بازار یابی به روش کوکا کولا coca-cola-ceo

بازار یابی به روش کوکا کولا coca-cola-ceo
اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳
29 بازدید

بازار یابی به روش کوکا کولا سلام امروز در مورد تجربه خوبی که با استفاده از بازاریابی به روش کوکالا در خصوص افزایش فروش و تغییر نگرش در یکی از برندهای برتر ایرانی کسب نمودم برایتان مقاله ای تنظیم نموده ام اما قبل از کنکاش در تجربه شخصیو در قسمت اول بد نیست رویه کوکا کولا را […]

بازار یابی به روش کوکا کولا

سلام امروز در مورد تجربه خوبی که با استفاده از بازاریابی به روش کوکالا در خصوص افزایش فروش و تغییر نگرش در یکی از برندهای برتر ایرانی کسب نمودم برایتان مقاله ای تنظیم نموده ام اما قبل از کنکاش در تجربه شخصیو در قسمت اول بد نیست رویه کوکا کولا را باهم تجزیه و تحلیل و بررسی نمائیم. به عنوان یک مشاور کسب و کار که دو دهه از عمر و زندگی خود را صرف مطالعه و تحقیق و تدریس و تالیف پیرامون کسب و کار شخصی و کشوری نموده ام باید اذعان کنم سیستم کوکا کلا یکی از برترین و پیشرفته ترین سیستمهای نوین کسب و کار جهان است که می تواند هر کسب و کاری را متحول نماید و بهمین خاطر موضوع بحث امروز ما است.

یکی از مهمترین کارهای هر شرکتی جذب حداکثری با تمام توان است و با هر روشی یکی لباس زیر زنانه را برای مردان تولید می کند دومی اپل را بعنوان معجزه به خورد مردم می دهد سوم برند برتر ورزشی جهان خود را از الهه … می گیرد و… اری در چنین دنیای پر رقابتی به بررسی کوکا و رمز و رازهای آن خواهیم پر داخت

کوکاکولا نوشیدنی گازدار و پرطرف‌داری است که در بیش از ۲۰۰ کشور به فروش می‌رسد. این نوشابه محصول شرکتی امریکایی است و یکی از نمادهای کشور USA به شمار می‌رود. کوکاکولا شناخته شده‌ترین نام تجاری در دنیا و دومین کلمهشناخته‌شده زبان انگلیسی در دنیا است. ارزش این نام تجاری بیش از ۶۷ میلیارد دلار تخمین زده شده‌است در بسیاری از کشورها این نوشابه با نام عنوان ساده‌تر کُک (Coke) نامیده می‌شود و در ایران معمولاً به آن کوکا می‌گویند.

هم اکنون مدیرعامل کوکاکولا مارتور کنت می‌باشد که اخیراً در مصاحبه‌ای با مجله هاروارد بیزینس استراتژی شرکت را تا سال ۲۰۲۰ بیان کرده است. فرمول ساخت کوکاکولا برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ به صورت یک نوشیدنی، توسط پمبرتون داروساز آمریکایی و در شرکت مواد شیمیایی او ابداع شد. کتابدار او فرانک رابینسون انتخاب نام کوکاکولا را به او پیشنهاد داد و لوگوی دست‌نویس و سلیس آنرا خطاطی کرد که تا به امروز به عنوان لوگوی این شرکت و این نوشیدنی پابرجاست. پمبرتون نوشیدنی ابداع شده توسط خود را یک داروی مقوی برای بسیاری بیماریها می‌دانست. این شربت ماده ای است که  (که از برگ کوکا گرفته می‌شد) و همچنین عصاره کافی بود.

(بعدها کوکائین این نوشابه در سال ۱۹۰۵ از فرمول آن حذف شد) پمبرتون نوشابه خود را به دکه‌های محلی فروش لیموناد و سودا فروخت و به تبلیغ برای آن پرداخت. به این ترتیب، کوکاکولا به عنوان پدیده‌ای جدید به موفقیت بسیاری دست یافت.

 جان پمبرتون هر لیوان از نوشیدنی جدیداش را به قیمت ۵ سنت به مشتریانش می‌فروخت. اگرچه نهایتاً” آن اندازه خوشبخت نبود که در دوران زندگی خود بتواند نصیبی هر چند اندک از شهرت اینترکیب ابتکاری ببرد و اندکی قبل از مرگ روش تهیه کوکاکولا را در برابر ۲۳۰۰ دلار به کندلر تاجر آمریکایی و شهردار یکی از شهرهای امریکا بود فروخت شد.

آسا کندلر توانست به زودی از کوکاکولا یک نوشیدنی ملی آمریکایی بسازد که اسمش هم‌معنی با زندگی به سبک آمریکایی است. او اندکی شیوه تهیه کوکاکولا را تغییر داد و برای آسان‌تر کردن کار به جای لیوان و بشکه، بطری‌های مخصوصی را برای این نوشیدنی سفارش داد که امروزه همه آن را می‌شناسند و در نهایت محصولش را در سراسر آمریکا توزیع کرد. با این تغییرات همه دیگر می‌توانستند حتی در خانه‌هایشان هم کوکاکولا بنوشند. در سال ۱۸۹۶، ده سال بعد از تهیه نخستین ترکیب کوکاکولا آسا کندلر برای نخستین بار این نوشیدنی را به خارج از مرزهای آمریکا صادر کرد.کوکاکولا در World Expo میلان از اولین بطری پلاستیکی ۱۰۰% گیاهی خود رونمایی کرد.
بسته بندی “PlantBottle” با استفاده از یک نوع فناوری پیشگامانه ضمن پشت سر گذاشتن مرزهای نوآوری پایدار، یک بطری پلاستیکی کاملا قابل بازیافت را از مواد گیاهی تجدید شدنی می سازد.
آخرین مدل بطری گیاهی در سال ۲۰۰۹، ۳۰% از مواد گیاهی ساخته شده بود. از آن زمان تاکنون شرکت کوکاکولا بیش از ۳۵ میلیارد بطری نوشابه را در نزدیک به ۴۰ کشور جهان توزیع کرد.
کوکاکولا با استفاده از یک تکنولوژی جدید قند طبیعی موجود در گیاهان را به مواد لازم برای ساخت بطری های پلاستیکی PET تبدیل می کند. عملکردها و ویژگی قابل بازیافت بودن این بطری شبیه به نمونه قبلی است اما بر روی کره زمین تاثیر کمتری می گذارد.
به اعتقاد نانسی کوان، مدیر تحقیق و توسعه جهانی کوکاکولا، امروز یک مرحله مهم و پیشگامانه در پورتفولیوی بسته بندی این شرکت به شمار می رود. کوکاکولا اکنون به حداکثر رساندن یک فناوری تاثیرگذار و استفاده از موادی با منشاء گیاهی برای ساخت اولین بطری پلاستیکی کاملا قابل بازیافت از مواد کاملا تجدید پذیر را مد نظر قرار داده است. کوکاکولا از معرفی این نوع بطری ها در در نمایشگاهی جهانی که به نوآوری پایدار اهمیت می دهد، مسرور است.

بازار یابی به روش کوکا کولا

بسته بندی PlantBottle ضمن ادعای برخورداری از کیفیتی بالا و درخور مصرف کنندگان، فایده استفاده از مواد تجدید شدنی را نیز یادآوری می کند.
این نوع بسته بندی را می توان در اندازه ها و محصولات مختلف، از آب گرفته تا آبمیوه و چای به کار برد. امروزه این شرکت از نیشکر و ضایعات ناشی از فرایند ساخت آن برای تولید بسته بندی PlantBottle استفاده می کند. اصول راهنما در این زمینه شامل نشان دادن بهبود محیط زیست و عملکرد اجتماعی در کنار اجتناب از بروز یک سری آثار منفی بر روی امنیت مواد غذایی می شوند.
بر اساس برآورد های موجود، استفاده از بسته بندی PlantBottle از زمان عرضه آن به کاهش تولید گازهای گلخانه ای به طور سالیانه معادل بیش از ۳۱۵ هزار تن دی اکسید کربن کمک کرده است. شرکت کوکاکولا قصد سرمایه گذاری در زمینه این نوع بسته بندی را دارد.
این عمل کوکاکولا علاوه بر زمان و هزینه زیاد امکان شکست هم در آن متصور بودند اما از نقطه نظر بار تبلیغاتی مثبت و نشان دادن چهره. مثبت و شاخص برای کوکاکولا بسیار تاثیر گذار. بوده است ارزش سهام کوکاکولا با این تبلیغات پنهان و. در لایه پنهان یک کار علمی و تحقیقاتی بالا رفت نشریه economic در آخرین شماره خود اشاره ای به مدلهایی از شک. Shock دهی گسترده در بازه زمانی خاص در تبلیغات نظر دارند ضمن آنکه باید در نظر گرفت تعویض استراتژی مدلهای مختلف تبلیغات پنهان احترام به ارزشها و محیط زیست بسیار امروزه حربه بسیار موثری است.

شاید بد نباشد که به سخنان معاون سابق بازاریابی کوکاکولا هم نگاهی داشته باشیم سرجیوزیمن معاون سابق بازاریابی کوکاکولا و نویسنده کتاب ارزشمند پایان عصر بازاریابی سنتی پنج سطح برای تصمیم گیری قائل است.سطوح تصمیم گیری : اول: تصمیم من ( مدیر ارشد) بدون کمک شما ( منظور کارکنان است ) .این سطح مربوط به امور سیاست گذاری است.دوم: تصمیم من با کمک شما  مسئولیت تصمیم گیری با مدیر است اما از نظرات و پیشنهادات کارکنان مطلع می شود.
سوم: تصمیم ما .سرجیو زیمن می گوید من از این سطح متنفرم .چون مسئول تصمیم گیری مشخص نیست. حتی در قوی ترین مردم سالاری ها یک نفر باید رهبری را بر عهده بگیرد. چهارم : تصمیم شما با کمک من . سخت ترین تصمیم های مدیران است. چون باید قدرت خود را فراموش کنند و اجازه دهند فرد دیگری تصمیم بگیرید.
پنجم  : تصمیم شما بدون کمک من  . یعنی اعتماد مدیر به توانایی ها. دانش و بصیرت نیرو به حدی می رسد که مسئولیت را به صورت کامل تفویض می کند.
وخلاصه اصل پنجم  از نظر سرجیو این است که گوش کن، دلیل اینکه شما اینجا هستید، دلیل اینکه من شما را استخدام کرده ام. دلیل اینکه به شما اجازه داده ایم که تحت لوای علائم تجاری این شرکت کار کنید، این است که شما را باور داریم. بروید و کارتان را انجام دهید.


لطفا و حتما مقاله تفکر التقاطی در زبان بدن را بخوانید.


بیل گیتس  و Microsoft Corporation  و همینظورعجین شدن این دو با خیریه بزرگ بیل گیتس شاید بهیچ عنوان بی ربط نباشد کاری که امروز شخصا انجام داده  و تیمهای مکمل ما برای برندهای برتر کشور انجام می دهیم دقیقا الهام  گرفته از این استراتژی است چیزی که شرکتهای کوچک متوسط حتی بزرگ مد نظر نمی دهند و ما در کشور پهناور ایران به شدت از این مسئله می توانیم استفاده چند و جهی نموده و نویسنده موارد بسیار نادری را تجربه نموده که طی ۱۰ سال گذشته معجزه وار  قابل بررسی و رهگیری است لطفا و حتما مقاله بازاریابی به روش نایک را حتما بخوانید …. ادامه دارد

یادتان باشد هیچ چیز هیچکس و هیچ رفتار و گفتار و کردار و پنداری آنگونه که به نظر می رسد نیست برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی.

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Mazyar Mir professional consultant and analystd

بازار یابی به روش کوکا کولا

 یک پیشنهاد دوستانه حتما مطالب زیر را هم مطالعه فرمائید:

بازاریابی محتوا چیست؟

مذاکره برای بازاریابی

بازاریابی به روش اصغرفرهادی

بازاریابی به روش داعش قسمت اول

زبان بدن وانگشتر

زبان بدن فیلم فروشنده

زبان بدن – سیاستمداران قسمت اول

تحلیل تخصصی زبان بدن هیلاری کلینتون و دونالدترامپ

رمزگشائی زبان بدن مردان عاشق

جدیدترین زبان بدن عشق

زبان بدن آرایش قسمت اول

زبان بدن هیلاری کلینتون قسمت دوم

زبان بدن خفاش شب قسمت اول

کارگاه یک روزه ارتباط موثر و زبان بدن ویژه خانمها

زبان بدن لوندقسمت اول

جدیدترین زبان بدن عشق

زبان بدن دکتر ظریف

تحلیل زبان بدن هیلاری کلینتون

زبان بدن مسعودفراستی

 مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Mazyar Mir professional consultant and analystd

Views: 12

برچسب‌ها:, , ,