نکات مهمی برای پیروزی در هر مدلی از انتخابات

نکات مهمی برای پیروزی در هر مدلی از انتخابات
مرداد ۹, ۱۴۰۲
22 بازدید

نکات مهمی برای پیروزی در هر مدلی از انتخابات ▪ نقش کاندیدا مهم‌ترین فرد در هر ستاد سیاسی خود کاندیدا است و ارزشمندترین منبع هر ستاد نیز زمانی است که کاندیدا در اختیار می‌گذارد. اگر کاندیدا یا ستاد وقت را هدر دهند به هیچ عنوان قابل‌جبران نخواهد بود. بنابراین درک نقش کاندیدا و اهمیت استفاده […]

نکات مهمی برای پیروزی در هر مدلی از انتخابات

▪ نقش کاندیدا
مهم‌ترین فرد در هر ستاد سیاسی خود کاندیدا است و ارزشمندترین منبع هر ستاد نیز زمانی است که کاندیدا در اختیار می‌گذارد. اگر کاندیدا یا ستاد وقت را هدر دهند به هیچ عنوان قابل‌جبران نخواهد بود. بنابراین درک نقش کاندیدا و اهمیت استفاده بهینه از زمان بسیار اساسی است.نقش کاندیدا بسیار ساده است؛ شرکت در مراسم‌ها و ایجاد انگیزه برای مردم. موثرترین عضو ستاد و مهم‌ترین کسی که می‌تواند منابع مالی را برای ستاد جذب کند خود کاندیدا است. رای‌دهندگان و حامیان مالی احتمالی که شخصا با کاندیدا ملاقات می‌کنند و پیام او را می‌شنوند بیشتر احتمال دارد که به وی رای بدهند و به ستاد او کمک کنند. نامزدهای انتخاباتی عموما از اینکه کنار دیگر افراد تیمشان استراتژی‌های ستاد را طراحی کنند و با برخی از طرفداران مورد علاقه‌شان دیدار کنند، لذت می‌برند. اما این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست و منجر به شکست می‌شود. در ابتدای این کتاب پیشنهاد شد که ستاد شما یک جلسه برنامه‌ریزی استراتژیک رسمی برگزار کند. واضح است که کاندیدا باید در این جلسه شرکت کند و در تعیین استراتژی‌های اولیه نقش موثری داشته باشد. وقتی که استراتژی تعیین شد وی باید امور ستاد را به مدیر ستاد و دیگران بسپارد و بر شرکت در مراسم‌ها تمرکز کند تا بتواند رای‌دهندگان بیشتری را جذب کند.
▪ نقش مدیر ستاد انتخاباتی
نقش مدیر ستاد انتخاباتی، اداره ستاد است. یکی از اصول اولیه هر ستاد مطلوبی این است که کاندیدا باید به مدیر ستاد اطمینان کامل داشته باشد. این اطمینان مهم‌ترین چیزی است که در مدت کوتاهی که ستاد مشغول به کار است باید وجود داشته باشد. می‌توان گفت که کاندیدا قلب ستاد و مدیر، مغز آن است. برای داشتن یک ستاد خوب هم مدیر و هم کاندیدا باید کارآیی داشته باشند، اما نقش این دو از هم کاملا متفاوت است.بسیار پیش می‌آید که نامزدهای انتخاباتی بخواهند ستادشان را خودشان اداره کنند. به همین منظور یا کسی را به مدیریت ستاد منصوب نمی‌کنند یا اینکه کسی را انتخاب می‌کنند که کاملا تحت‌کنترل خودشان باشد. در هر دو حالت، آنها مجبور خواهند بود که زمان زیادی را صرف اتخاذ تصمیم‌هایی نمایند که باید به فرد دیگری سپرده می‌شد. در این حالت نامزدهای انتخاباتی از کار اصلی خود که همان شرکت در مراسم‌هایی است که رای‌دهندگان و حامیان مالی در آن حضور دارند، باز می‌مانند. یک مدیر ستاد باید مطمئن باشد که برنامه کاندیدا طوری طراحی شده است که بیشترین زمان را برای ملاقات با رای‌دهندگان در اختیار وی قرار می‌دهد. مدیران ستادها باید ارتباط با رسانه‌ها، مسائل مالی، روش‌های مختلف ارتباط با رای‌دهندگان و مسائل دیگری که در چارچوب برنامه یا خارج از آن، پیش می‌آید را مرتب کنند یا بر کسانی که این امور را به انجام می‌رسانند، نظارت کنند.
▪ متخصصین انتخاباتی ستاد
مانند هر مورد دیگری، تجربه می‌تواند برای ستاد‌های انتخاباتی بسیار پر ارزش باشد. هرچه که یک فرد تجربه بیشتری از کار با ستاد‌های انتخاباتی و فضای سیاسی هر کشوری داشته باشد، در چارچوب توانایی‌های خود، بهتر و سنجیده‌تر عمل خواهد کرد. مشاوره گرفتن و سود بردن از همکاری کسانی که مراحل مختلف فعالیت یک ستاد، که در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته‌اند، را قبلا تجربه کرده باشد، برای کاندیدا و ستاد بسیار مفید فایده است. چرا که حتی اگر ایده‌هایی که در این کتاب راهنما آمده است، خوب درک و اجرا شوند، باز هم تجربه کردن این ایده‌ها در روند یک ستاد واقعی و فعال چیز دیگری است. بنابراین احزاب سیاسی با تهیه یک فهرست از مدیران باسابقه‌ای که در ستادهای مختلف حضور داشته‌اند و همچنین از کسانی که برای کار در ستاد مناسب هستند، می‌توانند به کاندیداهای خود کمک بزرگی کنند. همچنین احزاب باید به افراد حزب فرصت کار در ستاد‌ها را بدهند تا برای ستاد‌های بعدی آمادگی بیشتری داشته باشند. چرا که یک فعال ستادی کوشا برای تبدیل شدن به یک مدیر ستاد راه زیادی در پیش نخواهد داشت.
معمولا کسانی هستند که در جنبه‌های خاصی از ستاد‌های انتخاباتی تخصص پیدا کرده‌اند. برای مثال انجام تحقیقات و نظرسنجی‌های سیاسی، حوزه‌ای است که نیاز به تجربه زیادی دارد و ستاد باید حتی‌الامکان کسانی را که از این تجربه برخوردارند، استخدام کند. در ایالات‌متحده، سیاست به شدت تخصصی شده و بسیاری از افراد در زمینه تبلیغات سیاسی، تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و پستی و حتی تهیه لیست رای‌دهندگان تخصص کسب کرده‌اند. به همین جهت حتی با وجود دستمزدهای بالای این کارشناسان، همکاری با آنها می‌تواند به صرفه باشد زیرا از اتلاف وقت (که مهم‌ترین دارایی یک ستاد است) جلوگیری می‌کند.
نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که در هنگام شروع فعالیت‌های هر ستادی، افراد بسیاری بر سر راه کاندیدا با عناوین همچون تصویر ساز، متخصص امور سیاسی و غیره سبز می‌شوند که عموما کم تجربه هستند و کاندیدا نباید تحت‌تاثیر آنها قرار بگیرد. همچنین بسیاری از تصویرسازان که بر تحلیل روانشناسی رای‌دهندگان یا نحوه لباس پوشیدن کاندیداها تاکید می‌کنند، عملا چیزی به ستاد اضافه نمی‌کنند. همکاری با این افراد اتلاف وقت است. این دسته از کارشناسان علاقه ندارند که برای ارتباط با رای‌دهندگان و ارسال پیام‌های متقاعد‌کننده به آنها وقت و انرژی بگذارند و نامزدهای تنبلی که دنبال راه میانبر می‌گردند نیز به دنبال این افراد می‌افتند. همکاری با این افراد جز اتلاف پول و وقت نتیجه‌ای در بر ندارد.● ساختار ستاد انتخاباتی
تا اینجا شما باید یک طرح اولیه را برای ستاد تهیه کرده باشید. اکنون لازم است تا با ساختار و کارکنانی که برای اجرای هر برنامه‌ای موردنیاز هستند، آشنا شوید. از کاندیدا و مدیر ستاد صحبت شد، اما برای تکمیل کادر ستاد به چه افراد دیگری نیاز است؟
برای تشخیص این موضوع باید بیش از هر چیز دیگر به برنامه ارتباط با رای‌دهندگان خود توجه داشته باشید. در بحث ساختار هر ستادی، دو مفهوم از اهمیت زیادی برخوردارند.
اولین مفهوم این است که ساختار ستاد با توجه به وظایفی که در برنامه آمده و پاسخگویی به این وظایف تعیین می‌شود. تنها کسانی که باید از ابتدا منصوب شوند عبارتند از: یک مدیر ستاد که تمام امور را زیرنظر دارد و کسی که به تلفن‌ها پاسخ می‌دهد و کارهای معمول دفتر را رو به راه می‌کند. به جز این دو نفر افراد دیگر با توجه به شرایط برنامه تعیین می‌شوند.
برای مثال فرض کنید که طبق برنامه ارتباط با رای‌دهندگان، یک طومار جمع‌آوری امضا، چهار کنفرانس مطبوعاتی و شش مرحله توزیع اعلامیه برای ۶۰۰۰۰ خانوار باید در دستور کار قرار گیرد. برای رسیدن به این اهداف، شما به افراد زیر نیاز خواهید داشت:
▪ یک مدیر ستاد
یک رییس دفتر (که به تلفن‌ها پاسخ بگوید و درخواست‌ها را تنظیم کند)
یک مسوول طراحی اعلامیه‌ها و نظارت بر چاپ آنها (احتمالا یک مسوول نیمه‌وقت یا تمام وقت که مسوولیت ارتباط با رسانه‌ها را نیز بر عهده داشته باشد، کافی است)
دو نفر که مسوولیت استخدام کارمندان موقت را بر عهده داشته باشند (کارمندانی که مسوولیت جمع‌آوری امضا و نظارت بر انتخابات را بر عهده بگیرند)
۶۰‌نفر کارمند موقت که هر کدام روزی ۵۰۰ اعلامیه را توزیع کنند
اما اگر مثلا در برنامه ستاد، هدفی همانند متقاعد کردن بازنشستگان به رای‌دهی به کاندیدای شما هدف اصلی باشد، در آن صورت ساختار زیر بهتر است:
یک مدیر ستاد که مسوولیت نظارت بر سازمان‌دهنده‌های برنامه‌ها را بر عهده داشته باشد.
▪ یک رییس دفتر
۱۰ نفر که مسوولیت جمع کردن بازنشستگان در مکان‌های مختلف، جمع‌آوری امضا و توزیع بروشور و هماهنگی مراسمات را بر عهده داشته باشند.
در این ساختار از بخش ویژه رسانه‌ها، امور تامین مالی‌کنندگان ستاد و دستیارهای متعدد خبری نیست. پس مشخص شد که پست‌های ستاد با توجه به ماهیت هر برنامه در نظر گرفته می‌شوند و بودجه ستاد نباید صرف استخدام افراد اضافی شود.
دومین مفهوم، آن است که هر جایگاهی در ستاد انتخاباتی با توجه به وظایفی که بر عهده آن است و نه با توجه به عنوان آن تعریف می‌شود. نباید عناوین را در نظر گرفت. به این ترتیب، مسوولیت هر فرد دقیقا مشخص می‌شود و این امر به شما کمک می‌کند که وظایف را واقع‌بینانه تعیین کنید، حوزه‌های کاری موازی و اضافی تشکیل ندهید و نیز از عدم‌تناسب کارها و وظایف در ستاد جلوگیری به عمل آورید. ستاد‌های زیادی وجود دارند که معاون یا رییس دفتر آنها حتی نمی‌تواند بگوید در طول روز چه کارهایی را باید به انجام برساند.
در طراحی ساختار ستاد، کسانی که حاضرند داوطلبانه در ستاد مشغول به کار شوند را فراموش نکنید. بسیاری از اعضای خانواده و دوستان حاضرند که به خاطر کاندیدا، تمام وقت در ستاد فعالیت کنند. به‌علاوه، در صورتی که کارها جالب و مفرح باشند بسیاری از افراد دیگر نیز حاضرند داوطلب کار در ستاد شوند. سفر با کاندیدا، تحقیق در مورد رقبای انتخاباتی، کمک برای جذب همکاران جدید و آماده کردن بسته‌های تبلیغاتی وظایفی هستند که افراد بسیاری حاضرند بدون گرفتن پول آنها را به انجام برسانند. البته برای انجام کارهای مشکل‌تر، مانند جمع‌آوری امضا، تبلیغات خانه‌به‌خانه و توزیع بروشور باید افرادی را استخدام کرد. همچنین فراموش نکنید که باید مسوولیت هر کدام از این امور، بر عهده فرد معینی باشد.
▪ داوطلبان (مردم)
حتما متوجه‌این نکته شده‌اید که در برنامه ارتباط با رای‌دهندگان خود، نمی‌توانید با همان کسانی که کار را شروع کرده‌اید، همه امور را نیز تمام کنید. اگر بخواهید به همه کار‌ها برسید باید از افراد زیادی کمک بگیرید و طبیعتا بودجه برای پرداخت به همه‌این افراد کفایت نمی‌کند. بنابراین باید نقشی برای افراد داوطلب نیز در نظر بگیرید. همان‌طور که رای‌دهندگان را مجاب می‌کنید که به شما رای دهند، می‌توانید برخی از افراد را نیز قانع کنید که در ستاد شما مشارکت کنند. این افراد احتمالا کسانی هستند که می‌خواهند کمک کنند تا حتما شما برنده شوید.
مردم به دلایل مختلفی داوطلب کار در ستادهای انتخاباتی می‌شوند. جدی‌ترین گروه داوطلبان، طرفداران حزب متبوع شما هستند. برخی از افراد به این دلیل داوطلب می‌شوند که نسبت به مساله خاصی حساس هستند و ایده‌های آنها نسبت به آن مساله خاص به شما، نسبت به رقبایتان، نزدیک‌تر است. برخی دیگر که اجتماعی‌تر هستند برای همراهی با دوستانشان در ستاد مشارکت می‌کنند. برخی نیز مشارکت در ستاد را فرصتی برای پیدا کردن شغل یا فرصت‌های مناسبی در آینده می‌دانند. در نهایت بعضی نیز به دنبال شهرت هستند.
همچنین داوطلبان به دلایل گوناگونی همکاری خود با یک ستاد انتخاباتی را ادامه می‌دهند: برخی حس می‌کنند که مفیدند یا ارزش‌هایشان به‌درستی درک می‌شود، برخی دیگر، کار در ستاد را جذاب می‌یابند و از آشنا شدن با افراد جالب و مهمی که در ستادها پیدایشان می‌شود، لذت می‌برند. اما نکته مهم برای مدیریت ستاد این است که حتی اگر متعهدترین افراد حس کنند که کارشان زیاد است، ولی به همان اندازه حمایت و احترام نصیبشان نمی‌شود، ستاد را ترک می‌کنند، اما غالب افراد نه به خاطر کار زیاد، بلکه به دلیل بی‌حوصلگی و اینکه احساس می‌کنند کار مهمی انجام نمی‌دهند، همکاری اشان را با ستادها قطع می‌کنند.
پس از دانستن این مقدمات، اولین کاری که باید انجام شود آن است که معلوم کنید برای رسیدن به اهداف برنامه اتان، به چند نفر داوطلب نیاز است. تاکید می‌کنم که حتما باید محاسبات مربوطه را دقیق انجام‌دهید.
مثلا فرض کنید که قرار است ۳۰۰۰ اعلامیه را در یک منطقه خاص در صبح روز شنبه توزیع کنید. اگر به طور متوسط هر داوطلب بتواند ۱۰۰ اعلامیه را در یک ساعت توزیع کند، ۳۰ داوطلب موردنیاز است. اگر بخواهید این کار در سه ساعت انجام شود ۱۰ داوطلب کافی است. برای آماده کردن اعلامیه‌ها تا روز شنبه باید نقشه منطقه را داشته باشید و وظایف داوطلبان را برایشان توضیح دهید. یک نفر هم باید بر کار داوطلبان نظارت کند. به‌علاوه باید وسایل حمل‌ونقل به منطقه را نیز پیش‌بینی کنید، بنابراین بیش از ۱۰ نفر باید آماده شوند. نکته‌ای که نباید فراموش کنید آن است که برای اینکه در زمان لازم ۱۰ نفر را در اختیار داشته باشید، قبلا باید ۱۵ تا ۲۰ نفر را برای این کار آماده کرده باشید.
برای هر بخشی از برنامه ارتباط با رای‌دهندگان (که بیشترین نیاز را به نیروی انسانی داوطلب دارد)، باید این محاسبات صورت پذیرد. هر چه جزئیات بیشتری در نظر گرفته شوند، بهتر است، به همین دلیل است که برنامه‌ریزی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در ستاد‌هایی که بودجه کافی ندارند و تمرکز ستاد بر نیروی انسانی است وجود یک مدیر هماهنگ‌کننده داوطلبان که مسوولیت آموزش و به‌کارگیری نیروهای داوطلب، رساندن مواد تبلیغاتی در زمان‌های مقرر به آنها و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها را بر عهده داشته باشد، ضروری است.
داوطلبان از مناطق مختلف می‌آیند. داوطلبان اولیه احتمالا دوستان کاندیدا و فعالان حزبی هستند که سابقه کار در ستادهای گذشته را دارند. این افراد احتمالا برای انجام تمام کارها کافی نیستند و باید افراد بیشتری را پیدا کرد. باید به دنبال افرادی گشت که قبلا و در دیگر موارد نیز داوطلب شده‌اند. مثلا کسانی که قبلا در سازمان‌های مدنی، گروه‌های محله، سازمان‌های مذهبی، اتحادیه‌ها، مدارس و … داوطلب شده‌اند را می‌توان راحت‌تر جذب کرد. اگر پیام ستاد شما در یک زمینه خاص با اهداف یک سازمان هماهنگی داشته باشد، ممکن است بتوانید که این سازمان را ترغیب کنید با شما همکاری کند و داوطلبانی را در اختیارتان بگذارد. شما باید از هر موقعیتی برای جذب داوطلبان استفاده کنید. همیشه کارت‌های داوطلبی که نمونه‌ای از آن در ضمیمه ۶ آمده است را آماده داشته باشید تا آنها را به کسانی که علاقه‌مند به نظر می‌رسند، بدهید.
● زمان‌بندی و تقویم ستاد
در هنگام برنامه‌ریزی برای ستاد، باید تاریخ‌های مختلفی که به نحوی از انحا می‌توانند برای ستاد مهم باشند، جمع‌آوری شوند. روز انتخابات مهم‌ترین این تاریخ‌ها است. به‌علاوه مهلت ثبت‌نام و تاریخ‌هایی که طبق قانون برای تهیه گزارش‌های معین در نظر گرفته شده‌اند (در برخی کشورها)، نیز از اهمیت خاصی برخوردارند.
تمام این تاریخ‌ها باید در یک تقویم مشخص شوند. در زمان شروع فعالیت‌های ستاد به یک تقویم ماهانه نیاز خواهید داشت، اما با پیشرفت کار ستاد شاید یک تقویم هفتگی یا روزانه که جزئیات بیشتری را در بر بگیرد ضروری خواهد بود.
سپس با در نظر داشتن تمام فعالیت‌های مربوط به ارتباط با رای‌دهندگان، باید تمایزی میان فعالیت‌ها و مراسمی که خود کاندیدا باید به شخصه در آنها حضور داشته باشد از فعالیت‌ها و مراسمی که برعهده ستاد و داوطلبان است، ایجاد شود. همچنین از آن جایی که بعضی از فعالیت‌های ارتباط با رای‌دهندگان زمان‌بر بوده و با برخی دیگر از فعالیت‌ها همزمان می‌شوند، ضروری است که رویدادها به ترتیب زمان مشخص شوند و برای هر کدام از آنها یک جدول زمانی تهیه شود که این جدول جزئیات مربوط به زمان، پول و کسانی که در هر فعالیت مشغولند را در بر می‌گیرد.
در ستاد‌های بزرگ‌تر، پستی تحت‌عنوان مسوول زمانبندی۱ تعریف می‌شود که تمام این وظایف را مدیریت می‌کند، اما در ستاد‌های کوچک‌تر این امر می‌تواند به عنوان یکی از مسوولیت‌های مدیر ستاد به حساب بیاید. نکته مهم این است که کاندیدا نباید خودش امور مربوط به زمان‌بندی را به انجام برساند؛ چرا که که ذهن کاندیدا باید آماده امور دیگری باشد.
▪ کاربرگ۱۲: جدول زمانی۲
در زیر یک جدول زمانی به عنوان نمونه آمده است که به شما کمک می‌کند که امور مربوط به برنامه ارتباط با رای‌دهندگان را منظم کرده و برحسب زمان داشته باشید. این جدول زمانی، هفته‌های آخر ستاد را نشان می‌دهد. شما باید یک جدول زمانی شبیه به این را برای ستاد خودتان درست کنی،. به این منظور باید موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:
۱) برنامه ارتباط با رای‌دهندگان خود را به‌صورت معکوس از روز انتخابات به قبل مرور کنید. در مدت زمان برپایی ستاد چه کارهایی را برای برنده شدن باید انجام داده باشید؟ چه تعداد پوستر باید نصب کرده باشید؟ چه تعداد بروشور باید توزیع کرده باشید؟ چه تعداد تبلیغات خانه‌به‌خانه را باید به انجام رسانده باشید؟
۲ ) تمام فعالیت‌های ارتباط با رای‌دهندگان باید به صورت کمی گزارش شوند. اهداف شما نباید با جملاتی چون «ارتباط خوب و موثر با رسانه‌ها» بیان شود، زیرا چنین جمله‌ای در دنیای اعداد و ارقام بی‌معنی است. مثلا باید گفته شود، چه تعداد سخنرانی باید برپا شود؟ باید چه تعداد تبلیغ تلویزیونی، رادیویی و مطبوعاتی تهیه شود؟ و …
کمی کردن تمام امور به دو دلیل اهمیت دارد:
اول، بیان کمی مسائل به شما کمک می‌کند که پیشرفت برنامه را کاملا تحت‌نظر بگیرید. اگر تا ۱۰ خرداد تیم شما ۵۰۰۰ تبلیغ خانه‌به‌خانه را به انجام برساند، کافی است یا خیر؟ اگر هدف شما این باشد که در کل مدت مجاز تبلیغات به ۶۰۰۰ خانه سر بزنید خوب است، اما اگر بخواهید به ۶۰۰۰۰ خانه سر بزنید از برنامه عقب هستید.
دوم، کمی کردن اهداف به شما کمک می‌کند که بودجه خود را تنظیم کنید. شما نمی‌توانید هزینه‌ها و منافع نسبی توزیع بروشور، نصب پوستر و تبلیغات رادیویی و… را مقایسه کنید، مگر آنکه بتوانید بگویید که از هر کدام از این موارد چه تعداد موردنیاز است.
۳) باید راه‌های رسیدن به هر کدام از اهداف و زمان‌بندی آنها نیز معین شود. مثلا اگر شما در نظر دارید که ۵۰۰۰ پوستر را تا اول خرداد نصب کنید، چه زمانی باید طراحی پوسترها شروع شود؟ چه زمانی پوسترها باید به چاپ برسند؟ و آموزش کسانی که این ۵۰۰۰ پوستر را نصب می‌کنند، از چه زمانی باید شروع شود؟
۴ ) فراموش نکنید که منابع مالی هر فعالیت باید تعیین شوند. همان‌طور که جدول زمانی را تهیه می‌کنید، باید هزینه و تعداد نفرات لازم برای هر هفته را نیز تعیین کنید. همچنین باید تعیین کنید که منابع لازم از کجا تامین می‌شوند.
۵ ) بدیهی است که باید جدول زمانی خود را با در نظر گرفتن قانون انتخابات طراحی کنید. آیا قانون انتخابات، تاریخ‌های خاصی را برای به انجام رساندن فعالیت‌های معینی در نظر گرفته است؟ آیا در این قانون برخی از اقدامات قبل از تاریخ خاصی ممنوع است؟● رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی
▪ کامپیوترها
استفاده از کامپیوتر می‌تواند باعث شود در سه منبعی که ستادها در اختیار دارند (زمان، پول و نیروی انسانی) صرفه‌جویی شود.
بسیاری از مهم‌ترین اموری که در انتخابات باید انجام شود از جمله تحلیل داده‌ها، ارتباط با مردم و ارائه پیام را می‌توان با استفاده از یک کامپیوتر شخصی بسیار آسان‌تر ساخت. استفاده از برنامه‌های گوناگون برای تحلیل داده‌هایی که از انتخابات قبلی به دست آمده، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. همچنین استفاده از برنامه‌های پایگاه‌های اطلاعاتی برای به دست آوردن لیست رای‌دهندگان و حفظ اسامی کسانی که از ستاد حمایت کرده‌اند، بسیار ساده‌تر و کارآتر است. می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مربوطه تقویم ستاد را به روز نگه دارید و …
زمانی که هدف ستاد و چگونگی رسیدن به آن هدف معین شد، تعیین اینکه کامپیوتر چه کمکی می‌تواند در پیشبرد اهداف ستاد داشته باشد، ساده‌تر است.
▪ همکاری با حزب
با کمک هماهنگی با ستاد‌های مشابه، بسیاری از وظایف یک ستاد را می‌توان به نحو کارآتر و ارزان‌تری به انجام رسانید. هماهنگی این اقدامات و ایجاد موقعیت برای استفاده از این فرصت‌ها بر عهده حزب سیاسی متبوع شما است. از سوی دیگر انتظار می‌رود که ستاد شما نیز به حزب کمک کند تا به اهدافش برسد. ستاد شما باید به خوبی درک کند که حزب چه انتظاری دارد و شما چه انتظاری می‌توانید از حزب داشته باشید.
کاندیداها اغلب فکر می‌کنند که سازمان مرکزی حزب باید ستاد آنها را تامین مالی کند و برنامه ارتباط با رای‌دهندگان باید از طریق بازدیدهای رهبر حزب از مناطق مختلف صورت پذیرد، اما در اغلب موارد پول کافی برای تامین مالی ستاد در سطح ملی وجود ندارد و رهبر حزب نمی‌تواند به هر جایی برود. به‌علاوه، ستادی که نمی‌تواند پول لازم را خودش به دست آورد و برای برنامه ارتباط با رای‌دهندگان بر رهبر حزب اتکا می‌کند به احتمال زیاد سازماندهی قوی ندارد و نباید به آن امید بست. البته حزب متبوع شما در موارد زیر می‌تواند موثر واقع شود:
▪ پیام و اطلاعات
حزب سیاسی شما قاعدتا یک پیام کلی از اینکه چرا رای‌دهندگان باید به کاندیدای آنها (از جمله شما) رای بدهند را ارائه می‌کند. اگر با این پیام موافقید و پیام فردی شما با این پیام حزبی همخوانی دارد، همکاری با حزب بسیار مفید خواهد بود. حزب می‌تواند در مورد ابتکارآت سیاستی در سطح ملی اطلاعات مفید در اختیارتان بگذارد یا اطلاعاتی در مورد رقیب به شما بدهد که بتوانید مورد استفاده قرار‌دهید. همچنین احزاب غالبا از کسانی که در انتخابات‌های پیشین پیروز شده‌اند، می‌خواهند تا به نامزدهایی که برای نخستین بار در انتخابات شرکت می‌کنند در مواردی چون مشکلات ایجاد شده، سوالات و لحظات سخت، یاری دهند.
▪ طراحی تبلیغات انتخاباتی
معمولا احزاب سراسری توانایی این را دارند که مواد تبلیغاتی شما (مثلا اعلامیه و بسته‌های تبلیغاتی) را هماهنگ با پیام و طرح کلی حزب، طراحی کنند؛ چرا که حزب می‌تواند با کسانی که در جریان ستاد از خدماتشان استفاده می‌کنید، مانند کسانی که کار چاپ را به عهده می‌گیرند، ارتباط برقرار کند تا یکجا از خدمات آنها استفاده کند و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.
▪ رسانه‌ها
دفتر مرکزی حزب متبوع تان می‌تواند شما را از موقعیت‌های مناسب حضور در رسانه‌ها و جذب هرچه بیشتر توجه مردم محلی آگاه سازد. واکنش حزب به یک بحران ملی می‌تواند برای به دست آوردن توجه رسانه‌ها و هدایت کردن آنها در سطح محلی زمان مناسبی باشد.
▪ ملاقات‌ها
ملاقات با رهبر حزب می‌تواند توجه مردم را به ستاد جلب کند، با این حال این امر نباید تنها استراتژی شما باشد. اغلب، احزاب و کاندیداهای محلی انتظار دارند که حزب ملی و رهبر حزب وظایف آنها را انجام دهند، این یک علامت از تنبلی است و احتمالا به این معنی است که حزب بهتر است برای شما وقت نگذارد.
اگر رهبر حزب بخواهد با شما ملاقات کند، کارهای زیادی برای انجام دادن خواهید داشت؛ مثلا باید مطمئن شوید که افراد زیادی در سخنرانی‌های مشترکتان شرکت می‌کنند و رسانه‌ها به خوبی برنامه را پوشش می‌دهند، تا مبادا سفر رهبر حزب بی‌فایده بماند یا به آبروریزی منجر شود. هزینه‌های زمانی و مالی نیز باید در نظر گرفته شوند، اگر حضور رهبر حزب باعث عقب افتادن دیگر برنامه‌ها شود یا به هزینه‌هایی منجر شود که در بودجه برای آنها ردیفی دیده نشده، مزایای دیدار عمومی با رهبر حزب کمرنگ‌تر می‌شود.
اگر رهبر مرکزی حزب نتواند بیاید، شما می‌توانید از یکی دیگر از مقامات حزب تقاضا کنید که از کاندیدا شدن شما حمایت کنند. بسیاری از افراد خودشان کاندیدا شده‌اند و در ستاد خودشان مشغولند، اما برخی دیگر می‌توانند برای شما وقت بگذارند. همچنین از حضور رهبران حزب باید برای معرفی هرچه بیشتر کاندیدا به مردم استفاده شود. به‌علاوه حضور رهبران حزب فرصت خوبی برای گرفتن نام و شماره تلفن حامیان بالقوه به شمار می‌رود.
● ایجاد ائتلاف و کمک گرفتن از سازمان‌های مدنی
سازمان‌های مدنی می‌توانند نقش بسیار مهمی در مبارزات انتخاباتی ایفا کنند. در حالی که توسعه فعالیت‌های سازمان‌های مدنی، معمولا با سرعت نسبتا کمی صورت می‌گیرد،
اما این سازمان‌ها مشارکت سیاسی مثبت و فعالی در مبارزات مختلف انتخاباتی داشته‌اند. در همین راستا، باید فهرستی از گروه‌های مدنی در منطقه خودتان، که می‌توانند موثر باشند، تهیه کنید. در تهیه این لیست، تنها سازمان‌هایی که به صورت رسمی ثبت شده‌اند را فهرست نکنید، بلکه «گروه‌های غیررسمی» از قبیل دسته‌های مذهبی و گروه‌های موجود در محل کار و دانشگاه‌ها که می‌توانید از طریق رهبران فکری‌شان به آنها دسترسی پیدا کنید را نیز در نظر داشته باشید. استفاده از هدف‌گیری مردم شناختی می‌تواند ایده‌هایی را در رابطه با گروه‌های موثر احتمالی ارائه دهد. جلب موافقت سازمان‌های مدنی باید در همان مراحل اولیه مبارزات انتخاباتی که نامزدها از زمان لازم برای ملاقات با رهبران این گروه‌ها برخوردار هستند، صورت گیرد. برای آنکه این حمایت‌های مدنی موثر واقع شوند، نیاز به زمان است، بنابراین برای ارتباط با این سازمان‌ها نباید زمان را از دست داد. سازمان‌ها و گروه‌های مدنی، می‌توانند به طرق مختلف در فعالیت‌های انتخاباتی به ستاد کمک کنند، که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.
▪ اعلام حمایت
تنها اعلام اینکه یک سازمان از کاندیدای موردنظر شما حمایت می‌کند، غالبا می‌تواند کمک زیادی به مبارزات انتخاباتی شما بنماید. می‌توانید از نام این سازمان، در پوسترها یا بروشورهایتان استفاده کنید. این حمایت، به ویژه زمانی موثر است که سازمان مزبور، مشهور و معتبر باشد.
بسیج اعضا
به محض اینکه هر گروه یا سازمانی حمایت خود را از شما اعلام کرد، از آنها بخواهید که از طریق تلفن، پست یا بولتن خبری، با اعضای خود ارتباط برقرار کرده و حمایت‌شان را از شما اعلام نمایند و حامیان خود را برای انجام کارهای ملموس تبلیغاتی، از قبیل جمع‌آوری امضا، تبلیغ درب منازل و … بسیج کنند.
▪ فعالیت‌های مطبوعاتی
سازمان‌های مدنی می‌توانند از امکانات خود در جهت انجام فعالیت‌های مطبوعاتی به سود شما بهره گیرند. به عنوان نمونه، می‌توانند یک کنفرانس خبری را برای اعلام حمایت از شما ترتیب دهند یا در همین حال، علیه رقبای شما صحبت کنند. این امر غالبا برای مخاطبین پذیرفتنی‌تر است که گروه یا فردی غیر از خود اعضای ستاد، پیامی منفی را درباره رقیب ارائه کنند. سازمان‌های مدنی، همچنین می‌توانند در طول مبارزات انتخاباتی، خبر حمایت‌شان از شما را به انحای گوناگون برای مطبوعات و رسانه‌ها تکرار کنند.
▪ تحقیق
سازمان‌های مدنی می‌توانند اطلاعات خود در زمینه منطقه و همچنین اثرگذاری سیاست‌های اجرا شده در آن منطقه را در اختیار ستاد قرار دهند یا به جمع‌آوری این اطلاعات برای ستاد بپردازند. علاوه‌بر آن، این سازمان‌ها می‌توانند مطالبی را در رابطه با نظرات و آرای نامزد شما در حوزه فعالیت خودشان فراهم آورده و حتی می‌توانند به تهیه متن سخنرانی‌هایی در رابطه با موضوعات موضوع فعالیت‌شان، کمک کنند. این سازمان‌ها همچنین می‌توانند با تشریح اینکه رقبای شما چه زمانی علیه منافع آنها و حامیان آنها، صحبت کرده یا رای داده‌اند، به تحقیق درباره رقبا نیز کمک نمایند.
▪ فعالیت‌های عمومی
زمانی که سازمان‌های مدنی در حال برگزاری گردهمایی‌های عمومی هستند، از آنها بخواهید که فرم ثبت‌نامی را در میان افرادی که علاقه‌مند به حمایت از فعالیت‌های انتخاباتی شما هستند، پخش کنند. این گروه‌ها حتی می‌توانند مراسم‌هایی را از سوی شما برگزار نمایند. اگر در فعالیت‌های انتخاباتی خود، گردهمایی، کنفرانس مطبوعاتی یا مراسم جمع‌آوری اعانه برگزار می‌کنید، از این گروه‌ها بخواهید اعضای خود را در این برنامه‌ها شرکت دهند.
▪ برقراری ارتباط
رهبران سازمان‌های مدنی غالبا می‌توانند شما را به دیگر گروه‌ها یا رهبران فکری معرفی نمایند. از این تماس‌ها و ارتباط‌هایی که توسط آنها برقرار می‌گردد، برای ترغیب دیگر گروه‌ها به پشتیبانی از فعالیت‌های انتخاباتی شما یا اعلام حمایت آنها از خود استفاده کنید.
▪ قواعدی برای کار با سازمان‌های مدنی
قواعد زیر را در هنگام کار با سازمان‌های مدنی، در ذهن داشته باشید:
۱ ) از آنها بخواهید که به فعالیت‌های انتخاباتی شما کمک‌های ملموس و قابل‌اندازه‌گیری انجام دهند. درخواستی با هزار امضا، بسیار بیشتر از تعهد دو پهلو و مبهم به حمایت، به شما کمک خواهد کرد.
۲ ) مطمئن شوید که هر سازمانی واقعا در حال انجام کاری است که تعهد کرده آن را انجام خواهد داد. مطمئنا شما نمی‌خواهید به خاطر بدقولی یا انجام نادرست کارها توسط یکی از این سازمان‌ها، برنامه‌هایتان به هم بریزد.
۳ ) به یاد داشته باشید که ارتباط شما با گروه‌های مدنی، جاده‌ای دو طرفه است. اگر برای کمک به حامیانتان کاری انجام ندهید، ممکن است مرتبه بعد که به کمک آنها نیاز داشته باشید، دیگر آنها را نبینید. قاعده اصلی در همکاری با این سازمان‌ها این است که «به آنها کمتر قول بدهید و بیش از قولی که داده‌اید کمکشان کنید.»
▪ بودجه‌ریزی ستاد انتخاباتی
تقریبا هر کاری که در حین مبارزات انتخاباتی صورت می‌دهید، هزینه‌ای به همراه خواهد داشت، باید هزینه انجام هر یک از این کارهایی را که امید دارید به انجام برسانید، تخمین بزنید و بودجه‌ای کلی را برای مبارزات انتخاباتی معین نمایید. بودجه موردنیاز ستاد نباید لیستی از آرزوها و خواست‌های ایده آل باشد، بلکه باید لیستی واقع‌گرایانه از آن چیزهایی باشد که برای پیاده‌سازی طرح انتخاباتی خود، به آنها نیاز خواهید داشت. سند بودجه مکتوب، تنها ابزار پیگیری مخارج، تعیین میزان هزینه‌ها برای تامین‌کنندگان مالی و ممانعت از هزینه‌های بدون فکر توسط نامزد و ستاد هستند. برنامه زمانی و تقویم انتخاباتی خود را بررسی کرده و تعیین کنید که در چه مرحله‌ای از فعالیت‌های خود، به پول نیاز خواهید داشت. با سازمان‌‌دهی ماه به ماه یا هفته به هفته بودجه خود، می‌توانید پیش‌بینی کنید که به چه مقدار پول و در چه زمانی نیاز خواهید داشت. از این طریق، از بروز مشکل قدیمی سختی‌های مربوط به قطع شدن جریان پول جلوگیری خواهید کرد و تامین مالی‌کنندگان ستاد خواهند دانست که چه مقدار پول و در چه زمانی مورد نیاز می‌باشد.
همچنین طراحی طرح‌های بودجه‌ای بالا، متوسط و پایین به منظور کم کردن اثرات منفی احتمال عدم‌جمع‌آوری پول طبق پیش‌بینی، ضروری است. در این خصوص می‌توانید با ایجاد اولویت‌های صرف مخارج، از هدر رفتن پول در وضعیت‌های اضطراری جلوگیری کنید.
در این زمینه، ستادها در هر زمانی باید بخش بزرگی از وجوه خود را صرف فعالیت‌های مربوط به ارتباط با رای‌دهندگان نمایند. هزینه‌های اجرایی از قبیل لوازم و دستگاه‌های اداری، کارمندان دفتری و تلفن‌ها باید کمتر از ۲۰‌درصد مبلغ بودجه را شامل شوند. هزینه‌های ارتباط با رای‌دهندگان، شامل هزینه‌های مربوط به تبلیغات تلویزیونی، نوشته‌جات چاپی و تبلیغات خانه‌به‌خانه باید ۷۰ تا ۸۰‌درصد از منابع مالی هر ستاد را به خود اختصاص دهد. حداکثر ۱۰درصد از بودجه نیز باید صرف تحقیقات اولیه و همچنین نظرسنجی‌ها گردد.
● تامین مالی ستاد
تامین مالی ستاد، فرآیندی است که در آن، به طور سیستماتیک نام کمک‌کنندگان بالقوه جمع‌آوری شده و مشخص می‌گردد که هر یک از آنها به چه دلیلی پول می‌دهند، هر یک می‌توانند به چه میزان کمک کنند و بهترین فرد در میان اعضای ستاد برای درخواست کمک مالی از وی کیست. هر بودجه انتخاباتی به یک برنامه تامین مالی همزمان به منظور اینکه چه مقدار پول و در چه زمانی باید به ستاد تزریق شود، نیاز دارد.
کاندیدا و اعضای ستاد باید تامین‌کنندگان مالی را به همان شیوه‌ای هدف‌گیری کنند که رای‌دهندگان را مورد هدف قرار می‌دهند. دو عامل مهم را باید در رابطه با افرادی که ممکن است به فعالیت‌های انتخاباتی شما کمک کنند، در نظر داشته باشید؛ اولا، برخلاف رای‌دهندگان که تنها می‌توانند یک بار در انتخابات به نامزد شما رای دهند (و لذا با همه رای‌دهندگان دیگر برابر هستند)، افراد کمک‌کننده می‌توانند مقادیر مختلفی را به ستاد شما اهدا کنند. نکته دوم این است که در حالی که رای‌دهندگان باید ساکن منطقه‌ای باشند که شما در آن جا کاندیدا شده‌اید، اما افراد کمک‌کننده به فعالیت‌های انتخاباتی شما می‌توانند تقریبا در هر جایی زندگی کنند.
اولین گروه تامین‌کنندگان مالی؛ خانواده، دوستان شخصی و همکاران شغلی نزدیک به کاندیدا هستند. این افراد به این دلیل به کمک مالی خواهند پرداخت که کاندیدا را به طور شخصی می‌شناسند.
دومین گروه، افرادی هستند که مستقیما از انتخاب شدن کاندیدا منتفع می‌شوند. اینها می‌توانند به‌طور مثال کسانی باشند که رابطه‌ای مالی با کاندیدا داشته و منفعتی مالی در انتخاب شدن وی نصیب آنها گردد یا معتقد باشند که قدرت شخصی آنها با انتخاب این فرد افزایش خواهد یافت.
گروه سوم کسانی هستند که دیدگاه ایدئولوژیک یکسانی با کاندیدا دارند، اینها غالبا اعضای همان سازمانی هستند که کاندیدا عضو آن است.
آخرین گروه، افرادی هستند که با رقیب یا رقبای انتخاباتی کاندیدای شما مخالف بوده یا خواهان آن هستند که وی مغلوب گردد. ممکن است اینها با کاندیدای شما موافق نباشند، اما به فعالیت‌های انتخاباتی وی به عنوان ابزاری نگاه می‌کنند که مشخص می‌کند رقیب شما در رابطه با یک موضوع خاص، چقدر نامناسب است، یا به هر دلیل دیگری، خواهان آن هستند که از برنده شدن رقیب شما، ممانعت به عمل آورند.
مهم‌ترین دلیل قابل‌ملاحظه برای اینکه افراد به فعالیت‌های سیاسی کمک مالی نمی‌کنند، این است که هیچ گاه این امر از آنها خواسته نشده است. نامزدهای انتخاباتی غالبا این گونه احساس می‌کنند که «می‌دانند» که فرد خاصی، کمک نخواهد کرد یا از توان مالی کمک برخوردار نیست و لذا از وی درخواست کمک نخواهند کرد. این غالبا تنها توجیه برای پرهیز از درخواست کمک و لذا پرهیز از جمع‌‌آوری منابع مالی است. در رابطه با هر یک از این تامین‌کنندگان مالی بالقوه، باید مشخص نمایید که بهترین شیوه برای درخواست کمک چیست. آیا فرد مزبور در ملاقات با خود کاندیدا یا حتی در دیدار با یکی از دوستانش که عضو ستاد باشد، کمکی خواهد کرد؟ آیا ترجیح می‌دهند که در مراسمی خاص شرکت کنند؟ آیا باید برخی اطلاعات عمومی را برای آنها ارسال کرده و سپس با آنها تماس گرفت یا کاندیدا باید شخصا با آنها ملاقات نماید؟
در بسیاری از موارد، بهترین فرد برای درخواست پول از دیگران، خود کاندیدا است. کاندیدا باید بداند که برای پول «دریوزگی» نمی‌کند، بلکه از حامیانش می‌خواهد که در فعالیت‌های انتخاباتی «سرمایه‌گذاری» کنند که خود وی بخش عمده‌ای از پول و زمانش را در آن سرمایه‌گذاری کرده است. اگر این سرمایه‌گذاری برای کاندیدا باارزش باشد، چرا برای حامیان او ارزش نداشته باشد؟
واضح است که مشکل‌ترین بخش جمع‌آوری کمک‌های مالی، بخش مربوط به درخواست پول است. شخصی که می‌خواهد این درخواست را از افراد مختلف به عمل آورد، باید ابتدا این کار را با یکی از اعضای ستاد تمرین کند و آن فرد هر توجیهی که برای کمک نکردن می‌توان آورد، ارائه کند. مطمئن باشید که این تمرین به شما کمک می‌کند بی‌پروا‌تر باشید و با تسلط بیشتری جلسات جمع‌آوری کمک‌های مالی را هدایت کنید.
شما باید در فعالیت‌های خود در رابطه با جمع‌آوری کمک‌های مالی این قواعد را در ذهن داشته باشید:
۱ ) اگر فرد مشارکت‌کننده بالقوه، از برخی مواضع شما یا از حزب شما حمایت نمی‌کند، سعی کنید گفت‌وگو را در مورد مسائل یا ملاحظاتی ادامه دهید که در آنها مشترک باشید.
۲ ) مقدار مشخصی را درخواست نمایید. البته بهتر است که مبالغ کمی بالاتر از چیزی که مدنظرتان است، درخواست کنید تا اینکه مقدار بسیار کمی درخواست نموده و کمک‌هایی کمتر از آن دریافت کنید.
۳ ) از فرد مشارکت‌کننده بپرسید که پول، چه زمانی و چگونه در دسترس شما قرار خواهد گرفت و فرد مشخصی را برای وصول آن مقرر نمایید. این قسمت، مهم‌ترین بخش است، زیرا برای شما چندان خوشایند نیست که افراد، دو ماه بعد تعهدات خود را زیر پای بگذارند. بدیهی است هر چه سریع‌تر بتوانید پول را به دست آورید، بهتر و مطمئن‌تر است.
۴ ) هرگز و هرگز تشکر را فراموش نکنید. این بهترین (و ارزان‌ترین) راه برای حصول اطمینان از آن است که تامین‌کنندگان مالی، فارغ از میزان پولی که به شما داده‌اند، احترام می‌شوند و احترام شما را درک می‌کنند.
ستاد‌ها غالبا از گردهمایی‌ها یا میهمانی‌هایی استفاده می‌کنند که در آنها، رهبری ملی یا فردی مشهور حضور دارد. نامه‌های درخواست کمک مالی، روشی بسیار خوب برای کسب اطلاعات درباره کمک‌کننده‌های بالقوه مالی است. ممکن است بهتر باشد در نامه درخواست پول نکنید، زیرا برای فرد دریافت‌کننده آن، بسیار راحت است که پاسخ منفی داده و نامه را بیرون اندازد، اما نه گفتن به یک فرد، بسیار سخت‌تر است، لذا در نامه بنویسید که یکی از اعضای ستاد، این نامه را با تماس تلفنی یا با درخواست ملاقات پیگیری خواهد کرد.
یک استثنا برای نکته فوق، حالتی است که نامه‌هایی را برای جمع‌‌آوری کمک‌های مالی به شهروندان متوسط و عادی جامعه ارسال می‌کنید، چرا که اگر مطبوعات، مطالبی را راجع به چگونگی اتکای شما به کمک‌های شهروندان معمولی بنویسند، نه تنها سبب شرمندگی شما نخواهد شد، بلکه به‌نوعی تبلیغات انتخاباتی به حساب می‌آید.
آخرین سفارشم در این بخش این است که هرگز فرصت‌های کسب پول را از دست ندهید.
● فعالیت‌های دائمی
کارهای زیادی وجود دارد که در طول فعالیت‌های انتخاباتی باید انجام گیرد. برای انجام برخی از این کارها، باید تا زمان شروع فعالیت‌های ستاد صبر کرد. بسیاری از این کارها، از قبیل تمامی اشکال ایجاد انگیزه در رای‌دهندگان، در صورتی که در روزهای نزدیک به روز انتخابات انجام گیرند، موثرتر خواهند بود.
با این حال، اقناع رای‌دهندگان و بسیاری از کارهای دیگر در صورتی که پیش از زمان واقعی فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شده باشند، بسیار راحت‌تر صورت خواهند گرفت. برخی از کارها، از جمله تحقیقات و مثلا تحلیل انتخابات قبلی را می‌توان سال‌ها قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی انجام داد.
افراد پیروز در انتخابات‌، نامزدهای احتمالی و احزاب، در صورتی که به فعالیت‌های سیاسی به عنوان فرآیندی مداوم و پیوسته نگاه کنند، بسیار منتفع خواهند شد. انتخابات بعدی، روز بعد از آخرین انتخابات آغاز می‌شود. رها کردن کار مبارزه انتخاباتی، تا زمان آغاز چرخه انتخابات، سبب خواهد شد که این کار، بسیار مشکل‌ باشد و احتمال اینکه هر یک از این فعالیت‌های انتخاباتی به خوبی انجام گیرند، کاهش خواهد یافت. در ادامه، فهرستی محدود از کارهایی که ستاد شما باید انجام دهد و نیز پیشنهادهایی در رابطه با اینکه کدام فعالیت‌ها را می‌توان قبل از زمان آغاز عملی انتخابات شروع کرد، آمده است. می‌توانید مواردی را به این فهرست اضافه کنید یا آن را برای شرایط خاص خودتان تغییر دهید.
▪ نتیجه‌گیری
در این کتاب راهنما، اطلاعات بسیار زیادی جمع‌آوری شده است. اما حتی در صورتی که از ابتدا این کتاب را کاملا خوانده و سپس آن را قدم به قدم اجرا کنید و همچنین زمان لازم را برای نوشتن برنامه انتخاباتی خود صرف کنید، احتمالا باز هم نکات مهمی وجود خواهند داشت که از آنها غافل مانده‌اید. حتی اگر تجربه انتخاباتی داشته باشید، باز هم غیر ممکن است که بتوانید آن چه در طول فعالیت‌های انتخاباتی روی خواهد داد را پیش‌بینی کنید. با پیشرفت مبارزات انتخاباتی و مطرح شدن سوالات جدید، باید به این کتاب و نیز به برنامه انتخاباتی خود رجوع کنید.
در چند جمله، مهم‌ترین مفاهیم در هر انتخاباتی عبارتند از:
۱ ) ابتدا فعالیت‌های انتخاباتی را به صورت یک کل تصور کرده و سپس آن را به اجزایی که اجرای آنها ساده باشد، تقسیم نمایید.
۲ )باید استراتژی واقع‌بینانه‌ای را برای پیروزی بسط دهید و این استراتژی را در یک برنامه انتخاباتی واقع‌بینانه مکتوب نمایید.
۳ ) نهایتا اینکه باید به دنبال اجرای این برنامه انتخاباتی بوده و کار مشکل برقراری ارتباط با رای‌دهندگان و اقناع آنها را به انجام برسانید.
انجام این مراحل سبب خواهد شد که در استفاده از منابع زمان، پول و افراد در دسترس در فعالیت‌های انتخاباتی، بسیار کارآمدتر عمل کنید. پیگیری این گام‌ها، سبب کارآیی بیشتر فعالیت‌های انتخاباتی شما در جهت اقناع رای‌دهندگان به برتری نامزد شما خواهد شد. در نظر داشتن این مراحل موجب شروعی خوب در راه پیروزی خواهد بود.● پرسش‌های مربوط به تحقیقات انتخاباتی
در این قسمت، یک سری سوالات خاص طراحی شده‌اند که به ستاد، در درک شرایط خاص فعالیت‌های انتخاباتی و بسط یک استراتژی واقع‌گرایانه، کمک خواهد کرد. همه این سوالات، برای هر گونه فعالیت انتخاباتی، مناسب نخواهد بود، اما می‌توانید با بررسی همه این سوالات زوایایی را در نظر بگیرید که ممکن است مغفول گذاشته باشید.
پاسخ برخی از این سوالات را از قبل می‌دانید، اما برای جواب به مابقی آنها، به انجام تحقیق نیاز است. در برخی موارد، باید حدس عالمانه‌ای در پاسخ به یک سوال معین بزنید، البته این کار را تنها باید به عنوان آخرین کار ممکن انجام دهید. نکته مهم این است که یک محدوده زمانی را برای انجام این تحقیقات و پاسخ‌دهی به سوالات تعیین کرده و به آن پایبند باشید

مازیار میر

Views: 7

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,