هدفگذاری به روش بزرگان در سال 2022

به قلم  دکتر مازیار میر عاذضه یاب برند

[email protected]

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://t.me/Iranian_leadership_school

https://www.instagram.com/mazyare.mir

https://www.linkedin.com/in/mazyarmir

 

تو را به خدا هدفگذاری را رها کنیداین فقط یک شوخی الا اینکه برنامه خاص برای آن داشته باشید.مازیارمیر

 

ابتدا باید بدانیم که اساسا هدف چیست؟

هدف . [ هََ دَ ] (ع اِ) هر چیز بلند و برافراشته از بنا و ریگ توده و کوه و پشته و مانند آن . || مرد بزرگ جثه . || نشانه ٔ تیر. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد) :
خیل سحاب از هر طرف رنگین کمان کرده به کف
باران چو تیری بر هدف دستی توانا ریخته .

اما به نظر می رسد غایت نهایی در منظور ما یا فکرِ به انجام رساندن کاری است که انجام دهنده در ذهن دارد. از دیدگاه ادبیات، می‌توان هدف را فعل نامید، فاعل را شخص هدف‌مند و مفعول را مسیر یا چیزی که کاری بر روی آن انجام شده تا هدف به انجام رسد

معتقدم که اهداف را به سه دسته‌ می توان تقسیم بندی نمود

اول

کوتاه مدت

اهداف روزانه

میان مدت

اهداف هفتگی و یا ماهانه و یا فصلی

بلند مدت

اهداف سالانه بهمراه برنامه 5ساله یا برنامه های استراتزیک 100 ساله در برندهایی مانند اپل و مک دونالد و پپسی و کوکا یا ….

 

قبل از هر چیز بهتر است با جدول برنامه ریزی یا schedule آشنا شویم؟

 

جدول برنامه ریزی یا فرم برنامه ریزی مهم ترین وسیله برای مدیریت زمان و هدف گذاری است. با جدول برنامه ریزی و جدول هدف

گذاری مناسب می توانید اهداف، فعالیت هایی که باید انجام دهید و زمان هر کدام را در مقابل چشمتان داشته باشید. هرگز فکر این

که بدون برنامه ریزی مناسب در مسیر هدف هایتان قدم بردارید را نکنید!

برنامه ریزی چیست؟

 

برنامه ریزی یعنی فکر کردن درباره کارهایی که باید انجام دهیم تا به هدف خودمان برسیم. با برنامه ریزی می دانیم که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهیم. بدون برنامه ریزی استرس زیادی برای فعالیت های انجام نشده دارید. همچنین سردرگم می شوید. به طوری که در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل به هدفمان برسیم. در نتیجه نوشتن برنامه به مدیریت زمان کمک زیادی می کند. در واقع برنامه ریزی رسیدن شما به هدف را تضمین می کند. اما نه هر نوع برنامه ریزی! بلکه یک برنامه ریزی مناسب و صحیح.

انواع برنامه ریزی و جدول های برنامه ریزی

 

شما باید برنامه را با توجه به اهدافتان تعیین کنید. هدف ها روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه هستند. بنابراین برنامه ها هم می توانند روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه باشند. به طور مثال شما ممکن است یک برنامه برای امروزتان داشته باشید و یک برنامه از فعالیت ها برای یک سال بعدتان. جدول برنامه اصول یکسانی دارد اما می توانید آن را با توجه به زمان معین هدفتان طراحی کنید.

 

هفت قدم استراتژیک برای داشتن برنامه ریزی مناسب

 

1- هدف را بر اساس نیاز و قانون ترسیم کنید

2- قسم نامه با پیمان نامه بنویسید که تحت هیچ شرایطی پیمان شکنی نکنید

3- هدف یا اهداف کلی و جزئی خود را بصورت (روزانه، هفتگی، سالانه) مشخص کنید.

4- فعالیت های مربوط به هر هدف را که باید انجام شوند، بنویسید.

5- فعالیت ها را اولویت بندی کنید. از مهم ترین تا کم اهمیت ترین.

6- یک جدول برنامه ریزی دقیق و کاملا مناسب برای خودتان بصورت شخصی تهیه کنید

7- فعالیت ها را با توجه به اولویت هایشان در ساعات مناسب قرار دهید ابتدا آزمون و خطا نمائید.

 

سالها است در ابتدای هر سال برای دانشجویانم پیرامون تبیین و تفسیر هدف و اهداف مبتنی بر تفکر روز جهان و در نهایت هدفگذاری سخن می گویم و با توجه به حجم گسترده سو استفاده و شیادان آموزشی خواهش میکنم با نگاهی به کانال یوتویوپ از این سلسله آموزشها بصورت رایگان استفاده نموده و آنهارا به دیگران هم ارائه نمائید.

چه زیبا تئودور روزولت گفته در آرمان های خود واقع گرا باش و چشمهایتان را به ستاره‌ها بدوزید، اما به یاد داشته باشید که پاهایتان را روی زمین سفت و محکم نگاه دارید.

…. و اما بعد به شدت معتقدم اینکه بدانیم چگونه هدف گذاری کنیم به ما کمک می‌کند تا آنچه را که در زندگی می‌خواهیم ، دقیقا مشخص کنیم؛ همچنین چارچوبی برای رسیدن به اهداف و برنامه های کاری و تحصیلی و حتی زندگانی خودمان را فراهم ‌می‌کند. تعیین اهداف واضح و مشخص و دانستن اهمیت هدف گذاری، سنگ ‌بنای یک سلسله هدف گذاری مؤثر و مبتنی بر دانش و علم وتفکر است. تنظیم اهداف موردی و یا کاملا استراتژیک و خاص، قابل‌ارزیابی و دارای ضرب‌الاجل‌های مشخص، نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری احساسی و منطقی و در سایه عقل و تفکر  و در مسیر رسیدن به اهداف خرد و کلان ما است.به شدت معتقدم که اهداف آرزوهایی هستند اساسا با موعدی کاملا مقرر….

در این مجموعه درسها به این سلسله سوالات پیرامون چگونه هدف گذاری کنیم  پاسخ  خواهم داد.

بصورت مشخص و واضح و بصورت کاملا بنیادی و اساسی هدف گذاری شخصی و حرفه‌ای را برایتان به‌شیوه‌ای ترسیم خواهم نمود که بتوانید با استفاده از آن در مسیر رسیدن به اهدافتان لذت جویی نموده و صددرصد به هدف یا اهدافتان دست پیدا کنید و حتی اگر این مهم محقق نشد بازهم خللی در برنامه هایتان پیش نیاید و دچار بحران و شکست نشوید.

یادمان باشد که :

هدفی که به درستی تعیین شده است به نیمه راه رسیده است

 

یک سوال پر تکرار از کجا باید شروع کنیم و چرا ؟

 

گام نخست

اول باید یک زمان مشخص جهت نوشتن و تنظیم برنامه تعیین کنید. به طور مثال اگر می خواهید برای یک سال برنامه ریزی کنید می توانیداسفند یا فروردین این برنامه را بنویسید. حتی برای دست گرمی می توانید با برنامه نوشتن روزانه کار را شروع کنید کم کم هفتگی و ماهانه و فصلی و در نهایت سالانه….

اما این کار چه فایده ای خواهد داشت شاید جالب باشد بدانید که برای من فایده ان تنظیم ساعت خواب مطالعه بیشتر جلسات بیشتر و عملکرد مفیدتر و بهتر و متعدد تر و در نهایت درامد زایی بیشتر وبهتر و….

* وسایل لازم برای برنامه ریزی کردن سلیقه ای است. بعضی ها با قلم و کاغذ و برخی با موبایل و یا کامپیوتر شخصی این کار را انجام می دهند اما باید برنامه ریزی را در یک دفتر یا دفترچه انجام دهید. چون استفاده از یک صفحه کاغذ یا صفحات مختلف کاغذی شما را سردرگم می کند. از طرفی امکان گم شدن آنها وجود دارد. همچنین اگر از دفترچه برنامه ریزی استفاده کنید می توانید آن را به همراه خود به محل کار، دانشگاه، مدرسه، سفر و … ببرید و تغییرات را در ان اعمال نمائید هرگز از خودکار برای برنامه های مقدماتی استفاده نکنید فقط با مداد کارها و برنامه های خود را یادداشت نموده و در صورت تغییر یا تغییرات انها را ذکاملا پاک کنید…..

کاربرد قانون 80 تا 20

یادمان باشد که اگر آنچه انجام می دهید شما را به سمت اهداف خود سوق نمی دهد، پس حتما شما را از اهداف خود دور می کند و هنر شکیبایی و صبر کردن را یاد بگیرید. وقتی نگران نتیجه یک هدف هستید،باید نظم را به افکار خودتسریع بخشید. یادتان باشد که  اصل قدرتمند به نام “اصل محدودیت” وجود دارد:

پیوسته عامل محدود کننده بین شما و هدفتان وجود دارد که سرعت تان را در رسیدن به هدفتان کم می کند .چه چیزی شما را عقب نگه داشته است؟ اما دقیقا چه عاملی سرعت تان را محدود کرده است؟قانوتن ۲۰-۸۰ برای محدودیت ها بکار برده می شود این قانون میگه 80 اتلاف می شود همه چیز و فقط بیست درصد…. متمرکز روی اهداف و خط برنامه هستیم …. و مطابق تحلیل های من حدود یک درصد و اگر فقط بتوانیم یک درصد را به دو یا سه درصد برسانیم حتما به اهداف خود خواهیم رسید یا حتی نزدیک اهداف خواهیم رسید.

نکته طلایی و بسیار مهم

 

در هدف گذاری باید برای شکست کاملا آماده شوید

 

شکست سکوی پرواز به سوی موفقیت است هرچند نباید شکست خورد و برای ان برنامه ریزی کرد اما شکست جزیی از پیروزی های احتمالی است.لحظه‌های شکست اجتناب ناپذیرند، اما بسیاری از مردم حتی زمانی که کوچکترین شکست و مشکلات سراغ ما می‌آید نیز اهداف خود را فراموش می‌کنند.

بزرگی می گوید در لحظه شکست، ممکن است اولین واکنش این باشد که هدف خود را کنار بگذاریم یا ما اساسا شانس نداریم یا ما اینکاره نیستیم یا…….اما یادتان باشد که وظیفه شماهرگز اجتناب از شکست نبوده و  نیست

لطفا و حتما برای شکستهای احتمالی هم برنامه مدون داشته باشید. از خودتان بپرسید که احتمال شکست شما چگونه خواهد بود؟ روانشناسان به این برنامه، برنامه اقتضایی می‌گویند که اگر این شرایط رخ دهد، شما این عکس العمل‌ها را خواهید داشت. در واقع فقط یک برنامه ذهنی است که به شما کمک می کند تا نسبت به روند هدف واکنش نشان دهید.

سالها است به عنوان یک مشاور کسب و کار و منتور و کوچ همه را تشویق می ‌کنم که اهداف بسیار والایی را برای خود تعیین نموده و اهداف دقیقی برای خود مشخص کنید که وقتی آن‌ها را تعیین می ‌کنید، فکر می ‌کنید آن‌ ها کاملا غیر ممکن هستند. اما می توانید هر روز با آن‌ ها هم کار کنید و هر چیزی هم ممکن است، پس سخت کار کنید بسیار بسیار سخت کار کنید و رویاهای خود را روشن و دقیق اول در ذهن و قلب و روح خود ترسیم کنید و در واقعیت سخت و باشدت و حدت دنبال کنید

اگر با سختی‌های زیادی مواجه شدید، به یاد بیاورید که هدفتان چه اندازه برایتان اهمیت داشت. این هشدارهای ساده برای این که بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید، بسیار اهمیت دارند و شما را در مسیر حرکت نگه می‌دارند.

یادتان باشد که شما هر دقیقه ای که در برنامه ریزی خود صرف می کنید 10 دقیقه در اجرای برنامه صرفه جویی می کند. این به شما می دهدصددرصد انرژی می دهد شک نکنید نویسنده این مطلب آنرا تضمین می کند مازیار میر

در سایتهای زرد سالها است می بینم این جمله ها را که: از قبل به خود بگویید که هر اتفاقی که بیفتد، هرگز تسلیم نخواهیم شد و ما موفق می شویم حتما موفق می شویم و…..

یادتان باشد که موفقیت شما فقط و فقط بستگی تام دارد به سه اصل غیر قابل شکست زیر

اول

میزان زمانی که صرف می کنید….

دوم

میزان مطالعه و آموزشی که در این خصوص می بینید….

سوم

عرق یا عرقهایی که می ریزید یادمان باشد. حدود  100 سال پیش ادولف هیتلر گفت اشک هایی که پس از هرشکست می ریزید همان قطرات عرقی است که در هنگامکار و تلاش و یا برنامه ریزی و عمل به برنامه هایتان می ریختید.

مازیار میر به شدت معتقد است عزیزانم پایداری در عمل به نوعی خود دست یافتن به هدف یا اهداف ما است. هر بار که زمین می خوریم و سپس بلند می‌شوید و به مسیر  ادامه می‌دهیم و یا از تجربه های خود و یا دیگران ناامید شده اما از همه و همه به سختی با هزار و یک بدبختی عبور می کنیم ما داریم بزرگ و بزرگتر می شویم

آری ما بسیار قدرتمندتر می‌شوید. به مرور شخصیت قوی‌تر و عمیق‌تر و ابدیده تری پیدا می کنیم و عزت‌نفس و اعتماد‌ به‌نفس‌مان لحظه به لحظه بیشتر می شود.

اهداف مهم

اول

همین حال شروع کن

دوم

هدف شما آن است که ضد ضربه و شکست‌ناپذیر شوید.

.سوم

من هر هدفی را که تعیین می کنم به آن دست پیدا خواهم کرد.

 

به شدت معتقدم که اهداف ما فقط از طریق برنامه ای قابل کنترل و یا دستیابی است که در آن با جدیت اول اعتقاد داشته باشیم و در ثانی براساس آن با شدت و حدت به آن عمل کنیم. یادتان باشد که هیچ راه دیگری برای موفقیت هرگز وجود خارجی ندارد.

وقتی متوجه می ‌شوید که اهدافی را تعیین می ‌کنید که فراتر از وضعیت فعلی، توانایی‌ ها، یا منابعی هستند که می ‌توانید به آن‌ ها فکر کنید، تنظیم هدف می ‌تواند نوعی فانتزی یا خیالبافی باشد. با این حال، متخصصان می ‌گویند که اهداف بلند در واقع انواع اهدافی هستند که شما باید تعیین کنید.

 ده فرمان در هدف گذاری حرفه ای

اول

هدف خود را واضح و با جزئیات کامل را بنویسید.

دوم

برای هدفتان مهلت زمانی و عملیاتی مشخص کنید و در صورت لزوم مهلت‌ جانبی‌ را نیز تعیین نمایید.

سوم

موانع را شناسایی نموده و مهمترین آن‌ها را، چه درونی باشند چه بیرونی مشخص نمایید.

چهارم

دانش و اموزش مهارت‌های را که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید و مهمترین مهارتی را که باید بدان دست یابید، شناسایی کنید.

پنجم

افرادی را که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید و نحوۀ کمک گرفتن از آن‌ها را مشخص نمایید.

ششم

لیستی از همۀ کارهایی را که برای رسیدن به هدف خود باید انجام دهید، تهیه کنید.و ان را هر روز به روز کنید

هفتم

لیست خود را بر اساس ترتیب و اولویت، بر اساس آنچه که باید انجام دهید و مخصوصا مهمترین کارهایتان را بروز کنید.

هشتم

با سازماندهی لیست‌تان بر اساس مراحل قبل برنامه‌ای تنظیم نموده و قسمنامه ای نمادین برای ان تهیه کنید.

نهم

هدف خود را از نظر فعالیت‌هایی که باید هر شب و هفتگی و ماهانه و فصلی به روز رسانی اساسی نمائید

دهم

بهترین کار شما فقط و فقط اولویت بندی است و دیگر هیچ

 

وقتی رویاهای بزرگی دارید، نیازی نیست بترسید، فقط باید نقشه راهی که شما را به سمت هدف خود سوق می دهد، تهیه کنید. نقل

قول های زیر به شما نشان می دهد که چگونه رویای بزرگ را ببینید و چگونه می توانید رویاهای بزرگ خود را به واقعیت تبدیل کنید.

بزرگی گفته است که:

شما باید اهدافی را تعیین کنید که تقریبا خارج از دسترس باشند. اگر هدفی را تعیین کنید که بدون کار و یا فکر کردن زیاد قابل ‌دستیابی باشد، شما با چیزی زیر استعداد و پتانسیل واقعی خود گیر افتاده ‌اید…….و یک راه برای ادامه حرکت به جلو، داشتن اهداف بزرگ‌ تر به طور مداوم است.

 

هر روز فقط و فقط  بر روی مهم ترین کار همان یک روز تمرکز کنید این کلید مدیریت زمان است و به

انضباط  شخصی عادت کنید، این بزرگترین و چالش برانگیزترین گام است.

یادمان باشد که شما باید اهدافی را فراتر از دسترس خود قرار دهید تا همیشه چیزی برای زندگی کردن داشته باشید. به نظر می رسد

که اگر ما یک هدف و یک برنامه داشته باشیم و مایل باشیم ریسک کنیم و به عنوان یک تیم کار کنیم، می‌توانیم بهترین کار را انجام

دهیم.

مدل شش مرحله ای موفقیت

ما افرادی را می شناسیم که بدلیل برخوردار از اهداف واضح و روشن، در هیچ زمینه ای به موفقیت دست پیدا نمی کنند. همچنین افرادی را می شناسیم که برای هر روز، هر ماه و هر سال خود اهداف مشخصی را تعیین می کنند و به نتایج چشمگیری می رسند. توانایی این افراد در زمینه تمرکز بر اهدافی روشن و قابل سنجش است. آیا ما اهداف روشن و مثبتی را در زندگیتان تعقیب می کنید؟

مرحله اول:

هدفتان را قاطعانه بیان کنید

مرحله دوم:

هدفتان را در بستر قرار دهید

مرحل سوم:

هدف را با حس خود بسنجید

مرحله چهارم:

هدفی انتخاب کنید که از عهده آن برآیید

 

مرحله پنجم:

آثار رسیدن به هدف را ارزیابی کنید

مرحله ششم:

هدف را محدود کنید

من اهداف کوچکی دارم، هر روز بهتر می شوم، هر روز به هم تیمی هایم کمک می کنم، اما تنها هدف نهایی من کسب مقام در قهرمانی NBA است. این همه چیزی است که مهم است. من در موردش فکر می ‌کنم. همیشه وقتی در این باره فکر می ‌کنم، در مورد اینکه حس این قهرمانی چگونه به نظر می ‌رسد و چه حسی خواهد داشت. این خیلی شگفت ‌انگیز است

 

 

سخنان بزرگان

 

“اغلب اهداف غیر ممکن را می توان به سادگی با تقسیم قطعات و ابعاد آن به اندازه های کوچک تر، نوشتن آن‌ ها، و سپس با سرعت کامل شروع کرد، گویی آن‌ها روتین هستند

“گرچه ممکن است به هر دلیلی خواسته ها یا اهداف جسورانه داشته باشیم ، اکثر ما فکر نمی کنیم که بتوانیم به چیزی فراتر از آنچه واجد شرایط برای دستیابی هستیم برسیم. حالا از شما می ‌پرسم: چرا اجازه می ‌دهید واقعیت با رویاهایتان تداخل پیدا کند؟

“مدیر زمان نباشید، مدیر اولویت باشید. اهداف اصلی خود را به قطعاتی با ابعاد کوچک تر تقسیم کنید. هر اولویت یا الزام کوچک در راه رسیدن به هدف نهایی به خودی خود به یک هدف کوچک تبدیل می شود.

“افرادی که به اندازه کافی دیوانه هستند که فکر کنند می ‌توانند جهان را تغییر دهند، کسانی هستند که این کار را می ‌کنند

“غیر ممکن فقط یک کلمه است که اغلب توسط مردهای کوچک ادا می شود، کسانی که زندگی در دنیایی که به آنها داده شده، از کشف قدرت مورد نیاز برای تغییر آن آسان تر است. این یک واقعیت نیست. این یک عقیده است. در حقیقت غیرممکن، غیر ممکن است.”

 

“تنها محدودیت رسیدن به موفقیت های شما، رسیدن به رویاهای شما و تمایل شما برای کار برای آنها است.

هدفی را چنان بزرگ تعیین کنید که نتوانید به آن دست پیدا کنید تا زمانی که به فردی تبدیل شوید که بتواند این کار را انجام دهد.

از لحظه ‌ای که اهداف خود را مشخص کردید، موانعی بر سر راه رسیدن به اهداف تان بوجود می‌ آیند. با این حال، با انگیزه، عزم و مجموعه مناسب از مهارت ‌ها می ‌توانید هر وضعیتی را که ممکن است در مسیر دستیابی به اهداف تان باشد، کنترل کنید.

در اینجا نقل قول هایی در مورد آنچه باید انتظار داشته باشید و کارهایی که همیشه می توانید با وجود موانع برای رسیدن به اهداف خود کسب کنید، آورده شده است.

“وقتی که واضح است که نمی توان به اهداف دست یافت، اهداف را تعیین نکنید، مراحل حرکت را تعیین کنید.

“توانایی شما در برقراری ارتباط، چه با خانواده، همکاران و یا مشتریانتان ابزاری مهم در جهت دستیابی به اهداف شما است.”

“چیزی که با رسیدن به اهداف خود به دست می ‌آورید به اندازه کسی که با رسیدن به هدفتان می شوید، مهم نیست

“اهداف خود را با جزئیات یادداشت کنید و هر روز فهرست اهداف تان را مرور کنید. برخی از اهداف شامل فهرستی از اهداف کوتاه تر هستند. این باعث می ‌شود ذهن نیمه هوشیار شما بر آنچه که می‌ خواهید قدم به قدم انجام دهید، متمرکز باشد.”

“هر روزی که صرف دور شدن از اهداف خود می کنید، نه تنها آن روز، بلکه روزهای دیگری که برای بازیابی زمان از دست رفته تلاش می کنید را تلف کرده اید

 

 

منابعی برای مطالعه بیشتر :

 

Views: 5

دسته‌ها: مدیریت و رهبری
برچسب‌ها: