زبان بدن قسمت هجدهم

زبان بدن قسمت هجدهم
تیر ۱۷, ۱۴۰۲
4 بازدید

زبان بدن قسمت هجدهم   مجله مذاکره و زبان بدن زبان بدن قسمت هجدهم این مقاله ادامه مطلب زبان بدن قسمت هفدهم  است: زبان بدن قسمت هجدهم همانطور که قبلا هم گفتیم زبان بدن یا یزبان خاموش همان زبان بی زبانی است ما با ژستها حالتها رفتارها و حرکات بدنی خود بسیاری از واژگان را […]

زبان بدن قسمت هجدهم

 

مجله مذاکره و زبان بدن

زبان بدن قسمت هجدهم

این مقاله ادامه مطلب زبان بدن قسمت هفدهم  است:

\"زبانزبان بدن قسمت هجدهم

همانطور که قبلا هم گفتیم زبان بدن یا یزبان خاموش همان زبان بی زبانی است ما با ژستها حالتها رفتارها و حرکات بدنی خود بسیاری از واژگان را به مخاطب خود القاء می کنیم و در این قسمت از سلسله مقالات زبان بدن به دستها و تاثیر و تفسیر آن خواهیم پرداخت. بعنوان یک مدرس و مفسر زبان رفتاری و یا زبان خاموش به شدت معتقدم که خواندن و مطالعه مستمر و تکرار و تمرین از شما فرد بسیار قدرتمندتری خواهد ساخت.

آزمایشی پیرامون زبان بدن

ما دست به آزمایشی زدیم که با هشت سخنران انجام گرفت؛ از این سخنرانان خواستیم که در طول شماری از سخنرانیهایبیست تا ده دقیقه ای با گسترده ای از شنوندگان گوناگون، از سه حرکت اصلی پیشگفته با کف دست استفاده کنند. پس از اتمام این درس – گفتارها، نگرش و نظرات شرکت کنندگان را ثبت کردیم. متوجه شدیم سخنرانانی که عمدتاً از حالت کف دست رو به بالا بهره جستند، ۸۴ درصد گواهی و نمره مثبت از شنوندگان خود گرفتند؛ وقتی که سخنران ها دقیقاً همان سخنرانی را برای گروه دیگری اجرا کردند، لیکن این بار کف دستشان رو به پایین بود، این رقم به ۵۲ درصد رسید . در حالت انگشت تکان دادن، فقط ۲۸ درصد امتیاز آوردند و برخی از حاضرین سالن سخنرانی را ترک گفتند.بعنوان یک مدرس مذاکره که سالها در این خصوص تحقیق و مطالعه نموده ام  به این مطالب باور داشته و از آن نهایت استفاده را برده و میبرم

انگشتی که نشانه می رود نه تنها کمترین میزان واکنش مثبت را از مستمعین می گیرد، بلکه شنوندگان میزان کمتری از حرف های سخنران را بعداً به یاد می آورند. اگر شما عادت دارید انگشت خود را به طرفِ حاضرین بگیرید، حالت رو به پایین و بالای کف دست را تمرین کنید و خواهید دید که می توانید محیط آرام تر و مناسب تری خلق کنید و تأثیر مثبت تری بر دیگران داشته باشید. روش دیگر این است که انگشت ها را روی شست خود فشار دهید و درحالتی که علامت OK (خوب) را ایجاد کرده اید، سخن بگویید؛ به این ترتیب، شما مقتدر ظاهر خواهید شد، بی آنکه حالت تهاجمی داشته باشید. ما این حرکت را به گروهی از سخنران ها، سیاستمدارها و صاحبان کار آموختیم و واکنش شنوندگان آن ها را اندازه گرفتیم. شنوندگانی که سخنران از حرکت لمسِ نوک انگشت ها در حضور ایشان استفاده کرده بود، این سخنران ها را با عناوین “فکور و ملاحظه کار” “هدفمند” و “دارای تمرکز” نام بردند.

سالها است که در دکترین مذاکره هم به این مطلب پرداخته ام  که فشار دادن شست روی نوک انگشت ها، از مرعوب کردن حُضار جلوگیری می کند. گویندگانی که از نشانه روی انگشت استفاده می کردند، به عنوان افرادی “مهاجم” “مشاجره طلب” و “بی­ادب” توصیف شدند و کمترین میزان حفظ و نگهداری اطلاعات در شنوندگان آن ها ثبت شد. زمانی که سخنران انگشت خود را مستقیماً به طرف جمعیت می گیرد، حاضرین بیش از آن که به محتوای سخنان او توجه کنند، به صدور حکم و داوری در مورد خود او می پردازند.

دست دادن، باقیمانده ای از گذشته های دور انسان است . زمانی که قبیله های ابتدایی به صورت دوستانه به هم برخورد می کردند، دست های خود را دراز می کردند و به شکلی کف دست هایشان را نگاه می داشتند که معلوم شود نه در دست اسلحه دارند و نه آن را جایی پنهان کرده اند. در روم باستان، پنهان کردن خنجر در آستین و حمل ان رایج بود؛ رومی ها برای محافظت خود، دست دادن به صورت گرفتن مچ را ابداع کردند.

شکل مدرن این نوع خوش آمد گفتن و تهیت، قفل کردن کف دست ها به هم و تکان دادن است که در اصل، در قرن نوزدهم رایج شد تا افراد برابر و همسان با آن به معاملات خود رسمیت بخشند. این نوع دست دادن تنها در صد سال گذشته شیوع گسترده یافته و تا همین اواخر، عملی مردانه محسوب می شد. در بیشتر کشورهای غربی و اروپایی، هم در ابتدای خوش آمدگویی و هم هنگام خداحافظی و در تمامی روابط تجاری و مالی و به طور فزاینده در مهمانی ها و گردهم آیی های اجتماعی، مردان و زنان هر دو به همین گونه دست می دهند.

دست دادن به گونه ای تکوین یافت که مردها بتوانند از طریق آن، معاملات خود را با یکدیگر جوش دهند و مستحکم سازند. حتی در نقاطی مانند ژاپن که تعظیم کردن، شکل سنتی درود و تهیت است و در تایلند که برای استقبال از هم از حرکتی شبیه به نیایش استفاده می شود، دست دادن مدرن وسیعاً رواج دارد. در بیشتر کشورها، دست ها پنج تا هفت بار فشرده و تکان داده می شوند؛ اما در برخی کشورها، مثلاً اندازه دوبار دیگر فشردن – دست های یکدیگر را در دست خود نگاه می دارند .

فرانسوی ها از علاقه مندان شدید دست دادن هستند، هم در ابتدای ملاقات و هم در خاتمه، وقت زیادی را در یک روز صرف دست دادن با هم می کنند.

بریا تمرین آخر این قسمت توصیه می کنم اول فیلمها را به صورت بدون صدا گوش کنید و حس خود را برایمان بنویسید و دوم تجربه های جدید خود را پس از خواندن این مقاله و تمرین با دستها و بدون دستها در مذاکرات برایمان بنویسید تا شما را بیشتر و بهتر راهنمایی کنم

یادتان باشد هیچ چیز و هیچکس و هیچ رفتار و کردار و گفتاری  آنگونه که به نظر می رسد نیست آری نبوده و نیست. ادامه دارد….

 

مازیار میر مشاور و تحلیل گر

Mazyar Mir professional consultant and analyst

منابعی برای مطالعه بیشتر:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

دروغگویان حرفه ای چگونه رفتار می کنند که گرفتار نمیشوند؟

تحلیل تخصصی زبان بدن هیلاری کلینتون و دونالدترامپ

تشخیص دروغ در یک دقیقه

دروغ در مذاکره

تحلیل و تشخیص دروغ هفت گام اساسی

منابعی برای مطالعه بیشتر:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

دروغگویان حرفه ای چگونه رفتار می کنند که گرفتار نمیشوند؟

تحلیل تخصصی زبان بدن هیلاری کلینتون و دونالدترامپ

تشخیص دروغ در یک دقیقه

دروغ در مذاکره

تحلیل و تشخیص دروغ هفت گام اساسی

منابعی برای مطالعه بیشتر:

روشهای ساده آموزش زبان بدن

دروغگویان حرفه ای چگونه رفتار می کنند که گرفتار نمیشوند؟

تحلیل تخصصی زبان بدن هیلاری کلینتون و دونالدترامپ

تشخیص دروغ در یک دقیقه

دروغ در مذاکره

تحلیل و تشخیص دروغ هفت گام اساسی

Views: 8

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , ,