توسعه فردی قسمت دوم

توسعه فردی قسمت دوم
تیر ۲۳, ۱۴۰۲
4 بازدید

توسعه فردی قسمت دوم این مطلب ادامه مقاله توسعه فردی قسمت اول می باشد. توسعه فردی قسمت دوم آموزش توسعه فردی چراباید یاد بگیریم؟ حتما این سوال رااز خودتان زیاد پرسیده اید افراد مشهور چگونه به موفقیت های مهم دست پیدا نموده اند و چرا؟ یکی از فاکتورهای مهم در این بین مطالعه و تحقیق و استمرار […]

توسعه فردی قسمت دوم

این مطلب ادامه مقاله توسعه فردی قسمت اول می باشد.

توسعه فردی قسمت دوم

آموزش توسعه فردی

چراباید یاد بگیریم؟

حتما این سوال رااز خودتان زیاد پرسیده اید افراد مشهور چگونه به موفقیت های مهم دست پیدا نموده اند و چرا؟

یکی از فاکتورهای مهم در این بین مطالعه و تحقیق و استمرار و تلاش و کوشش در راهشان و هدفشان است شاید چکیده تمام این جوابها در یک کلمه خلاصه شود مطالعه آری مطالعه راه های رفته را برای ما بازگشایی و بهبود و توسعه مستمر خواهد داد و ابواب گوناگون موفقیت را پیش ما خواهد گشود….

داشتن برنامه توسعه شخصی، اخیرا در بسیاری از سازمان‌های موفق و آینده‌نگر جهان به بخشی مهم از برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی تبدیل شده است. در چارچوب این برنامه، از کارکنان سازمان‌ها بویژه کارکنان متخصص و تحصیل‌کرده انتظار می‌رود که برای خودشان یک برنامه توسعه ویادگیری شخصی داشته باشند.

برنامه‌های توسعه فردی می‌توانند اهداف متعددی داشته باشند که گسترش قابلیت‌ها و مهارتهای موجود، توسعه و بسط مهارت‌های جدید، کسب مهارت‌های تازه و مورد نیاز برای آینده از مهم‌ترین این اهداف است.

برنامه‌های توسعه فردی بر۵ پایه اصلی استوارند و ۵ مرحله دارند:

  1. شناخت کارسازمان و عوامل موفقیت
  2. شناخت نقش سازمان و تعیین وضع مطلوب
  3. شناخت وضع موجود
  4. مقایسه وضع مطلوب و تعیین فاصله
  5. مقایسه مهارتها و شایستگی‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها
  6. هدفگذاری برای تغییر
  7.  مدیریت و بهبود دانش، مهارتها و شایستگی‌ها
  8. ارتقاء مهارت‌ها و قابلیت‌ها
  9. استفاده از روش‌های متنوع آموزشی و پرورشی

فصل سوم

طراحی برنامه توسعه فردی- قسمت اول:

  • شناخت دقیق و آینده محور سازمان، کار و نقشی که من در آینده برعهده خواهم داشت.

در این مرحله در واقع به این سوال مهم پاسخ داده می‌شود که در محیط درونی و بیرونی موثر بر سازمان ما (شرکت همکاران سیستم) چه تحولاتی رخ داده یا رخ خواهد داد؟ مشکلات، تهدیدها و فرصت‌های پیش روی سازمان چیست؟ مسیر حرکت سازمان چگونه‌است و در این مسیر چه اهدافی، از طریق کدام سیاستها و استراتژی‌ها دنبال می‌کند؟ سازمان ما چه ماموریت‌هایی دارد و چشم‌انداز مطلوب آن چیست؟ در محیط درونی و بیرونی سازمان چه می‌گذرد؟ چه تحولاتی در حوزه‌های تکنولوژیکی رخ داده یا در حال وقوع است؟ ذینفعان سازمان ما بویژه مشتریان چه انتظاراتی از شرکت ما، محصولات و خدمات ما و از کارکنان شرکت ما دارند؟

در این مرحله همچنین باید به سوالات مهم‌تری هم پاسخ دهیم:

  • آیا در شرکت ما، بویژه با رویکرد آینده‌نگری ، تغییر و تحول وجود داردو ما هم بخشی از آن هستیم؟
  • انتظارات جدید از من (بعنوان یک …) چیست؟
  • نقش ما در سازمان چه تفاوتی نموده و برای ایفای موفق جدید خود را به چه قابلیت‌ها و مهارتهای جدید نیاز دارم

در پایان باید یک چشم‌انداز آرمانی شخصی ( Personal Vision ) تدوین کنیم برای مثال مازیار میر می خواهد یک نمونه ایرانی اپل را مدیریت و یا مشاوره نماید و یا در یک شرکت چند ملیتی با پایه ایرانی سرمایه گذاری کند و یا تبدیل به انتونی رابینز شود ویا…..که نشان می‌دهد برای اینگه در آینده موفق‌تر شده و از عهده چالش‌ها و تحولات آینده به خوبی برآییم باید خود را به چه دانش، مهارت‌ و رفتارهایی مجهز نموده و انرا تکمیل و تقویت نماییم.

برای آشنایی با اتفاقات و تحولاتی که در آینده رخ خواهد داد باید به استراتژی و چشم‌انداز مطلوب سازمان توجه کنیم، با مشتریان ، خبرگان و صاحب‌نظران علمی و دانشگاهی بویژه آنانی که آینده‌نگرتر هستند گفتگوهای منظم داشته باشیم و اخبار تحولات مرتبط با کار ، وظیفه و نقش خود و سازمانمان را علاقمندانه و گسترده جستجو و پیگیری کنیم. یکی از مهمترین منابع دستیابی به اطلاعاتی با ارزش و مفید در این زمینه، بازخوانی سخنان سخنرانی‌هایی است که مدیران ارشد سازمان در جلسات و مذاکرات، بویژه در مراسم جشن پایان سال مطرح و برآنها تاکید می‌کنند…

این سلسله مقالات به شرح زیر  ادامه خواهد داشت و بزودی قسمتهای جدیدتری در همین سایت جهت مطالعه شما عزیزان ارائه خواهد گردید.

مطالب مربوط:

توسعه فردی قسمت اول

توسعه فردی قسمت دوم

توسعه فردی قسمت سوم

توسعه فردی قسمت چهارم

توسعه فردی قسمت پنجم

توسعه فردی قسمت ششم

توسعه مهارتهای مدیریت زمان

زبان بدن

دکتر مازیارمیرمشاوروتحلیلگر

Views: 8

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , ,