموعه و یا دانشگاه است و درآنها سیستم هایی را می بینیم که کاملا  «بسته» عمل می نمایند و هیچ رابطه‌ای با جهان پیرامون خود نداشته و ندارند.

بخش سوم: 

اما  سیستم  واقعی چه پارامترهایی را شامل می شود  و سیستم چیست ؟ مجموعه چیست؟

باید بدانیم که جزئ جزء سیستم با هم در ارتباط و تعامل واقعی هستند. تا وقتی تعاملی وجود ندارد سیستمی هم وجود ندارد و صرفاً یک «مجموعه» داریم و نه یک سیستم.

بسیاری از موسسات آموزشی و آموزشگاه ها و حتی شرکتها و سازمانها، (مجموعه‌) ای از آدمها هستند که در یک محیطی گرد هم جمع شده اند و نه به عنوان و نه به شکل یک «سیستم انسانی» کار را دنبال می کنند و این بزرگترین خطای مراکز آموزشی کل کشور است که رفته رفته به اپیدمی در همه موارد صنعت خدمات و تجارت و…. همسرایت نموده است.

شاید شما هم دیده باشید که در برخی سازمانها، کارکنان پس از مدت طولانی کار کردن در آنجا هنوز اول خود نمی دانند شرح وظایف شغلی آنان چیست و بدتر آنکه نمی‌دانند که همکاران دیگر آنها چه تخصصی داشته و یا چه کار می کنند و در مواقع خطر دقیقا چه باید کرد؟

با تعاریف فوق الان می توان به مثال های بهتری بپردازیم و شما را برای اشنایی بهتر و بیشتر لایه پنهان های کارهایتان آشنانمود….. ادامه دارد.

Mazyar Mir consultant and analyst

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه بفرمایید:

مجموعه های آموزشی موفق قسمت دوم

مجموعه آموزشی موفق قسمت سوم

مجموعه آموزشی موفق قسمت چهارم

مجموعه آموزشی موفق قسمت پنجم

مجموعه آموزشی موفق قسمت ششم

مجموعه آموزشی موفق قسمت هفتم

 

 

Views: 4

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , ,

اخبار مهم

آموزش زبان بدن تخصصی

آموزش زبان بدن تخصصی

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب دقیقا چه بگوییم نوشته فیل ام جونز

خلاصه کتاب دقیقا چه بگوییم نوشته فیل ام جونز...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳

لیست شایستگی‌های شغلی مدیران و رهبران پیشنهاد...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳

زبان بدن اشک و نظریه های روانشناسی اشک...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
روشهای موفقیت در رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402

روشهای موفقیت در رقابت های انتخابات مجلس شورا...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
تکنیکها و تاکتیکهای انتخاباتی دوره هفتم اتاق بازرگانی

تکنیکها و تاکتیکهای انتخاباتی دوره هفتم اتاق ...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

ترفند انتخاباتی اصلاح‌طلبان و شناسایی فرمانده...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
نگاهی به کتاب موفق وپرفروش “استادی در مذاکره” به قلم استادمازیارمیر

نگاهی به کتاب موفق وپرفروش “استادی در مذاکره”...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

مذاکره با راهبرد دفاع در عمق راهبردی استراتژی...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

جزوه دوره اصول و فنون مذاکره دکتر مازیار میر ...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب استاد مذاکره اصول و فنون مذاکره و زبان بدن

خلاصه کتاب استاد مذاکره اصول و فنون مذاکره و ...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر

مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر...

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳
دوره کامل اصول و فنون پیشرفته مذاکره و زبان بدن

دوره کامل اصول و فنون پیشرفته مذاکره و زبان ب...

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳
آکادمی بین المللی مذاکره و زبان بدن ایران

آکادمی بین المللی مذاکره و زبان بدن ایران...

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳
کتاب استادی در مذاکره کتاب برتر و نمونه هفته

کتاب استادی در مذاکره کتاب برتر و نمونه هفته...

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳