ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هشتم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هشتم
تیر ۱۳, ۱۴۰۲
10 بازدید

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هشتم این مطلب ادامه مقاله ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم می باشد: ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هشتم اصول مذاکره موفق ما در این سلسله مقالات سعی داریم شما را به سوی انتخاب و تبدیل شما به یک مشاور با استایل حرفه ای سوق دهیم سوالات  شما مثل همیشه بسیار انگیزه ساز و با محبت بود […]

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هشتم

این مطلب ادامه مقاله ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم می باشد:

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هشتم

اصول مذاکره موفق

ما در این سلسله مقالات سعی داریم شما را به سوی انتخاب و تبدیل شما به یک مشاور با استایل حرفه ای سوق دهیم سوالات  شما مثل همیشه بسیار انگیزه ساز و با محبت بود و ما را در ادامه راهبسیار دلگرم نمود. فقر دانش مشاوره در کشور و در میان کارافرینان آنقدر مشهود است که مارا برآن داشت در این زمینه سلسله مقالاتی را به نویسیم .

در این خصوص و بخاطر سوالات بسیار زیاد شما عزیزان باید متذکر شوم که مشاور هم مانند  هر شغل دیگری سطح بندی خاص خود را دارد اما متاسفانه چنین دسته بندی  در ایران اصلا وجود نداشته و ندارد در حالیکه مثل رستورانها و هتلها در این خصوص باید به مجموعه ها و افراد امتیاز داد مثلا جوانی که تجربه ندارد و با دوتا کتاب حفظ کردن الان مشاور بازاریابی شده و در کل عمر پرگهرشان یک شرکت نداشته با  دکتر بلوریان استاد بزرگوار بنده در یک سطح هستند و یا مثلا فرد متاهل  با بیست سی و چهل سال زندگی موفق با جوانی که متاهل نیست  برابر است ایا این جوان مجرد که در مورد تجربیات قیمتی زبان بدن برای خانمها و اقایان متاهل و فرزند پروری حرف می زند قابل اتکاء است. لطفا و بیشت نگاه کنید فکر کنید و تعقل فرمائید

نکته مهم دیگر این است که با توجه به رفتارهای حرفه ای و رزومه افراد متاسفانه اکثر افراد در سطح یک مشاور مقدماتی فعال هستند و راه به جای مشاور حرفه ای و پیشرفته نداشته و ندارند و استفاده از این افراد نیز یک خطای استراتزیک است و شاید باید بهتر بگویم کوشنده

در این  خصوص اگر کلمه مشاوره را جستجو کنید مخصوصا در صفحات اول گوگل معمولا به لمپنهای مشاوره از هر فرقه و قسمی که البته سود جویانی بیش نیستند و  البته تجربه زیادی هم ندارند این افراد سودجو معمولا با صرف هزینه های چند ده میلیون تومانی به صفحه اول و رده اول ها می رسند و الزاما بهترین انتخاب نیستند البته این مسئله عمومیت دراد و در سایر کشورها هم وجود دارد و این مسئله تازه ایی نیست اما در ایران وضع وخیم تر است

ویژگی‌های حرفه‌ای و شخصی مشاورها در کمک به کارآفرینان بسیار مهم است. یک مشاور خوب باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

شنونده‌ای فعال باشد:

یک مشاور  حرفه ای یا یک مشاورارشد و کارکشته باید شنونده و بیننده بسیا خوبی باشد و به اندازه کافی به صحبت‌های مخاطب گوش کند و نباید از شنیدن مشکلات و احساسات طرف مقابل بهیچ وجه و تحت هیچ شرایطی خسته شود.

او باید با شنیدن موضوعات مطرح شده، لابه‌لای خطوط را بخواند و به مشکل اصلی پی برده و راه حلی مطابق با آن ارائه دهد. هرگز در جلسه از خط همدلی و همدردی خارج نشده و طرف مقابل را باید تا مسیر جلسه همراهی فعالانه بنماید.

صبر و تحمل:

مشاوران کارکشته و کار بلد مشاوری که سالها کار کرده و تجربه علمی و عملی دارد فردی است که صبر و تحمل بسیاری داشته و زمان کافی به مددجوی خود می‌دهند تا او بتواند در جهت پذیرفتن نظر مشاور خود بتدریج آماده شود. برخی مددجویان برای این‌که بتوانند در جهت مسیری حرکت کنند باید آمادگی لازم را پیدا کنند و صبر مشاور در اینجا بسیار به کار می‌آید.

دلسوز و متعهد :

یک مشاور خوب معمولا به احساسات دیگران بی تفاوت نیست و با مددجویان با محبت و دلداری برخورد می‌کند و هرگز رفتار تند و خشنی از خود بروز نمی‌دهد. او سعی می‌کند به مددجو نشان دهد برای او و مشکلش اهمیت قائل است و تلاش می‌کند راه حل خوبی به وی ارائه دهد.

اصل بی‌طرفی:

مشاوران معمولا با افراد و اطلاعات متفاوتی روبه رو هستند. آنها ممکن است رازهای تاریک گذشته کسی را بشنوند و باید در برابر این گونه افراد هم کاملا بی طرف باشند تا بتوانند ارتباط مثبتی برای حل مشکل با وی برقرار سازند. البته گاهی مشاور مجبور می‌شود روی رفتار مددجوی خود قضاوتی داشته باشد، اما نباید این قضاوت محسوس باشد. مشاور نباید عقاید فرهنگی یا مذهبی خود را به مددجو تحمیل کند. مکان مشاوره باید جایی امن باشد تا مددجو بتواند محرمانه ترین نگرانی هایش را مطرح کند.

بااعتماد و با اخلاق:

مشاوران خوب هرگز راز مراجعان خود را تحت هیچ شرایطی با دیگران مطرح نمی‌کنند و از نظر اخلاقی رفتار پسندیده‌ای دارند.

توانایی اشتیاق:

توانایی تشویق کردن دیگران، مهم ترین ویژگی است که یک مشاور خوب باید داشته باشد. برخی مددجویان چنان ناامید و افسرده هستند که با تشویق پی در پی باید در آنها انگیزه حرکت به وجود آورد و به زندگی امیدوارشان کرد.

تحقیق محور :

یک مشاور حرفه ای باید خوب بداند که  زمان کافی به تحقیقات خود باید اختصاص دهد تا بتواند در کمک کردن به دیگران موثرتر و مشگل گشاتر باشد. او باید کاملا روز به روز به دانش و توانایی‌های خود افزوده و کاملا هم بروز باشد.

مسلما چنین مشاور توانمندی می‌تواند راه حل‌های بسیار مفید و موثری پیش روی شما قرار دهد و مانند یک کاتالیزور قدرت و سرعت شما را بصورت معنی داری افزایش دهد….. ادامه دارد ….

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیل گر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

یک پیشنهاد دوستانه حتما مطالب زیر را هم مطالعه فرمائید:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

تحلیل زبان بدن پروفسور حیدری

تحلیل زبان بدن فیلم عطر

تحلیل زبان بدن REVENANT

Views: 3

برچسب‌ها:, , , ,