چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم
تیر ۱۹, ۱۴۰۲
6 بازدید

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم این مقاله در ادامه چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت پنجم نگارش شده است: چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم همانگونه که در مقالات قبل هم به این مهم پرداخته شد […]

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم

این مقاله در ادامه چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت پنجم نگارش شده است:

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت ششم

همانگونه که در مقالات قبل هم به این مهم پرداخته شد زبان بدن یا زبان خاموش همان زبان بی زبانی است به تمام رفتارها و الگوهای رفتاری وژستها و حالتها و حرکات و مدلهای تن گفت ما زبان بدن و یا زبان خاموش اطلاق می شود در ادامه به مباحث دیگر زبان بدن یا body languag  خواهیم پرداخت.

تعدادیی از محدوده تفاسیر را برایتان به همراه باید ها و نبایدها بیان نمودم  .باتوجه به استقبال بیش از حد دوستان بهتر دیدم اینجا موارد و سوالات را پاسخگو باشم  لطفا و حتما دقت فرمائید که  تا ۵۰% می توانید به این مطالب اکتفا کنید چراکه :

سن

جنس

وزن

تحصیلات

مجرد و یا متاهل بودن

فرهنگ قومیت و شهر و استان

و در نهایت  محل اقامت و سکونت شما در ایران و یا اروپا و آمریکا و … و محله ایی که در آن زندگی می کنید بسیار موثر است. در بالای شهر سر تراشیده مد است در محله های متوسط می گویند طرف سرباز است و در پایین و محله های خارج از محدوده شک نکنید که طرف دزد است  و زندان بوده و این  هم کاملا بر می گردد به نگاه طبقاتی مردم … و بازهم یک محدوده رفتاری و تفاسیری که به آن نسبت می دهند.

تکان دادن سر:

تکان دادن سر در جهت بالا و پایین، معنای تایید و بله را می دهد! یک شنونده باهوش از همین حرکت سر برای نفوذ در دل سخنران استفاده می کند. یک بار این حرکت را سر یک کلاس امتحان کنید! وقتی استاد در حین توضیح دادن درس به دانشجو ها نگاه می کند، شما سرتان را آرام و پیاپی به سمت بالا و پایین (طوری که معنای بله بدهد!) تکان دهید، خواهید دید که در مدت بسیار کمی، توجه استاد در میان تمامی شاگردان به شما جلب خواهد شد! و احیانا آخر ترم مورد لطف استاد هم قرار خواهید گرفت!!

این حرکت را در گفتگو های دو نفره هم انجام دهید! این حرکت کوچک سر، معجزه می کند! این حرکت پیام های ناخودآگاهی را به شنونده ارسال می کند مثل: من به تو توجه می کنم! هوش و حواسم به توست عزیزم! گوش می کنم گلم! درکت می کنم! و ….

حرکت دیگری که با سر انجام می دهیم، حرکت سر به سمت چپ و راست است. این حرکت معنای نفی می دهد، معنی ” نه! ” این حرکت را در طفولیت هم انجام می دادیم، زمانی که نوزاد از شیر مادر سیر می شود، با حرکت دادن سرش به سمت چپ و راست، سینه مادر را پس می زند و سیر شدنش را اعلام می کند.

دست و یا دستها  زیر چانه:

یک شنونده در چند حالت دستش را زیر چانه اش قرار می دهد:

یکی در زمانی که مشتاقانه به حرف سخنران گوش می دهد و مجذوب آن بحث شده است. در این حالت شنونده معمولا کمی به سمت جلو متمایل می شود. انگشت شصت خود را زیر چانه قرار می دهد و یکی از انگشتان دیگرش (مثلا انگشت اشاره) را روی لب قرار می دهد.

توجه داشته باشید اگر همین حالت شصت و انگشت اشاره (که روی لب قرار گرفته است) با تکیه دادن شنونده به صندلی و احیانا با پا روی پا انداختن او همراه باشد، نشان از شنیدن منتقدانه و متفکرانه است! در این شرایط نباید زیاد تعجب کنید اگر شنونده منتقد، با دست دیگرش آرنج دستی که زیر سر قرار داده است را نگه دارد! چرا که این حرکت، یکی از حالات ظریف دست به سینه شدن( گارد دفاعی ) است.

یکی دیگر از شرایطی که شنونده دستش را زیر چانه می زند، حالتی است که او از بحث خسته شده!! این حالت را به راحتی می توان از حالت قبلی تمیز داد، چرا که شنونده ای که خسته شده باشد، از دست خود به عنوان یک تکیه گاه برای سر استفاده می کند و اگر دستش را از زیر سر بردارد، سرش خواهد افتاد!

و یک سوال؟! اگر این شنونده انگشتانش را هم روی لبش قرار داده باشد چه معنایی را می دهد؟! آفرین! او هم خسته شده و هم مخالفتش را از شما پنهان می کند. البته باید به تمام عوامل قبل و بعد و در حین ماجرا هم نیم نگاهی داشته باشیم.

متاسفانه از نظر علمی ثابت شده است که انسانهای عادی و عامی ، هرگز نمی توانند ذهن دیگران را بخوانند. در واقع اگر کسی این‌طور فکر کند، ممکن است از نظر روانشناسی دچار نشانهٔ «ذهن‌خوانی» شده باشد که یکی از شایعترین نشانه‌های اختلالات فکری است. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم خواندن چهره و زبان بدن (تن‌گفت) دیگران است که این دانش با ذهن‌خوانی بسیار متفاوت است این سایت و این سلسله مقالات نتیجه سالها تحقیق و مطالعه و جمع آوری مطالب از سایتهای رفرنس خارجی می باشد .قطعا در این راه ما حتما در قسمتهایی شاید به بیراهه هم رفته باشیم امید دارم برای غنای مطالب هم در زیر هر مطلب نظرات و تجربیات خود را منتشر نموده و این مطالب را برای تمام دوستان خود به اشتراک بگذارید در پایان هر ماه به بهترین و فعالترین فرد در سایت یک نسخه pdf کتاب به رسم یادبود ارسال خواهدگردید.

مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

قسمت های دیگر این مقاله را میتوانید از اینجا دنبال کنید:

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت اول

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت دوم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت سوم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت چهارم

چگونه با زبان بدن همه را بهتر بشناسیم قسمت پنجم

توصیه میشود حتما مطالب زیر را مطالعه فرمایید: 

تعریف زبان بدن

جدیدترین زبان بدن عشق

زبان بدن عشق از واقعیت تا دروغ

چگونه با زبان بدن برای همسرمان جذابتر باشیم

Views: 3

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,