مذاکرات ناب قسمت سوم

مذاکرات ناب قسمت سوم
تیر ۱۹, ۱۴۰۲
17 بازدید

مذاکرات ناب قسمت سوم این مقاله در ادامه مطلب مذاکرات ناب قسمت دوم می باشد: مذاکرات ناب قسمت سوم مازیارمیر مذاکره ناب مجله مذاکره و زبان بدن در دو قسمت قبل به مواردی پیرامون مذاکره پرداخته شد که تا کنون پیرامون آن کمتر به بحث پرداخته شده به برخی از موارد که بصورت کپی و از […]

مذاکرات ناب قسمت سوم

این مقاله در ادامه مطلب مذاکرات ناب قسمت دوم می باشد:

مذاکرات ناب قسمت سوم

مازیارمیر

مذاکره ناب

مجله مذاکره و زبان بدن

در دو قسمت قبل به مواردی پیرامون مذاکره پرداخته شد که تا کنون پیرامون آن کمتر به بحث پرداخته شده به برخی از موارد که بصورت کپی و از PMBOK برداشت غیر اصولی شده و به مذاکره متصل شده بود هم اشاراه ایی گردید مجددا متذکر می شوم که استفاده از افرادی که آموزش ندیده و یا آموزش اصولی ندیده باشند و بدون در نظر گرفتن هچ عقبه ایی علمی و عملی دست به نگارش و کپی مطالب می زنند بسیار مهلک و خطرناک است لطفا دقت فرمائید. متاسفانه در مجموعه رادیو مذاکره و یا مذاکره با شیطان به مطالب غلط و اشکال دار وحشتناکی برخورد نموده ام که در این سلسله مقالات به اصلاح آن می پردازم.

این مطالب در ادامه مطالب قبل می باشد و در این قسمت و برای اولین بار در ایران و با نظارت مستقیم پروفسور مسعود حیدری به ذهنیت سازی در مذاکره می پردازیم متاسفانه تاکنون بهیچ عنوان در این خصوص سخنی به میان نیامده اما باید اذعان نمود که ذهنیت سازی در مذاکره بسیار بسیار مورد توجه بوده و کشورهای پیشرفته روی ذهنیت سازی بسیار به تحقیق و مطالعه همه جانبه پرداخته اند.

اما قبل از آن باید ببینیم سیستم سازی ذهنی چیست و چه کابردی دارد؟

سیستم ذهنیست سازی یعنی انسان با اطلاعات کمی از یک پدیده با ذهنیت اجزاء دیگر آن را توهم کند یا بک لینک و یا لوپ و حلقه ای بین یک کلمه کلیدی بوجود آورد.

مثلا روزی از شخصی محبت ببیند در پیش خود فکر کند این شخص بسیار با اخلاق است و روابط خانوادگی خوبی دارد و مثبت است و مقید و …. اما آیا واقعیت همین است . و یا مسلمانان با ریش بلند و لباس عربی را داعش مینامند در حالیکه همه مسلمانان و یا ظاهر مسلمانی مساوی داعش نیست ؟ اما چه کسی چنین تفکری را القاء می کند لابی کثیف صهیونیستی تا چهره اسلام و مسلمانانی را سیاه کند و غافل از اینکه چه بسا این رفتارها چهره کثیف و منفور اسرائیل را هویداتر مینماید.

یا  مثلا دوست من از مسافرت خود به ارمنستان گفت  که  انجا فوق العاده کشور خوبی بود و مردمان بافرهنگی هم داشت و من و شماهم پیش خود چنین تفکری نموده ولی بلافاصله با ورود به آن شهر و یا کشور مورد دستبرد و اذیت و آزار قرار گرفته و….

متاسفانه در اکثر جلات مذاکره و گفتگو و مباحثه های علمی شاهد هستیم که برخی افراد ساده و سطحی از یک نظام سیاسی تعریف و تمجید می کنند و حسابی سنگ آن کشور خاص و دولت خاص و…. را به سینه می زنند اما افسوس که با ورود به کشور مورد نظر موجه می شوند همه چیز دروغ بوده است.

البته در این خصوص باید بگویم که برخی هم البته کاملا بر  عکس عمل می کنند یعنی از نظام سیاسی یا اقتصادی  کشوری بدگویی می کنند  و او نزد خویش الکی به قضاوت هایی بنشیند که …. آری همه این رفتارهای غیر حرفه ای مخصوصا پشت میز مذاکره بسیار خطرناک است با ظاهر مذهبی به فرد اعتماد نموده و یا در مذاکره با پشتوانه رفاقت چند ساله قمار سخت و اشتباهی می کنیم که صددرصد باعث شکست ما خواهد شد.

اما راه صحیح دقیقا چیست ؟

راه صحیح آن است که انسان به میزانی که از پدیده ای اطلاع حضوری و عینی و دقیق دارد درباره آن  موضوع قضاوت کند و بسیار احتمال دهد که همین شناخت واقعی اش احتمالا نادرست است فردی که نه درست PMBOK و مباحث آنرا می شناسد و نه آن را درست کار کرده می آید یک هفت بیجاری درست می کند و بنام خود منتشر می کند با عنوان مذاکره؟ و متاسفانه چنین مطالبی را هم اشاعه می دهد و بعد کم کم فکر می کند در این خصوص صاحب سبک هم هست کپی برای صاحب سبکها؟؟؟؟

آری در این خصوص و مخصوصا ذهنیت سازی در مذاکره باید یاد گرفت که فریب نخورده و هرگز دچار سوء برداشت و سوء تفاهم نشویم و در باره نظام های حقوقی و ارزشی  مورد مذاکره هرگز بدون تحقیق وارد نشده و مخصوصا دچار قضاوت های افراطی و تک بعدی نشویم یادتان باشد دروغ را فقط باید از روبرو دید و فقط راست را از هرجهت ببینیم حقیقت است.

شاید مذاکره با شیطان که دوست عزیزی نوشته یک نمونه از این مطالب باشد نه اسم به متن می آید و نه به موضوع اما نویسنده اصرار دارد همه را به هم نزدیک کند .

در مقاات زیادی به صورت زرد و از این دست ما فقط یک تیتر پر تنش و پر حاشیه میبینیم و لا غیر؟ما در مذاکرات با خود  و در صحبت با خودمان متاسفانه پیوسته در باره خداوند متعال ذهنیت هایی داشته و او را از هر لحاظ خوب و رحمان دیده و اورا آنقدر مهربان فرض می کنیم که هیچ نگرشی جز مهربانی و بخشش نمیبینیم اما ایا این تفکر التقاط گونه درست است ایا این خود با عدل الهی تضاد نداشته و ندارد ایا نباید احتمال دهیم  که شیطان می خواهد شناخت ما از خدا افراطی نموده تا سرانجام ما را به ورطه سهل انگاری و هلاک بیندازد؟ خداوند متعال در باره حق الناس به ما تذکر داده است که باید حقوق دیگران را رعایت کنیم  ایا سخن گفتن و پرت نمودن مدعوین در جلسه مذاکره توسط من و شما و یادانشجو و یا مدیر و یا…. در جلسه مذاکره نوعی حق الناس نیست ؟ لطفا پیرامون ذهنیت سازی در مذاکره باید ها و نبایدها و الزامات آن کمی فکر کنید .

 مازیارمیرمشاور و تحلیلگر

مطالعات بیشتر:

مذاکرات ناب قسمت اول

مذاکرات ناب قسمت دوم

اصول و فنون مذاکره ۱

اصول و فنون مذاکره ۲

اصول و فنون مذاکره ۳

اصول و فنون مذاکره ۴

اصول و فنون مذاکره ۵

اصول و فنون مذاکره ۶

اصول و فنون مذاکره ۷

اصول و فنون مذاکره ۸

اصول و فنون مذاکره ۹

اصول و فنون مذاکره ۱۰

اصول و فنون مذاکره ۱۱

اصول و فنون مذاکره / مکث تحت فشار

اصول و فنون مذاکره / مذاکره موفقیت آمیز

اصول و فنون مذاکره / گفت و گو با افراد تصمیم گیرنده

اصول و فنون مذاکره / ناحیه و وجه اشتراکات

 اصول و فنون مذاکره / رضایت طرفین

اصول و فنون مذاکره / اعتماد

 اصول و فنون مذاکره / مذاکره

اصول و فنون مذاکره / سازش

اصول و فنون مذاکره / روابط دوستانه

اصول و فنون مذاکره / مذاکره کنندگان

 

Views: 4

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,