کارگاه تحلیل مذاکره و زبان بدن برای اصحاب رسانه و خبرنگاران

کارگاه تحلیل مذاکره و زبان بدن برای اصحاب رسانه و خبرنگاران
اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳
10 بازدید

کارگاه تحلیل مذاکره و زبان بدن     استقبال خوب اهالی رسانه از کارگاه آموزشی تحلیل زبان بدن در حرفه خبرنگاری این کارگاه یک روزه که به همت مجتمع فنی علوی و موسسه مطالعات خاورمیانه در محلی این مجتمع تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ اجرء شد متاسفانه تعداد حضار بیش از برنامه ریزی بود و تعدا  زیادی از عزیزان ایستاده برنامه را نظاره گر […]

کارگاه تحلیل مذاکره و زبان بدن

 

 

استقبال خوب اهالی رسانه از کارگاه آموزشی تحلیل زبان بدن در حرفه خبرنگاری این کارگاه یک روزه که به همت مجتمع فنی علوی و موسسه مطالعات خاورمیانه در محلی این مجتمع تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ اجرء شد متاسفانه تعداد حضار بیش از برنامه ریزی بود و تعدا  زیادی از عزیزان ایستاده برنامه را نظاره گر بودند .وخبرنگاران مدیران خبرگزاریها و مدیران مسئول نشریات و …. د ربرنامه حضور داشتند .

دکتر مازیار میر مشاور شرکت کارکنان معاونت راهبردی ریاست جمهوری  در یک کارگاه بسیار جذاب به تحلیل حرفه ای جدید ترین موارد سیاسی آموزش با متدی کاملا جدید منطبق با جدید ترین مدلهای آموزش دانشگاه های آمریکا دست زدند که متد آموزشی ایشان هم بسیار بدیع و جذاب و در نوع خود کم نظیر بود نکته جالب این بود که زمان پایان برنامه ساعت ۱۶ اعلام شد ولی بعلت استقبال دوستان و سروران گرامی تا ساعت ۱۷ به طول انجامید.

بیشترین تمرکز دکتر مازیار میر به آموزش و دروغ های فاحش زبان بدن و حقایق زبان بدن و متد تحلیلی التقاطی و ارزیابی ترکیبی مبانى تقدم در تحلیل زبان بدن و انواع تحلیل ضربدرى معطوف شده بود اشتباهات رایج بر اساس متد آموزشی و فیلمهای موجود از اساتید ایرانی داخلی و خارجی نکته بسیار جالب توجه که در نظر سنجی از دوستان به نظر می آمد مطالب علمی و بسیار متنوع و جدید دکتر میر بود که در کنار بیان روان و سرشار از انرژی و همچنین شاد و زیبای ایشان نشاط را بین حاضرین تا لحظه اخر همراه داشت و باعث شد پس از زمان رسمی بازهم اصرار به ادامه کلاس داشته باشند

دکتر میر  از تلفیق مدیاها و فایل های صوتی متعدد و پوسترهای متنوعی که همراه آورده بودند و اجراء نمایش سعی نمودند حداکثر انتقال را به حضار داشته باشند.این برنامه که به همت موسسه مطالعات خاور میانه برگزار شد بود از کیفیت بالایی برخوردار بود و در پایان به تمام شرکت کنندگان گواهینامه رسمی و قابل ارزیابی از شرکت تعاونی کارکنان معاونت راهبردی ریاست جمهوری اهداء گردید.

در ادامه قسمتهایی از سخنان دکتر میر برای این قسمت بازنویسی شده است.

آداب غذا خوردن

در عرصه دیپلماسی بین المللی هیات میزبان قبل از مذاکره، مهمان را به ناهار و شام کاری دعوت می کند و از نحوه غذا خوردن او نتیجه می گیرد که با چه تاکتیکی باید مذاکره کند. دسته فنجان را باید به همان سمت که بالا می بریم، پایین بگذاریم. یکی از آداب غذا خوردن در مراودات اجتماعی این است که وقتی کسی بر سر میز غذا مورد خطاب قرار می گیرد باید دست از خوردن بکشد و به حرف های او گوش کند.


وعده های غذایی

این وعده ها هم تشریفات خاص خودش را دارد. صبحانه هفت صبح سرو می شود و معمولا یک ساعت و نیم به طول می انجامد. ناهار رسمی یک تا سه بعدازظهر و شام اول هفت تا ۹٫ شام دوم ۹ تا ۱۱ شب.

آداب نشستن سر میز مذاکره

ممکن است روسای هیات میزبان و مهمان روبروی هم یا کنار هم بنشینند که هر کدام ضابطه خاصی دارد اما اگر کنار هم می نشینند یکی از ضوابط محکم آن این است که قرار است که رییس هیات مهمان حتما باید دست راست میزبان بنشیند. تا زمانی که روسای دو هیات بر سر میز شام نشسته اند، هیچ کس بدون مجوز از رییس خود نباید میز را ترک کند.

مردان نباید کت شان را دربیاورند. هیچ کس نباید با تلفن همراه مشغول مکالمه باشد. هیچ کس نباید مشغول خواندن کتاب و روزنامه شود. مردان نباید تلفن و دیگر ملزومات خود را روی میز بگذارند یا اینکه زنان کیف خود را از دسته صندلی آویزان کنند. کسی نباید مشغول تعمیرات زیبایی شود؛ موهای خود را شانه کند. عطسه کردن و دست به دست کردن نمک و فلفل و خلال کردن دندان هم هر کدام تشریفاتی دارد.

زبان بدن و مدلهای ارتباطی در مذاکرات

کلمات در مذاکرات فقط هفت درصد پیام را منتقل می کنند، ۳۸ درصد را آهنگ صدا و ۵۵ درصد را زبان بدن به نمایش درمی آورد. برخی از حرکات بدن بخصوص حرکات صورت و چشم، اگر عمدی انجام شود می تواند تعبیر بی ادبانه ای داشته باشد.

اگر کسی دارد با شما صحبت می کند و شما نگاه تان را از او بگیرید به این معنی است که نمی خواهید حرف او را بشنوید.

از سر بینی نگاه کردن نشانه تحقیر است. در آمریکا و اروپا باید در طول گفتگو دو سوم زمان را به چشم های طرف نگاه کنید تا باور کند که صداقت دارید.

آداب و رفتار حرکت و حرکات پاها

در بسیاری از کشورها، پا عضو ناظر بدن است؛ مثلا ژاپنی ها دوست ندارند چیزی را با پا به آنها نشان دهند یا از آن طرف، اوباما همیشه در دیدار با مقامات کشورهای آسیایی پا روی پا می اندازد که این نشان از اقتدار او در مذاکره است.

رنگ  پوشاک و لباس های مذاکره کنندگان

آداب تشریفات برای هر رنگ و هر لباسی تعریفی مشخص دارد. در صحنه بین المللی کت و شلوار سرمه ای رنگ اقتدار و صداقت و اعتماد است. روانشناسان می گویند که آدم های باهوش سرمه ای می پوشند.

در مذاکره تا وقتی افراد نشسته هستند باید دکمه های کت شان باز باشد اما وقتی بلند می شوند، باید دکمه ها را ببندند.

آداب تقدیم هدیه و سوغاتی و یا پیشکش

در تقدیم سوغاتی، آداب کشورها را باید در نظر گرفت. ارزش تجاری هدیه ای که به صورت سوغاتی به کارمندان دولتی داده می شود، نباید بیشتر از پنجاه دلار باشد. در مورد سران کشورها هم غالبا سوغاتی هایی با سقف ارزش تجاری سیصد دلار اهدا می شود. این هدایا نباید پنهانی اهدا شوند تا شکل رشوه به خود بگیرند.

سوغاتی باید با بسته بندی شکیلی مطابق با فرهنگ کشور مقابل ارائه شود؛ مثلا بسته بندی سیاه و بنفش برای چینی ها مفهوم مرگ و نیستی را تداعی می کند. یا در ژاپن، هدایای چهارتایی نشانه مرگ است! باید مراقب بود که حدود مسائل انسانی هم در این هدایا رعایت شود.

آداب دست دادن  برای یک دیپلمات حرفه ای

در جلسات بین المللی، مقام بالاتر دست خود را جلو می آورد. دست ها باید خشک باشند و تا وقتی که دست دهنده دست خود را پس نکشیده، دست دادن باید ادامه پیدا کند

فرصتی برای مطالعات بیشتر:

صول مذاکره موفق

اصول مذاکره

رزومه سید مازیار میر

اصول و فنون مذاکره ۱

 

اصول و فنون مذاکره ۲

 

اصول و فنون مذاکره ۳

 

اصول و فنون مذاکره ۴

 

اصول و فنون مذاکره ۵

Views: 9

برچسب‌ها:, , , ,