رهبری نوین در سازمانهای نوین قسمت چهارم

رهبری نوین در سازمانهای نوین قسمت چهارم
تیر ۱۹, ۱۴۰۲
23 بازدید

رهبری نوین در سازمانهای نوین این مقاله در ادامه مطلب رهبری نوین در سازمانهای نوین قسمت سوم نگارش شده است:   الگوریتمها و فرایند ها در یک سازمان با عملکرد برتر بیان ماموریت، اتخاذ استراتژی همجهت با ماموریت و تبیین ارزشهای محوری شرکت کفایت نمی کند. چرا که فرایند ها نیز باید کارآمد باشند تا بتوان […]

رهبری نوین در سازمانهای نوین

این مقاله در ادامه مطلب رهبری نوین در سازمانهای نوین قسمت سوم نگارش شده است:

 

الگوریتمها و فرایند ها

در یک سازمان با عملکرد برتر بیان ماموریت، اتخاذ استراتژی همجهت با ماموریت و تبیین ارزشهای محوری شرکت کفایت نمی کند. چرا که فرایند ها نیز باید کارآمد باشند تا بتوان منابع محدود را برای ایجاد ارزش مورد استفاده قرار داد. شاید یکی از دلایلی که به موفقیت بیشتر کسب و کار کمک می کند توجه به برخی جزئیات  و بهبود در هر آنچه که سازمان در حال انجام آن است باشد. چون همین پرداختن به جزئیات و انجام بهبودها باعث ایجاد تفاوتهای چشمگیر در عملکرد می شود. فرایند مجموعه گامهایی است که یک یا چند نهاده  را بکار گرفته و ستاده ای را  می آفرینند که برای مشتری سودمند و خواستنی است . شرکتهای با عملکرد برتر اهمیت ویژه ای را برای فرایند و مدیریت فرایند قائل هستند چرا که ایجاد ارزش برای مشتری از طریق بکار گیری فرایندهای موثر و کارآمد حاصل می شود.

در شرکتهای با عملکرد برتر مساله مهم این است که چه کنند تا کار فردای آنها بهتر از کار امروز آنها باشد. سازمانهای برتر بهبود مستمر را همواره در دستور کار خود دارند و به بیان دیگر آن را نهادینه کرده و به صورت عادت ذهنی و رفتاری در می آورند. در این شرکتها خوب کار کردن و عملکرد درخشان هدف غایی نیست بلکه حاصل و پیآمد چرخه پایان ناپذیر بهسازی خود خواسته  و سرمایه گذاری برای آینده است. آنها فوق العاده از خود متوقع اند. آرمانی شدن و حفظ این رتبه مستلزم سخت کوشی و انزجار شدید از خود خواهی و رضایت از خود است.

شرکتهای موفق گوش به زنگ و هوشیار هستند و منتظر نمی مانند تا جبر بازار آنها را به انجام کاری مجبور کند آنها در درون خود شرایط بازار را ایجاد می کنند. مدیریت شرکتهای موفق با سیاستهایی که تدبیر می کند از ایستایی فاصله می گیرند.

جلوگیری از سکون، خشنودی و تن آسانی از طریق تغییر و نوسازی مستمر سازمان، ساده سازی و نوآوری مستمر در تمامی فرایندهای سازمان با هدف افزایش قابلیت پاسخگویی کارا و موثر ،کنار گذاشتن معیارهای به ارث رسیده از گذشته و استفاده از معیارهایی که بر روی مشتری تمرکز دارند و نگاهی به آینده دارند، آگاه کردن کارکنان از عملکردشان، ارائه اطلاعات مالی و غیر مالی و به اشتراک گذاری آن به همه کسانی که برای بهبود عملکرد نیاز دارند، توسعه سریع محصولات و خدمات برای پاسخگویی به تغییرات بازار، تقویت خلاقیت را از طریق ایجاد محیطی یادگیری و پذیرای تغییر ، به چالش گرفتن رویه های قدیمی و  فراگیر کردن تفکر بهبود مستمر و  ایجاد یک وسواس برای نوآوری از جمله ساز و کارهایی هستند که این سازمانها برای بهبود مستمر در فرایندهای خود استفاده می نمایند.

سازمانهای برتر در فکر آسودگی نیستند بلکه همواره در  جستجوی تمهیدات  و  ساز و کارهایی هستند که موجب نارضایتی و ناخشنودی گردد. قبل از این که الزامات محیط بیرونی برای ایجاد تغییر و بهبود  به شرکت فشار  وارد کند خود  انگیزه های لازم را برای این کار ایجاد نمایند. این شرکتها از ساز و کارهای متعددی جهت ایجاد ناخشنودی از خود استفاده می کنند.

آداب و رسوم و فرهنگ

فرهنگ به مجموعه ای از ارزشها ، باورها، درک و استنباط از شیوه های تفکر و اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند اطلاق می شود. قدرت فرهنگ بیانگر یا نشان دهنده میزان توافقی است که بین اعضای سازمان در رابطه با اهمیت ارزشهای خاص وجود دارد. اگر اتفاق نظر کاملی در باره اهمیت این ارزشها وجود داشته باشد سازمان دارای فرهنگی قوی است  و اگر توافق چندان زیادی وجود نداشته باشد آن فرهنگ ضعیف است .

مازیارمیرمشاوروتحلیلگر

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

حلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز – قسمت اول

تحلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز( قسمتی از سخنرانی سالن همایشهای بین المللی صداو سیماقسمت ۲)

مذاکره ، هدایت و رهبری جلسات در بانک رفاه

دوره هوش هیجانی EQ و راههای بکارگیری آن در مدیریت و رهبری نوین

حلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز – قسمت اول

تحلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز( قسمتی از سخنرانی سالن همایشهای بین المللی صداو سیماقسمت ۲)

مذاکره ، هدایت و رهبری جلسات در بانک رفاه

دوره هوش هیجانی EQ و راههای بکارگیری آن در مدیریت و رهبری نوین

Views: 2

برچسب‌ها:, , , , , , ,