ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم

ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم
فروردین ۲۲, ۱۴۰۳
10 بازدید

این مطلب ادامه مقاله ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت سوم می باشد: ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم یکی از اصول بنیادی که یک مشاور حرفه ای باید داشته باشد و ملزم به رعایت آن در زندگی فردی و سازمانی باشد اصل بنیادی «خودآگاهی» است . خودآگاهی یعنی توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و […]

این مطلب ادامه مقاله ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت سوم می باشد:

ویژگی های مشاورحرفه ای قسمت چهارم\"images

یکی از اصول بنیادی که یک مشاور حرفه ای باید داشته باشد و ملزم به رعایت آن در زندگی فردی و سازمانی باشد اصل بنیادی «خودآگاهی» است .

خودآگاهی یعنی توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قوّت، خواسته‌ها، ترسها و انزجارهاست. برای اکثر ما توصیف ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران، کار سخت و دشواری می‌باشد.

اول – اکثر ما فقط در مورد ویژگی‌های کلی و عمومی خود از جمله سن، جنس، نام خانوادگی، تحصیلات، وضعیت شغلی و … خود صحبت می‌کنیم و از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود اطلاعات کافی و مناسبی نداریم

دوم  – رشد خودآگاهی به فرد کمک می‌کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی موثر و همدلانه‌ است.

مشاور حرفه ای با ید با تکیه بر نقاط قوت خود برای بهبود نقاط ضعف خود هم پیوسته بکوشد. آگاهی از نقاط ضعف باعث می‌شود که فرد با استفاده از این آگاهی بتواند تسلط بیشتری بر خود داشته باشد و در بحرانهای درون و یا برون سازمانی موثر تر ساختاریافته تر و هدفمند تر ظاهر شود

مشاور حرفه ای باید احساسات خود را بشناسد. چون فردی که از احساسات خود آگاه باشد می‌تواند آنها را کنترل و ارزیابی کند. ناتوانی در کنترل و مهار احساسات می‌تواند به اعتیاد، خشونت و …  در کل مشاوران متعدد کهنه کار و جدیدی ر دیدم که با شکوه های کارفرما و با احساساتی شدن و ترس و ….. شروع به فریز نمودن تمام مزایای کارکنان نموده رشته رفتارهای غیر حرفه ای از خود بروز می دهند که سبب بهم ریخته گی همه چیز در کوتاه و بلند مدت خواهند شد 

مشاور حرفه ایی باید اول از هر چیز از نیازهای خود سازمان و مجموعه اطلاع حاصل کند و یاد بگیرد که از مسیرهای سالم نیازهای خود و سازمان و مجموعه و شرکت ر را مرتفع سازد و….

مشاوران حرفه ای همیشه در زندگی خود اهداف واقعی را دنبال نموده و همین وحدت رویه را در سازمان ها و شرکتها دنبال میکنند.

آنان هرگز به دنبال اهداف غیرواقعی، تخیلی و کمال‌گرایانه نخواهند بود متاسفانه در حال حاضر مشاوران بسیاری حتی برخی از معروفین روی این نکته نقطه ضعف حاد و عمده دارند. شاید بخاطر این مسئله راندمان این افراد در دراز مدت بشدت کاهش معنی داری دارد برای مثال فردی که برند برند سازی یا موفقیت است . وقتی رو به اهداف ماورائی می آورد و هدف اهداف غیر‌واقع بینانه هستند بسرعت شرکتها و مجموعه ها را دچار ناکامی و به تبع آن خشم و خشونت خواهند نمود مطلبی که به وضوح در حال رویت است

مشاوران امین صدیق و دلسوز در نهایت  با خودآگاهی باعث ارزشمندی خود و شرکتها و گروهها و مجموعه ها می شوند.و به ما کمک می‌کنند تا دنبال ارزشهای واقعی به جای ارزشهای کاذب بوده و رضایت کافی از زندگی شغلی و فردی و سازمانی را اخذ نمائیم.

نکته مهم دیگر که کلیدی ترین نکته در شخصیت یک مشاور حرفه ای است داشتن عزت نفس است . البته شاید از اجزای مهم دیگر خودآگاهی باید به عزت نفس اشاره کنم اما من به آن بصورت متمایز نگاه خواهم نمود.

مشاور حرفه ای باید بداند که عزت نفس کلید اصلی بهداشت روانی فردی و سازمانی مجموعه ای کوچک و بزرگ و بین المللی است و مهمترین قسمت شخصیت کارافرینان بزرگ جهان مثل جابز گیتس زوکربرگ را عزت نفس آنان تشکیل می دهد.

مشاوری که عزت نفس نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد در انجام امور خود موفق شود و در ثانی باید بدانید که عزت نفس رابطه کاملا معنی داری دارد با میزان احترام و ارزشی که شخص برای خود قائل می گردد.

آری چنانچه قضاوت ما نسبت به ارزشهای شخصی و اجتماعی و یا به عبارت دیگر درون و برون سازمانی داریم مثبت باشد دارای عزت نفس مثبت و چنانچه تفکرات و الگوی قالب ما منفی باشد دارای عزت نفس کمی هستیم و مشاوران حرفه ایی باید دارای عزت نفسی مضاعف نسبت به افراد عادی یا حتی مدیران سازمانهای موصوف خود داشته باشند.

مشاوران باید سعی کنند برای بالا بردن عزت نفس خود رفتارهای ذیل را مبنی تفکرات علمی و عملی خود نمایند برخی از این رفتارهای حرفه ایی را برایتان شرح می دهم :

اول-پیوسته باید روح بخشنده ایی داشته باشید. لطفا و حتما روح خود را آزاد کنید، نفرت و کینه را از دل بیرون کنید یاد بگیرید که همیشه قلبتان صاف باشد چرا که در غیر اینصورت بجای منافع روی مواضع تکیه خواهید نمود که این بسیار اشتباه مهلک و استراتژیکی خواهد بود.

از یک مشاور حرفه ای انتظار می رود که ترس در قلب و روح او جای نداشته باشد والا نمی تواند درست به مشاوره بپردازد یادم هست بیست سال پیش در یکی از برندهای معروف شوینده به عنوان مشاور به همراه مرحوم پدر حضور پیدا نمودم و متاسفانه بخاطر رعایت مصلحت و یا بخاطر ترس از پایین آمدن امار تولید اشتباهات فاحشی مرتکب شدم که مرحوم پدر این درس بزرگ را بمن دادند.

مشاور حرفه ایی هرگز نباید خود را به فردی درون سازمان گره بزند و زیر نفوذ خط فکری فرد روبرو قرار گیردو باید آزاد اندیشی مبنی تفکرات ناب یک مشاور حاذق باشد و براین اساس و الگو رفته رفته سعی کند اتفاقات ناخوشایند زندگی فردی و شغلی خود را بپذیرید و بر عادات ناپسند خود کاملا احاطه پیدا کند.

مشاوران حرفه ایی باید همیشه مثبت فکر کنند و همیشه سعی کنند نیمه پرلیوان را دیده و برنامه های استراتزیک سیستماتیک بر اساس اصول بنیادی رزلینس و تکیه بر استانداردهای جهانی ارائه نمایند.

مشاوران حرفه ای عادت دارند که همیشه نقاط ضعف خود را بعد از شناسایی برطرف کنند و به شناسایی نقاط قوت خود بپردازند و البته هرگز خود را با دیگران مقایسه نخواهند نمود چون این ارزیابی هم منصفانه نیست هم منطقی نخواهد بود.

مشاور حرفه ای همیشه بدنبال افراد است که از آنها بیاموزد و در سایه این رفتار هم روابط اجتماعی خود را پیوسته گسترش داده  و با دوستان بسیار زیادی ارتباط موثر برقرار می کند مخصوصا با خانواده خود ارتباط گرم و مستمری باید داشته باشیم . متاسفانه مشاوران زندگی زناشوئی و یا کلاهبرداران سابق که تازه آزاد شده اند و اند ر خم یک کوچه مانده اند امروز بعنوان یک نابغه بازاریابی و فروش و یا مهارتهای ….. عنوان می شوند و حتی به صدا و سیما می روند و باید اذعان کرد رفتن به رسانه ها امروز با پول میسر است.

توصیه می کنم مشاوران حرفه ای کتاب زبان بدن ایرانی را مطالعه نمایند که اطلاعات کاملا علمی و عملی برای ارتقا

درنهایت مشاور حرفه ایی و کار کشته و کار بلد اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را به گونه‌ای طراحی می کند که بتواند اول به آنها دسترسی پیدا کند. دوم  نه زیاد نزدیک و نه زیاد دور باشد و سوم همیشه هدفهای آتی سهل الوصول را ترسیم می کند و در این راه بسیار خویشتن پذیر بوده و با موفقیتهای کوچک و بزرگ و یا رسانه ایی شدن احساس غرور ننماید اشتباهی که دچار بسیاری می شود……

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

مقالات مرتبط:

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت سوم

 ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت پنجم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت ششم

ویژگیهای مشاورحرفه ای قسمت هفتم

اخبار مهم

مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر

مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر...

اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳

مذاکره با راهبرد دفاع در عمق راهبردی استراتژی...

اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳
نگاهی به کتاب موفق وپرفروش “استادی در مذاکره” به قلم استادمازیارمیر

نگاهی به کتاب موفق وپرفروش “استادی در مذاکره”...

اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳
یادداشت های یک مشاور کسب و کار

یادداشت های یک مشاور کسب و کار...

اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳
اصول و فنون مذاکره حرفه ای و اقناع مخاطب

اصول و فنون مذاکره حرفه ای و اقناع مخاطب...

اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۳
آموزش زبان بدن تخصصی

آموزش زبان بدن تخصصی

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب دقیقا چه بگوییم نوشته فیل ام جونز

خلاصه کتاب دقیقا چه بگوییم نوشته فیل ام جونز...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳

لیست شایستگی‌های شغلی مدیران و رهبران پیشنهاد...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳

زبان بدن اشک و نظریه های روانشناسی اشک...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
روشهای موفقیت در رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1402

روشهای موفقیت در رقابت های انتخابات مجلس شورا...

اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۳
تکنیکها و تاکتیکهای انتخاباتی دوره هفتم اتاق بازرگانی

تکنیکها و تاکتیکهای انتخاباتی دوره هفتم اتاق ...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

ترفند انتخاباتی اصلاح‌طلبان و شناسایی فرمانده...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

جزوه دوره اصول و فنون مذاکره دکتر مازیار میر ...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب استاد مذاکره اصول و فنون مذاکره و زبان بدن

خلاصه کتاب استاد مذاکره اصول و فنون مذاکره و ...

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
دوره کامل اصول و فنون پیشرفته مذاکره و زبان بدن

دوره کامل اصول و فنون پیشرفته مذاکره و زبان ب...

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳