اداره کلاس بصورت حرفه ای

این مقاله در ادامه مطلب اداره کلاس بصورت حرفه ای می باشد:

اداره کلاس بصورت حرفه ای  قسمت دوم

\"df\"

در طی ارائه قسمت اول مقاله اداره کلاس بصورت حرفه ای هدف

ارائه سالها تجربیات فردی خود و سایر دوستان بود که با تجه به استقبال بیش

از حد دوستان و سوالات مطرحه شده در این قسمت بیشتر به تظاهرات ظاهری خواهیم پرداخت

چند دانشگاه مطرح آمریکایی بین سالهای ۱۹۹۹الی ۲۰۰۹ در زمینه مدل حرکت و سخن گفتن

نوابغ ،کارآفرینان و سیاستمداران ،ورزشکاران ، مدیران برتر جهان تحقیقات گسترده ای انجام داد اند که به این نتیجه رسیده اند حس بسیار عالی از این افراد ساطع می گردد برای تبدیل شدن به یک استاد و مدرس و… سعی کنید این حس خوب و پر از انرژی را در خود تقویت کنید.

شانه ها به عقب و برافراشته و سینه ها ی رو به جلو صورت شاداب و پرانرژی همراه با لبخند برای القاء این‌که اعتماد به نفس قوی داشته و هرگز در موقعیت ضعف و دفاع نیستید، سعی کنید دست ‌هایتان از دو طرف بدن آویزان نبوده و شانه ها به عقب و دستهایتان بالاتر از خط فرضی قرار داشته باشد.

سعی کنید بهیچ وجه دسته به سینه نباشید چون حس بدی را به مخاطب القاء می کند همین تکنیکهای ظاهرا ساده تا ۲۰% تولید انرزی و هورمون هارا در بدن افزایش می دهد.

سعی نمائید که بالاتتر از دانشجویان و دانش آموزان قرار گیرید بنشینید و یا بایستید این کار ها باعث یجاد برتری و اقتدار شما خواهد شد. البته این روش باید موردی باشد و در دراز مدت با این رفتار بیشتر از شاگردان دور خواهید شد.

من به شخصه بیشتر در بین دانشجویانم پرسه میزنم و کنار آنها می نشینم تکنیک بسیار خوبی است هر وقت تعدا خمیازه ها زیاد شد یا چشمها بیحال روی هم رفت مخصوصا بعد ظهر ها خواب بر مردم غالب شده بهترین راهکار جابجا کردن افراد و در میان آنها رفتن و بالا پایین شدن میان دانشجویان است

و معمولا کلاس را با سلام و احوالپرسی ساده و بانام و فامیل صدا زدن افراد شروع کنید که بسیار تاثیر گذار استیادتان باشد بهترین راه صدا زدن دانشجویان نام و نام خانوادگی جناب آقای / خانم و

برای شروع کلاس بهترین حالت یک احوال‌پرسی ساده با شاگردان است.

برای اشاره به یک دانش‌آموز، از انگشت استفاده نکنید زیرا احساس ترس و نگرانی ایجاد می‌کند بلکه از او فاصله بگیرید و مستقیم به او نگاه کنید و اگر لازم شد با دست کامل به او اشاره کنید.

از هر دو شیوه کنترل و اقتدار و جدی بودن و صمیمیت آگاه باشید و به تناسب از آنها استفاده کنید.

یکی از نکاتی که در بررسی علل ناکار آمدی معلم ها و اساتید بزرگوار طی دو دهه آموش حرفه ای ارتباط غیرکلامی با آن رو برو شدم همین مبحث ارتباط غیر کلامی وو مخصوصا ارتباط چشمی است.

بیشتر اساتید ناکام که معمولا از توان علمی فوق العاده ایی برخوردار هستند یا ازچشمهایشان درست استفاده نمی کنند یا اصلا استفاده نمی کنند در مقابل اساتید بعضا بنام و مشهور و معروفی را می بینید که توان نصف و نیمه ایی هم ندارند اما بسیار موفق هستند و در تحقیقات گسترده ای که نمودم متاسفانه در تمام شاخه ها هم این اپیدمی وجود دارد

نگاه و دیگر هیچ

متوجه باشید برای جذب و اقناع و در نهایت درگیر کردن همه دانش‌جویان و دانش آموزان به دروس در حال آموزش نگاه حرفه ای شما یک امر واجب و ضروری است.

نگاه اساتید ماندگار قدیمی و یا تک استاد ماندگار در دانشگاه را همه هنوز به خاطر داریم شاید دروسی که تدریس نموده سالها است فراموش شده اما آن نگاه مهربان و متبسم و با عشق و علاقه از یاد هیچ کدام از دوستان قدیمی نمی رود اما چگونه باید نگاه کرد.

کیفیت نگاه به سه فاکتور اصلی بستگی دارد دامنه نگاه زمان نگاه و فاصله و زاویه  نگاه که در مقاله ای دیگر در همین سایت به تفصیل آنرا مورد تحلیل و بررسی قرار خواهم داد و بخاطر همین نگاه است که یک فرد یک دل نه صد دل عاشق می گردد پس مراقب باشید.

یادتان باشد چشمها آئینه تمام نمای قلب و فکر شما هستند و دانشجویان و دانش آموزان همیشه از چشم‌های شما می‌خوانند که چقدر امنیت و اعتماد و اعتقاد به حرفهایی که می زنید دارید یا خیر؟

صاف با سینه هایی به جلو و شکم را فرو ببرید برای این کار تمرین شنا و دراز و نشست کمک به درست ایستادن می کند هرگز قوز نکنید اگر نمی توانید به جایی تکیه کنید، سعی کنید که کمی به سمت عقب متمایل باشید، خانمهایی که چادر سر می کنند حتی با چادر و یا مانتو برای بهتر ایستادن و خوش فرم تر بودن کفش پاشنه بلند وصدالبته طبی به پا کنند و مدتی هم با آن راه بروند تا عادت بنمایند هرگز با کفش اسپرت و ورزشی به دانشگاه نرویدو مخصوصا با کفش نو .

چند ویژگی این رفتارها ظاهر بهتر و حرفه ای تر و نکته بعد شما نا خود آگاه در مصرف انرژی بسیار بیشتر از حالتی که رو به جلو خم هستید  صرفه جویی می کنید نفس و انرژی کم نمی آورید البته حتما قبل از شروع یک شکلات بخورید به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما مانند آهن ربا در حال دریافت انرژی از شما هستند برای مدل ایستادن بهترین حالت معادل عرض شانه و یک پا جلو و یک پا عقب اما بهترین حالت این است که سعی کنید سمت راست دانشجویان قرار گیرید اما گه گاهی هم جای خود را عوض کنید و از هر گونه رفتار شتاب زده به شدت اجتناب فرمائید.

برخی افراد کم سواد در سایتها و مقالات خود تمایل به جلو را نوعی از عدم اعتماد بنفس و یا زبان بدن منفی تلقی نموده اند این باوری سخت اشتباه و غلط است باید یاد بگیرید در پایان جملات و یا یک متن کمی آهنگ صدا و ریتم خود را افزایش داده و برای حداکثر تاثیر در لحظه آخر رو به سمت دانشجویان خم شوید تا به آخرین درجه تاثیرگذاری برسید.

از دستهای خود برای ترسیم حالتهای خود یا حالتهایی که می خواهید توضیح دهید حداکثر استفاده را بنمائید برخی از اساتید و سخنرانان تازه کار را میبینم که با استفاده بیش از حد از زبان بدن بیشتر مورد تمسخر واقع شده و دیگران را به خنده وادار می کنند پس با ریتم خاص و برنامه ریزی شده تمرین کنید که از یک یا دو دست خود چگونه استفاده کنید و بارها فیلمهای خود را ببینید

بخاطر داشته باشید زبان بدن یک شمشیر دو دم است که ممکن است همان قدر که به نفع شما کار می کند بسیار مهلک و قتال عمل کند . پس هوشیار باشید. برای مثال یکی از این اشتباهات رایج اشتباه حرکت پنگوئنی است که چندی پیش در یک سخنرانی یک جوان تازه کار و ستاره شناسی آماتور را دیدم که تازه از بد ماجرا به حرفه ای تدریس  آنهم چیزی که اصلا تخصصی در آن ندارد رو آورده را دیدم دقیقاً شبیه به پنگوئن با پیراهنی با یقه ایی تا ته بسته که مشخص است نه یقه نه مدل ارایش ریش و سر و صورت و نه کت اندامی هیچ کدام باهم هماهنگی ندارد و با دستانی آویزان مانند یک پنگوئن در حال بازی کردن با دست‌های خویش است ؟

شما چند نمونه از این گونه افراد سراغ دارید؟

نگاه کردن خود داری ترتیب خاصی است که اگر آنرا ندانید و درست اجراء نکنید اثر نگاه شما مفید نخواهد بود. لطفا به یک فرد خاص هم بیش از سایر دانشجویان و یا دانش اموزانتان نگاه نکنید حتی مادر یا یکی از عزیزاننان چون تمرکز شما را بهم می زند

هرگز در طی کلاس درس نباید با دست و یاپاها حالت ضرب گرفتن بخود بگیرید بلکه حرکات دست و  حرکات پاها نیز باید عمدی و کاملا برنامه‌ریزی شده و در انحصار فکر و بیان شما باشد.
با دوربین فیلم برداری حالات صورت خود را در بیان و بیان حالات بدون انعقاد کلام تصویر برداری و بهبود ببخشید و سعی کنید با دیدن ژستهای هالیودی به پختگی لازم دست پیدا نموده و همچنین حالت صورتتان و میمیک صورتتان با مطالبی که در حال ارائه آن هستید کاملا همسو و همخوانی داشته باشد. شما باید پیوسته مانند رسول اکرم و به سنت اهل بیت متبسم باشید پس شیعه پیوسته با لبخند صحبت می کند.
وقتی بالای سن رفته و پشت تریبون حاضر شدید می‌توانید لب تاپ و جزوات و نوشته‌های شما را در طول سخنرانی  نگه دارد و از طرفی دیگر یک مانع بین شما و هیات داوران خواهد بود که شما باید آنرا پشت سر بگذارید اینکه چطور این کار را می خواهید انجام دهید به خود شما بستگی دارد اما باید این مانع را پشت سر بگذارید.

از پشت تریبون  و یا میز ،قایم شدن پرهیز فرمائید اما همیشه  هم روی کل سن رژه نروید و مخصوصا سریع روی سن جابجا نشوید یادتان باشد خلاصه و کل مطالب خود را بنویسید و همراه سایر موارد به بالای سن ببرید اما مرتب بودن را رعایت کنید تا فکرتان مغشوش نشود. بخاطر داشته باشید فشردن لب‌ها به هم از طرف مخاطب شما نشانه پذیرش یا عدم پذیرش مطلق نیست اما وقتی از شما بروز دهد یک علامت دفاعی مخابره می شود که خوب نیست و یا تر کردن و گاز گرفتن لبها و همچنین   اجتناب از ارتباط چشمی، تکیه کردن به عقب و گره کردن دست‌ها، القا کننده حالتی دفاعی است پس از انها کاملا اجتناب فرمائید.

بیاد داشته باشید زبان بدن بلندترین فریاد جسم و جان شما است پس از آن درست صحیح و بجا استفاده نمائید. همیشه متبسم باشید تا جذابتر و حرفه ای تر به نظر بیائید.

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

Views: 6

دسته‌ها: مدیریت و رهبری
برچسب‌ها: