زبان بدن چارلی چاپلین ابر کمدینی برای تمام فصول
زبان بدن چارلی چاپلین ابر کمدینی
زبان بدن چارلی چاپلین
نوشته دکتر مازیارمیرمحقق و مدرس زبان بدن
زبان یک مجموعه منظم از آواها یا نشانههای کلامی یا نوشتاری است که توسط انسانهای متعلق به
یک گروه یا فرهنگی در یک اقلیم یا مجموعه ایی از اقلیمهای خاص برای نمایش و فهم ارتباطات و
اندیشهها به کار برده میشوند.بعنوان یک مدرس و مشاور ارتباطات کلامی و غیرکلامی اقرات شگرف
زبان بدن را در سیاست و تجارت و کسب و کار و اموزش و خانواده هر روز و هر دقیقه شاهد هستم و
نقش استرتژیک انرا به شدت اذعان می کنم.
زبان بدن چیست؟
.
——————————————————————————————————————————-
لطفا فیلم زبان بدن از زبان دکتر مازیار میر در آپارات https://www.aparat.com/v/zCJUhمشاهده فرمایید.
.
زبان بدن یا ارتباطات غیر کلامی ( Body Language ) یکی از بهترین قسمتهای آموزش اصول
و فنون مذاکره بحساب می آید که معمولا مغفول واقع می گردد.
هرچند به غلط اما با آموزش زبان بدن و یادگیری تکنیک های زبان بدن اساتید میکوشند ذهن خوانی را در
دوره مذاکره به فرد بیاموزند. باید اذعان نمود که در هر مدل از ارتباط و مذاکره با طرف مقابل با بهره گیری از زبان تن
یا تن گفتار ما به صورت و مدلهای گوناگونی پیام یا سلسله ای از پیامها را ارسال می کنیم که چهار چوب بسیار
دقیق تر و موثرتری را در نهان دارد.
تعریف زبان بدن یا یا ارتباطات غیر کلامی ( Body Language ) دکتر مازیار میر در کتاب زبان بدن ایرانی ،زبان بدن را
این گونه تعریف نموده است که :
به کلیه ژستها حالتها و حرکات ورفتار انسانی و اشارات بدنی و حتی مدل و ژست سخن گفتن و یا حالت ایجاد
اصوات بدون اصوات را که بنا به سن و جنس و قد و وزن و حتی موقعیت جغرافیایی افراد یا فرد بروز می کند را زبان
بدن یا تن گفت و یا تن گفتار و یا ارتباطات غیر کلامی اطلاق می نامند.
یادمان باشد دروغ و دروغگو تا بدانجا قدرت میابد که هزاران حقیقت را در نطفه به تباهی بکشاند
پس حقیقت تلخ و سخت پیروزی را متبلور می کند و دروغ روح را تباه می سازد
دکتر مازیار میر کارگاه تخصصی زبان بدن مقابل دوربین دانشگاه تهران 1388
چارلی چاپلین، کمدین و کارگردان مشهور سینمای صامت، یکی از تأثیرگذارترین چهرههای تاریخ سینما است. او با
خلق شخصیت آواره (The Tramp) و بهرهبرداری از زبان بدن و ژستهای خاص، به نحوی بینظیر هنر کمدی را به
نمایش گذاشت. در این مقاله، به تحلیل زبان بدن، ژستهای خاص، لطیفهها و سخنان مشهور او، همچنین به
بررسی زندگینامه و کمدیهای برجسته او خواهیم پرداخت.
زبان بدن و ژستهای خاص چارلی چاپلین
چارلی چاپلین با استفاده از زبان بدن به عنوان ابزاری برای بیان احساسات و خلق موقعیتهای کمدی، توانست به
شکلی منحصر به فرد با تماشاگران ارتباط برقرار کند. در ادامه به تحلیل برخی از ژستهای خاص و تکنیکهای زبان
بدن او میپردازیم:
- شخصیت آواره (The Tramp): یکی از ویژگیهای بارز شخصیت آواره، حرکتهای متناقض و نامنظم اوست. این شخصیت به طور معمول با حرکات آهسته و دقیق، ویژگیهای فیزیکی و کمدی را به نمایش میگذارد. حرکات او معمولاً شامل لرزشهای کوچک و حرکات دست و پا است که به نوعی نشاندهندهٔ وضعیت ناتوانی و در عین حال توانایی برای حل مشکلات است.
- ژستهای کمدی: چاپلین در آثارش از حرکات فیزیکی خاصی استفاده میکرد که به خلق موقعیتهای کمدی کمک میکرد. به عنوان مثال، در فیلم «جویندگان طلا» (The Gold Rush) صحنهای وجود دارد که در آن چاپلین کفشهای خود را به عنوان غذا میپزد. حرکات او در این صحنه، شامل نشستن به حالت جادویی و استفاده از اشیاء به عنوان ابزار کمدی، به ایجاد طنز و تفریح کمک میکند.
- عکسالعملهای بدن: چاپلین به خوبی از حرکات بدن برای نشان دادن احساسات مختلف استفاده میکرد. برای مثال، در فیلم «روشناییهای شهر» (City Lights)، حرکات و تغییرات در حالت چهره و بدن او به خوبی انتقالدهندهٔ عواطف پیچیده و وضعیت درونی شخصیتش بود……
سخنان و لطیفههای مشهور
چارلی چاپلین بیشتر به خاطر هنر بدنیاش شناخته میشود، اما برخی از سخنان و لطیفههای او نیز به اندازهٔ
حرکات فیزیکیاش تأثیرگذار و مشهور هستند:
- سخنان مشهور: چاپلین به خاطر سخنرانیهایش در فیلم «دیکتاتور بزرگ» (The Great Dictator) شناخته میشود. سخنرانی پایانی این فیلم که در آن به مسائل انسانی، آزادی و برابری پرداخته میشود، یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین سخنرانیهای تاریخ سینماست.
- لطیفههای مشهور: لطیفههای چاپلین معمولاً بر اساس زبان بدن و وضعیتهای کمدی ساخته میشد. به عنوان مثال، در فیلم «پسربچه» (The Kid) صحنهای وجود دارد که در آن چاپلین به دلیل تلاش برای جلب توجه کودک، حرکات غیرعادی و بامزهای را انجام میدهد که منجر به ایجاد موقعیتهای کمدی بسیار قوی میشود.
زندگینامه
چارلی چاپلین در 16 آوریل 1889 در لندن متولد شد و دوران کودکیاش را در فقر و سختی گذراند. او در سنین
جوانی به تئاتر و کمدی روی آورد و با همکاری با گروههای مختلف کمدی، به سرعت به شهرت رسید. چاپلین در
اوایل قرن بیستم به ایالات متحده مهاجرت کرد و در آنجا با خلق شخصیت آواره و کارگردانی فیلمهای برجسته، به
یکی از معروفترین کمدینهای تاریخ سینما تبدیل شد.
در دهههای 1920 و 1930، چاپلین با فیلمهایی نظیر «جویندگان طلا» و «عصر جدید» (Modern Times)
موفقیتهای زیادی کسب کرد. او در این فیلمها به نقد اجتماعی و سیاسی پرداخت و با استفاده از زبان بدن و
کمدی بیکلام، پیامهای عمیق انسانی را منتقل کرد.
معرفی چند اثر برجسته چاپلین
اول
پسربچه (The Kid) – 1921
این فیلم یکی از اولین فیلمهای بلند چاپلین بود که در آن ترکیبی از کمدی و احساسات عمیق انسانی به چشم
میخورد. داستان دربارهٔ رابطهٔ عاطفی میان آواره (شخصیت چاپلین) و یک کودک بیخانمان است که او به فرزندی
قبول میکند. در این فیلم، چاپلین توانست به خوبی از زبان بدن برای نشان دادن عشق و مهربانی استفاده کند.
دوم
جویندگان طلا (The Gold Rush) – 1925
این فیلم یکی از مشهورترین آثار چاپلین است که در آن شخصیت آواره به دنبال طلا در آلاسکا میرود. چاپلین در
این فیلم صحنههای کمدی بسیار معروفی خلق کرد، مانند صحنهای که کفش خود را میپزد و میخورد. زبان بدن
او در این فیلم، ترکیبی از طنز و سختیهای زندگی است که تماشاگران را هم به خنده و هم به تفکر وامیدارد.
سوم
سیرک (The Circus) – 1928
در این فیلم، چاپلین نقش یک فرد بیخانمان را بازی میکند که به طور تصادفی وارد یک سیرک میشود و به
ستارهٔ کمدی آن تبدیل میشود. چاپلین با استفاده از ژستهای بدنی دقیق و حرکات فیزیکی خارقالعاده،
توانست طنزی ساده اما تاثیرگذار خلق کند. زبان بدن او در این فیلم به گونهای بود که بدون نیاز به دیالوگ،
احساسات و موقعیتهای کمدی را به خوبی منتقل میکرد.
چهارم
روشناییهای شهر (City Lights) – 1931
این فیلم یکی از شاهکارهای چاپلین است که در آن، او داستان عاشقانهای میان یک آواره و یک دختر نابینا را
روایت میکند. این فیلم که در دوران سینمای صامت ساخته شده بود، به خوبی توانست بدون استفاده از صدا و
فقط با اتکا به زبان بدن، عواطف عمیقی را به تماشاگر منتقل کند. یکی از صحنههای به یاد ماندنی این فیلم،
جایی است که شخصیت چاپلین پول خود را برای درمان دختر نابینا میدهد.
پنجم
عصر جدید (Modern Times) – 1936
این فیلم یکی از آخرین فیلمهای صامت چاپلین بود که در آن به نقد صنعتی شدن و تأثیر آن بر زندگی انسانها
پرداخته شد. چاپلین در این فیلم با استفاده از زبان بدن، مشکلات کارگران در کارخانهها و فشارهای زندگی مدرن
را به نمایش گذاشت. صحنه معروفی که چاپلین به عنوان یک کارگر در کارخانه تلاش میکند تا با سرعت بیپایان
ماشینآلات هماهنگ شود، یکی از به یادماندنیترین صحنههای تاریخ سینما است.
ششم
دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator) – 1940
این فیلم یکی از اولین فیلمهای ناطق چاپلین بود که در آن به طور مستقیم به هیتلر و فاشیسم اشاره کرد. چاپلین
در این فیلم دو نقش متفاوت را بازی میکند: یک دیکتاتور و یک آرایشگر یهودی. این فیلم ترکیبی از طنز و نقد
اجتماعی است و چاپلین با استفاده از ژستها و زبان بدن، شخصیتهای متفاوت را به خوبی به تصویر کشید.
سخنرانی پایانی این فیلم که در آن چاپلین به آزادی، دموکراسی و برابری اشاره میکند، یکی از برجستهترین
لحظات سینمایی اوست.
هفتم
آقای وردو (Monsieur Verdoux) – 1947
در این فیلم چاپلین نقش یک مردی را بازی میکند که با ازدواج با زنان ثروتمند و سپس کشتن آنها، پول آنها را
به دست میآورد. این فیلم یکی از تاریکترین و پیچیدهترین آثار چاپلین است که در آن او با استفاده از طنز سیاه به
نقد سرمایهداری و فساد اخلاقی میپردازد. زبان بدن چاپلین در این فیلم، ترکیبی از وقار و خشونت است که به
خوبی شخصیت پیچیده وردو را به نمایش میگذارد.
هشتم
روشناییهای صحنه (Limelight) – 1952
این فیلم داستان یک کمدین قدیمی است که تلاش میکند دوباره به اوج بازگردد. چاپلین در این فیلم به بررسی
دوران پیری و از دست دادن شهرت میپردازد. زبان بدن او در این فیلم بیشتر حول محور ضعفهای جسمی و تلاش
برای حفظ کرامت شخصی میچرخد.
نتیجهگیری نهایی مازیارمیر
چارلی چاپلین نه تنها به عنوان یک کمدین بلکه به عنوان یک هنرمند کامل توانست با استفاده از زبان بدن،
ژستهای بدنی و طنزهای هوشمندانه، پیامی عمیقتر از صرفاً خنداندن تماشاگران ارائه دهد. او با خلق شخصیت
آواره و فیلمهای بینظیرش، نه تنها در تاریخ سینما بلکه در تاریخ هنر جایگاه ویژهای دارد.
نتیجهگیری
چارلی چاپلین با استفاده از زبان بدن، ژستهای خاص و کمدی بیکلام، توانست به یکی از بزرگترین کمدینهای تاریخ سینما تبدیل شود. آثار او نه تنها به خاطر طنز و خنده، بلکه به خاطر پیامهای انسانی و اجتماعی عمیقشان مورد تقدیر قرار گرفتهاند. چاپلین با خلق شخصیت آواره و استفاده از تکنیکهای کمدی منحصر به فرد، به یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان تاریخ سینما تبدیل شد.
منابع و مآخذ
- Chaplin, C. (1964). My Autobiography. Simon and Schuster.
- Robinson, D. (1985). Chaplin: His Life and Art. McGraw-Hill.
- Maland, C. (1989). Chaplin and American Culture. Princeton University Press.
- McCaffrey, D. W., & Jacobs, F. J. (1974). Guide to Charlie Chaplin Films. Scarecrow Press.
- Davis, J. (2012). Charlie Chaplin: A Brief Life. W.W. Norton & Company.
- 2011 .Chaplin, C. (1964). My Autobiography. Simon and Schuster.