عارضه یابی های پیشرفته و تخصصی

فروردین ۱۱, ۱۴۰۳
18 بازدید

عارضه یابی های پیشرفته و تخصصی mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir مفهوم عارضه یابی سازمان مشابه انسان ، موجودی پویا و زنده است و پیش نیاز انجام هر درمان و بهبود در بدن، انجام آزمایش های کاملی از وضعیت بدن انسان است. هرچه دقت این آزمایش ها بیشتر و دقیق تر باشد بهبود ها […]

عارضه یابی های پیشرفته و تخصصی

mazyarmir.com@gmail.com

https://www.aparat.com/mazyarmir

https://www.aparat.com/zabane_badan

https://t.me/Iranian_leadership_school

https://www.instagram.com/mazyare.mir

https://www.linkedin.com/in/mazyarmir

مفهوم عارضه یابی

سازمان مشابه انسان ، موجودی پویا و زنده است و پیش نیاز انجام هر درمان و بهبود در بدن، انجام آزمایش های کاملی از وضعیت بدن انسان است. هرچه دقت این آزمایش ها بیشتر و دقیق تر باشد بهبود ها و فرآیند درمان مؤثرتر خواهد بود.نقطه شروع هر تغییر و بهبودی ، درک و شناخت کامل از وضعیت موجود و پیداکردن مشکلات آن است که با عنوان عارضه خوانده می شود .

با انجام این فرآیند سعی دریافتن معضلات و تنگناهائی داریم که ممکن است بعنوان سدی مانع حرکت سازمان در مسیر رشد باشد . لذا با انجام فرآیند عارضه یابی سازمانی به مشکلات و امراض سازمان پی برده و سپس با تعریف پروژه های بهبود قدم اول را برای آماده سازی خود در مسیر رشد و تعالی بردارند.

عارضه یابی بعنوان یکی از ابزارهای اولیه و مفید برای سازمانهائی است که در اندیشه تعالی بوده و سعی دارند در این راه قدم بگذارند . اصولاً سازمانی متعالی است که کیفیت خروجی های آن مورد رضایت مشتریان ، مصرف کنندگان ، کارکنان ، سهامداران ، تأمین کنندگان کالا و خدمات و جامعه قرار گیرد.

عارضه یابی های پیشرفته و تخصصی

 عارضه یابی سازمانی

  •      عارضه یابی سطح تعالی سازمان از طریق روش جایزه ملی تعالی سازمانی
  •      عاضه یابی سطح بلوغ فرایندهای سازمان (با ابزارهای PST)
  •      عارضه یابی سریع در حوزه های تخصصی با چک لیست های عارضه یابی (نظیر چک لیست عارضه یابی نظام مشارکت کارکنان، چک لیست عارضه یابی نظام کار تیمی، چک لیست عارضه یابی سبک رهبری، چک لیست عارضه یابی فرهنگ سازمانی و ….

۱-ارزیابی سطح تعالی:

در سالیان گذشته چند مدل مختلف برای تعالی در سطح ملی و بین المللی مطرح شده که از مهمترین آن ها می توان به مدل \”EFQM\” اشاره کرد. این مدل ها برای برنامه ریزی، حرکت به سمت سرآمدی و ارزیابی سرآمدی، در بیشتر شرکت ها و سازمان های دنیا مورد پذیرش و استفاده قرار گرفته است. در کشور ما نیز از مدل جایزه ملی تعالی سازمانی استفاده می شود (پاورپوینت جامع آموزشی مدل تعالی سازمانی را از اینجا دانلود نمایید) . بدیهی است سازمان هایی که از تعالی فاصله زیادی داشته و زیر ساخت لازم را برای تعالی ندارند،  نمی توانند از مدل های تعالی استفاده کنند و لازم است ابتدا با انجام فرایند عارضه یابی سازمانی، به مشکلات و امراض سازمان پی برده و سپس با تعریف پروژه های بهبود، گام اول را برای آماده سازی خود در مسیر تعالی بردارند.

عارضه یابی های پیشرفته و تخصصی

۲) ارزیابی سطح بلوغ فرایندی:

شرکت فیلیپس که خود یکی از بنیانگذاران مدل تعالی سازمانی می باشد ابزارهایی را تحت عنوان PST یا Process Survey Tools طراحی نموده تا از طریق آن، سطح بلوغ هریک از فرایندهای شرکت از ۱ تا ۱۰ سنجش شود (تعدادی از ابزارهای عارضه یابی بلوغ فرایندی را از اینجا دانلود کنید). سازمانهایی که در سطوح بلوغ پایین قرار دارند قبل از اینکه مبحث تعالی سازمانی برایشان مطرح باشد بایستی سطح بلوغ فرایندهای خود را خصوصا در فرایندهای کلیدی ارتقا دهند.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————

لطفا فیلم تعریف جهانی وبین المللی زبان بدن از زبان دکتر مازیار میر در آپارات https://www.aparat.com/v/zCJUhمشاهده فرمایید.


۳) ارزیابی های تخصصی با چک لیستهای معین:

گاهی سازمانها قصد عارضه یابی وسیع نداشته و صرفا می خواهند در یک حوزه مشخص، از طریق چک لیست های عارضه یابی نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود اقدام نمایند. در این صورت، چک لیستهایی طراحی می شود تا در آن زمینه خاص، نسبت به عارضه یابی اقدام شود.

عارضه یابی های پیشرفته و تخصصی

مثلا:

  • چک لیست عارضه یابی نظام کار تیمی در شرکت
  • چک لیست عارضه یابی سبک رهبری در شرکت
  • چک لیست عارضه یابی فرهنگ سازمانی در شرکت
  • چک لیست عارضه یابی ساختار سازمانی شرکت
  • چک لیست عارضه یابی میزان مسوولیت پذیری اجتماعی شرکت
  • چک لیست عارضه یابی میزان رضایت مندی مشتریان شرکت
  • چک لیست عارضه یابی سطح خلاقیت و نوآوری در شرکت
  • چک لیست عارضه یابی نظام مدیریت کیفیت در شرکت و …

Visits: 6

برچسب‌ها:, , , ,