درس هایی از زبان بدن

درس هایی از زبان بدن
فروردین ۱۱, ۱۴۰۳
22 بازدید

درس هایی از زبان بدن از ابتدای دوران طلایی دولت روحانی شاهد تغییرات و تحول های بسیاری بوده و هستیم این عکس یک عکس تاریخی است که به تحلیل آن خواهیم پرداخت  اما قبل از آن به معرفی اجمالی جان کری خواهیم پرداخت شاید از این دریچه بتوان به دست آوردهای تاریخی این عکس پرداخت […]

درس هایی از زبان بدن

از ابتدای دوران طلایی دولت روحانی شاهد تغییرات و تحول های بسیاری بوده و هستیم این عکس یک عکس تاریخی است که به تحلیل آن خواهیم پرداخت  اما قبل از آن به معرفی اجمالی جان کری خواهیم پرداخت شاید از این دریچه بتوان به دست آوردهای تاریخی این عکس پرداخت

جان فوربز کِری ( John Forbes Kerry)  سیاستمدار متمول آمریکاییست که ۶۸مین وزیر امورخارجه و کنونی ایالات متحدهٔ آمریکاست. او از ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۳ سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا بود. در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۴ او رسماً به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ معرفی شد که از جورج بوش شکست خورد. کری در یک منطقه تاریخی در شهر بوستون به نام بیکن هیل زندگی می‌کند که یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق این شهر به شمار می‌رود.

وانسا کری دختر کوچک جان کری از همسر اولش، با یک پزشک ایرانی ساکن آمریکا ازدواج کرده است و این نکته هم بسیار قابل تعمق است چراکه پس از بحث‌ها و انتقادات فراوان به انتخاب جان کری به عنوان نامزد تصدی پست وزارت خارجه دولت جدید اوباما بدلیل مواضع قبلی وی در قبال ایران و سوریه، برخی اخبار منتشر شده از ایرانی بودن داماد وزیر جدید امور خارجه آمریکا حکایت دارد و واکنش کاخ سفید به این مسائل  چرا که با مشخص شدن نامزدی وزارت کلیدی امور خارجه در دولت جدید اوباما، بسیاری از جمهوری‌خواهان نزدیک به لابی اسرائیل روند تخریب جان کری و عدم تایید وی در سنا را آغاز شد.

انتقادات به جان کری بیشتر به مواضع وی در قبال برنامه هسته‌ای ایران و تاکید بر حل دیپلماتیک آن، روابط نزدیک با بشار اسد، ابراز تمایل برای سفر به تهران و … متمرکز شده بود. اما در نهایت جان کری با تاکید بر بکارگیری تمام توان خود برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، خیال جمهوری‌خواهان راحت شد و سنا جان کری را برای تصدی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد.

دکتر ظریف دیپلماتی برای تمام فصول است در این عکس یکی از برترین و افتخار آمیز ترین لحظات ایران و ایرانی را ملاحظه می کنید .

رفتاری خردمندانه و هوشمندانه که تمام خبرگزاریها و جهان آن را منتشر کردند رفتاری حرفه ای و زبان بدنی منطبق بر رفتار رسول اکرم و بعبارت دیگر رفتاری مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی .

در ابتدای حضور دکتر ظریف برخی از افراد به عملکرد دوستانه و مخصوصا زبان بدن دکتر ظریف بسیار اشکال گرفته و مورد بیشترین انتقادات قرار گرفت اما رفته رفته دکتر ظریف با این رفتار حرفه ای خود توانست اعتماد جهانیان را به عنوان یک سیاستمدار صلح طلب و نماینده ملتی خود را در تمام محافل مطرح کند که لابی یهودی در طی تمام این سالها با تمام قدرت و توان سعی در تخریب جمهوری اسلامی نموده بود .

امروز وقتی با دیدن این عکس احساس غرور میکردم برایتان بسیار جالب باشد که تحلیلی از روند رفتار حرفه ای دکتر ظریف تا به امروز داشته باشیم

دکتر ظریف و تیم مذاکراتی ایشان از بهترین مدلهای زبان بدن در یک مذاکره موفق استفاده نمودند و این مسئله را به دیگر اعضاء گروه هم تعمیم دادند و نکته بسیار مهم تر این بود که دکتر ظریف حرکاتی مشابه همتای امریکایی خود داشت لبخندهای ظریف واقعی و حتی دوبرابر کری بود اما لبخندهای ظریف واقعی بود در حالیکه لبخندهای کری بیشتر به شبه لبخند شبیه بود هرچند انقدر استرس و خستگی بر کری سایه انداخته بود که همه مذاکرات را تحت تاثیر قرار داد بود

در مذاکرات تیم دکتر ظریف مرکب از اقای دکتر جمشید ممتاز دکترى حقوق بین الملل و حقوق عمومى از دانشگاه پاریس حقوق‌دان برجسته کشور استاد بازنشسته رشتهٔ حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه‌های سوربن، کن و گرنوبل فرانسه و دکتر زمانی نیا فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیا و کاندید دکتری عدالت جزایی از دانشگاه نیویورک و….. تمام اعضا تیم همه دارای تحصیلات عالی و دارای تجربه علمی و عملی فوق العاده ای بودند.

اما تفسیر عکس امروز ….بازهم تذکر این نکته را بر خود واجب می دانم که با یک عکس نباید فردی را تجزیه و تحلیل کرد و من براساس فیلمها و روند مذاکره مطالبی را به رشته تحریر در می آورم.

بجز یک نفر تمام تیم ایرانی همیشه لبخند واقعِی و دوستانه دارند ضمن اینکه در طول مذاکره دکتر ظریف و تیم ایرانی با حالتی کاملا دوستانه ظاهر می شوند اما تیم مقابل همه باحالتهایی ساختگی پشت میزهایشان با لبخندهایی مصنوعی به دوربینها نگاه می کنند این مسئله از دید رسانه های خارجی و حتی کاریکاتوریستها هم پنهان نبوده و نیست

جان کری در این دیدار هم یک بار دیگر تآکید کرد، دولت آمریکا فارغ از هرگونه مشکلات داخلی خود به اجرای تعهدات خود نسبت به ایران متعهد خواهد بود.

دستهای دکتر ظریف قدرت و اقتدار تیم ایرانی را بسیار دقیق  و به وظوح نشان می دهد و به تعبیر من این عکس اقتدار ایران و ایرانی را نشان می دهد و در طرف مقابل تیم آمریکایی و مخصوصا و سر به زیر انداختن جان کری نوعی نشان از خجالت و همچنین ضعف تیم مذاکره کننده آمریکایی به لحاظ سخنان تند و خلاف واقعیت برخی ساکنان کاخ سفید و در بحبوحه انتخابات ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد .

اقتدار دکتر ظریف که با تحکم حرفهای خود را می زنند همه و همه نشان گر یک تیم قوی و حرفه ای است در طرف مقابل تیم آمریکایی هر کدام یک زبان بدنی دارد و در نهایت می توان این گونه نتیجه گرفت تیم آمریکایی برنامه خاصی هم ندارد و خنده های آنها نشان از پنهان کاری مضاعف است شاید این جا است که سخنان رهبر بسیار نمود پیدا می کند که اطمینانی به سخنان آمریکایی ندارم

سه نفری که در کنار جان کری حضور دارند هر کدام در صورتشان بهت و ناباوری هم در کنار تعابیر رایج از لبخندهایشان موج می زند اما چرا؟

جان کری با کفشهایش و با گلهای قای بازی می کند یاد ایام دبستان می افتم که وقتی دیر می رسیدیم مدیر مارا تنبیه می کردو ما همه سرهایمان را به زیر می افکندیم و با کفشهایمان یا …. بازی می کردیم.

مطالب مربوط:

زبان بدن

Body Language

یاداشتهای درمورد مذاکره و body language

اموزش زبان بدن حرفه ای Professional body language

درسهایی از زبان بدن Lessons Body Language

تحلیلگر دکتر مازیار میر

Views: 8

برچسب‌ها:, , , , , , ,