چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت سوم

چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت سوم
شهریور ۱۲, ۱۴۰۲
10 بازدید

چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم این مقاله در ادامه مطلب چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت دوم می باشد: چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت سوم در دو مقاله قبل سعی نمودیم نکات عمومی جلسه دفاع را برایتان بازگو نماییم . در این جلسه […]

چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم

این مقاله در ادامه مطلب چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت دوم می باشد:

چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت سوم

در دو مقاله قبل سعی نمودیم نکات عمومی جلسه دفاع را برایتان بازگو نماییم .

در این جلسه قصد دارم به نکات دیگری بپردازم که بسیار تاثیر گذار هستند

نکات بسیار مهم

مدیریت زمان در جلسه دفاع بسیار حائز اهمیت است  پس به زمان بندی های خود پابند بوده و سعی نمائید که به حاشیه نروید و متمرکز عمل کنید.

طی جلسه دفاع سعی کنید پشت به هیات داوران ننموده و با صدای بلند و رسا سخنرانی کنید

از ریتم و تندی و کندی و بلندی و کوتاهی ارتفاع صدای خود بهره ببرید .

بیاد داشته باشید چشمها ائینه تمام نمای قلب و مغز شما است پس در ارتباط چشمی برقرار کردن مماشات نکنید و حداکثر ارتباط چشمی را بر قرار کنید

نگاه خود را روی هیات داوران پخش کنید ولی تمرکز تان روی استاد راهنما باشد و البته مسن ترین استاد جلسه این مسئله همیشه به دانشجویان بسیار کمک کرده

خونسرد باشید و با آرامش سخن رانی کنید و سعی کنید از هر گونه فعلی که شما را شتابزده نماید ممانعت فرمائید سعی کنید در موقع نگاه کردن تمام بدنتان به سمت فرد به فرد داوران باشد تا تاثیر عمیق تری روی افراد بگذارید .

در فاصله زمانی که هیأت داوران کار شور و بررسی و اظهار نظر درباره پایان‌نامه را انجام می‌دهد فرصت مناسبی برای بحث و گفت و گو با دیگران است از خنده و بلند صحبت کردن بپرهیزید .

به سوالات دیگر افراد حاضر در جلسه پاسخ دهید  البته می گویند  این کار در رأی هیأت داوران تأثیری ندارد اما به شخصه معتقدم بی تاثیر هم نیست.

BL   یا همان زبان بدن یا تن گفتار می‌تواند بی نهایت بشما کمک کند و تحلیل و اثر شما را روی هیات داورران صدچندان کند ایمان داشته باشید .

زبانبدن موثر و پویا این منطق را القاء می کند که شما به مباحث کاملا مسلط هستید ؟ هر چند هم نباشید یا تحت استرس حال خوبی نداشته باشید.
یادتان باشد شما در کل مراحل زندگی فردی و سازمانی به این هنر احتیاج دارید پس آنرا به دقت و به شدت فرابگیرید.

مازیار میر به شدت معتقد است که ارتباطات غیر کلامی شما در سخنرانی هایتان ، بسیار موثرتر از سخنان شما خواهد بود حتی فهم و درک مخاطبان را تحت شعاع خود قرار می دهد.

اساسا این باور غلطی است که دفاع و ارائه مطالب بدون زبان بدن میسر است زبان بدن به راحتی ارتباط خود را با دیگران به وجود می‌آورد بدون آنکه شما حتی تصور آن را بنمائید.

در مقاله اول اشاره ای داشتم به نوع ایستادن و عدم بازی با دستان باید بسیار مراقب باشید دستان شما کار غیر طبیعی مانند بازی با خودکار یا هر وسیله ای دیگر و یا به هر روشی حواس مخاطبین و مخصوصا هیات داوری را پرت نکنید.

در مورد میزانسن بخوانید و بدانید که حرکت شما بر روی سن کم وزیاد آن بسیار خطرناک است و می تواند نظر هیات داروی را هم عوض کند لطفا و حتما بخاطر داشته باشید که زیاد به مخاطبان خود نگاه نکنید، مخصوصا مخاطب خاص….، این زبان بدن نه تنها کمکی برای ارائه بهتر سخنرانی شما نخواهد بود، بلکه به ضرر شما هم خواهد بود.
نکات کلیدی زبان بدن برای ارائه هرچه بهتر و بیشتر
برای داشتن زبان بدنی فوق‌العاده و کاربردی چه کار باید کرد؟
صاف با سینه هایی به جلو و شکم را فرو ببرید برای این کار تمیرین شنا و دراز و نشست کمک به درست ایستادن می کند هرگز قوز نکنید اگر نمی توانید به جایی تکیه کنید، سعی کنید که کمی به سمت عقب متمایل باشید، خانمهایی که چادر سر می کنند حتی با چادر و یا مانتو برای بهتر ایستادن و خوش فرم تر بودن کفش پاشنه بلنه البته طبی به پا کنند و مدتی هم با آن راه بروند تا عادت بنمایند هرگز با کفش اسپرت و ورزشی به جلسه دفاع نرویدو مخصوصا با کفش نو .

چند ویژگی این رفتارها ظاهر بهتر و حرفه ای تر و نکته بعد شما نا خود آگاه در مصرف انرژی بسیار بیشتر از حالتی که رو به جلو خم هستید  صرفه جویی می کنید نفس و انرژی کم نمی آورید البته حتما قبل از شروع یک شکلات بخورید به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما مانند آهن ربا در حال دریافت انرژی از شما هستند برای مدل ایستادن بهترین حالت معادل عرض شانه و یک پا جلو و یک پا عقب اما بهترین حالت این است که سعی کنید سمت راست هیات داروان قرار گیرید اما گه گاهی هم جای خود را عوض کنید و از هر گونه رفتار شتاب زده به شدت اجتناب فرمائید.

برخی افراد کم سواد در سایتها و مقالات خود تمایل به جلو را نوعیاز عدم اعتماد بنفس و یا زبان بدن منفی تلقی نموده اند این باوری سخت اشتباه و غلط است باید یاد بگیرید در پایان جملات و یا یک متن کمی آهنگ صدا و ریتم خود را افزایش داده و برای حداکثر تاثیر در لحظه آخر رو به سمت هیات داوران خم شوید .

من خود به تجربه دریافته ام پس از پایان دفاع و قبل از شروع سوالات هیات داوران با یک تعظیم بلند به هیات مراتب عزت نفس و اعتماد بنفس و سپاسگزاری خود را اعلام می نمایم که بسیار تاثیر گزار است.

از دستهای خود برای ترسیم حالتهای خود یا حالتهایی که می خواهید توضیح دهید حداکثر استفاده را بنمائید برخی از سخنرانان تازه کار را میبینم که با استفاده بیش از حد از زبان بدن بیشتر مورد تمسخر واقع شده و دیگران را به خنده وادار می کنند پس با ریتم خاص و برنامه ریزی شده تمرین کنید که از یک یا دو دست خود چگونه استفاده کنید و بارها فیلمهای خود را ببینید

بخاطر داشته باشید زبان بدن یک شمشیر دو دم است که ممکن است همان قدر که به نفع شما کار می کند بسیار مهلک و قتال عمل کند . پس هوشیار باشید. برای مثال یکی از این اشتباهات رایج اشتباه حرکت پنگوئنی است که چندی پیش در یک سخنرانی یک جوان ستاره شناس را دیدم که تازه از بد ماجرا به حرفه ای تدریس رو آورده را دیدم دقیقاً شبیه به پنگوئن با پیراهنی با یقه ایی تا ته بسته که مشخص است نه یقه نه مدل ارایش ریشو صورت و نه کت اندامی هیچ کدام باهم هماهنگی ندارد و با دستانی آویزان مانند یک پنگوئن در حال بازی کردن با دست‌های خویش است ؟ شما چند نمونه این گونه سراغ دارید؟

نگاه کردن خود داری ترتیب خاصی است که اگر آنرا ندانید و درست اجراء نکنید اثر نگاه شما مفید نخواهد بود. لطفا به یک فرد خاص هم بیش از هیات داوران نگاه نکنید حتی مادر یا یکی از عزیزاننان چون تمرکز شما را بهم می زند

هرگز در طی جلسه دفاع نباید با دست و یاپاها حالت ضرب گرفتن بخود بگیرید بلکه حرکات دست و  حرکات پاها نیز باید عمدی و کاملا برنامه‌ریزی شده و در انحصار فکر و بیان شما باشد.
با دوربین فیلم برداری حالات صورت خود را در بیان و بیان حالات بدون انعقاد کلام تصویر برداری و بهبود ببخشید و سعی کنید با دیدن ژستهای هالیودی به پختگی لازم دست پیدا نموده و همچنین حالت صورتتان و میمیک صورتتان با مطالبی که در حال ارائه آن هستید کاملا همسو و همخوانی داشته باشد. شما باید پیوسته مانند رسول اکرم و به سنت اهل بیت متبسم باشید پس شیعه پیوسته با لبخند صحبت میکند.
وقتی بالای سن رفته و پشت تریبون حاضر شدید می‌توانید لب تاپ و جزوات و نوشته‌های شما را در طول سخنرانی  نگه دارد و از طرفی دیگر یک مانع بین شما و هیات داوران خواهد بود که شما باید آنرا پشت سر بگذارید اینکه چطور این کار را می خواهید انجام دهید به خود شما بستگی دارد اما باید این مانع را پشت سر بگذارید.

از پشت تریبون قایم شدن پرهیز فرمائید اما همیشه  هم روی کل سن رژه نروید و مخصوصا سریع روی سن جابجا نشوید یادتان باشد خلاصه و کل مطالب خود را بنویسید و همراه سایر موارد به بالای سن ببرید اما مرتب بودن را رعایت کنید تا فکرتان مغشوش نشود.

بیاد داشته باشید زبان بدن بلندترین فریاد جسم و جان شما است پس از آن درست صحیح و بجا استفاده نمائید. همیشه متبسم باشید تا جذابتر و حرفه ای تر به نظر بیائید.خوب تا همین اندازه از مبحث زبان بدن برای این مقاله کفایت می کند.

اما فوت کوزه گری که سالها است به همه دانشجویان می گویم و امیدوارم اساتید ناراحت نشوند این است که متاسفانه بعلت مشغله های متعدد کاری اکثر اساتید به ندرت کل پایان نامه را مطالعه می فرمایند و فقط و فقط به چکیده توجه می کنند.از نظر اساتید چکیده باید شامل موارد زیر بوده که به شرح زیر می باشد:

اول مقدمه  که در حد چند سطر کفایت می کند.

دوم موضوع آنهم در حد چند سطر بیش از مقدمه وسپس بیان مساله تحقیق که می تواند شامل ادبیات تحقیق هم شود در یک خطف،روش های تحقیق که حداکثر در دوخط ارائه شود و نتایج تحقیق دریکسطر و در نهایت اتفسیر  کل بحث در یک خط

بیاد داشته باشید که  ارائه مسئله شفاف و دقیق بوده و هرگز سراغ ضرورت مسئله نرویدشما باید دقیقا اصل مسئله را بیان کنید و نه دلایل ضرورت اصالت مسئله را

پیرامون تحقیق باید هدف مطرح ساختن ارائه اطلاعات و دانش باشد و باید مخصوصا معلوم شود چرا با وجود همه ادبیات موجود در این زمینه این موارد را گزینش کردیم باید بیان کنید که ملاک گزینش ادبیات تحقیق نوع مساله و نوع سوالات موجود در تحقیق بوده است.

شما باید برای هیات داوران واضح و شفاف و دقیق حضور خود  ادبیات محققی که پیرامون آن مطالبی را بیان نموده اید را نشان داده انتقاد و یا هم پوشانی را بیان کنید.

در طول دفاع  و اصل پایان نامه اگر از مدل یا شاخصی در تحقیق  را استفاده نموده  یا استفاده ننموده اید . هر کدام را  بصورت مجزا ارزیابی نموده و دلایل خود را به صورت خلاصه بیان نمائید.

پر رنگترین مبحث پایان نامه و دفاع باید بیان  مسئله و تحقیق و مدل شما باشد، اگر خاص  بوده و یا بصورت ترکیبی و از مدلهای مختلف گردآوری شده است بپردازید .

برایتان آرزوی موفقیت و پیروزی می نمایم ….. ادامه دارد

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

مقالات مرتبط:

چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت اول

 

چگونه یک دفاع حرفه ای از پایان نامه داشته باشیم-قسمت دوم

 

Views: 2

برچسب‌ها:, , , , ,