تحلیل فیلم عطر قسمت دوم

تحلیل فیلم عطر قسمت دوم
شهریور ۱۲, ۱۴۰۲
7 بازدید

تحلیل فیلم عطر قسمت دوم این مقاله در ادامه مطلب تحلیل فیلم عطر قسمت اول نگارش شده است: تحلیل فیلم عطر قسمت دوم این سلسله مقالات مبنی امتحان آزمون زبان بدن ویژه دوره مدیریت و رهبری پیشرفته هنری است …. …. معمولا فیلمهای اقتباسی کمتر از اثر جلو می افتند و حتی در معرفی اثر […]

تحلیل فیلم عطر قسمت دوم

این مقاله در ادامه مطلب تحلیل فیلم عطر قسمت اول نگارش شده است:

تحلیل فیلم عطر قسمت دوم

این سلسله مقالات مبنی امتحان آزمون زبان بدن ویژه دوره مدیریت و رهبری پیشرفته هنری است ….

…. معمولا فیلمهای اقتباسی کمتر از اثر جلو می افتند و حتی در معرفی اثر اما ما میبینیم که در عطر اثری ایجاد شده که در بیشتر مراحل از فیلم جلو افتاده است اثری بیش از همیشه در خور توجه و آرامش بخش . البته  حوادث در این فیلم جذاب بسیار سریع اتفاق می افتند و فیلم هرگز از ریتم نمی افتد که خود نکته ی مثبت دیگری برای اثر محسوب می شود.

فیلم عطر همانطور که از نامش پیدا است پیرامون بو و حواشی آن است و اتفاقاتی که رایحه با خود به دنبال دارد. بو چیزی است که تقریبا تصویر کردنش اگر نگوییم غیر ممکن است اما شاید ناممکن است ولی ما آن را به خوبی در فیلم عطر با تمام وجود احساس می کنیم زیباترین و در عین حال تاثیر گذار ترین صحنه های بو کشیدن را می توان زمانی یافت که گرونوی را با نریشن و تصاویر کوتاهی از موادی که بویشان به مشام گرونوی می رسد همراه با کج و راست شدن ذرات صورت چشم پلکها پره های بینی و ….. و با تمام وجود بو را که نادیدنی است را حس کرد.

موسیقی فیلم عطر هم از نقطه قوتهای بارز فیلم است موسیقی متن فیلم فوق العاده عالی است. موسیقی این فیلم توانسته احساس واقعی مورد نیاز در سکانسهای مختلف فیلم به درستی القاء کند. هر جا در فیلم کلوزآپ های بجایی دیده می شود رد پایی از موسیقی منحصر بفرد و بجای فیلم هم دیده می شود که ان هم بسیار جای تامل دارد.

آلن ریکمن و داستین هافمن که در نقش جوزپه بالدینی عطرساز ایتالیایی با تاثیری فوق العاده در فیلم ظاهر می شود.بازی داستین هافمن هرچند حضور نه چندان طولانی دارد اما به زیبایی و استادی هرچه تمامتر و با حوصله و به خوبی به بیننده معرفی می شود و وی نقش تاثیر گذاری با عنوان جوزپه را در زندگی ژان به خوبی و درستی ایفا می کند.شاید جوزپه به صورتی ژان را تحت افسانه عطر قرار می دهد که سرانجام از او یک قاتل تمام عیار ساخته می شود .جوزپه در خلال آموزش های عطرسازی به ژان می گوید هر عطر از سه بخش تشکیل شده:بخش بالایی که در دقایق اولیه بوی آن حس می شود و راه را برای بخش میانی که تا چند ساعت باقی می ماند باز می کند و در نهایت بخش پایانی که تا چند روز باقی می ماند.وی به ژان می گوید که هر کدام از این بخش ها از ۴ اسانس تشکیل می شوند که در مجموع ۱۲ اسانس را تشکیل می دهد و سپس برای او از افسانه ای می گوید که طبق آن،اسانس سیزدهمی هم وجود دارد که باعث می شود همه در برابر آن عطر به زانو در بیایند و مصریان باستان به آن اسانس دست یافته اند.

…. اما بقیه بازیگران تقریبا صفر کیلومتر هستند و به نوعی این هم برای من به عنوان یک کارشناس یا یک بیننده بسیار دلچسب بود من بدون دیدن ذهنیت های قبلی بازیگران به تماشای این فیلم جذاب نشستم. البته در راس نقش اصلی هم یعنی بن ویشاو که در نقش اصلی می درخشد رنگ و بوی خاصی دارد از بدو ورود به فیلم لباسهای کثیف دیوانه شدن با بو کردن دختر میوه فروش و یا بو کشیدن ها و دیوانه شدن ها با استشمام رایحه دخترها و دنبال کردن قربانیانش که همه و همه در  ذهن بسیار تداعی می گردد و با وجود منفی بودن هرچه تمامتر شخصیت ویشا بازهم برایمان دلچسب است.

ویشا در تمام طول فیلم به شدت سعی می کند نفرت و همدردی و درد و تسکین و تنهایی و دربه در بودنش را و نیاز به همدردی بیننده و نه نفرت را القاء کند شاید در این رویه بتوان گفت بسیار هم موفق توانسته عمل کند. در عین حال استاد بزرگ داستین هافمن شاید با نقشی که تم کمیک هم دارد آنقدر ارتباط برقرار می کند که از هر بیننده ایی در این خصوص سوال کردم از آن انفجار مسخره و کشته شدنش بیش از همه فیلم اظهار تاسف می کردند و علاقه مند بودند هافمن بزرگ بیشتر در فیلم حضور می داشت

در این فیلم زنان به خاطر احساسات لطیف و عواطف مادرانه به عنوان نمادی از زیبایی قلمداد میشوند که شاید برای خودشان امری عادی محسوب شود اما نباید فراموش کرد که بزرگترین متفکران,فیلسوفان و هنرمندان تاریخ اما همگی مرد بوده اند. عطر فیلمی است که در آن نگاه خاص نسبت به زن به خوبی مشهود است. وقتی خوب فکر می کنیم یک سوال مطرح می شود چرا سه مرحله عطر سازی و چرا هر کدام هم در چهار مرحله و چرا رایحه سیزدهم آیا این همان سیزده منحوس است چرا ۱۳ و نه ۱۴ و نه ۱۵ و چرا ۳ مرحله و نه بیشتر و یا کمتر همه سوالهای زیادی است که به همراه هزاران سوال دیگر در فیلم برای بیننده بوجود می آید و جوابی برای آن اصلا انگار که وجود ندارد؟

عطر یک فیلم و داستان رئال است هرچند هرچه پیش میبریم رئال بودن رنگ و بوی خود را می بازد و یا باید بگویم تغییر حالت می دهد و تبدیل به یک اثر سورئال و فراطبیعی می شود. فیلم در پایان  عجیب  خود و جدا از رئالیسم و سورئالیسم به سمت و سوی دیگری اما سیر می کند . عطر نه خشک و جدی و نه یک اثر کمیک و طنز است نه فانتزی و نه رسمی است  عطر یک فیلم رئالیسم جادویی است.رئالیسم جادویی سبکی است که در آن فضای کلی داستان رئال است،اما وقایعی سورئال و غیر طبیعی شاید بد نباشد یک نمونه معروف این سبک را برای اطلاع بیشتر معرفی کنم آن هم فیلم معروف و پرفروش و بیاد  ماندنی تاریخ سینما یعنی

فارست گامپ را  می توان معرفی کرد که دقیقا چنین سبک و سیاقی را در خود جای داده است. یا نمونه دیگر نویسنده شهیر گابریل گارسیا مارکز در کتاب صدسال تنهایی هم می توان نامبرد. فیلم ابتدا به استنلی کوبریک بزرگ پیشنهاد شده و وی با اشاره به همین بخش تحول در غار در کتاب،فیلم را رد کرده و گفته نمی تواند چنین چیزی را به تصویر بکشد.با مشاهده ی فیلم،به درستی تصمیم کوبریک پی می بریم

فیلم عطر در قسمتی که ژان به مکاشفه ای عرفانی با ارائه ی جملاتی انتزاعی و تصاویری غیر عینی تحول ژان برای رسیدن به هدفش و به هر قیمتی را نمایش می دهد در واقع به قهقهرا می رود و ریتم فیلم و کلیت فیلم کاملا بهم می ریزد و اصلا در ذهن بیننده جا خوش نمی کند و ارتباطی هم با بیننده برقرار نمی کند .چرا؟

آری سکانس غار سکانسی است که خیلی زود پایان یافته و فراموش می شود اما بو کشیدن دختر آلو فروش و کشته شدن اتفاقیش برای همیشه در اذهان بینندگان جا خوش می کند ؟

زبان بدن دختری که اول فکر میکند قهرمان عطر خریدار است بعد شک می کند که این مرد جوان عاشق او شده لبخندها و نگاه هایی که بین این دو رد و بدل می شود عشوه ها و لوندی خاص زنانه همه و همه …. تا صحنه ترس و چشمهایی که از حدقه دارد بیرون می زند اوج هنر زبان بدن و ارائه آنرا نشان می دهد؟ که هرگز از یاد بیننده نمی رود. و دیگر تا پایان عطر همه فقط به تماشای شکار  دختران به دست ژان در شهر گراس مینشینند . صحنه هایی از گرفتن عصاره دختران زیبای شهر اما چرا؟

فیلم در فضایی سیر می کند که به کمک رنگ های تیره و سیاه، کثافت و تنفر و بی مهری را در فیلم به زیبایی و به وضوح هرچه تمامتر نشان می دهد و این مهم توانسته به خوبی لایه پنهان حقیقت فیلم را برای هر بیننده ایی شفاف و روشن بیان کند.

زبان بدن در عطر بیش از هر فیلم دیگر احساس و بوی خوش را القاء می کند کاری بسیار سخت و شاید غیر ممکن به لحاظ تحلیل مرکب نقاط قوت در این فیلم بسیار مهم و حیاتی شاخص هایی بر محور های تقارنی و مهور های کلی اندام استوار است لطفا به این شاخص ها در تحلیل زبان بدن بیشتر دقت فرمائید .

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

زبان بدن مسعودفراستی

زبان بدن داود رشیدی

زبان بدن عشق از واقعیت تا دروغ

چگونه با زبان بدن برای همسرمان جذابتر باشیم

رمزگشائی حرفه ای زبان بدن

Views: 11

برچسب‌ها:, , , , , ,