نقد و بررسی فیلم کریمر علیه کریمر

کریمرعلیه کریمر

کریمر علیه کریمر یا به اصطلاح Kramer vs. Kramer نام فیلمی به کارگردانی رابرت بنتون محصول سال ۱۹۷۹ ایالات متحدهٔ آمریکا که

موضوع آن طلاق است.

بازیگران

  • داستین هافمن در نقش تد
  • مریل استریپ در نقش جوآنا
  • جاستین هنری در نقش بیلی
  • جین الکساندر در نقش مارگارت که نقش همسایه تد را دارد

داستان فیلم

 

تد کریمر (هافمن) کارمند سخت کوش و نسبتاً موفق یک شرکت تبلیغاتی است اما بیش از حد در کار خود غرق شده و بدین خاطر

همسرش جوآنا (مریل استریپ) شدیداً احساس تنهایی می‌کند. در ابتدای فیلم جوآنا در کمال تعجبِ تد، تصمیم خود برای متارکه را به

وی اعلام کرده و به کالیفرنیا می‌رود. اما مجدداً به نیویورک بازگشته و در حالی که پانزده ما از ترک خانه توسط وی می‌گذرد تصمیم

خود برای گرفتن حضانت تنها فرزندشان، بیلی، را به شوهر سابقش اعلام می‌کند. اما درخواست وی با مخالفت شدید تد روبرو

می‌شود.

تد که بسیار ناراحت است در کمال بدشانسی کار خود را نیز از دست می‌دهد. از آنجایی که تا زمان برگزاری دادگاه فرصت چندانی

نیست وی می‌بایست هرچه سریعتر شغل جدیدی پیدا کند در غیر این صورت صد درصد حضانت بیلی از وی گرفته خواهد شد.

هرچند که حتی در صورت شاغل بودن تد، از آنجایی که بیلی هفت سال بیشتر ندارد احتمال اینکه دادگاه با درخواست حضانت جوآنا

مخالفت کند نیز بسیار پایین است…

جایزه‌های کریمر علیه کریمر

 

  • جایزهٔ اسکار بهترین فیلم
  • جایزهٔ اسکار بهترین کارگردان
  • جایزهٔ اسکار بهترین فیلمنامه
  • جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر مرد (داستین هافمن)
  • جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر زن مکمل (مریل استریپ)

تحلیل شخصیتهای فیلم

فیلم کرامر علیه  کرامر به کارگردانی رابرت بنتون محصول ۱۹۷۹ آمریکا است که موفق به کسب پنج جایزه مهم اسکار بهترین فیلم، بهترین

کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر مرد اول(داستین هافمن) و بهترین بازیگر زن مکمل (مریل استریپ) شد. داستان فیلم درباره

تد، مردی است که جوانا، همسرش به ناگهان او را ترک می کند و او را با فرزند پنج ساله شان تنها می گذارد. تد مجبور است در اوج دوران

کاری اش رابطه ای جدید را با فرزندش پی ریزی کند.

شخصیت های اصلی فیلم تد کرامر و جوانا کرامر هستند که سعی می کنم هر کدام را از چهار بعد شخصیتی: ظاهری، روحی و روانی، اجتماعی

و اعتقادی بررسی کنم.

ظاهری:

هر دو تقریباً چهل ساله اند. تد کارش هنری است. او در زمینه تبلیغات فعالیت می کند و طراح است لذا پوشش او به غیر از قرارهای مهم کاری یا

حضور در دادگاه تقریباً اسپرت و راحت است. در مقابل همسر او جوانا، تقریبا در همه حال ظاهری رسمی و شکیل دارد و این مشخصاً از

روحیات او سرچشمه می گیرد. تد کوتاه و ظریف و در عوض جوانا قد بلند و در مقایسه با او هیکل درشتی دارد که  این تضاد این دو را نشان می

دهد.

روحی و  روانی

تد شخصیتی برونگرا و پر انرژی است. پر تحرک است و سریع حرف می زند و در عوض جوانا آرام، درونگرا و ظاهری خونسرد دارد. او کم

حرف است و به نظر در ارتباط برقرار کردن ضعف دارد. هر دو بلند پروازند (تا جایی که برای رسیدن به موفقیت خانواده را دچار مشکل می

کنند). در شرایط آرامش هر دو درک عاطفی(هوش عاطفی) درستی دارند.

اجتماعی:

تد در یک شرکت بزرگ کار می کند و برای کسب موقعیت شغلی اش تلاش زیادی کرده و حاضر نیست به هیچوجه آن را از دست بدهد. او در

اوج موفقیت شغلی اش است. به نظر خانواده ای ندارد و بجز همسایه اش دوست دیگری که رابطه عاطفی با او داشته باشد ندارد. در سطح متوسط

جامعه زندگی می کند. در شرایط جدید فرزندش را به کارش ارجح می بیند، بر عکس گذشته. جوانا در ابتدا خانه دار است و تنها ارتباط او نیز به

ظاهر با همسایه شان است. او نیاز به کار در اجتماع دارد و برای همین خانه را ترک می کند. او در شهری دیگر ساکن می شود. در کارش موفق

است و با مردی آشنا می شود و قرار ازدواج می گذارند. ولی او کسی است که در هیچ کاری دوام نمی آورد و مدام از شرایطش فرار می کند و

خودش را در شرایط جدید قرار می دهد.

اعتقادی:

تد برعکس ابتدای فیلم اعتقاد دارد که خوشبختی وقتی اتفاق می افتد که اطرافیانت به خواسته های خود برسند به خاطر علایق خود خوشحال باشند

نه علایق و موفقیت های تو. تد نیز اعتقاد دارد حق زندگی کردن با انتخابهای خودش را دارد. در فیلم به علت عدم نیاز اشاره چندانی به اعتقادات

سیاسی و مذهبی شخصیت ها نمی شود.

 

کریمرعلیه کریمر

روابط

چهار شخصیت تد، جوانا، هنری(فرزندشان) و همسایه (زنی است مطلقه) روابطشان در طول فیلم به این شکل است. در ابتدا رابطه جوانا، هنری

و همسایه نزدیک و با تد فاصله دارند. با رفتن جوانا رابطه تد با همسایه و هنری تیره تر می شود. به مرور تد رابطه اش را با هنری بهبود می

بخشد و همسایه شان نیز به آن ها نزدیک می شود. با بازگشت جوانا و تقاضای حضانت هنری می بینیم که ورق برگشته و رابطه هنری و تد و

همسایه نزدیک و جوانا با آنها فاصله گرفته است. در پایان با گذشت جوانا او دوباره به جمع می اید.

اما فیلم داستان به روایت دیگر

 

فیلم داستان مردی است که همسرش ناگهان خانه را ترک می کند و او را با پسرش تنها می گذارد. داستین هافمن که ایفاگر نقش این

مرد است سالهاست که غرق در کار خود شده است و کمتر به خانواده خود توجه می کند و تنها پیشرفت کاری اش برای او مهم است و

کمتر به خواسته های همسرش با نقش آفرینی مریل استریپ توجه می کند.

با ترک خانه توسط زن ناگهان کریمر شخصیت اصلی فیلم متوجه می شود که نگهداری از پسرش و انجام کارهای خانه تا چه اندازه

سخت و دشوار است. اما کریمر مسئولیت همه این کارها را به عهده می گیرد. او که در ابتدا حتی درست کردن یک غذای معمولی را

هم بلد نیست و حتی جای ظروف آشپزخانه را نمی داند طی مدت ۱۵ ماه با سختی فراوان مسئولیتی فراتر از کارهای خودش را به

عهده می گیرد تا به هر شکل ممکن زندگی اش را حفظ کند.

نقد و بررسی فیلم کریمر علیه کریمر

رسیدگی به کارهای خانه باعث می شود که کریمر کار خود را که در آن به جایگاه خوب هم رسیده است از دست بدهد و در همین گیر

دار ناگهان همسرش خواهان گرفتن سرپرستی پسرشان می شود و کریمر مجبور می شود تا وارد یک دعوای حقوقی شود و به هر شکل

ممکن پسرش را در کنار خودش نگاه دارد.

برخلاف بسیاری از فیلم هایی که به مسئله حضانت فرزند پرداخته است و بیشتر نگاهی زنانه پشت این فیلم هاست کریمر علیه کریمر

فیلمی در دفاع از حقوق مردان در حق حضانت فرزند است. زیرا در اکثر موارد خصوصا در چند دهه اخیر در رسانه ها نشان داده شده

است که در جدایی ها این زنان هستند که بیشتر خواهان نگهداری از فرزندشان هستند و مردها عمدتا در این زمینه مسئولیت پذیر

نیستند و بنابراین این حق زن است که حضانت از فرزندش را به عهده داشته باشد. قانون حق حضانت زن که امروزه در اکثر کشورهای

غربی اجرا می شود نیز نشات گرفته از همین دیدگاه است. حتی در این موارد دولت ها کمک هزینه های مالی نیز به زنان پرداخت می

کنند تا زنانی که بی کار هستند و یا حقوق دریافتی شان پایین است نیز بتوانند از پس نگهداری از فرزندشان بربیایند.

با توجه به مسائلی که در بالا ذکر شد، ساخت فیلمی چون کریمر علیه کریمر در کشوری چون آمریکا که سالهاست قانون حق حضانت

زنان پذیرفته شده است تا حد زیادی عجیب است و کاری متفاوت به شمار می رود، آن هم در شرایطی که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی

فیلم های زیادی در حمایت از زنان ساخته شده بود، نکته جالب توجه اینجاست که ساخت این فیلم در پایان دهه ۷۰ اتفاق افتاده

است.

یعنی زمانی که اوج فیلم های اعتراضی و روشنفکرانه در سینمای آمریکا شکل گرفته است و ظهور ستارگانی چون داستین هافمن

که چهره ای بسیار معمولی تر نسبت به سوپر استارهای  قدیم دارند نیز از ویژگی های این دهه از سینمای آمریکا است. اما دیدگاهی

که در فیلم کریمر علیه کریمر به چشم می خورد تا حد زیادی دیگاهی محافظه کارانه تر نسبت به فیلم های ساخته شده در دهه ۷۰

است و شاید بتوان این فیلم را بیشتر نزدیک به فیلم های دهه ۸۰ دانست. دوره ای که فیلم های آمریکایی از آن لحن آنارشیستی خود

فاصله گرفته اند و بیشتر به مسئله خانواده پرداخته اند.

این فیلم نیز با زیر سوال بردن یک سری از زنان که به راحتی خانواده خود را رها می کنند به نوعی قوانین طلاق در آمریکا را زیر سوال

برده است. هر چند که این فیلم با کسب ۵ جایزه اسکار نزد آکادمی اسکار فیلم مهمی به شمار می رود اما با گذشت زمان از دید

بسیاری از منتقدان فیلمی متوسط به شمار می رود که حتی در بحث فیلمنامه نیز دچار مشکلاتی می باشد.

به طور مثال شخصیت مادر که ناگهان خانه را ترک می کند بسیار گنگ است و تا پایان فیلم نیز این رفتار غیر عادی او بدون پاسخ می

ماند. تصمیم مادر در پایان فیلم در خصوص واگذاری حق حضانتی که در دادگاه آن همه برایش تلاش کرد نیز بسیار عجیب است و

دلیل قابل قبولی برای این اقدام او در فیلم ذکر نمی شود. شاید اکثر این مشکلات مربوط به عدم شخصیت پردازی مادر در فیلمنامه

باشد.

نقد و بررسی فیلم کریمر علیه کریمر

نکته اینجاست که در داستان کریمر علیه کریمر در خصوص مشکلات روحی و روانی مادر به خوبی توضیح داده شده است و اینکه او

چرا ناگهان خانه را ترک می کند. به بیان بهتر شخصیت پردازی مادر در داستان تا حد زیادی انجام شده است اما در اقتباس از داستان

این موضوع بسیار کمرنگ شده است و تنها به چند دیالوگ بسنده شده است.

یکی از نکاتی که در مورد فیلم های موفق در اسکار همواره جای بحث دارد این است که آیا این فیلم ها در سال های آینده و با گذشت

سال های متمادی فیلم های درخشانی خواهند بود؟ اگر این سوال را در خصوص فیلم کریمر علیه کریمر مطرح کنیم بدون شک به این

نتیجه خواهیم رسید که این فیلم جذابیت و کارکرد سال های گذشته را ندارد و در حال حاضر یک فیلم متوسط با بازی های درخشان

است که شاید تنها دلیل تماشای آن بازیگران مطرح آن باشد.

مطالعات بیشتر:

تحلیل فیلم HER

تحلیل زبان بدن فیلم fading gigo

تحلیل فیلم NOAH

تحلیل فیلم WALK OF SHAME

تحلیل فیلم بازی تقلیدthe imitation game

فیلم کوتاه اموزش زبان بدن

تحلیل فیلم PLATOON

مازیار میر

نقد و بررسی فیلم کریمر علیه کریمر

Views: 66

دسته‌ها: کسب و کار
برچسب‌ها: