مهارت مدیریت زمان

مهارت مدیریت زمان
فروردین ۲۱, ۱۴۰۳
17 بازدید

مهارت مدیریت زمان   دکترمازیارمیر به روز رسانی آذر ماه ۱۴۰۰ بازدید ها: 2731039 نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر #مازیارمیر TELL: 098718767 mazyarmir.com@gmail.comhttps://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare_mir https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir   مهارتهای مدیریتی نقش مهمی در موفقیتهای شخصی و سازمانی و همچنین نقش تعیین کننده ای در استرس و اضطراب و مخصوصا مشکلات روحی و روانی […]

مهارت مدیریت زمان

 

دکترمازیارمیر

به روز رسانی آذر ماه ۱۴۰۰

بازدید ها: 2731039

نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر

#مازیارمیر

TELL: 098718767

 

مهارتهای مدیریتی نقش مهمی در موفقیتهای شخصی و سازمانی و همچنین نقش تعیین کننده ای در استرس و اضطراب و

مخصوصا مشکلات روحی و روانی و بطبع آن بیماری های جسمی ایفا می کند .

مثلا فردی که هر روز با حجم عظیمی از کار روبرو است

دانشجوی که نزدیک امتحانات با درسهای نخوانده زیاد روبرو است

پدری که پس اندازی برای پایان سال نداشته

در تمام نکات بالا شاید یک فاکتور مهم بصورت مستقیم و غیر مستقیم مدیریت زمان است

 

\"بهترینمدیریت زمان

مدیریت زمان یا (Time management)  به مجموعه رفتارهای حرفه ای یا غیر حرفه ای و همچنین طراحی و به کارگیری کنترل آگاهانه بر روی زمان به نحوی که صرف فعالیتهای دسته بندی شده و یا معلوم شده و به منظور افزایش اثر بخشی، کارایی یا باروری میگردد.

در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدن‌ها بوده و امروزه این توجه بیش از پیش وجود دارد. به گونه‌ای که فناوری‌های نو، محیطی فراهم آورده‌اند که تقریباً در کوتاه مدت می‌توان به کارهای زیادی رسیدگی نمود و اطلاعات دسته بندی شده و یا غیر دسته بندی شده را دریافت نمود.

با تکیه بر دستورات ساده در عین حال حرفه ای مدیریت زمان کارها و برنامه هایتان به موقع انجام گرفته. با استفاده از روش‌های مدیریت زمان، بینش افراد در مورد نحوه استفاده از زمان بیشتر شده، تخمین دقیق تری از مدت زمان لازم جهت انجام کارها به دست می‌آوریم و در کل بایید بگویم نتایج به شدت موثری را دریافت می کنیم که هدف نهایی مدیریت زمان نیز همین است.

اما تعدادی از نتایج مدیریت صحیح زمان عبارتند از :

  • برنامه ریزی صحیح
  • زمانبندی اصولی
  • سرو سامان بخشیدن به امورات مهم
  • انجام امور در زمان مقرر
  • تمرکز بر روی تک تک کارهایمان
  • اولویت بندی مناسب
  • ایجاد و پرورش انگیزه
  • جلوگیری از اتلاف زمان مفید
  • سرعت در بهبود و توسعه عملکردهای فردی و گروهی
  • اقزایش کارایی و بهره وری و همچنین افزایش سلامت روان

در مجموع با اجرای مدیریت زمان، برنامه ریزی و پایش، پیامدهای واقع بینانه تری حاصل می‌گردد و همه چیز به شکل مؤثر تر انجام می‌شود.
مسئله این است که اگر بتوانید کارهای خود را مدیریت کنید، می توانید از زمان خود به نحو مطلوب تری استفاده نمائید اما چطور و چگونه ؟

در این مقاله کوتاه ۷ تکنیک طلایی و موثز زمان بدن را با هم مرور خواهیم نمود

اول اولیت بند

استیو پل جابز موسس شرکت اپل و فردی که ۷ صنعت مهم دنیا یعنی سینما کارتون تلفن همراه کامپیوترهای قابل حمل و … را کاملا دگرگون نمود می گوید من از ابتدای روز با یک شمشیر بی رحمانه مشغو ل اولویت بندی هستم. لطفا از امروز  فهرستی از تمام کارهای خود تهیه و در سه نسخه بسیار فوری فوری و غیر فوری دسته بندی فرمائید.

تمامی کارهای بسیار فوری باید در اولویت اول شما قرا بگیرند و سپس دسته های بعدی و آن هایی که اهمیت کم تری دارند و زمان با ارزش شما را هدر می دهند، می‌توانند به روز بعد وانهاده شوند.نکته مهم شما با استفاده از اصل بیل فرودو پرتو یا ۲۰/۸۰ تمرکز و کارایی خود ار دو یا چند برابر خواهید نمودو خیلی خلاصه و مختصر کارهای خود را اولویت بندی و متمرکز مینمائید.

دوم برونسپاری و زمانی برای خویش

متاسفانه ما ایرانیان با احساس از یک مشکل بزرگ با عنوان کماگرایی و ایده آل گرایی رنج برده تازه باید به ان خود محوری را هم اضافه کنیم شما مدیر عامل هستید اما کار مالی و اداری و یا …. را نیز شما انجام می دهید. این رفتار غیر حرفه ای و غیر مسئولانه در نهایت باعث خواهد شد که ما دچار استرس و خستگی مفرط شویم. محول کردن وظایف، فرار از انجام آن ها نیست، بلکه دقیقاً به معنی مدیریت بهتر آن هاست. یاد بگیرید که کارهای خود را به زیردستان براساس توانایی‌ها و مهارت هایشان، واگذار کنیدوروز خود را خیلی زود آغاز می‌کنند تا زمان کافی برای نشستن، فکر کردن و برنامه ریزی داشته باشند. وقتی صبح زود بیدار شوید، آرام ترید، خلاقیت بیش تری دارید و ذهن تان آزاد است. هر چه روز به سمت پایانش رود، انرژی شما هم تحلیل می‌رود و همین امر باعث پایین آمدن کارایی‌تان می‌شود.وبه روش پومودور هم که شده به خودتان وقت استراحت بدهید

سوم کار امروز را به فردا محول کردن

یکی از تکنیکهای مهم که سارق زمان است محول کردن کارها به فردا است و فردایی که هر گز هم نمی رسد دوستی گفت که ما این کا را نمی کنیم ما معمولا کارها را به چند روز اینده و یا چند هفته دیگر بصورتی پرتاب می کنیم که حالا حالا ها یادمان نیاید ….

باید اذعان کنم این رفتار غیر حرفه ای سرآغاز ازبین بردن زمان و ننابودی زمان گرانقدر است یک رفتار حرفه ای می تواند ما را به اوج برساند و یک رفتار غیر حرفه ای می تواند زمان و منابع مالی ما را به تباهی کشد پس خواهش میکنم از ادبیات و قاموس خود این مهم را حذف نمائید.

به شدت اکیدا توصیه می‌شود از انجام این کار خودداری شود این مشکلی است که می‌تواندشمارا در دراز مدت کاملا نابود کند. پس یاد بگیریم که زمان طلایی که باید صرف کارهای بسیار مهم و حیاتی شود را تلف نکنیم با نه گفتن به خود و دیگران یاد بگیریم که کارهای اضافه را خیلی مؤدبانه رد کنیم حتی اگر از طرف صمیمی ترین دوستان پیشنهاد شده باشد.. پیش از موافقت کردن با کار جدید، به فهرست کارهایی که باید انجام دهید لطفا و حتما کمی دقت فرمائید . ما زمانی برای تلف کردن و از برنامه خارج شدن نداریم.
قدم چهارم کارهای خود را زمان بندی کنید
همیشه یک دفترچه یادداشت مناسب برای برنامه ریزی، همراه خود داشته باشید و هر چه برای انجام دارید و به ذهن تان می‌آید در آن فهرست کنید. فهرستی ساده از کارهایی که باید انجام شوند پیش از آغاز روز ایجاد کنید و مطمئن شوید که می‌توانید در همان روز خاص به آن ها رسیدگی کنید. برای مدیریت بهتر زمان می‌توانید فهرست خود را در سه بخش کار، خانه و شخصی تهیه کنید.
قدم پنجم از استرس دوری کنید
استرس معمولاً زمانی رخ می‌دهد که حجم کاری‌ بیش تر از توان انجام آن است. این گونه است که بدن مان خسته می‌شود و کارایی پایین می‌آید. در این مواقع می‌توانید کارهای خود را به دیگران محول کنید و زمانی را برای آرام شدن به خود اختصاص دهید.
قدم ششم برای خود ضرب الاجل تعیین کنید
زمانی که کاری برای انجام دارید، برای خود ضرب الاجل تعیین کرده و به آن وفادار باشید. خود را برای انجام کار در موعد مقرر به چالش بکشید و در مقابله با چالش های دشوار برای خود جایزه تعیین کنید.
قدم هفتم از انجام چند کار به طور همزمان بپرهیزید
بسیاری از ما تصور می‌کنیم که انجام چند کار به طور همزمان راهی مناسب برای انجام کارهاست، اما واقعیت این است که تمرکز بر روی یک کار خاص نتیجه بهتری در پی دارد. از این روش باید دوری کرد تا بتوان مهارت های مدیریت زمان را ارتقاء بخشید.
زمان یافتید، آن را به استراحت بگذرانید. استرس زیاد بر روی بدن و کارایی‌تان تأثیر منفی می‌گذارد. قدم بزنید، به موسیقی گوش دهید و چند حرکت کششی انجام دهید. بهترین کار این است که وقت استراحت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید.

یادتان باشد زمان طلا است انرا خاک نکنید

یادتان باشد عمر ما بسیار کوتاه تر از آن است که به ان فکر کنیم

یادتان باشد  همه چیز زمان است پول سلامتی و اینده پس به ان بسیار احترام بگذارید

مازیارمیرمدرس بین المللی مذاکره و زبان بدن

Views: 6

برچسب‌ها:, , , , , , , ,