زبان بدن و استحاله
زبان بدن همان زبان بی زبانی عبارت است از مدلها و شکلهای ارتباطات غیر کلامی یا رفتاری اشاره میکند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با
دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتارها میتواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دستها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژستها
(حالتها، اطوارها، اَداها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوههای هیجانی صورت و حرکات چشمها باشد اما استحاله چیست ؟تبدیل صورت نوعی چیزی به چیز دیگر را استحاله گویند. از
استحاله در باب طهارت سخن رفته است. باید گفت که در حقیقت استحاله دگرگون شدن ماهیت چیزی و تبدیل آن به ماهیتی دیگر است مانند آن که چوبی بر اثر سوختن، خاکستر
شودما در این مقاله بصورت انفرادی به تعاریف این دو مطلب خواهیم پرداخت و سپس به بررسی زبان بدن و استحاله خواهیم پرداخت.لطفا با نظرات خود مارا در این امر یاری
فرمائید.
تفاوت استحاله با انقلاب و استهلاک در این است که انقلاب هر چند از مراتب استحاله شمرده شده است، لیکن مورد آن، خصوص تبدیل شراب به سرکه است. از این رو، برخی در
بحث مطهّرات عنوان مستقلی برای آن ذکر نکرده، بلکه از آن تحت عنوان استحاله بحث کردهاندحقیقت استهلاک نیز پراکنده و مستهلک شدن اجزای چیزی در اجزای غالب دیگر است
از این جهت با استحاله تفاوت دارد. هر چند برخی اطلاق عنوان مطهّر بر استحاله را نوعی مسامحه دانستهاند؛ زیرا حقیقت تطهیر، پاک کردن چیز نجس با حفظ ماهیت آن است؛ در
حالی که بر اثر استحاله، ماهیت عین نجس یا متنجّس از نظر عرفی دگرگون گشته و با تبدیل موضوع، حکم نیز عوض میشود.
مثال استحاله به آتش
اگر چیز نجسی مانند چوب به وسیلۀ آتش به دود یا خاکستر تبدیل شود، پاک میگردد. در این که تبدیل چوب نجس به ذغال به وسیلۀ آتش، موجب تحقّق استحاله و در نتیجه،
طهارت آن میشود یا نه، اختلاف است. تبدیل آب نجس به بخار به وسیلۀ آتش نیز موجب طهارت آن میگردد، لیکن چنانچه بخار متراکم باشد و به قطرههای عرق تبدیل گردد، در
پاکی و نجاست آن اختلاف است.برخی در مسأله تفصیل داده و گفتهاند: اگر عنوان عین نجس مانند ادرار بر عرق صادق باشد، نجس است؛ در غیر این صورت نجس نمیباشد البته با
یاد آوری نمود که بسیاری امورد شک در تحقّق استحاله را یادآور نشدهاند و کسانی هم که آن را مطرح کردهاند، نظرات مختلفی دادهاند؛ بعضی به طور مطلق حکم به طهارت کردهاند،
بعضی دیگر به طور مطلق، طهارت را نفی کردهاند و برخی معتقدند که تنها در صورتی حکم به طهارت میشود که مورد شک از اعیان نجسه- مانند غایط- و منشأ آن، شک در مفهوم
باشد مانند آن که پس از تغییر و تبدیل به وسیلۀ سوزاندن، در صدق عنوان غایط بر آن شک شود.
امروزه شاهد امتزاج نا ثواب مبانی روشن زبان بدن با هیچ و همه هستیم استحاله ایی ناثواب که فقط خواننده جوان و خام را به خرابات و از خیابان و بیابان رهنمون می کند. چرا
باید زبان بدن را همه خواند و یا بلعکس از کجا نشات می گیرد و مخصوصا اینکه سودجویان و کلاهبرداران و استادنماها که هیچ از این علم دریافت نکرده اند همه و همه دغدغه
امروز و هر روز ما است .
یافته های جدید دست یافته باشند پس:
یادتان باشد(( هیچ چیز هیچکس و هیچ تفکری آنگونه که به نظر می رسد نیست))برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی.
مازیار میر مشاور و تحلیلگر
توصیه میشود لطفا و حتما مطالب زیر را مطالعه فرمایید:
دوره آموزشی مذاکره و ارتباطات غیرکلامی
همایش حقوق تخصصی برند در ایران
چالشهای هفتگانه تحول ویژگیهای سازمانهای موفق و برنده قرن بیست و یکم
برندسازی یا تخریب هویت ایران و ایرانی
اصول فنون مذاکره و موفقیت برندها
مدیریت ارشد بازاریابی
مشاوره بازاریابی و فروش
مثل یک فوق حرفه ای بازاریابی کنیم
سمینار بازاریابی خدمات و ابزارهای مالی
نکات طلایی در فروش
کسب و کار موفق قسمت سوم
اصول رهبری و خصایص رهبران برجسته دنیا
تحلیل مدل رهبری و زبان بدن استیو جابز – قسمت اول
مهارتهای حرفه ای رهبری اثر گذار در سازمانهای متعالی
کارگاه آموزشی تکنیکهای خلاقانه برای حل مسئله ، مهندسی تریزواسکمپر