آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت اول

آموزش اقتصاد مقاومتی قسمت اول
تیر ۱۶, ۱۴۰۲
14 بازدید

اقتصاد مقاومتی قسمت اول مازیارمیر اقتصاد مقاومتی قسمت اول   اقتصاد مقاومتی چیست و یا نیست؟ خصوصیّات مثبت آن و خصوصیّات منفی و سلبیِ آن چیست؟ اقتصاد مقاومتی درون‌زا  به چه معناست؟ اقتصاد مقاومتی را می توان چهارگونه تعریف نمود و چهار الگو از آن یا ترکیبی از همه ی آنها را در کشور به […]

اقتصاد مقاومتی قسمت اول

مازیارمیر

\"اقتصاد

اقتصاد مقاومتی قسمت اول

 

اقتصاد مقاومتی چیست و یا نیست؟

خصوصیّات مثبت آن و خصوصیّات منفی و سلبیِ آن چیست؟

اقتصاد مقاومتی درون‌زا  به چه معناست؟

اقتصاد مقاومتی را می توان چهارگونه تعریف نمود و چهار الگو از آن یا ترکیبی از همه ی آنها را در کشور به عنوان پروژه های ملی پیگیری کرد. اقتصاد موازی: تعریف اول از اقتصاد مقاومتی به مثابه ی “اقتصاد موازی” است؛ در این نوع اقتصاد، علاوه بر نهادهای موجود اقتصادی، نهادهای جدیدی ابداع می گردد تا هدف اقتصاد مقاومتی حاصل گردد؛ یعنی اقتصادی مثل اقتصاد پریم تعریف می گردد. در نقد این تعریف از اقتصاد مقاومتی می توان گفت که به دلیل وجود درآمدهای نفتی چنین کارهایی از دست دولت بر می آید. اما اگر هدف چابکی و کوچک بودن دولت در امور اقتصادی باشد، با اقتصاد مورد نظر ما ناسازگار است.
شاید در یک جمله بابد بگویم که اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است ــ این آن جنبه‌ی مثبت ــ امّا منحصر به کشور ما هم نبوده و  نیست، یعنی بسیاری از کشورها، امروز با توجّه به این تکانه‌های اجتماعی و زیروروشدن‌های اقتصادی‌ای که در این بیست سی سال گذشته اتّفاق افتاده است، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کاری افتاده‌اند. پس مطلب اوّل اینکه این حرکتی که ما داریم انجام میدهیم، دغدغه‌ی دیگر کشورها هم هست؛ مخصوص ما نیست.

با توجه به بررسی همه عوامل موثر و زیر سیستم دراقتصاد مقاومتی باید گفت که تحریم‌ها نمی‌توانند خلل مهمی برای کشوری با قدرت جمهوری اسلامی ایران وبا این مرزهای گسترده و منابع خدادادی ایجاد کنند، کشوری که به خدای متعال اتکا دارد وملتی استوار و هوشمند است حتماً پیروز این میدان خواهد بود. نظام اسلامی قادر است با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی ها و اقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده ای از تهدیدهای امروزین را نیز به فرصت تبدیل کند ، راهکارهای ذیل جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است:

۱- نقطه شروع اقتصادمقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف، تولید را جهت می‌دهد و این دو درکنارهم، جهت سرمایه گذاری را مشخص می کنند. رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می‌تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجرشود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی درسطح کلان تر می شود . البته باید به گونه‌ای عمل کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد.

۲-. افزایش بهره وری درتولید ،کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت ازتولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک

۳-  کاهش آمار بیکاری و خشکاندن ریشه های فقر و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه.

۴-  فعالسازی سیستم های حمایتی پولی و مالی و بیمه ای بخش تولید برای تحرک دراقتصاد داخلی و نیز حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی.

۵- افزایش واردات دانش فنی، خطوط تولید و ماشین آلات در ازای کاهش واردات کالاهای مصرفی با توجه به اهمیت این نوع معاملات درعصراطلاعات، همزمان با تولید علم وتولید دانش فنی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان.

۶- توجه به معضل تورم و برقراری یک نظام قابل پیش بینی و قابل مدیریت درقبال شاخص تورم وتطبیق آن با سطح حقوق ودستمزدها و نیز قیمت ارز در پیشگیری سیاستهای بهینه دراین فرآیند.

۷-  تبدیل تهدیدها به فرصت ها در روند تامین کالاها به این معنا که به محض اعمال تحریم در برخی از کالاها، شکل دهی به عزم ملی درحوزه فناوری و صنعت و تجارت برای ایجاد خود کفایی کامل یا حداقل خود اتکایی درتولید و تامین این اقلام.

۸-  برقراری ارتباطات خاص اقتصادی با برخی از کشورهای دوست، گسترش ارتباطات اقتصادی با کشورها و بلوک های منطقه ای و گسترش شرکای تجاری از یک شریک عمده به چند شریک کوچکتر.

۹-  شکل گیری روحیه جهاد ا قتصادی، تولید ملی وحمیت ایرانی. ضمن آنکه برای تقویت اقتصادی ملی، “دیپلماسی اقتصاد مقاومتی” نیزلازم است. هدف از این نوع دیپلماسی تبیین دستاوردهای اقتصاد مقاومتی درمقابل فشارهای وارده است. فشارها درمورد کالای مصرفی و شاخص‌های روزمره اقتصادی وارد می شود، ولی دستاوردهای مقاومت کشور، دستاوردهایی استراتژیک و بلندمدت هستند، همچون خودکفایی درتکنولوژیها و فناوری های برتر(هسته ای )، استقلال درسیاست خارجی و

۱۰- خودداری از اسراف و ضایع کردن کالاها و ذخیره سازی کالاهای اساسی در ابعاد حجیم توسط دولت و انبارهای کوچک و هدایت شده و هوشمند توسط مردم (مانند کشور سوئیس) حتی در زمان صلح و آرامش جهت تامین امنیت غذایی مردم .

اما سوال آخر که درونزا است اقتصاد مقاومتی یا خیر باید بگویم که :

این اقتصاد مقاومتی ماهیتی کاملا  درون‌زا دارد. اما درون‌زا یی اقتصاد مقاومتی چیست و  یعنی چه؟ یعنی از دل ظرفیّتهای خود کشور ما و خود مردم ما میجوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متّکی است به امکانات کشور خودمان؛ درون‌زا به این معنا است

مازیار میر مشاور و تحلیلگر

توصیه میشود مطالب زیرا مطالعه نمایید:

نگاهی تازه به اقتصاد مقاومتی و بیانات مقام معظم رهبری

سخنرانی پیرامون اصول و فنون مذاکره در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه

اقتصاد مقاومتی قسمت اول

ده قدم برای شروع یک مذاکره اقتصادی موفق

Views: 3

برچسب‌ها:, , , , ,

اخبار مهم

دروغ در مذاکره

دروغ در مذاکره

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب تفکر نامطمئن نوشته آنی دوک

خلاصه کتاب تفکر نامطمئن نوشته آنی دوک...

اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب سرزمین موعد نوشته باراک اوباما

خلاصه کتاب سرزمین موعد نوشته باراک اوباما...

اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب استاد مذاکره اصول و فنون مذاکره و زبان بدن

خلاصه کتاب استاد مذاکره اصول و فنون مذاکره و ...

اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳
خلاصه کتاب دقیقا چه بگوییم نوشته فیل ام جونز

خلاصه کتاب دقیقا چه بگوییم نوشته فیل ام جونز...

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳
اصول و فنون مذاکره حرفه ای و اقناع مخاطب

اصول و فنون مذاکره حرفه ای و اقناع مخاطب...

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

زبان بدن اشک و نظریه های روانشناسی اشک...

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳
یادداشت های یک مشاور کسب و کار

یادداشت های یک مشاور کسب و کار...

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳
وزن در مذاکره ها و بایدها و نبایدهای آن در ارتباطات حرفه ای

وزن در مذاکره ها و بایدها و نبایدهای آن در ار...

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳
مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر

مذاکره چیست؟ نوشته دکتر مازیار میر...

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳
نگاهی به کتاب موفق وپرفروش “استادی در مذاکره” به قلم استادمازیارمیر

نگاهی به کتاب موفق وپرفروش “استادی در مذاکره”...

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳

همایش بین المللی شیوه های کاربردی اندیشه های ...

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳

نمونه سوالات دانشگاه بین المللی GIG...

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳

مذاکره با راهبرد دفاع در عمق راهبردی استراتژی...

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳
دوره کامل اصول و فنون پیشرفته مذاکره و زبان بدن

دوره کامل اصول و فنون پیشرفته مذاکره و زبان ب...

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳