ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت پنجم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت پنجم
فروردین ۲۳, ۱۴۰۳
11 بازدید

این مقاله ادامه مطلب ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم می باشد: ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت پنجم افرادی شایسته مشاوره هستند که بتوانند نظرات صحیح و حرفه‌ای و کارشناسی را به ما توصیه نموده و در مقام اجراء و عملیاتی نمودن دستورات همراه ما باشند . صرفا ترسیم افق چشم انداز روشن به هیچ عنوان فایده ندارد […]

این مقاله ادامه مطلب ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم می باشد:

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت پنجم

\"images

افرادی شایسته مشاوره هستند که بتوانند نظرات صحیح و حرفه‌ای و کارشناسی را به ما توصیه نموده و در مقام اجراء و عملیاتی نمودن دستورات همراه ما باشند . صرفا ترسیم افق چشم انداز روشن به هیچ عنوان فایده ندارد .

برای خواندن رزومه یک فرد که خود را مشاور عالی معرفی می کند چند المان وجود دارد قیمت اما نباید فریب قیمتها را به تنهایی نخورید. دوم نوع قرار داد معمولا حرفه ای ها قبل از هر کاری قرار داد با شما منعقد نموده و قرار داد کاملی را ارائه می نمایند. سوم رزومه افراد بسیار مهم است من مشاور شرکت ری بن و یا شرکت  ولوو و یا سوبارو و سوزوکی و ….. هستم دروغهای  بزرگ …

یادتان باشد دروغ هرچه بزرگتر باور آن آسان تر است چنین شرکتهایی از افراد زیر ۵۰ سال هرگز استفاده نمی کنند و این قانون است . حکایت این افراد حکایت فردی است که می گوید یک ماهی گرفتم ۱۰۰ متر …. طرف میگه داداش منم ماهیگیرم …. میگه خوب از قوطی کنسرو درآوردم انقدر …. بود.

برخی چیزها دم دستی شما هستند من مشاور … هستم رزومه عالی سن با هیچکدام همخوانی نداره تبلیغات فردی را می دیدم در مورد مسائل خانوادگی و عشق و محبت و … ان فرد خود مجرد بود یا یکی دیگر مطلقه بود چطور این آدمها به من شیوه و رسم چیزی را که نداشته و ندارند را می خواهند اموزش دهند . پس لطفا کمی هوشیار باشید

۳ ـ شما به دنبال تائید برای ادامه حرکت هستید یا به منتقد و مشاور نیاز دارید؟

لطفا با خودتان رو راست باشید طی دو دهه مشاوره متوجه شدم که ما بیشتر به تائید و تشویق و تعریف و تمجید نیاز مند هستیم تا موعظه و…. لطفا با خودتان فکر کنید شما به دنبال چه چیز هستید و چه چیزی نیاز امروز و مهمتر فردای شما است ؟متا سفانه معمولا همه ما ( خودم را عرض می کنم ) عاشق تعریف و تمجید هستیم در درجه اول و در درجه دوم همیشه نصیحت شدن را با  تایید شدن کاملا غلط تفسیر می کنیم . برای مثال در شرکت می خواهید تعدیل نیرو انجام بدهید از دوست و یا مدیر شرکت دیگری می پرسید که:

می خواهم فاز توسعه شرکت را شروع کنم . اما داریم تعدیل می کنیم چون برای پرداخت حقوق و مزایا به مشکل خوردیم ، به نظر شما بد نیست داریم تعدیل می کنیم ؟

در اینجا شما در اصل تائید طرف مقابل را فقط می خواهید و نظر دیگران اصلا برایتان مهم نیست. آری شما  سوالهای خود را به صورتی می پرسید که فقط یک راه جواب بله و تائید را باز می گذارید و می خواهید .

ومن در جواب این سوال به کارافرینان و کارفرمایان و مدیران سالها است که می گویم که شما خودتان بهتر از هر کسی می دانید الان باید چه کار کنید. به راستی خودتان اینگونه تصور نمی کنید؟

یادتان باشد برا مشاوره گرفتن بهترین راه حل این است که شما در نحوه سوال پرسیدن خود تفاوتهای فاحشی قائل شوید و رویه دیگری در پیش بگیرید.

۴ – طرح موضوع مشکل و اما و اگر ها ؟

برای پرسش و پاسخ همیشه از سوالات محدود و مخدوش و محدود پرهیز کنید از پرسیدن سوال‌های محدود یا مبهم خودداری کنید. آداب سوال این است که هرگز به سراغ سوالات آری و یا خیر و یا بله و نه نرویم .

به سراغ سوالات کلی هم نرویم بلکه سوالات باید هوشمندانه و چند لایه و کامل مطرح شود و محدوده جزئی و کلی را در نظر گرفته و در عین حال نگاه کلی به مطلب داشته باشیم بهره وری در شرکت ما بسیار پایین است از کجا شروع کنیم تا پروسه بهره بری را در شرکت بهبودد و توسعه بخشیم و…..

برای استفاده بهتر از یک مشاور یا مشاورارشد و یا مشاورعالی و یک مشاوره خبره باد از اطول بالا پیروی کنید

۵ ـ برای طرح موضوع مشکل باید از چند نفر بپرسیم؟

متاسفانه تعابیر غلطی مرسوم شده و آنهم این است که از ده و صد نفر یک سوال را بپرسیم بهتر است چرا؟

آری پرسیدن خوب است بسیار خوب است خیلی خیلی هم خوب است اما از چه کسی؟ از فرد نادان؟ هرچند دانشمند اما جاهل به موضوع باشد ؟ و سوال از فرد و یا گروهی بپرسیم که نسبت به ما کینه نهان و یا قدیمی در دل دارند؟

سوال از فردی که اهلیتی پیرامون موضوع مشکل ما ندارد ؟

آری برای سوال و پرسش بهتر است سراغ افراد مختلف نروید شما باید سراغ افرادی بروید که نسبت به موضوع دانش و تجربه کامل را داشته باشند مطمئن باشید سوال از افراد ناکارامد شما را بدتر گیج و گمراه می کند؟

بهتر است برای حل مشکلات خود بویژه مشکلاتی که نظرات کاملا علمی و کارشناسی را می طلبد فقط با یک یا دو نفر یا تیم مشاور صحبت نمائید و در انتخاب مشاور و تیم مشاور بینهایت دقت کنید؟ ….. ادامه دارد

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

مقالات مرتبط:

ویژگیهای مشاور حرفه ای قسمت دوم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت سوم

ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت ششم

Views: 7

برچسب‌ها:, , , ,