زبان بدن فیدل کاسترو

زبان بدن فیدل کاسترو
اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۳
26 بازدید

زبان بدن فیدل کاسترو رهبری که ۶۳۸ بار طرح ترورش صادر شده بود و نیم قرن حکومت The Secret body language Fidel Castro همانگونه که می دانید زبان بدن body language یا همان زبان بی زبانی معیاری برای سنجش روابط و افراد است مردی که مانند تمام همتایان خود و مانند چگوارا سخنرانی فوق العاده است. […]

زبان بدن فیدل کاسترو

رهبری که ۶۳۸ بار طرح ترورش صادر شده بود

و نیم قرن حکومت

The Secret body language Fidel Castro

همانگونه که می دانید زبان بدن body language یا همان زبان بی زبانی معیاری برای سنجش روابط و افراد است مردی که مانند تمام همتایان خود و مانند چگوارا سخنرانی فوق العاده است. فیدل بیشتر اوقات از تک دست خود برای القاء و هنر اقناع استفاده می کند تمام عضلات صورتش درگیر میشود و با تمام قدرت فریاد می زند نکته ای که ما همیشه به دانشجویان خود می گوییم این است که اگر می خواهید استرس و ترس شما و یا لرزش صدایتان مشهود نباشد از این تکنیک استفاده کنید اما این برای کاسترو به صورت یک عادت درآمده است آنهم در سخنرانی های ۷ ساعته که به این مدل سخنرانی های طولانی بسیار مشهور است. او به اشپزی علاقه وافری داشته و عاشق آشپزی بوده است او به مطالعه بسیار علاقه داشته و کتاب زنگها برای چه کسی به صدا در می آید کتاب مورد علاقه اش بوده است.

لباس سبز نظامی و سیگار هاوانای کوبایی نماد مبارزه با امپریالیسم جهانی است که البته با چگوارا معروف و معرفی شد . در این خصوص باید اذعان کرد که هر چند این زبان بدن را چگوارا ابدی نمود اما کاسترو برای همیشه در کنار چگوارا و با این ژست برای ابد در خاطره ها باقی خواهد ماند نمادی از ژست قدرت و یا نمادی از چپ و یا نمادی از…

در کتاب خاطراتش اندیشه های خود و خاطراتش را بیان می کند و احساس میشود که زبان بدن با همه این موارد هم خوانی دارد کاسترو همیشه با زبان بدنی قدرت مند و در حالیکه درگیر با کل موضوع است حرف می زند سخنرانی می کند و در طول زندگیش قدم بر می دارد ریش بلند کاسترو اینک مانند ریش چگوارا خود به یک نماد تبدیل شده است .

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

حرکات تند و شدید فیدل در پشت تریبونها و همچنین لبخندهایش در ابتدای انقلاب و خارج از تریبون همه و همه یک الگوی جدید در زبان بدن یک رهبر کاریزمایی ارائه می دهد حالتها و ژستهای فیدل و زوایای سرو صورت و عضلات چهره و مدل درگیر نمودن آنها همه و همه کاملا منحصر بفرد و بیسابقه است او الگوی مقابل چگوارا از زبان بدن است همرزمش بسیار با آرامش و با اعتماد بنفس و بدون خشم سخنرانی می کند و بیشتر چهره مهربان او عیان است در حالیکه ما در سخنرانیهای فیدل چهره با صلابت و خشن و عصبی و سهمگین از فیدل میبینیم.

فیدل کاسترو امروز در سن ۹۰ سالگی درگذشت. تلویزیون دولتی کوبا و رائول، برادر وی این خبر را تایید کردند.«رائول کاسترو» با حضور در تلویزیونکوبا گفت: «فرمانده کل انقلاب کوبا ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه شامگاه جمعه درگذشت». رئیس‌جمهوری کوبا افزود که طبق وصیت شخصی فیدل کاسترو، پیکر وی روز شنبه سوزانده  شد.پیکر فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا که جمعه شب در۹۰ سالگی درگذشت بنا به وصیتش سوزانده شد.
او طی مراسمی در میدان انقلاب هاوانا، پایتخت، گرامی داشته شد و دوستدارانش به وی در میدانی که در آن بارها و بارها شاهد سخنرانی اش بودند به رهبر فقیدشان ادای احترام نمودند. به باور آنان فیدل کاسترو فرماندهی بود بی باک و بی بدیل، و به باور مخالفان، او دیکتاتوری بود خشن و بسیار مستبد.در کوبا ۹ روز عزای عمومی اعلام شده و پرچم ها به احترام فیدل کاسترو نیمه برافراشته اند؛ به احترام رهبری که با فرو ریختن اتحاد جماهیر شوروی و نظام های کمونیستی جهان فرو نریخت و باورش به کمونیسم را در همسایگی آمریکا نباخت؛ باوری که به خاطرش هم مورد احترام بسیار است و هم مورد سرزنش و نفرت.رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا در پیامی تلویزیونی در اعلام خبر مرگ برادرش مردم کوبا را این گونه مورد خطاب قرار داد:«مردم عزیز کوبا، با غم و اندوهی عمیق در برابر شما حاضر شده ام برای اینکه به ملتمان، دوستانمان در قاره آمریکا و مردم جهان اعلام کنم که امروز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ ساعت ۲۲:۲۹ دقیقه فیدل کاسترو فرمانده کل قوای انقلاب کوبا درگذشت. تا پیروزی، همیشه

 

در این خصوص امروز عکسی تاریخی را دیدم که هرچند بسیار پیر اما بازهم اعتماد بنفس و با ایمان به آنچه می گوید سخن می گوید و فیلمهای این دیدار را هم که مروری اجمالی داشتم بازهم به همین نکات ریز برخوردم جالب است فیدل در موقع تاکید در سخنانش از تکنیک بالا بردن ابروهایش به شدت استفاده می کند حتی زمانی که بسیار پیر و فرتوت شده گویی این رفتار ها در روح و جانش طنین انداز شده است. روزی روی صفحه اول بسیاری از خبرگذاریها به چشم می خورد ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه، از فیدل کاسترو به عنوان ” نماد یک دوران” و یک دوست صمیمی و قابل اعتماد برای روسیه نام برد .

زبان بدن body language پوتین نشان دهنده این است که به حرفی که می گوید کاملا اعتماد و اطمینان دارد در ضمن به فیدل به عنوان یک دوست واقعی و قابل اعتماد و همچنین موثر نگاه می کند فردی که سالها با امپریالیسم جهانی بصورت مستقیم و موثر مبارزه کرد.

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

کاسترو در دیدار با روسای جمهور کشورهای مختلف و مقامات و….. معمولا به گونه‌ای سرعت راه رفتن خود را تنظیم می‌کند که همتای خود و یا مقامات و افراد همیشه پشت سرش و یا کنارش قرار می گیرند، اما در این عکس دیگر نشانی از آن همه شور و نشاط دیده نمی شود.

به گفته متخصصان، نکته جالب در این میان آن است که نفوذ بدنی فیدل کاسترو در طول این سالها کاملا حرفه ای تر شده بود و مخصوصا در چند سال اخر زمام داری فیدل به شدت کاهش یافته و حتی در برخی موارد تغییرات اساسی نموده که کاملا هم مشهود است. نویسنده به شخصه معتقد است سیاسیون و سیاستمدارن باید به فنون علمی زبان بدن مسلط باشند آری امروز پس از سالها بررسی می توان گفت که همین ویژگی های رفتاری باعث شده متخصصان و روان‌شناسان به خوبی رفتار سیاستمداران را زیر نظر بگیرند .اگرچه تمام این تعابیر قطعی نیست اما با همین رفتارها و ظواهر می توان تصویر درستی از شخصیت این سیاستمداران ارائه نمود.

مازیار میر معتقد است سخنرانی های فیدل کاسترو اسطوره کمونیست و زبان بدن ایشان در طی این سالها در سالن ملل متحد نمونه بارزی از افزایش قدرت و تخصص و تجربه ایشان است که کاملا ملموس و قابل ارزیابی است و نشانه بارز آن استفاده تبلیغاتی گسترده هر دوره و دوره به دوره انتخابات امریکا و حتی نتایج انتخابات ایالات متحده آمریکا هم ربط پیدا مینمود.

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

همانگونه که در عکس مشاهده می کنید فیدل کاسترو که بسیار پیرو ناتوان شده  هم با نگاهی ضعیف و بیمار اما با مهربانی و قدرت و صلابت که از یک رهبر کاریزمایی بروز می کند پوتین را همراهی و مشایعت می نمایدشاید بد نباشد نگاهی به گذشته فیدل کاسترو همرزم چگوارا داشته باشیم دو همرزم افسانه ایی و اسطوره ایی که بارها و بارها مورد حمله و مورد سوء قصد قرار گرفته  است.

فیدل کاسترو یا فیدِل آلخاندرو کاسترو روث  (۱۳ اوت ۱۹۲۶ – ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶) سیاستمدار و انقلابی کوبایی است. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود. حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک حزبی کوبا است از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری وی اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست دارد.

کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. برخی او را رهبری طوسی خوانده اند در دوران زمامداری وی در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. کاسترو یکی از شخصیت‌های بحث‌برانگیز جهان معاصر بوده است. وی جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند،

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

زبان بدن فیدل کاسترو یک زبان بدن خاص و منحصر بفرد است البته همه انسانها چنین هستند اما اصالت و ریشه فیدل کاستروی انقلابی که از طبقه ثروتمند کوبا است حکایت دیگری دارد دهن کجی ابدی او تا پای مرگ به امپریالیسم جهانی بسیار برایم جذاب و هیجان انگیز است .

او در تمام راه رفتنهایش سخترانیهایش و مراوداتش با مردم از زبان بدن خاص و فوق العاده استوار و محکمی استفاده می کند که منحصر بفرد و در عین حال برای دشمنانش خطرناک و بسیار تهدید آمیز است . او به آنچه می گوید کاملا اعتقاد دارد این بخاطر استفاده کامل و همه جانبه از عضلات سرو صورت و بدن و ژستهای ایستادن و راه رفتن و استقرار زوایای بدن مدل P.Y  و همچنین زوایای چند

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

گانه چشم را به درستی مورد استفاده قرار می دهد باید اذعان نمود که پوتین اوباما و… بیش از چهارسال مورد آموزش قرار گرفته اند که این رویه در مورد فیدل و روند حکومت او کاملا قابل احساس و ملموس است.

 رهبر سابق کوبا فیدل کاسترو که یک نظامی به تمام معنا بود و بارها و بارها مورد سوء قصد قرار گرفت و در این رابطه رکوردار بود پیوسته حرکت های خشنی از وی به هنگام سخنرانی زبان زد خاص و عام است او را با و یا همراه با چگوارا میشناسند.

\"فیدلزبان بدن فیدل کاسترو

فیدل با مشت های گره کرده و مشت کوبیدن های تند و مخصوصا با تمام قدرت بر روی میز و بالا بردن دست و مشت بر سر در هنگام سخنرانی از زبان بدن های منحصر به فرد فیدل کاسترو به هنگام صحبت کردن بود که تا ابد جاودانه خواهد بود.

همانطور که در عکس بالا هم می بینیم او را با محاسنی بلند و سیگار کوبایی هاوانا بر لب میبینیم ژست قدرت ژست تفکر و اعتماد بنفس با صلابت و کوبنده که آنقدر ترسناک هست که بیش از ۶۰۰ بار ۱۰ رئیس جمهور آمریکا و به عنوان نوک پیکان حمله CIA را وادار به طرح نقشه برای کشتنش می کنند.

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

واکنش مقامات چند کشور جهان به درگذشت فیدل کاسترو جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، کاسترو را “شخصیتی کم نظیر در مبارزه علیه استعمار و استثمار و الگوی مبارزات استقلال طلبانه ملت‌های ستمدیده در آمریکای لاتین” دانست.او هم مانند یار دیرینه اش چگوارا همیشه در چهارچوب یک چریک ظاهر میشود و به دنبال حمایت از ملت است در این رابطه چقدر موفق شده و چقدر توانسته به اهداف و رویاهایش بپردازد جای بحث بسیار دارد اما مهم آن است که در تمام عکسهایش و سخنرانیهایش که من مورد مطالعه و تحقیق قرار دادم به شدت به انچه می گوید اعتقاد قلبی داشته و دارد و با تمامی عضلات صورت بدن دستها و نگاههای محکم و استوارش مشهود و قابل لمس است.

\"کاسترورهبر کوبا فیدل کاسترو

‏ میخائیل گورباچف، از رهبران شوروی سابق، ضمن ادای احترام به فیدل کاسترو گفت: “من واقعا از این که دوران فیدل به پایان رسید، اندوهگینم. او به عنوان سیاستمدار و مردی برجسته و دوست ما باقی خواهد ماند.” فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، کاسترو را “بازیگر دوران جنگ سرد…او برای مردم کوبا مظهر غرور و نپذیرفتن نفوذ و تسلط خارجی” خواند.

آیت الله سید حسن خمینی به مناسب در گذشت فیدل کاسترو مطالبی نوشته که بد نیست در پایان این مقاله به ان هم اشاره ایی بنمایم سال ١٣٨٠ بود که کاسترو سفرى به تهران داشت و براى اداى احترام به امام ، به حرم ایشان آمد. بعد از حضور در حرم به ساختمان کنارى آمد و یک ساعتى صحبت کردیم. موقع رفتن از او دعوت کردم که به دیدن بیت امام در جماران بیاید. بلافاصله پذیرفت و بسیار استقبال کرد.

هنگام رفتن ، من را به کوبا دعوت کرد و بر خلاف عرف رایج خیلى هم اصرار کرد. قالیچه اى را در کاغذ کادو به رسم هدیه به او تقدیم کردیم، کاغذ کادو، نقش یک ببر را در خود داشت. بلافاصله گفت : هوشى مینه رهبر ویتنام مى گفت آمریکا ببر کاغذى است، مثل همین ببر کاغذى. فردا عصر به جماران آمد. بر خلاف روز قبل که کت و شلوار سورمه اى پوشیده بود لباس نظامى به تن داشت. یک ساعت هم در جماران بود.

\"زبانزبان بدن فیدل کاسترو

نسبت به امام احترام و ارادت بسیارى داشت. موقع رفتن به من گفت من پیرم و دارم مى میرم قبل از اینکه بمیرم به کوبا بیا. اواخر همان سال به کوبا رفتم. دو روز آنجا بودم. در این مدت پنج بار ایشان را دیدم. یک راهپیمایى ملى داشتند که علیه آمریکا بود و همراه او در آن شرکت کردیم (عکس) و بعد از راهپیمایى به دفترش رفتم و تا یکى دو ساعتى از طریق تلویزیون تصاویر راهپیمایى را تماشا کردیم، خوش سخن بود و از هر درى حرف مى زد و معلوم بود که پر مطالعه است.

آخر الامر هم بر خلاف سنت خودش که به هیچ سفارت خانه اى نمى رفت، شام را به سفارت ایران در کوبا آمد. احترام به امام در همه حرکات و سکناتش مشهود بود. کاسترو را بسیار آدم با شخصیتى یافتم. کمبود شخصیت نداشت. در راه رفتن به راهپیمایى سوار بر یک ماشین جیپ روباز شدیم از کنار مغازه ها و مردم بى تفاوت عبور مى کردیم. به قدرت خود و مردمش باور داشت. اصلاً احساس نمى کردم از آمریکا و تهدیدهایش مى ترسد. به باورهایش اعتقاد داشت.

\"جدیدترینزبان بدن

در صحبت طولانى از اسلام پرسید و بعد از اینکه ما به کلیساى شهر هاوانا رفتیم و من در آنجا از خدا و نیاز انسانها به خدا سخن گفتم،در اولین دیدارمان گفت ما با کاتولیک ها مخالفیم چون آنها طرفدار سرمایه داران اند و با دین مشکل نداریم. در سراسر کوبا عکسى از او بر دیوارها نبود. در آشفته بازار فروپاشى بلوک شرق ، کاسترو بود که با استراتژى خود، از جمله توجه به توریزم و با اتکا به توانایى هاى ملى، کوبا را از فروپاشى مصون داشت. بى شک کاسترو از نمادهاى روزگار تلخ جهان دوقطبى است. کاسترو را باید در اتمسفر خاص خود تفسیر کرد و با هویت به جاى مانده از روزگارش شناخت. برای اضافه نمودن به دانش تن گفت و یا زبان بدن و ارتقاء ارتباطات غیرکلامیتان لطفا با ما همراه شوید.

مازیار میرمشاوروتحلیلگر

توصیه میشود مطالب زیر را مطالعه نمایید:

رازهای جذب و اقناع

تحلیل زبان رفتاری دیدار ولادیمیر پوتین با مقام معظم رهبری

زبان بدن آخرین گفتگوی پوتین و اوباما

رازهای زبان بدن باراک اوباما

زبان بدن – سیاستمداران قسمت اول

Views: 10

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , ,