کارگاه پیشرفته ارتباطات موثر ویژه مدیران و سرپرستان

کارگاه پیشرفته ارتباطات موثر ویژه مدیران و سرپرستان
فروردین ۲۸, ۱۴۰۳
12 بازدید

کارگاه پیشرفته ارتباطات موثر ویژه مدیران و سرپرستان کارگاه پیشرفته ارتباطات موثر ویژه مدیران   mazyarmir.com@gmail.com آمار وردپرس بازدید ها: 3,791,825 ارتباط مؤثر ارتباط موثر چیست؟ما هر روز به شيوه هاي مختلف با سايرين ارتباط برقرار كرده و انديشه ها ،‌احساسات و دانسته هاي خود را به يكديگر منتقل مي كنيم اما فراموش نكنيد چنانچه خواهان […]

کارگاه پیشرفته ارتباطات موثر ویژه مدیران و سرپرستان

کارگاه پیشرفته ارتباطات موثر ویژه مدیران

 

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir
https://www.aparat.com/zabane_badan
https://t.me/Iranian_leadership_school
https://www.instagram.com/mazyare.mir
https://www.linkedin.com/in/mazyarmir

آمار وردپرس بازدید ها: 3,791,825

ارتباط مؤثر
ارتباط موثر چیست؟
ما هر روز به شيوه هاي مختلف با سايرين ارتباط برقرار كرده و انديشه ها ،‌احساسات و دانسته هاي خود را به يكديگر منتقل مي كنيم اما فراموش نكنيد چنانچه خواهان برقراري ارتباط سودمند باشيد بايد از راه هاي درست برقراري ارتباط آگاه بوده و راه كارها را در جاي مناسب آن اعمال نماييد .
همه كارهاي شما ارتباط است
در نظر داشته باشيد كه لحظه لحظه زندگي شما ،سرشار از انواع پيام ها و ارتباطات است . هنگامي كه به يك مهماني مي رويد و لباس خوش رنگي مي پوشيد به شيوه اي غير كلامي به ديگران اين پيام را مي رسانيد كه من شاد هستم ،‌كلامي كه به زبان مي آوريدنظرات ، عقايد و شخصيت شما را به ديگران معرفي مي كند . همچنين طرز رانندگي شما ،‌غذايي كه مي خوريد ،‌توجهي كه به ظاهرتان داريد مشخص ميكند كه چه احساسي نسبت به خود داشته و انتظار داريد كه ديگران چگونه با شما رفتار كنند .
پيام را چگونه شروع كنيد
اشتباه نادرست در آغاز يك كلام باعث مي شود كه مخاطب منظور شما را كاملا اشتباه متوجه شود بنابر اين مراقب باشيد چون همان چند كلمه آغازين كافي است تا مخاطب برداشت هاي مختلفي ازحرف شما داشته باشد به همين دليل بخشي از موفقيت در هر ارتباطبه جگونگي آغاز آن بستگي دارد .
ارتباط دو طرفه است
همان طئر كه حركات ، سخنان و ظاهر شما پيامهايي را به ديگران القا مي كند شما نيز بايد در صد دريافت پيام از ديگران باشيد.حرفهاي اطرافيانتان را بشنويد ،‌به حركات و ظاهر آ نها توجه كنيد و سعي كنيد آمها را بشناسيد .
   

چند مهارت رفتاري

تماس چشمي

ارتباط چشمي از مهمترين مهارتهاي ارتباطي است . فكر نكنيد يك نگاه كردن شتاب زده ارتباط برقرار ميكند . برخورد چشمي منسب بيش از يك نگاه سريع تاثير گذار است و باعث ايجاد حس اطمينان و اعتماد مخاطب نسبت به شما مي شود ،‌سعي كنيد در نگاهتان صميميت و جديت باشد . آهسته پلك نزنيد آهسته پلك زدن ،‌احساس فاصله و سردي را به بيننده القا مي كند اگر عادت داريد هنگام صحبت كردن به گونه  ،‌گوش، بيني ،يا دهان فرد مقابلتان نگاه كنيد اين عادت را كنار بگذاريد .ممكن است اين تصور براي فرد مقابل بوجود آيد كه شما به او اهميت نمي دهيد و يا دوست داريد كه زودتر آن محل را ترك كنيد . از گوشه چشم به كسي خيره نشويدزيرا مخاطب فكر مي كند در حال ترزيابي او هستيد يا شايد هم نسبت به او شك داريد . البته نگاه مستقيم را با زل زدن اشتباه نگيريد .
ايستادن
بهترين طريقه ايستان طوري است كه كشيده باشيد و آسان و راحت حركت كنيد .زماني ارتباطي مؤثرخواهيد داشت كه بدنتانانعطاف لازم داشته باشد . خشك و بي حركت نباشيد و در عين حال حركات اضافي نداشته باشيد .چگونه ايستادن شما نشان دهنده فكر و ذهن شماست .
حركات دست وصورت
بايد ياد بگيريد هنگام صحبت كردن طبيعي و آرام باشيد .دست هايتان را راحت وبطور طبيعي كنار خود قرار داده وآنها را بيهوده حركت ندهيد .
لباس و ظاهر
تاثير اولين حضور شما بر ديگران مهم و اساسي است . معمولا افراد در 5 ثانيه اول شما را محك مي زنند . و مطوئنا اين محك زدن نمي تواند بر اساس عقايد ،‌نظرات تجربيات وفضايل اخلاقي شماباشد آنها فقط فرصت دارند كه ظاهر شمارا براندازكنند البتهمنظور ايننيست كه تمام انرژي خود را صرف رسيدگي به سر و وضع ظاهريتان بكنيد بلكه فقط كافي است كه چند دقيقه آنچه را كه ميخواهيد بپوشيد بررسي كنيد .
صدا
صداي شما اصلي ترين وسيله براي انتقال پيام محسوب ميشود ، تحقيقات نشان مي دهد كه زماني كه ديده نمي شويد مثلا وقتي با تلفن صحبت مي كنيد 84 در صد از شخصيت خود را نشان مي دهيد .سعي كنيد كه يكنواخت صحبت نكنيد به كلماتتان زير و بم دهيد و با انتخاب درست كلمات ارتباطي مؤثر با ديگران برقرار كنيد .مستقيم صحبت كنيد و ازپيچاندن و عوض كردن مفاهيم خودداري كنيد . در ميان صحبت هايتان 3-4 ثانيه مكث كنيد . مكث كردن به شما كمك مي كند تا از كلمات زايد و طولاني كمتر استفاده كنيد .


   فنون ارتباط مؤثر

براي برفراري ارتباط مناسب با افراد ابتدا بايد نحوه برقراري ارتباط و تيپ ادراكي آنها را تشخيص دهيد تا بتوانيد بهترين ارتباط را با آنها برقرار كنيد
افراد بصري
اين دسته افراد چشمها را به عنوان كانال اوليه دريافت پيام به كار برده و جهان را بر اساس تصاوير درك ميكنند. افكار تصويري آنها با سرعت همراه است و لذا براي هماهنگي خود با افمارشان غالبا سريع حرف مي زنند . هنگام ارتبط با اين گونه افراد از تند صحبت كردنشان ناراحت نشويد . سرعت كلام خود را افزايش دهيد به آنان نگاه كنيد راه برويد و از فيلم و تئاتر صحبت كنيد .
افراد سمعي
افراد سمعي دنيا را با اصوات و آوا و موسيقي درك مي كنند و شنوايي بر آنها حاكم است و دوست دارند مطالبي را بارها و بارها بشنوند .براي نفوذ در اين گونه افراد بايد مواظب حرف زدنتان باشيد . سعي كنيد لحن و تنين خاصي را به كار ببريد . شمرده موضون و زيبا با آنان صحبت كنيد و زياد به آنها تلفن بزنيد .
افراد لمسي
اين دسته از افراد جهان را نه به صورت سمعي و نه به صورت بصري بلكه به صورت امور ملموس درك مي كنند . معمولا افراد درون گرا متين و منطقي هستند . يك از رموز ارتباط موفق با آنان اين است كه به سبك خودشان حرف بزنيد . براي اينكه به اين گونه افراد ثابت كنيد كه به آنها توجه داريد و يا با آنها احساس همدردي مي كنيد بايد آنها را لمس كنيد مثلا دستشان را بگيريد و يا شانه هايشان را لمس كنيد .
افراد سلطه جو
اين افراد از ذهني جستجو گر برخوردارند و از تغيير و تحول ،‌مخاطره جويي و تنوع به شدت استقبال مي كنند . لازم است براي ارتباط مؤثر با آنها سرعت عمل نشان دهيد ،‌به حقايق اشاره كرده و ابراز احساسات شخصي نكنيد . لازم نيست از شخصيت او تعريف كنيد بلكه از نقطه نظرها و عملكردهاي شايسته و برازنده اش حرف بزنيد . هرگز پراكنده گويي نكنيد و به اصل مطالب بپردازيد.
افراد حسابگر
افرادي وقت شناس ،‌منظم ،‌وظيفه شناس و با حوصله اند كه به جنبه هاي واقعي و ملموس هر كاري توجه مي كنند . براي هماهنگ شدن با اين افراد مجالشان دهيد كه در هر كار تجزيه و تحليل كنند و با ارائه مدرك به آنها اطمينان دهيد كه كارها دقيق و منظم پيش مي رود .آنها بايد در جزئيات كار قرار گيرند و آنرا به روشني درك كنند .نظم و ترتيب و منطق را با امور خود بياميزيد تا بتوانيد رابطه اي مناسب با اين قبيل افراد برقرار كنيد .

افراد سازگار
افراد سازگار هميشه خود را با ديگران همگام ميكنند و براي بر طرف كردن نيازهاي ديگران تلاشهاي زيادي به خرج مي دهند
. سعي كنيد براي همسو شدن با آنها در موضع آنان قرار بگيريد و با آنها هم راي و هم صدا شويد از اقدامات جسورانه و عجولانه بپرهيزيد و از بحث و جدال با آنها خودداري كنيد . آنها وظيفه شناس و قابل اعتماد هستند از اين رو براي انجام كاري خوب و با كيفيت فقط كافي است كه رهنمود هاي لازم را به آنها توصيه كنيد و ابزار و وسايل لازم را در اختيارشان قرار دهيد .


     چگونه گفتگو را آ غاز كنيم

تبسم كنيد

وقتي لبخند مي زنيد نشان مي دهيد كه براي طرف مقابلتان احترام و توجه قائليد . تبسم نشانه نظر مثبت شما به فردي است كه فصد داريد با او ارتباط برقرار كنيد اين امر باعث مي شود كه طرف مقابل در موقعيتي قرار گيرد كه به صحبت شما علاقه مند شود .
در سلان كردن پيش دستي كنيد
امتياز پيش دستي در سلام كردن اين است كه به شما فرصت مي دهد كه جهت و مسير صحبت را هدايت كنيد و به طرف مقابل هم اين امكان را ميدهد كه شما را شخصي قابل اطمينان و صميمي ارزيابي كند . وقتي در صحبت كردن پيش قدم مي شويد پاسخ مثبت تري دريافت مي كنيد كه باعث تقويت حس اعتماد به نفس شما مي شود .
سؤالاتي را بپرسيد كه جواب ساده داشته باشند
پرسيدن سؤالات ستده از جمله راه هاي خوب براي شكستن  سردي محيط و آغاز ارتباط است . سؤالات خود را مي توانيد با توجه به آن چه كه ميبينيد مطرح كنيد . سعي كنيد درباره وقايع مثبت صحبت كنيد .
اطلاعات بيشتري كسب كنيد
حال نوبت به گوش كردن مي رسد و اينكه در جستجوي اطلاعات بيشتري باشيد . اگر با دقت به رفتار فرد مقابل  فعاليتها و كلمات او توجه كنيد مي توانيد اطلاعات زيادي درباره او بدست آوريد . از گفتگو درباره مرگ حوادث تاسف بار و مانند اينها خودداري كنيد . مشكلات و گرفتاريهاي خود را با ديگران مطرح نكنيد و مراقب باشيد درباره موضوعاتي كه فرد مقابل شما به آن علاقه اي ندارد پافشاري نكنيد .اگر سؤال شما بي جواب ماند اصرار نداشته باشيد كه جواب شما را بدهد و موضوع صحبت را عوض كنيد .
راجع به خود اطلاعات مختصري بدهيد
اين راهي است كه شما را بهتر بشناسند . بهتر است راجع به مسائل خصوصي خود صحبت نكنيد ولي آنقدر هم مرموز نباشيد كه كسي نتواند محل زندگيتان را بپرسد .وآ»قدر هم ساده نباشيد كه در طول نيم ساعت آشنايي همه از بزرگترين مشكل شما با همسرتان مطلع شوند
اسامي را به خاطر بسپاريد
يكي از مهمترين راههاي حفظ ارتباط مؤثر به خاطر سپردن نام ديگران است به خاطر سپردن نام اشخاص آنها را تا حد زيادي نسبت به شما خوش بين ميكند .
  

دشواري هاي گفتگو

شايد وقتي عنوان گفتگوي دشوار را بشنويد موضوعاتي از قبيل سياست ، جنگ ، نژاد و مسائل ازاين قبيل در ذهنتان شكل بگيرد . اما دشواري گفتگو به موضوعات تخصصي و پيچيده محدود نيست . هر زمان احساس كنيد آسيب پذير شده ايد يا از نتيجه صحبت اطلاع نداري در حال يك صحبت دشوار هستيد . همه ما در زندگي با گفتگوهايي مواجه مي شويم كه در نظرمان ناخوشايند هستند و به نحوي سعي داريم از آنها دوري كنيم اما در عين حال احساس مي كنيم كه طرح آنها ضروري است .

در چنين موقعيتي چگونه بايد رفتار كنيم


بهتر است واكنش خود را در برابر قضايا تغيير دهيد . فراموش نكنيد كه شايد ما با يك فرض كاملا اشتبه جلو مي رويم . پيش فرضي كه به ما مي گويد حق با من است و تو اشتباه مي كني كنار گذاشتن فرضيه حق با كيست و به جاي آن توجه به برداشت ها و ارزش هاي هر دو طرف حائز اهميت است .
قصد و نيت اختراع نكنيد
معمولا ما فرض را بر اين مي گذاريم كه از قصد و نيت طرف مقابل اطلاع داريم ،در حالي كه به هيچ وجه اين طور نيست و هنگامي هم كه از قصد و نيت كسي اطلاع نداريم فكر مي كنيم كه او نيت بدي دارد .اما فراموش نكنيد كه شما براي مردم نيتب را خلق مي كنيد كه اصلا از حقيقت آن آگاهي نداريد.
هرگز مشاجره نكنيد
مشاجره به جاي آنكه به ما كمك كند تا از نظرات متفاوت يكديگر آگاه شويم يك جبهه نبرد ميان ما و ديگران ايجاد مي كند و به جاي نزديك شدن شما به ديگران ميانتان فاصله مي اندازد . براي اينكه در يك اختلاف نظر به جايي برسيد بايد ماجرا را از ديد طرف مقابل نگاه كنيد . بايد ببينيد كه نتيجه گيري او در محدوده عقايدش چه معنا و مفهومي دارد و در ضمن بايد كمك كنيد تا او نيز نتيجه گيري شما را درك كند .
   

اصول بر هم زننده ارتباطv

غالبا ما هنگام برقراري ارتباط با ديگران  شيوه هاي غلطي را به كار مي بريم كه مانع از ايجاد يك ارتباط موفق است و حتي مي تواند باعث مختل شدن ارتباط شود.

سرزنش نكنيد

سرزنش كردن اغلب مقاومت ديگران را افزايش مي دهد و لجاجت ايجاد مي كند . سرزنش بيش از حد ديگران را نسبت به قضاوت شما بي اعتنا مي سازد كلام شما اهميت و وزن خود را از دست مي دهد .

تحقير نكنيد

سعي كنيد هنگام صحبت كردن طرف مقابل را بي ارزش نسازيد . اين كار سبب رنجش شده و در نتيجه حرف شما را هر چقدر هم كه منطقي باشد نمي پذيرد .

قهر نكنيد


با اين رفتار شما اين حس را ايجاد مي كنيد كه از رسيدن به يك نقطه تفاهم جلوگيري مي كنيد و مانع از برقراري ارتباط مي شويد به علاوه نشان مكي دهيد كه از شخصيتي رشد نيافته و كودك گونه برخورداريد .

قرباني نباشيد

هرگز از خود شخصيتي قرباني نسازيد . شايد تصور مي كنيد كه با سكوت كردن و پذيرفتن بي چون و چرا به بحث ها خاتمه مي دهيد ولي اين امر باعث مي شود احساسي غير واقعي نسبت به خود داشته باشيد و در نظر ديگران آدمي متزلزل جلوه كنيد و بعد از مدتي هيچ كس مايل به برقراري ارتباط با شما نخواهد بود.

از اشتباهات خود دفاع نکنید

اشتباهات خود را قبول کرده و برای انجام عمل اشتباهی که از شما سرزده مرتبا توجیه و دلیل نیاورید با این کار دیگران تصور می کنند که شما قادر به درک درست مسائل نیستید و یا آنقدر خود خواه هستید که از یک عذر خواهی کوچک فرار می کنید

مبحث را منحرف نکنید


در برابر یک انتقاد کوچک فورا نقطه ضعف طرف مقابل را مطرح نکنید تا از خود دفاع کرده باشید . سعی کنید درباره همان موضوع صحبت کنید و نه چیزهای دیگر . مثلا ممکن است همسرتان به شما بگوید : غذای امروز خیلی بی مزه و بی نمک بود و شما در جواب بگویید:نه این که غذای مادرت خوب است . چنانچه موضوعاتی را پیش بکشید که هیچ ربطی به مسئله مطرح شده ندارد ارتباط برقرار نمی شود .


  مهارت هاي تاثير گذاري

یکی از راههای تاثیر گذاری مثبت بر روی افراد شناخت نیازهای قلبی آنان و تلاش برای برآورده کردن آنهاست .


قدرت کلام


سعی کنید با گفتار و کردار خود اسباب خوشحالی و مسرت دیگران را فراهم کنید
کسب محبوبیت : برای بدست آوردن محبوبیت باید با نهایت صمیمیت به مردم توجه کنید
در جهت منافع دیگران گام بردارید
اگر از آن دسته آدمهایی هستید که به دیگران و مشکلاتشان توجه نمی کنند بدانید که هرگز نمی توانید روی کسی تاثیر بگذارید
وارتباطی درست و موثر برقرار کنید . در جهت منافع دیگران گام برداشته و منافع خود را با آنها همگام کنید .
به حرفهای دیگران با دقت گوش کنید
برای گوش کردن نه تنها از گوش ها بلکه از چشمهایتان نیز استفادهکنید . زیرا گاهی اوقلت حالت چهره و پستها از کلمات گویاتر هستند و مفاهیم بیشتری را منتقل می کنند . عدم دقت و علاقه کافی در گوش کردن یک اهانت آشکار تلقی شده و باعث عدم ارتباط می شود
عقاید خود را به زور به دیگران تحمیل نکنید .
از افرادی نباشید که تصور می کنند اقیانوسی از علم و آگاهی هستند . این قبیل افراد زیاد حرف می زنند و کمتر گوش می کنند و نمی توانند ارتباطی موفق با دیگران برقرار کنند .
  

ارتباط مؤثر در خانواده

احترام به اعضای خانواده

شاید فکر کنید که در جمع اعضای خانواده خیلی خودمانی هستید و نیازی نیست که اصول خاصی را رعایت کنید  اما این طرز فکر اشتباه است . احترام گذاشتن به اعضای خانواده ،رابطه خانوادگی را در حالت طبیعی خود قرار می دهد . برای یرقراری ارتباط با سایر اعضای خانواده باید بدانید که آنها  در کدام گروه سمعی ،بصری و یا لمسی قرار دارند و بهترین راه ارتباط با آنها را بکار بگیرید .


افراد جذبی و افراد دفعی


هنگام برقراری ارتباط با افراد خانواده راز صحبت کردن خود را بر اساس انچه که آنها می پسندند تغییر دهید افراد از نظر طرز صحبت کردن ، معمولا به دو دسته جذبی ودفعی تقسیم می شوند . افراد جذبی نیاز دارند تا مسائل را به صورت مثبت و زیبا در نظر بگیرند . در مقابل آنها به گونه ای دلپذیر صحبت کنید و وقایع را به صورت مثبت ترسیم کنید .افراد دفعی معمولا از کلمات منفی استفاده می کنند. مثلا وقتی می خواهند بگوینداین اتاق را تمیز کنید می گویند : این آشغالها را از اینجا بیرون ببرید . سعی کنید از این گونه صحبت کردن پرهیز کنید

برای یکدیگر ارزش قائل شوید

به یکدیگر بگویید که تا چه حد عضو مهمی برای خانواده هستید و دیگر اعضای خانواده به آنها عشق می ورزند. به فرزندانتان توجه کنید وبه آنها نشان دهید که برایشان ارزش و احترام زیادی قائل هستید

خشم خود را کنترل کنید

سعی کنید هنگام خشم با آرامش رفتار کنید و به جای حمله ور شدن به سوی دیگران با آنان ارتباط برقرار کنید  اگرعصبانیت شما در حال شدت یافتن است از آن محیط دور شوید

همدلی

آنچه بیشتر از هر چیزی به افراد یک خانواده کمک می کند درک عمیق احساسات و تجربه های دیگران است . هنگام تصمیم گیری نظر همه اعضای خانواده را جویا شوید . این امر صمیمیت را در خانواده بیشتر و ارتباط را ساده تر و لذت بخش تر می کند . اگر می خواهید اشتباهی را به خانواده تذکر دهید خود موضوع را مورد انتقاد قرار دهید نه شخص را . مثلا به فرزندتان بگویید از اینکه نمرات توپایین است ناراحتم .


 ارتباط موثر در سازمان


به طور غیر مستقیم توجه افراد را به اشتباهاتشان جلب کنید
سعی کنید با کار غلط طوری برخورد کنید که جنبه امر و نهی پیدا نکند . اجازه ندهید که احساسات منفی شما روی گفته هایتان تاثیر بگذارد . اگر گفتاری خردمندانه داشته باشید و با عقل و منطق رفتار کنید دیگران باور می کنند که قصد شما اصلاح عملکرد آنهاست نه اصلاح خود آنهاست و این باعث می شود که به راحتی اشتباهات خود را بپذیرند.


بر اعصاب خود مسلط باشید


در برابر اشتباهات کارکنان واکنش نا مناسبی از خود نشان ندهید ممکن است آنان نیز عصبانی شده و شرایط نا مطلوبی بوجود آید .نشان دهید مقصودتان عیب جویی و سرزنش نیست و برای این منظور لازم است اعصاب خود را کنترل کرده و با روحیه ای آرام ، شاد و مثبت با آنها گفتگو کنید .


تامل کنید


سعی کنید به محض ورودافراد به دفتر کارتان آنها را به باد سرزنش نگیرید اگر قصدتان انتقاد است ابتدا نکات ماثبت و خوب آنها را بازگو کنید سپس به چند اشتباه خود اشاره کنید و بگویید که می دانیدکه همه اشتباه می کنند و هیچ کس از خطا مصون نیست . با این رفتار احساس بهتری یه کارکنانتان دست می دهد و فکر نمی کنند که شما در صدد سرزنش و ملامت آنها باشید . فراموش نکنید که احساس و نگرش شما نسبت به هر کس تعیین کننده رفتار او با شماست . اگر تبسم کنید لبخند می بینید و اگر ترشرویی کنید اخم می بینید .


توانایی کارکنان خود را بالا ببرید


برای این کار ابتدا افراد را از احساسی که نسبت به آنها دارید مطلع کنید . اگر از کار کسی راضی هستید به راحتی به او بگویید و اگر هم از کار کسی ناراضی هستید باز هم بهراحتی مراتب را به او گوشزد کنید . اجازه ندهید که افراد در شک و تردید بمانند و از نظر واقعی شما نسبت به خود آگاه نشوند . همواره افراد را برای انجام کارهای خوب و شایسته تحسین کنید و با قدر دانی ، مراتب سپاسگذاری خود را به دیگران اعلام کنید و همچنین کارمنان را در جریان تصمیمات جدید و تغییرات تازه قرار دهید .
    صميميت وv ارتباط مؤثر
صحبت صمیمانه
یکی از پایه های صمیمیت و تاثیر گذاری انتقال درست اطلاعات است . برای انتقال هر چه مفید تر اطلاعات باید سریع مختصر و کامل صحبت کنید و مراقب باشید که لحنتان صمیمی باشد مدام صدای خود را بالا و پایین ببرید و لحن خود را تغییر دهید . نکات مهم را بلندتر یا آهسته تر بگویید و در طول صحبت صمیمانه تماس چشمی را قطع نکنید . باید صداقت و صمیمیت در نگاهتان موج بزند.

حرکات صمیمانه
برای ایجاد ارتباط موثر باید حرکاتتان هم صمیمانه باشد .مناسب با حرفی که می زنید دستهایتان را هم تکان دهید ، لبخند بزنید و اخم نکنید ، کاملا روبروی افراد بنشینید و نسبت به جهت نشستن آنها زاویه نداشته باشید .دستهایتان را مشت نکنید و با اشیا دور و برتان بازی نکنید . چرا که احساس بی قراری و بی حوصلگی را در طرف مقابل ایجاد می کنید .
معجزه صمیمیت
اگر از ته دل مخاطب خود را دوست بدارید می توتنید بیشترین تاثیر را روی او بگذارید سعی کنید با خانواده ، شریک و همکارتان صمیمی باشید تا شاهد تاثیر مثبت صمیمیت بر روی آنها باشید
صمیمیت را کنترل کنید
کسانی را برای دوست شدن و ارتباط بر قرار کردن انتخاب کنید که در حد فکر و شان شما باشند . فراموش نکنید که حتی صمیمی ترین دوستان هم باید حدود خود را بشناسند و بدانند که در چه مواردی حق دخالت دارند و در چه مواردی می توانند از شما سوال کنند یا به شما اطلاعات دهند .
   


ارتباط موثر و موفق


برقراری ارتباط مناسب و موفق باعث می شود که بتوانید با کمک دوستانتان به آنچه که می خواهید برسید و اینکه همیشه کسانی هستند که شما را در انجام کارها راهنمایی کرده وتجارب خودشان را در اختیارتان بگذارند.
ارتباط موثر و مثبت اندیشی
چنانچه بتوانید ارتباطی صحیح برقرار نمایید،نگرش منفی ، عدم اعتماد به نفس و بد بینی از شما دور می شود . نیروی مثبت اندیشی طلایه دار شادکامی و موفقیت ، سلامتی جسم و روح و روان است . با مثبت اندیشی می توتنید روابط کاری ، خانوادگی و زندگی خود را بهبود ببخشید و در واقع  می توان گفت که ارتباط موثر به مثبت اندیشی و مثبت اندیشی به ارتباط موثر می انجامد
ارتباط موثر و رشد شخصیت
هر کدام از ما برای اینکه تاثیر بیشتر و بهتری روی اطرافیانمان بگذاریم ابتدا سعی می کنیم که تصویر بهتری از خودمان ارائه دهیم .به ظاهر خود می رسیم و در صدد جذاب بودن بر می آییم ، مودب می شویم ، محترمانه صحبت می کنیم ، کم حرف می زنیم و بیشتر می شنویم و در حقیثقت وقتی این کارها را بارها و بارها انجام می دهیم به عادت تبدیل شده و جزو شخصیت ما می شود و شما می بینید که تلاش در جهت اراباط موثر تا چه اندازه در رشد شخصیت و فراگیری آداب معاشرت تاثیر دارد.


ارتباط موثر و خود شناسی


تنها در اجتماع است که ما به عیبهای خود پی می بریم ، نقاط مثبت و ضعف خود را می شناسیم و در صددبر طرف کردن آنها بر می آییم .تاثیر گفتار و رفتار خودمان را بر دیگران می بینیم و فرصت داریم تا به نتایج اعمالی که از ما ، در ارتباط با دیگران سرزده بیندیشیم .
   

نكات طلايي ارتباط مؤثر


به جاي اينكه خلق و خوي ،انديشه ها ، توانايي ها و عواطف خود را معياري براي ارتباط با ديگران در نظر بگيريد احساسات و نياز هاي رواني آنان را معيار رفتار خويش قرار دهيد
در برخورد با افراد مختلف انعطلف پذير باشيد و شيوه رفتار خود را بر  حسب شخصيت ، تفاوت هاي فردي و نياز هاي رواني طرف مقابل تنظيم نماييد
نكاتي را كه بر زبان مي آوريد بيش از آنچه كه تصور كنيد ميتواند پيام به ديگران منتقل كند و متقابلا شما نيز بايد درصد دريافت پيام از ديگران بر آمده و به آن توجه كنيد
چگونگي ايستادن و حركت كردن شما، نشان دهنده طرز فكر شماست معمولا افرادي كه از اعتماد به نفس كمي برخوردارند خميده راه مي روند
خودتان رابه ديگران معرفي كنيد و نقطه نظرها ، احساسات ، عقايد و تجربيات خود را با آ نها در ميان بگذاريد وقتي در صحبت كردن پيش قدم مي شويد پاسخ مثبت تري دريافت مي كنيد
لبخند نشانه دوستي ، گشودگي و تمايل شمابه صحبت كردن است وقتي لبخند مي زنيد نشان مي دهيد كه براي طرف مقابل احترام قائل شده ايد
به اشتباهات خود اعتراف كنيد، به خصوص وقتي كه اعمال و رفتار شما احساست فرد ديگري را جريحه دار كرده است
كلمات و عباراتي را به كار ببريد كه بيانگر تفاهم و همدلي باشد و افراد را به تفكر آ زادانه هدايت كند  كاري كنيد كه ديگران شما را دوست و پشتيبان خود احساس كنند
همواره افراد را براي كارهاي خوب و شايسته تحسين كنيد .با قدرداني مراتب سپاسگذاري خود را اعلام كنيد
فرا موش نكنيد وقتي كم حرف مي زنيد ، كمتر دروغ مي گوييد ، كمتر مبالغه مي كنيد،كمتر انتقاد مي كنيد و همين موضوع شخصيت مثبت تري را در ذهن ديگران از شما ايجاد مي كند كه به صميميت شما بيشتر كمك ميكند
اگر هنر برقراري ارتباط صحيح را آ موخته باشيد ، نگرش منفي ، عدم اعتماد به نفس و كليه احساسات منفي از شما دور مي شود

میدانیم که مردم به طور متوسط سی درصد از زمان بیداری خود را به گفتگو با یکدیگر اختصاص میدهند.

توانایی در برقراری ارتباطی مناسب،قدرت شما را در تبادل نظرات افزایش میدهد و به این ترتیب تخیلات مبهم به واقعیت تبدیل می شوند.

هر فرد برای ایجاد ارتباط با دیگران و انتقال پیام های خود به آن ها از راه های مختلفی استفاده می کند. وقتی انسان با نگاه یا لبخند،نشاط خود را به دیگری نشان میدهد یا هنگامی که شخصی به شخص دیگری \”صبح به خیر\” میگوید،در واقع با بیان شفاهی ، دوستی و صمیمیت خود را به او می رساند . 

ارتباطات سنگ بنای جامعه انسانی و سرچشمه فرهنگ و موجب تکامل آن است و فضای اجتماعی موردنیاز را برای زیست انسان ها فراهم می آورد. این عامل برای زیست جمعی به همان میزان موثر است که دریا و آب برای ماهیان و آبزیان مورد نیاز است.

وجود فرایند ارتباط،به عنوان فرایند اصلی اجتماعی ، برای تکامل انسان و شکل گیری و ادامه بقای گروه ها و روابط درون گروهی ضرورت دارد.

ارتباط مکانیزمی است که از طریق آن،روابط میان انسان ها برقرار می شود و بسط می یابد.

بنابراین ارتباط،اساس شکل گیری جامعه به شمار می رود.

افراد در سه سطح درون فردی،میان فردی و جمعی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

ارتباطات درون فردی همان ارتباط با خود است.

ارتباط میان فردی به ارتباط و مراودات بین دو فرد اطلاق می شود.

در ارتباط جمعی ، فرد پیامی را به جمعی از مخاطبان می فرستد.

توانایی ما در برقراری ارتباط،اغلب امری بدیهی پنداشته می شود،حال آن که ارتباط انسانی مجموعه ای از فرایندهای دقیق و زیرکانه است.

ارتباط مفهومی بسیار فراگیر است. هرگاه که مردم به نوعی کنش متقابل داشته باشند،در واقع با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و هروقت مردم یکدیگر را کنترل کنند،این

کنترل را عمدتا از طریق ارتباط انجام میدهند.ارتباط ، اشخاص را در سازگاری موفقیت آمیز با محیط یاری می دهد.

وجود نوعی تاثیرگذاری بر روی یکدیگر بخشی ناگسستنی از زندگی انسان هاست. 

شرط برقراری ارتباط آن است که میان معنای مورد نظر فرستنده پیام با معنای متجلی شده در ذهن گیرنده پیام مشابهت معنی حاصل شود .

پس در ارتباط پیام منتقل می شود و معنی در درون انسان هاست.

چرا ارتباط برقرار می کنیم؟

با برقراری ارتباط با دیگران ، می توانیم به اهداف زیر دست پیدا کنیم:

* تبادل اطلاعات انجام دهیم

* درخواست انجام اقدامی را با دیگران مطرح کنیم

* در رفتار دیگران تغییر ایجاد کنیم

* دیگران را ترغیب کنیم

* از درک طرف مقابل،اطمینان حاصل کنیم 

 با آموختن نحوه درست برقراری ارتباط می توانیم کاری کنیم که دیگران هماهنگ با آرزوهای ما فکر و عمل کنند و با استفاده از اندیشه و احساس،نوعی رضایتمندی در خود و دیگران پدید آوریم.

زمانی که دو فرد با هم ارتباط برقرار می کنند،یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد. فرستنده کسی است که حرف می زند ، مقصود و ایده های خاصی دارد و می خواهد دیگری آن ها را درک کند. پس او پیامی می فرستد که روی گیرنده تاثیر بگذارد و کسی که پیام را دربافت می کند،نسبت به آن واکنش نشان می دهد. ایت فرایند کلی ارتباط است . 

ارتباط فرایندی پویاست چون پیوسته از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند.

ارتباط فرایندی پیوسته است چون هیچگاه متوقف نمیشود.

ارتباط فرایندی برگشت ناپذیر است ، چون هنگامی که پیامی را می فرستیم،نمی توانیم آن را بی اثر سازیم.

ارتباط فرایندی تعاملی است چرا که پیوسته با خود و دیگران در تماس هستیم . 

ارتباط فرایندی محتوایی است ، چون وابستگی زیادی به کل تجربه انسانی ما دارد . 

میدانیم که در ارتباط فقط پیام های کلامی مبادله نمی کنیم. پیام های غیرکلامی مثل اشاره،حرکات و از این قبیل نیز بدون آن که خودمان چندان توجهی به آن داشته باشیم ، در ارتباط ما با دیگران نقش دارد . 

عناصر اصلی ارتباط 

هشت عنصر اصلی در مدل ارتباطی مطرح است . 

* فرستنده یا منبع پیام : فردی است که بر اساس قصد و نیتی ، پیام خود را می سازد و پیشاپیش تاثیر آن را در ذهن خود می سنجد و سپس آن را در چارچوب رمز گذاری خود قرار میدهد و آن را به گیرنده پیام ارسال می کند . 

* رمزگذاری : تبدیل ایده،آرا و عقاید به یک نماد یا رمز را رمزگذاری می گویند. دو مهارت نوشتن و سخن گفتن جزو مهارت های رمزگذارانه انسان است . در این عمل فرستنده،مفهوم مورد نظر خود را در قالب کدهای قابل شناسایی می گذارد و کار انتقال را انجام می دهد. 

* رمزگشایی : استخراج ایده ها،آرا و عقاید از نمادها یا رمزها را رمزگشایی می گویند.

دو مهارت خواندن و گوش دادن جزو مهارت های رمزگشایانه انسان به شمار می رود . 

* پیام : آنچه که میخواهیم بیان کنیم. پیام،نماد یا مجموعه ای از نماد هاست که در ارتباط مبادله می شود. در واقع پیام حمل کننده یا انتقال دهنده مقصود است و شامل دو قسمت مضمون و احساس است. 

مضمون عبارت از معنی کلمه ای  است که در پیام آمده و احساس هم شیوه ای است که پیام را به خصوص در سطح غیرکلامی منتقل می کند . 

* کانال : مسیر یا وسیله ایست که برای انتقال پیام به کار می رود . 

* پارازیت : به کلیه عوامل و پدیده هایی اطلاق می شود که موجب تضعیف اثربخشی فراگرد ارتباطی می شوند . این اختلالات در تمام زمینه ها و بر روی کلیه اجزای ارتباطی تاثیرگذار است. 

* گیرنده : فرد یا گروهی است که فرستنده،پیام خود را آگاهانه یا ناآگاهانه به سمتش یا سمتشان هدف گیری می کند. 

* بازخورد : پاسخ یا عکس العمل قابل تشخیص گیرنده پیام را نسبت به پیام،بازخورد یا فیدبک می گویند که همه واکنش های کلامی و غیرکلامی را شامل می شود. 

ارتباط موثر چیست؟

در تحقیقی مشخص شده است که هفتاد درصد ارتباطات در یک فرهنگ و با یک زبان اشتباه فهمیده یا اشتباه تفسیر می شوند . بسیاری اوقات اصلا متوجه نمی شویم معنایی که در ذهن ما بوده،در ارتباط با طرف مقابل ، اشتباه برداشت شده است . 

ارتباط موثر در گرو توان ما در درک این واقعیت است که دیگران ما را چطور می بینند. زمانی ارتباط موثر است که فرستنده بتواند تاثیری را که از حرف هایش انتظار دارد،بر روی گیرنده ببیند . 

یعنی \”نیت و انگیزه ما \” با \”برداشت طرف مقابل\” مساوی یا خیلی نزدیک به هم باشد.

قدم اول در موثر بودن ارتباط آ« است که ما نیت و انگیزه خود را به بهترین وجه روشن سازیم . 

نباید تصور کنیم که دیگران میدانند در فکر ما چه میگذزد. 

از این رو باید کلامی روشن و مشخص داشته باشیم تا گیرنده مجبور به ذهن خوانی نباشد . 

ارتباط موثر با موانع مختلفی روبرو می شود . 

بخشی از این موانع : 

فقدان دانش و اعتبار یکی از طرفین ارتباط،گوش نکردن یا شنیدن مطلب دلخواه ، تعصب در شنیدن،پیش داوری،خساست در دادن یا رد و بدل کردن اطلاعات،گوشه و کنایه زدن،در لفافه صحبت کردن،زود نتیجه گیری کردن،قضاوت کردن افراد،درگیری در بحث و جدل،کمبود وقت،انحراف از موضوع اصلی،از دست دادن صبر و حوصله و … . 

هدف از ارتباط موثر آن است که رابطه بهتری با دیگران داشته باشیم . 

در ارتباط موثر گیرنده خوب می کوشد نیت و انگیزه فرستنده را صادقانه درک کند. او هیچ پیش فرضی ندارد،مگر آنکه آن ها را با فرستنده در میان بگذارد و تایید او را بگیرد . در مجموع هر دو طرف تلاش می کنند تا مطمین شوند که معنی متجلی شده در ذهن گیرنده،معادل معنی مورد نظر فرستنده است . 

استفاده موثر از مهارت های ارتباطی یعنی : 

* کمک به دیگران برای بیان اثربخش پیامشان 

* درک صحیح و نه لزوما موافقت با نظرات دیگران 

* کمک به خود و دیگران برای کسب اعتماد به نفس 

کالبدشکافی پیام 

وقتی صحبت می کنیم ، کلام ما یک پیام است ؛ در یک پیام ارتباطی حداقل سه عامل وجود دارد 

1 رمز ها یا کدهای پیام 

2 محتوای پیام 

3 نحوه ارایه پیام 

رمز یا کد عبارت است از هر گروه از نمادهایی که به شیوه ای ساخته شوند که در نظر برخی افراد معنی دار باشد. برخی از این رمزها و کدها؛ نشانه های طبیعی هستند. 

بسیاری از افرادی که در مناطق روستایی و کوهستانی و در دل طبیعت زندگی می کنند،هنوز از طریق همین نشانه های طبیعی ، پیام های بسیاری دریافت می دارند. 

بخش دیگری از نشانه ها در ارتباطات، نشانه های قراردادی هستند که به آن ها نماد یا رمز هم گفته می شود .مثال: بوق های سه گانه تلفن 

محتوای پیام ارتباطی به مطالب درون پیام که به وسیله فرستنده پیام برای بیان هدف او انتخاب شده است،اطلاق می شود . 

نحوه ارایه پیام نیز عبارت است از تصمیم هایی که منبع ارتباط برای انتخاب و تنظیم و ترتیب کدها و محتوا می گیرد. 

نحوه ارایه پیام اهمیت زیادی در اثربخشی پیام دارد ، زیرا مخاطبان پیام، در صورت نامناسب بودن نحوه ارایه پیام ، دچار اشتباه می شوند. 

اغلب ما در استنباط هایمان دچار اشتباه می شویم . چنین اشتباهاتی به ویژه وقتی فاقد مهارت های لازم برای تجزیه و تحلیل پیام باشیم،مداوم و همیشگی خواهد بود

https://www.aparat.com/mazyarmir

توصیه می شود مطالب زیر را حتما مطالعه فرمائید:

دوره آموزش  تخصصی زبان بدن در بازار یابی و فروش سال ۱۳۹۸

دوره آموزش زبان بدن در بازار یابی و فروش حرفه ای۱۳۹۱

بهترین مشاور کسب و کار و برند

یادداشت های یک مشاورکسب وکار

دوره آموزش زبان بدن در بازاریابی و فروش حرفه ای

کارگاه پیشرفته ارتباطات غیر کلامی برای مدیران کارگزاری بانک سامان

کارگاه فوق تخصصی ارتباطات غیر کلامی زبان بدن

تکنیک های مذاکره و زبان بدن با رویکرد ارتباط بامشتری برای پرسنل فروش

کارگاه تخصصی اصول و فنون دفاع حرفه ای و زبان بدن

کارگاه تحلیل رفتار مشتریان ایرانی

Visits: 4

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , ,