دست دادن دونالد ترامپ

دست دادن دونالد ترامپ
اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳
13 بازدید

دست دادن دونالد ترامپ زبان بدن زبان بدن ترامپ زبان بدن دست دادن دونالد ترامپ زبان بدن دست دادن های آقای ترامپ این روزها بسیار خبرساز شده است و بسیاری از تحلیلگران زبان بدن معتقدند که وی با کشیدن دست طرف مقابل به سمت خود قصد دارد تا ضمن بر هم زدن تعادل و تمرکز […]

دست دادن دونالد ترامپ

زبان بدن

زبان بدن ترامپ

زبان بدن دست دادن دونالد ترامپ

زبان بدن دست دادن های آقای ترامپ این روزها بسیار خبرساز شده است و بسیاری از تحلیلگران زبان بدن معتقدند که وی با کشیدن دست طرف مقابل به سمت خود قصد دارد تا ضمن بر هم زدن تعادل و تمرکز وی به او بگوید که من از تو سرتر و برترم.

حال باید از خود پرسید آیا این رفتار برازنده یک رییس جمهور هست؟

این مطلب را از اقای فرزین فردیس  جوانی که به تازگی پا به مقدمات مباحث زبان بدن گذاشته نقل میکنم او مطلبی در آپارات منتشر نموده بود. که  که من متاسفانه با این مطالب کاملا مخالف هستم اما چرا ؟

بعنوان یک مشاور حرفه ای انتخاباتی و رفتار شناسی که سالها است روی رفتار سیاسون و افراد معروف مانند ترامپ در حال تحقیق و مطالعه هستم مطالبی را پیرامون دستهای دونالد ترامپ برایتان آماده نمودم که فکر میکنم مطالعه ان برای همه علاقمندان به زبان بدن خالی از لطف نباشد.

حقایقی پیرامون حرکات دست ترامپ

یکی از مهمترین رفتارهای ترامپ این است که او تحت آموزش رفتار شناسان یاد گرفته است که وقتی افراد دست خود را باز نگه داشته و کف دست را نشان می دهند علامت ان است که من انسان صادق و راستگویی هستم که اکثرا اینگونه نیست.

اری دونالد ترامپ هم تحت تاثیر همین اموزش و نکات قبل بسیاری از اوقات و حتی در زمان مبارزات انتخاباتی و پس از پیروزی و هم اکنون از این تکنیک بسیار استفاده می کند.اما باید دانست ترامپ از این تکنیک بصورت عادتی استفاده می کند و در انتهای هر دروغ و فریبکاری و یا تهدید هایش از این رفتار استفاده می کند و مخصوصا این به یک رفتار قالبی تبدیل شده است.

در نگاهی جامع و کامل به زبان بدن ترامپ و پس از مدتها تحقیق در این خصوص به این مهم رسیدم که البته بسیاری هم می گویند دونالد ترامپ به طور تصادفی یکی از این دو ژست را به جای دیگری به کار می برد اما به نظر من این طور نیست. او ژستی را که حس دقت را القا می کند مثل “کنترپوان” در موسیقی در مقابل ژست دیگر (که به سمت بالا اشاره می کند) به کار می برد تا نکات مهم دیگر را برجسته کند. و این حرکتی که انگشتهایش به سمت بالاست خیلی ژست غیرعادی است من حرکات سیاستمداران زیادی را تحلیل کرده ام و هیچ کسی را به یاد نمی آورم که این ژست را به کار ببرد.»

به شخصه نویسنده معتقد است که ژستی که انگشتانش را به شکل حلقه در می آورد و ژست حرف ال انگلیسی را وقتی بکار می برد که می خواهد بگوید فقط من می دانم که چه باید کرد و جالبتر اینکه امروز همه هواداران پروپاقرص دونالد ترامپ از ان مانند رنگ بنفش هوادارن دکتر روحانی استفاده می کنند.

منتقدان ترامپ می گویند که خیلی در باره خودش حرف می زند و می گویند که او عقده خود شیفتگی و یا نارسیسیسم دارد. ترامپ سخنان مخت=الفانش را هرگز رد نمی کند و با با انان وارد بحث هم نمی شود انگار یاد گرفته همه حرفهای منتقدان را گوش دهد و واکنشی نشان ندهد .ترامپ با استفاده از چنین رفتارها و حالتها و ژستهایی تلاش بسیاری می کند که بین خود و مخاطبانش همبستگی بوجود اورد و  اینگونه همه چیز را به نمایش می گذاشته که احساساتش با مخاطب یکسان است اری کاملا یکسان است. در نتیجه با اینکه از خودش صحبت می کند همچنان با مخاطب رابطه برقرار می کند.

شاید آشناترین ژست ترامپ حالتی باشد که انگشت اشاره اش را به انگشت شست می چسباند و علامت “اوکی” (OK) و تاکید است. این ژست خاص، ژستی است که به نظر کارشناسان ما ترامپ بارها و بارها تکرار می کند تا حس دقت و کنترل را به مخاطب القا کند.

محققین مختلف زبان بدن در مقالات مختلف از حرکت دستهای ترامپ برداشتشان این است که این حرکتها را که شبیه به حرکات چوب رهبر ارکستر است ترامپ هر گاه می خواهد بر اهمیت پیامش تاکید کند به کار می برد و مردم از سیاستمدارانی که این کار را می کنند خوششان می آید. این حرکتها به نوعی نشان می دهد که گوینده به چیزی که می گوید، احساس تعهد دارد. این حرکتها لایه ای به حرفها اضافه می کنند که این حس را به شکل ناخودآگاه به بیننده منتقل می کند.»

منتقدین زبان بدن ترامپ و محققین ارتباطات غیر کلامی مدعی هستند که دونالد ترامپ گاهی دستهایش را بدون نظم خاصی تکان می دهد تا نشان دهد که چقدر دیگران خرابکاری کرده اند و بعد دوباره به همان ژست محکم قبلی باز می گردد تا نشان دهد مخاطب می تواند اعتماد داشته باشد که او راه حلی برای این مشکل پیدا خواهد کرد. در اغلب زمانها ما شاهد ژست «اوکی» ترامپ و تغییر وضعیت به ژست ال انگلیسی L هستیم که رو به بالاست و این دو ژست جایشان را با هم مرتب عوض می کنند.

بعنوان یک محقق در زمینه علم ارتباطات کلامی و غیر کلامی به شدت معتقدم که بسیاری از سیاستمداران مثل ترامپ کلینتون و اوباما با استفاده از مشت باز و حتی انگشت شست به جای انگشت اشاره، بهره برده و پیوسته و به دقت سعی می کنند حالتی کمتر تهاجمی را القا کنند اما ترامپ اصلا با اشاره کردن با انگشت هیچ مشکل ندارد.

 کارشناسان زبان بدن معتقدند که بیشتر مردم سعی می کنند هنگام سخنرانی با انگشتشان اشاره نکنند چون به نظر می رسد با این ژست انگشت اتهام به سوی کسی گرفته اند. اما دونالد ترامپ که میزبان برنامه «اپرنتیس» هم بود این ژست را از آن خود کرده و با استفاده از آن به مخاطب یادآوری می کند که وقتی رئیس جمهور شود کنترل اوضاع در دستش خواهد بود و هر کس را بخواهد «اخراج » می کند.»

بعنوان یک محقق و مدرس حرفه ای ارتباطات غیر کلامی پیوسته  وقتی در باره فردی مانند کلینتون یا همتایات او سخن می گوییم شاهد این حالت هستیم که معمولا اشاره کردن دست به حالت چنگ زدن تبدیل می شود و تقریبا مثل این می شود که می خواهد احساسات و کنونات قلبی کلینتون را به دقت و به شدت به رخ می کشند.

محققین حرفه ای زبان بدن معتقدند که سیاستمدارنی شبیه کلینتون وقتی می خواهند  افراد عالیرتبه و یا قاضات دیوان عالی را انتخاب کنند معمولا انگشت اشاره خود را حلقه نموده و شکل پنجه و چنگال جانوران را بخود می گیرند انگار که شکار خود را با دقت و با وسواس انتخاب می کنند. تقریبا مانند پنجه جادوگران بنظر می رسد.

ترامپ چند ژست مهم و همیشگی دارد که شاید بسیار هم موثر است. در این حالت ترامپ دستهایش باز است و کف دستش را رو به بالا  است (کف دستش باز است). این ژست را معمولا متناظر با حس باز بودن و راستگویی می دانند. یادتان باشد که وقتی دستتان را باز می کنید و کف دستتان را بالا نگه می دارید این حس القا می شود که خطاب شما به همه است بخصوص وقتی بازوها را دور از هم به شکل آغوش باز نگه می دارید و فضای بیشتری را اشغال می کنید این حس بهتر و بیشتر است….

مازیارمیرمشاور و تحلیلگر

Views: 9

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , ,