تحلیل زبان بدن کریستیانو رونالدو

نوشته دکتر مازیار میر محقق واکبر پژوهشگر

 

[email protected]

[email protected]

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://www.instagram.com/maziyare_mir

 

فوتبالیستی با استارتهای خارق العاده

 

رونالدو که عموماً با نامکریستیانو رونالدو شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال اهل کشور پرتغال است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال رئال مادرید و تیم ملی پرتغال بازی می‌کند.  رونالدو چهره ای شاخص است که زبان بدن او همیشه شکار خوبی برای شکارچیان عکسهای جذاب و حرفه ای است ژستها و حالتهایی که از اعماق قلبش سرچشمه میگیرد.

زبان بدن چیست به محدوده ای از ژستها حرکات و رفتارها و حالتها است که کلام در آن هیچ نقشی نداشته و فقط به رفتار ها و حرکات انسانی می پردازد و در این مقاله ما این محدوده ها را کمی بررسی می کنیم البته قبل از آن بهتر است کمی پیرامون رونالدو فوق ستاره جهان فوتبال و حواشی او بیشتر بدانیم.

رونالدو در سال ۲۰۰۹ با انتقال ۸۰ میلیون پوندی‌اش (۹۴ میلیون یورو، ۱۳۱٫۶ میلیون دلار) از منچستر یونایتد به رئال مادرید، به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان تبدیل شد. رکوردی که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با انتقال ۱۰۰ میلیون یورویی گرت بیل از تاتنهام به رئال مادرید در سال ۲۰۱۳، شکسته شد.با حقوق سالیانه ۲۱ میلیون یورو، دارای بالاترین درآمد بین بازیکنان فوتبال جهان است و رقم قیدشده در قراردادی وی برای جدایی از رئال مادرید، ۱ میلیارد یورو می‌باشد.در حال حاضر، برخی وی را بهترین بازیکن فوتبال در جهان و یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال می‌دانند…..

اما امروز….

صدای خنده هزاران نفر کمی عجیب است و این واکنش می‌تواند به دو علت باشد: اول اینکه رونالدو با خودستایی فراوان و انتظارات بالایی که از او و یا حداقل بدن عضلانی اش می‌رود، در مرکز توجهات است و همین باعث می‌شود که عدم موفقیت او برای عده ای خوشایند باشد. دوم اینکه بدشانسی او در آن بازی آنقدر زیاد بود که مضحک به نظر می رسید.

دو گل مقابل مجارستان در سومین بازی فقط بخشی از مسیر او را هموار کرد. این تیم پرتغال نباید در رده ی سوم گروهش قرار بگیرد و بهترین بازیکنش بار بسیار بسیار سنگین مسئولیت را روی دوشش حس کند. طبیعت بازی‌های ملی به این شکل است که یک تیم معمولا بازیکنی دارد که از دیگر هم تیمی‌هایش بهتر است. موضوع کنار آمدن با فشار این شرایط است و در این رقابت‌ها، گرت بیل برای ولز و مارک همسیک برای اسلواکی بهتر از رونالدو برای پرتغال کار کرده اند.

البته رونالدو می‌تواند مدعی شود که در هر سه بازی می‌توانست یک تنه تیمش را به پیروزی برساند  ولی پاسخ این است که اگر تلاشی نمی‌کرد، مطمئنا هیچوقت نمی‌توانست کاری برای تیمش انجام دهد. پرتغال به طرز قابل توجهی ضعیف تر از تصورات است و برای همین است که به وفور می‌بینیم رونالدو بر سر هم تیمی‌هایش فریاد می‌کشد که چرا در سطح او نیستند. آنهایی که همه چیز را از نقطه نگاه مسی-رونالدو می‌بینند، نمی‌توانند این موضوع را که مسی از مصدومیت بازگشته و در کوپا آمه‌ریکا عالی ظاهر شده نادیده بگیرند. او ۵ گل به ثمر رسانده که شامل گل استثنایی اش مقابل آمریکا از روی ضربه ایستگاهی می‌شود.

در طول دو بازی اول ، رونالدو ۱۰ شوت زده بود که یعنی از ۹ تیم حاضر در رقابت‌ها هم بیشتر شوت  زده بود ولی توپ‌هایش به گل تبدیل نشده بود. مقابل اتریش، او یک ضربه به تیرک زد و یک پنالتی را نیز از دست داد. دو بار هم دروازه بان اتریش به زیبایی او را ناکام گذاشت. در نیمه اول او یک فرار عالی کرد ولی سانتر ارسالی را با فاصله به بیرون زد. به عبارت دیگر همه چیز رو به ناکامی او بود. با این حال این یک بحران نبود بلکه یکی از بهترین بازیکنان جهان کمی دقت نیاز داشت. به علاوه باید مصدومیتی که او را در فینال چمپیونزلیگ حسابی اذیت کرد را نیز مد نظر داشت.
دیگر نگرانی این است که رونالدو در حال حاضر ۳۱ ساله است و اگر تا به حال افت نکرده، به زودی این اتفاق خواهد افتاد. از لحاظ زندگی سالم، او یک الگو بوده و باید تا جایی که می‌تواند به همین سبک از زندگی ادامه دهد ولی نمی‌توان جلوی بالا رفتن سن را گرفت. روزی می‌رسد که دیگر خبری از استارت‌های انفجاری اش نخواهد بود و او دیگر سرعت قبل را نخواهد داشت. از همان موقع، نوع فوتبال رونالدو نیز دستخوش تغییر خواهد شد. از آن دوره که او جوانی بسیار مغرور با موهای ژل زده که در کنار زمین حرکات تکنیکی انجام می‌داد خیلی گذشته و او حالا بیشتر در محوطه جریمه دیده می‌شود و استعدادش را صرف گلزنی می‌کند.

البته اینکه رونالدو مورد تمسخر دیگران قرار می گیرد، به خاطر رفتار خودش نیز هست. پرت کردن یک میکروفون داخل دریاچه هیچگاه وجهه خوبی ندارد، بدون توجه به اینکه چقدر سوال خبرنگار اذیتتان کرده است. و پس از دیدار با اتریش هم در شبکه‌های اجتماعی میلیون ها جوک برای او منتشر شد که عدم موفقیت او در گلزنی را مورد تمسخر  و نیش خند قرار می‌داد. به علاوه، اینکه او پس از بازی با مجارستان به خبرنگار اجازه نداد سوالش را بپرسد نیز باز می‌تواند او را در مرکز حملات تمسخرآمیز قرار دهد. جدا از تمام این مباحث،‌ هواداران پرتغال حق دارند که بدانند چرا کاپیتان تیمشان نتوانسته یک بازی را برایشان با برد به اتمام برساند.
صحبت های او پس از دیدار با ایسلند که با تساوی ۱-۱ به پایان رسید، نامعقول بود. البته که ایسلند “طرز فکر کوچکی دارد”، کوچک است، در واقع کوچک ترین کشوری که تا به حال به یورو رسیده است. آیا این موضوع ربطی به مسابقات دارد؟ رونالدو هیچ ایده ای از قدرت ایسلند و توانایی‌هایش ندارد.واکنش هواداران ایسلند وقتی که اسکوربورد ورزشگاه گلزنی مجارستان مقابل پرتغال را نشان می‌داد، از اینکه چقدر این مصاحبه رونالدو آنها را ناراحت کرده پرده بر می‌داشت و اینکه آنها چقدر از بالاتر قرار گرفتن نسبت به پرتغال خوشحالند.
به علاوه اینکه او همچنان پشت ضربات ایستگاهی ۴۰ متری می‌ایستد و گلی نمی‌زند هم مسخره است. شاید زمان آن رسیده که این ضربات را به بازیکن دیگری بسپارد ولی اعتماد به نفس او مانع این کار می‌شود. پنالتی که او مقابل اتریش خراب کرد، چهارمین پنالتی از پنج ضربه اخیرش بود که از دست رفته است. البته هیچکس تصورش را هم نمی‌کند که او پنالتی نزدند.
با این حال، رونالدو با وجود تمام آنچه بالا گفته شد می‌تواند در یک لحظه همه چیز را تغییر دهد. پاس  او به نانی روی گل تساوی بخش مقابل مجارستان فوق‌العاده بود، به علاوه ضربه پشت پای استثنایی اش روی گل دوم پرتغال هم بسیار زیبا بود و او به اولین بازیکنی تبدیل شد که در چهار تورنمنت یورو موفق به گلزنی شده است و این رونالدو بود که روی سانتر کوارشما،‌گل سوم را با یک ضربه سر لیزری به ثمر رساند.

سرالکس فرگوسن همیشه از کریستیانو رونالدو به عنوان یک بازیکن برتر نام می‌برد. او در یک مصاحبه مطبوعاتی در جواب به این سوال که آیا رونالدو بازیکن سال می‌شود یا نه، اظهار داشت: (مطمئنم نام او در لیست است. او ۲۳ سال دارد و به نظر من بهتر از این هم می‌شود. او به بلوغ لازم رسیده و امیدوارم بازیکنان جوان ما مثل او خود را نشان دهند.
خیلی کم هستند کسانی که مانند کریستیانو رونالدو می‌توانند برابر بازیکنان هجومی بایستند. مدافعان نمی‌توانند این جور بازیکنان را کنترل نمایند؛ به همین خاطر است که همه به او به چشم یک (خطر بزرگ) نگاه می‌کنند….

\"زبانزبان بدن رونالدو

از این مطالب رد شویم و برسیم به این روزها  دیگر رونالدو آن جوان گذشته نیست ۳۱ ورود به افت شدید است و این را همه مربیان و کارشناسان کار کشته می گویند  چند روز پیش آرون گونارسون پس از اتمام دیدار و در پایان بازی بسیار دوستانه و با لبخندی که بر چهره داشت به سمت رونالدو رفت و از او درخواست معاوضه پیراهن کرد اما رونالدو که از مساوی شدن بازی به شدت عصبی و عصبانی بود، به این خواسته او پاسخ منفی داد. اتفاقی که بازتاب زیادی در رسانه های دنیا داشت .

گیلفی سیگوردسون، دیگر ملی پوش ایسلندی امروز عکسی همراه با گونارسون در اینستاگرام خود منتشر کرد در حالیکه این بازیکن پیراهن رونالدو را در دستان خود داشت.سیگوردسون زیر عکس نوشت:” هدیه آلفرد فینبوگاسون(ملی پوش ایسلند) به گونارسون، او بالاخره به پیراهن رونالدو دست یافته بود….
کارلوس رودریگز، مدیر اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی که البته همواره انتقاداتی به رونالدو وارد کرده، در واکنش به این رفتار وی گفت:

حداقل انتظار ما این است که رونالدو و همچنین فدراسیون فوتبال پرتغال، بخاطر این رفتار ناشایست از ما عذرخواهی رسمی کنند. رونالدو با این حرکت خود به ملت بزرگ و فهیم پرتغال توهین کرد. واقعا شرم آور بود و تصاویر این اتفاق، همه مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داد.”خبرنگار شبکه “کوریره دا مانیا” روز گذشته از رونالدو در مورد بازی با مجارستان و نیز عملکردش در یورو ۲۰۱۶ سوالی را مطرح کرد که حرکت رونالدو  روبرو شد.

اما تحلیل فیلم که می توانید آنرا از طریق کانال تلگرامی هم مشاهده کنید و در تلگرام ماهم عضو شوید….

در این فیلم رونالدو به شدت عصبی است و بی حوصله انگار که دیگر دل و دماغ سابق را ندارد چشمهایش برق نمی زند و بی حال است شانه هایش مثل سابق به عقب نرفته و سینه هایش برافراشته نیست این در حالی است که با بی حوصلگی و عبانیت ناگهان بی رمق میکروفون را می گیرد و به داخل رودخانه پر تاب می کند رفتاری به شدت غیر حرفه ایی که از آدمی حرفه ایی کاملا بعید بنظر می رسد .

\"زبانزبان بدن رونالدو

دلایل این چراها را قبلا توصیف کردم  و شرح دادم نکته مهم دیگر زاویه سر نسبت به بدن بود در گذشته ودر تمام عکسهای سابق رونالدو چانه نسبت به بدن از زاویه بالاتری بهره می گرفت اما در این فیلم بشدت مشخص است که چانه و سر و گردن نسبت به بدن از حالت افتاده تری برخوردار است و این خود نشان از افسردگی و بی حوصلگی این ستاره فوتبال دارد حتی آرایش موهایش هم مثل سابق تافت زده و ژل زده نیست و دیگر خبری هم از آن حال و هوا نیست .

آیا رونالدو همان رونالدوی سابق است؟

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

Views: 25

دسته‌ها: کسب و کار
برچسب‌ها: